Juokseminen & lihaskasvu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Crystal
  • Aloitettu Aloitettu
Mun message on näköjään jääny välille, kyselin tästä asiasta muutama pv sitte mut vistiä ei näy missään.. Anyway sellasta, että te jotka treenaatte massahakusesti ja harrastatte myös juoksua (vai onko tää mahdoton yhtälö?:)), minkä pitusta ja tehosta lenkkiä ja kuinka usein mielestänne kannattaa juosta ettei lihasmassa siitä kärsi? Kovasta jalkatreenistä palautumiseeenha voi mennä viikkokin, mut ei kai sitä malta olla kovin montaa päivää juoksentelematta näin kesällä..:hyper: Eli miten huolehditte riittävän punttitreenistä palautumisen? Ite olen nyt alkanu juosta piiiitkien kestävyyslenkkien sijaan lyhyempikestosta (varsinainen "juoksuosuus" n. 30 min) lenkkiä mutta kovemmalla temmolla; voisko tähän tyyliin lenkkeily auttaa lihasmassaa säilymään tai peräti kasvamaan jos vaan syö tarpeeksi?:) Sellastaki aattelin et jos joka toinen viikko jättäs jalkatreenin väliin ja pelkästään juoksis, ja joka toinen vko tekis jalat sitte salilla kovaa ja jättäs juoksentelun minimiin..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun message on näköjään jääny välille, kyselin tästä asiasta muutama pv sitte mut vistiä ei näy missään.. Anyway sellasta, että te jotka treenaatte massahakusesti ja harrastatte myös juoksua (vai onko tää mahdoton yhtälö?:)), minkä pitusta ja tehosta lenkkiä ja kuinka usein mielestänne kannattaa juosta ettei lihasmassa siitä kärsi? Kovasta jalkatreenistä palautumiseeenha voi mennä viikkokin, mut ei kai sitä malta olla kovin montaa päivää juoksentelematta näin kesällä..:hyper: Eli miten huolehditte riittävän punttitreenistä palautumisen? Ite olen nyt alkanu juosta piiiitkien kestävyyslenkkien sijaan lyhyempikestosta (varsinainen "juoksuosuus" n. 30 min) lenkkiä mutta kovemmalla temmolla; voisko tähän tyyliin lenkkeily auttaa lihasmassaa säilymään tai peräti kasvamaan jos vaan syö tarpeeksi?:) Sellastaki aattelin et jos joka toinen viikko jättäs jalkatreenin väliin ja pelkästään juoksis, ja joka toinen vko tekis jalat sitte salilla kovaa ja jättäs juoksentelun minimiin..
Itse en kyllä juoksua harrasta(aikeissa olisi aloittaa), mutta ei ole parempaakaan tekemistä, joten omia aatoksiani nyt voin kertoa. Ajattelin pitää lenkit 2-4x30min-1h30min välillä. Nuo kolokytäminuuttiset lenkit olisi kovatehoisia, sitten yksi piiiiiiiiiiiiiitkä lenkki ja 30min soutu selkätreenin loppuun(täytyy katsoa tuon soudun paikkaa sitten). Nuo pitkät lenkit ovat oikeastaan antoisimpia, varsinkin talvella metsässä, 2m hangessa. Mielestäni todella huono idea jättää jokatoinen viikko jalat tekemättä. Lenkkeily ei kumminkaan tarjoa samanlaista ärsykettä kuin salitreeni. Ja tottahan aina jalat vedetään kovaa, eikös juu.;) Kovalla juoksuviikolla voisi jalkatreenit olla pumppihakuisempia, kevyellä juoksuviikolla jalkatreenit helv. kovia. Itse teen jalat sunnuntaina, lenkit voisivat olla vaikkapa ma&ke&pe. Maanantaina tuommoinen pitkä palauttavampi lenkki vuorossa, tiistaina&perjantaina kovempi. Tuo soutu täytyy lyhentää, tai tunkea lauantaille nopeuspenkin&muun mukavan seuraksi. Täytyy nyt kokeilla tuota viritelmää ja tehdä korjauksia jos tarvitsee, ei kyllä hajua kuinka hyvin palautuu nuo jalat tuommoisessa reenissä. Ja sitten vielä: ei kai lenkeillä kovin paljon lihasta menetä, jos ravintopuoli on kunnossa(en kyllä tiedä, mutulla mennään). Vaikka protskudrinkki ennen lenkkiä ja treenin jälkeen vaikka hiilaria+protskua.

Hmm..
Voisin kuvitella että lihaa ei lähtis jos juoksee tarpeeks alhasilla sykkeillä.
Jos hölköttelee tarpeeks alhasilla sykkeillä keho käyttää energiaks oikeastaan pelkästään rasvaa. Ja muutenkin noilla sykkeillä liikkuminen on palauttavaa eikä kuormittavaa. Täytyy vaan malttaa mennä tarpeeks hiljaa vaikka sauvakävelijät pyyhältäis ohi. Mulle on määritetty omat sykealueet ja se väli on 110-139, mutta meen yleensä pk lenkin n.130 sykkeellä. Jos ei oo paljo tehny pk lenkkejä niin noillakin sykealueilla vauhti tuntuu ihan matelulta mutta peruskunto kasvaa yllättävän nopeasti ja vauhtia saa alkaa lisäämään niin ettei sykkeet kuitenkaan nouse.

Poikkesinkohan nyt paljon aiheesta :offtopic:

PERUSKUNTO KUNNIAAN ! !:thumbs:

Mikähän olisi se paras sykealue rasvanpolttoon, eli ettei tuhoaisi hankittua lihasmassaa? Tätä kysymystä olen pohtinut ja pitäisi laittaa se sykemittari tilaukseen.

Luulisi että huonoin mahdollinen vaihtoehto yhdistää juokseminen ja salitreeni on kolmi- tei nelijakoinen jossa jalat tehdään kerran viikossa täysillä ja sitten ei pariin päivään pysty kävelemään.
Itselläni alkoi lenkkeily sujua paljon paremmin kun vaihdoin kolmijakoisen yksijakoiseen, kun ei koskaan ollut lihakset kunnolla kipeät, ja yksijakoisella harvempikin salitreeni riittää, ei tarvitse käydä 4-5 kertaa viikossa kun 2-3 kertaa tuo hyvin kehitystä.
Voisi ehkä olla myös hyödyllistä pitää esimerkiksi pari kuukautta, jolloin keskittyy enemmän salitreeniin, ja sitten taas pari kuukautta enemmän aerobiseen, kuin että tekisi jatkuvasti samanlaista tasapaksua treeniä, jossa kumpikin osa-alue kärsii eikä pääse eteenpäin kummassakaan.
Tällaista voisi yrittää yhdistää vaikka dual factor-treeniin, jossa vähän pidentäisi sitä kevennettyä vaihetta ja keskittyisi silloin peruskunnon kehittämiseen, ja muulloin ylläpitoon. Silloi tällöin tauko salitreenistä kuitenkin vain auttaa lihaskasvussa, kun saa taas myöhemmin aloitettua nousujohteisen treenin.
Tämä oli sitten mutua.

Mulla alkoi juuri samanlainen proggis, tavoitteena juosta cityrunissa puolimaraton ens toukokuussa. Ite olen suunnitellut juoksuni alkuvaiheessa 2-3krt vkossa 45min-1,5h kerrallaan tosi matalin sykkein, johon lisänä satunnaiset kävelyt palauttelevina,kun tuota koiraa tulee ulkoiluttaa.:D

Ja kun tuo pitää yhistää punttishommiin, niin muuttuu mielenkiintoisiksi. Luulen, että viisain on tehdä hommia salilla sen 3 krt viikossa. Tällöin jää viikolle joku täysin vapaakin päivä. Täytyy vaan jalkatreenien jälkeen jättää vapaata juoksuun. En juurikaan ryhdy muuttamaan systeemejä salilla ainaskaan vielä. Eli treenit jaan sille kolmelle kerralle. Katellaan miten tää lähtee menemään, täytyy kokeilla ja tehdä syksyllä muutoksia jos homma ei lähde wörkkimään.

Päinvastoin

Hmm..
Jos hölköttelee tarpeeks alhasilla sykkeillä keho käyttää energiaks oikeastaan pelkästään rasvaa. Ja muutenkin noilla sykkeillä liikkuminen on palauttavaa eikä kuormittavaa. Täytyy vaan malttaa mennä tarpeeks hiljaa vaikka sauvakävelijät pyyhältäis ohi. Mulle on määritetty omat sykealueet ja se väli on 110-139, mutta meen yleensä pk lenkin n.130 sykkeellä. Jos ei oo paljo tehny pk lenkkejä niin noillakin sykealueilla vauhti tuntuu ihan matelulta mutta peruskunto kasvaa yllättävän nopeasti ja vauhtia saa alkaa lisäämään niin ettei sykkeet kuitenkaan nouse.

Poikkesinkohan nyt paljon aiheesta :offtopic:

PERUSKUNTO KUNNIAAN ! !:thumbs:

Törps..

Vedät pieniä pätkiä maksimisykkeellä niin lihas senkun kasvaa, kunhan muistat syödä ja levätä tarpeeksi. Lihakset kasvaa silloin kun niistä loppuu happi.

Itse vetelen sykemittarin kanssa lenkkejä silleen että pistän maksimiksi 185 ja minimiksi 160 ja lähen uudelleen juoksemaan kun syke tipahtaa 160 ja kipittelen kunnes se taas nousee tuonne 185:teen. Mulle sopii ja hyvältä tuntuu, tosin mun juoksukunto on nin huono että voi johtua siitä. Mut joo.. Hapetonta juoksua kovalla temmolla, niin vaikutukset on samansuuntaisia kuin punttiksella you know.

Tämmänen osu vielä silmään: http://www.kase.fi/~birgitlu/finnish/kuntoilu/maksimisyke.html

Viimeksi muokattu:
:offtopic:

Kertokaas onko siellä helsinki city maratonilla se puolimaraton ? Koitin ettiä todella kauan netistä mutta turhaan :david:

:offtopic:

Ja muutenki kannattaa nostaa vuoden vanha threadi postauksella, jossa puhutaan pelkkää paskaa. Juoksemalla ei voi saada samaa vaikutusta kuin punttien kolistelemisella.

Hmm..
Jos hölköttelee tarpeeks alhasilla sykkeillä keho käyttää energiaks oikeastaan pelkästään rasvaa.

Vanha thread, mutta pakko kommentoida tuohon: vaikka hölkkää/kävee juuri siellä optimirasvanpolttotehoilla, niin rasvan osuus energiankulutuksesta jää kuitenkin maksimissaankin vain n. 60 prosenttiin.

Ja jos taas tarkoitus on vain saada mahdollisimman paljon rasvaa kulumaan, ei tuo sykealue välttämättä ole paras vaihtoehto, koska vaikka rasvaa kuluu prosentuaalisesti eniten, suuremmalla teholla liikuttaessa rasvaa palaa helposti määrällisesti enemmän, vaikka sen prosentuaalinen osuus energiankulutuksesta jää pienemmäksi... Hyvä muistaa laihdutushakuisessa liikunnassa.

Semmosta jotta minkätakia alkaa pistämään aina juoksulenkillä? ja miten sen saisi loppumaan? Pistää niinkuin tuonne oikeaan vatsankylkeen : D.... Enkä usko että se on huonoa kuntoa? vai´onko :p Harrastan myös salillakäyntiä

Itsellä ainakin pistää, jos teen juoksulenkin liian nopeasti syömisen jälkeen tai oon juonut paljon esim. vettä ennen lenkkiä. Semmonen 2-3 tuntia syömisestä on sopiva niin ruoat vatkaa mahalaukussa ;)

Pistoksen aiheuttaa...

Ruoka tai muu ylimääränen vatsalaukussa, väärä hengitysrytmi, puutteellinen lämmittely, heikot syvät vatsalihakset, huono juoksuryhti, liian kova vauhti, yleinen tottumattomuus juoksuun.

Yllättää joskus kokeneenkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom