Juoksijan polvi + venyttely

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Rakkaat Pakkislaiset,

tarvitsisin neuvojanne juoksijan polvesta kärsivän venyttelyihin. Mitä lihasryhmiä erityisesti kannattaa venyttää (itse en tästä ongelmasta kärsi, mutta kyselen tiettyä tarkoitusta varten), mitkä venyttelyliikkeet ovat "parhaimpia"?

Kokonaisvaltainen venyttely jaloille, kuten taka- ja etureisien, pakaran ja pohkeiden venyttely, lienee yksi tietysti, mutta olisiko mitään täsmävenytystä?

Yksi keino on myös tarkistaa askellus ja hommata kunnon kengät, mutta olisiko vielä jotain muuta?

Tuolta: http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/polvi.htm
jo katselinkin jotain kättä pidempää, mutta venyttelyohjeet jäivät puuttumaan, niitä eritoten kaipaisin.

Kaikki neuvot ovat tervetulleita!

Pikkupapu: -Tuosta juoksijan polvesta on ennekin ollut täällä keskustelua... Ongelmanahan on että jotkus lähteet/henkilöt ovat sitä mieltä että juoksijan polvi on juuri tuo linkissäsi oleva ongelma, kun taas toiset tarkoittavat juoksijan polvella iliotibiaalisyndroomaa. Diagnoosina voi siis olla juoksijan polvi kahteen täysin eri ongelmaan...

"Täsmä venytyksiä" on paha mennä neuvomaan, tietämättä mikä tilanne(ongelma) on juuri kenenkin kohdalla. Myös mahdollisten lihasepätasapainojen ja virheasentojen korjaaminen on niin yksilöllistä eri henkilöille, ettei niihinkään voi oikein kohdistettuja ohjeita tilanetta näkemättä ja testaamatta antaa.

Jos lähistöltä löytyy askelkliniikka, kannattaa siellä käväistä vastaavanlaisia ongelmia hoitaneen jalka/fysioterapeutin juttusilla ja testattavana. Näin saadaan selville ongelman varsinainen syy ja voidaan ohjata siihen kuuluvaa kuntoutusta.

No, varsin vähäisiksi jäi varsinaiset neuvot, mutta toivottavasti joitain ajatuksia edes herätti...

omaani auttoi ainakin lepo (vajaa 3vko uintia juoksun sijaan) ja lepo session jälkeen juoksua vain "kipukynnykselle", käytännössä 2-4km. Myös fysioterapeutin ohjeiden mukainen "poikittais hieronta" auttoi, siis jäykistyneen reiden ulkosyrjallä olevan - polven sivuun kiinnityvän lihaksen hierominen lihassyiden poikittaissuuntaan...vaikee selittää - kysy fysioterapeutilta, niin et hoida väärin:david:
Oma tukokseni johtui väärin paikkoihin asennetuista nastoista - eli pienestä on kiinni, sillä nastat näkyi vain n.1-2mm.

risumies: Jep, käytinkin ensin hakua, ennen kuin aloitin uuden threadin. Mutta en vain löytänyt nimenomaan noita täsmävenyjä juoksijan polveen, joten katsoin aiheeksi tehdä asiasta uuden threadin. Mutta hyvä ajatus: voisi kysäistä vielä askelklinikalta tmv:sta asiasta.

Kiitos myös Porcukselle!

Noita reiden ulkosyrjän kalvoja on tosi vaikea venytellä ja ne monesti on melko kireet, joten mä oon ratkaissut ongelman kaulimella. Sillä on tosi hyvä leipoa notkeammiksi nuo lihaskalvot, suosittelen, jos yhtään on polviongelmia. Tosin en tiedä onko se erityisesti juoksijan polveen, mutta voipi auttaa kuitenkin.

Juoksemiseen liittyvissä jutuissa kannattaa vilkaista semmoista kuin seponkotisivut.com ja sieltä keskustelupalsta. Taitaa olla tällä hetkellä Suomen suurin juoksusivusto, joten sieltä löytynee jelppiä.

Mulla polvessa oli ensin 4 kk se itb hankaus juttu ja meni 3-4kk ennenku oli parantunu. Sitte alotettiin kuntoutus ja treeni niin tuli reisiluun alapinnalle joku rasitusvamma jolla meni sitten sen 8kk parantuu. Noo se oli nyt sitte 2 kk hyvä ja nyt kipu on siirtyny sillai et sattuu suoraan polvilumpion alapinnalle ja sinne sivuille kun kävelee,juoksee,kyykkää jne. Polvea on kuvattu monet kerrat ja maksettu tuhat euroa ja päällekkin ja siellä vaan rasitusvammaa.. Kuntoutukset on tehty ja treenattu pikkuhiljaa mutta mikään ei auta. :'(

Itse olen venyttänyt juoksijanpolveani siten että istun sohvalla (reunalla) venytettävä jalka suorana, kantapää lattiassa nilkka mahdollisimman koukussa. Seuraavaksi olen kääntänyt jalkaterää ulospäin ja painanut sitä vielä toisella jalalla vielä enemmän lattiaa kohden. Sitten vaan kumartuu eteenpäin. Liike venyttää vähän sieltä päin, mutta se on ainut josta on ollut hyötyä.

Itse olen venyttänyt juoksijanpolveani siten että istun sohvalla (reunalla) venytettävä jalka suorana, kantapää lattiassa nilkka mahdollisimman koukussa. Seuraavaksi olen kääntänyt jalkaterää ulospäin ja painanut sitä vielä toisella jalalla vielä enemmän lattiaa kohden. Sitten vaan kumartuu eteenpäin. Liike venyttää vähän sieltä päin, mutta se on ainut josta on ollut hyötyä.

Mahtavaa... Vielä kun kiertää ylävartaloa vastakkaiseen suuntaan ja kallistuu venytettävästä jalasta poispäin (ottaa tukea jostain käsillä) niin säären ulkosyrjän lisäksi alkaa reiden sivussa tuntua selvää venymistä juuri oikeassa kohdassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Back
Ylös Bottom