Juoksijan rasitusvammojen ennaltaehkäisy/hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pesis
  • Aloitettu Aloitettu
Moro!

Olen 100 kiloinen bodari ja tarkoituksena juosta 3100 cooperi ensi keväänä.

Ongelmana on se, että kroppa hajoaa ennen kuin kunto loppuu. Tällä hetkellä ongelmana on lonkankoukistajan sivut. Menevät melkoiseen jumiin juoksun jälkeen. Siis tuosta pakaran ja lonkankoukistajien puolesta välistä. Mitä kannattaisi tehdä noille? Onko jollain muulla vastaavia ongelmia?

Millä tavalla kannattaa ennaltaehkäistä juoksemisesta syntyviä vammoja?

Kiitos vastauksista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse teen jokaikisen lenkin jälkeen noin 10-15 minuutin venyttelyt jaloille + kylmäpussia akillesjänteille/pohkeille, polville ja joskus myös pakaroille

Ei siihen oikein muu auta kuin tylsääkin tylsempi venyttely, sekä tietysti oikean juoksutekniikan omaksuminen, ja omaan jalkaan sopivat ja omia virheitä korjaavat lenkkarit. Tarvittaessa fysioterapeutti auttaa, urheiluliikkeiden myyjistä 99% ei tiedä tarpeeksi.

Oikea juoksutekniikka (päkiäjuoksu) olis mun vahvin ehdotus ennaltaehkäisyyn. Ja askelta korjaavat kengät poistoon, tilalle neutraalit paljasjalkakengät.

Myös kehonhuolto estää vammoja. Mä teen parin päivän välein kotona omaa huoltoa johon liittyy liikkuvuusharjoitukset, putkirullaus, venyttely ja kuivakuppaus.

Aikaisemmin kärsin kaikista mahdollisista tulehduksista, kireyksistä ja vammoista eikä juokusta tuntunut tulevan yhtään mitään kipujen takia. Kun laitoin yllä mainitsemani asiat kuntoon, on lenkki alkanut kulkea ihan uudella tavalla eikä kivuista tietoakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom