Jatkuvat nilkan venähdykset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Smirnoff
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä teloin tuossa viime juhannuksena nilkkani ja se on sen jälkeen alkanu meneen mitä pienimmästä. Eilen potkasin palloa jotenkin huonosti ja nilkka venähti taas. Mistäs tuohon sais apua ns. pitkällä tähätimellä. Siinä menee aina parin päivän lenkit sivu suun. Mettässäkin on vähän huono juosta ko. syystä. Mistä apua?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jeps.. tuttu homma. Eli sulla on leikkaus edessä väistämättä jos haluat jalkas kuntoon. Sulla on nivelsiteet revenneet paskaksi sieltä ja ne pitää korjata. Nehän eivät katsos itsestään parane. Minulle ei jalkapallon jäljiltä ollut jäänyt enää ollenkaan nivelsidettä vasempaan nilkkaan. Tosiaankin kokoajan meni paskaks nilkka. Se sitten leikattiin ja nyt se on kunnossa. Nyt sitten on oikea nilkka paskana ollu jo pari kk kun kaverin kanssa baarin pihalla vastoin mun tahtoa piti ottaa vähän vapaapainia. Nilkka meni komeasti ympäri siinä.

Niin että lääkäristä apua.

Kannattaa nyt ensin käydä jollain hyvällä fysioterapeutilla näyttämässä sitä jalkaa. Itellä venähti kanssa alkukesästä nivelsiteet nilkan ulkopuolelta. Mulla meni tollanen kuukauden päivät (ehkä reilumminkin) ennen kuin nilkka taas tuntui hyvältä, eikä sattunut esim. palloa potkaistessa.

Ei se välttämättä leikkausta vaadi, voi olla että pelkkä kuntouttaminen riittää (tasapainolaudat yms.) eli mars mars sinne fysioterapiaan!!!

Aslak sanoi:
Ei se välttämättä leikkausta vaadi, voi olla että pelkkä kuntouttaminen riittää (tasapainolaudat yms.) eli mars mars sinne fysioterapiaan!!!

Jeps tosiaan. Eli jos se on revennyt kuten minulla niin silloin leikataan, mutta jos lievästi venähtänyt niin sitten kuntoutetaan (muttei se sen paremmaksi siitä muutu, kipu vaan häviää). Jahka se on tarpeeksi monesti venähtänyt niin pitää sitten kiristellä ne siteet sieltä että niistä on edes yhtään mitään hyötyä.

mutta jos vaan malttaa jumpata sitä nilkkaa aktiivisesti niin tukilihakset nilkan ympäriltä vahvistuvat ja nilkan liikeaisti paranee => ei välttämättä enää venähdä uudestaan niin helpolla.

Mulla oli pikkupoikana sellaiset nilkat, että ne meni kokoajan nurin. No, aloin sitten varhaisessa teini-iässä harrastamaan futista & juoksemista ja nilkka vahvistui/kuntoutui siinämäärin että yhtään kertaa se ei oo noin seittemään vuoteen venähtänyt. Joten ainakin mun tapauksessa leikkaus ei ollut ainoa oikea vaihtoehto.

Mulla oli kans kakarana vahvat nilkat kun tuli noissa metsissä sen verran lahjakkaasti ryynättyä... Mutta sen juhannus reissun jälkeen tosiaan muutos on karvaasti koettu. Pahinta melkein on se, että nilkka ei ehdi parantua vaan menee helposti uudestaan. Paras vaihtoehto taitaisi (joskaan ei mukavin) olla ideal-side nilkan ympärillä kuukauden päivät sen kummemmin jalkoja rasittamatta treenillä. Päähän siinä tosin vaan sekoo, mutta pitkallä tähtäimellä paras kaik antaa parantua kunnolla.

Toi leikkaus kuulostaa aikas pelottavalta vaihtoehdolta. Kyseessä on kuitenkin venähdykset eikä mitkään sijoiltaan menot...

Sama vika täällä noitten nilkkojen kanssa. Molemmat nilkat on aikojen saatossa päässyt niin löysiksi että saatan astua ne "nurin" jopa tasasella maalla. Pitäs vissiinkin leikkauksessa käydä että sais ne kuntoon. Tosin nyt varsinkin vasen nilkka on niin löysä että se ei ole yleensä kun korkeintaan päivän kipeänä kun muljautan sen. Kunnallisen kautta on ilmeisesti mahdoton/pitkät jonot päästä leikkaukseen kun ei kumminkaan akuutista tilanteesta ole kyse. Jos on varaa tai saa leitettua johonkin vakuutukseen/lisenssiin niin yksityiselle vaan. Kannattaa laittaa se nilkka ajoissa kuntoon.

Hmmph. hausta etin tämän threadin.

Itsellänikin menee nivelsiteet suht helposti, tänään meni kolmannen kerran tänä talvena säbän yhteydessä, tuossa kymmenisen tuntia sitten. Vieläkään ei pysty jalalle siirtämään mitenkään koko painoa o.O.

Vinkkejä miten sen saisi kuntoon ?

Nyrjähdykset on tosiaankin joskus ikäviä ja kun nilkka nyrjähtää kerrantai pari niin sitten se alkaa menemään tosi helposti nurin. Eipä tuohon nyrjähdykseen taida mitään ihmelääkkeitä olla, lepoa ja ice poweria niin kyllä se siitä alkaa helpottamaan.
Itselläni kun nyrjähteli nuorempana aina nilkka niin se parani aika nopeasti, mutta joillakin voi mennä vuosikin että se on täysin kunnossa. Tutullani meni vuosi enenkuin nilkka parani täysin. Hyvin hän pystyi nilkan kanssa elämään, mutta tietyt asennot sattuivat vuoden päivät.
Tota kannattaa kyllä kokeilla tuota fysioterapeuttia. Ja yrittää vielä muistaa aina itse vahvistaa eri liikkeillä nilkkoja.

terve. osaiskikohan joku neuvoa minua?

Minulla meinaa mennä vähän väliä tuo oikean jalan nilkka niin, että kun astun sen oikealla osalla huonosti se antaa periksi ja nilkan oika osa menee liikaa alas päin, ja sitten sattuu ja nilkka turpoaa oikealta puolelta viikoksi, millaista sidettä hommata tai jotain ? leikkaukseen ole menossa.

ebeni sanoi:
terve. osaiskikohan joku neuvoa minua?

Minulla meinaa mennä vähän väliä tuo oikean jalan nilkka niin, että kun astun sen oikealla osalla huonosti se antaa periksi ja nilkan oika osa menee liikaa alas päin, ja sitten sattuu ja nilkka turpoaa oikealta puolelta viikoksi, millaista sidettä hommata tai jotain ? leikkaukseen ole menossa.
no kannattais sitä käydä lekurille näyttämässä..ainakin urheillessa kannattaa jonkilaista sidettä siihen kietaista. ei sen varmaan tarvi mitään erikoista olla..ehkä vähän jäykemmän puoleista..

Jos kyseessä on tuore/suht tuore venähdys/lievä osittainen repeämä hoituu se kuntoon oikeanlaisella kuntoutuksella. Jos se on kokonaan revennyt tai pitemmällä aikavälillä löystynyt(nilkka "muljahtanut" useasti), niin siihen ei auta kuin veitsi.
Siis nilkan nivelsiteissä.

Mulla kans tahtoo nilkat muljahtaa pari kolme kertaa kaudessa(jalkapallo).Jos haluaa pelata niin siihen kyllä pystyy kun teippaa urheiluteipillä nilkan tiukasti.Tosin siinä vähän pallotuntuma kärsii,mutta ainakin pääsee pelaan.
Kuntoutusohjeita oon saanut fysterapeutiltani ja ne kuuluu näin:
-Venyttele paljon
-Tasapainolautaile päivittäin vaikka tv:tä tsekkaillessa
-vahvista salilla pohjeliikkeillä nilkkaa
-pyörittele nilkkaa
Siinä jotain vinkkejä...

Hmm... mistäs tietää, koska nivelsiteet on revennyt?
Tuleeko luonnoton turpoaminen, mustelma vai mitä?

edit:
Hoidoksi riittää useimmiten nilkkatuki 3-4 viikoksi. Joskus täysin repeytyneet nivelsiteet ommellaan leikkauksessa, tosin nykyään yhä harvemmin, koska tukihoito antaa jokseenkin yhtä hyvät tulokset.

Ikävämmin joutuu liukastelun jälkeiset viikkonsa viettämään, jos jompikumpi kehräsluu murtuu. Pahimmassa tapauksessa murtuvat molemmat kehräsluut ja lisäksi vielä sääriluun niin sanottu takakolmio. Jälkimmäisessä tapauksessa ei enää riitäkään kuuden viikon kipsihoito, vaan murtumat on korjattava leikkauksella ja kipsillä.

Tavallisin kehräsluumurtuma on ulkokehräsessä. Mikäli murtumalinja on aivan luun kärjessä, ei nykyään enää välttämättä käytetä kipsiä lainkaan, vaan tukeva, nauhoitettava nilkkatuki riittää. Mutta jos kyseessä on niin sanottu korkea kehräsluun murtuma, eli murtumalinja on nivelpinnan tason yläpuolella, on myös luita yhdistävä nivelside revennyt ja hoito on tällöin aina leikkaus.

Just. Ehkä meikäläisellä on sitten vain venähdys, on vaan perkeleen kipeä...

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom