Jatkuvasti uusiutuva kipu lantiossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tänään kävi kyykätessä niin, että ylös noustessa naksahti perseessä häntäluun kohdalla ja iski vihlova kipu häntäluun oikealle puolelle. Vielä salilla ollessa pystyi kävelemään melko normaalisti mutta kotiin lähtiessä sattui jo sen verran kovin että piti kaverille soittaa, että heittäisi mut kotiin. Nyt illalla tilanne on äitynyt jo niin pahaksi että voi kävella ainoastaan 20-30cm askeleita, muuten iskee kova kipu häntäluun oikealle puolelle ja osittain myös pakaraan :S Lähinnä lantiopohjalihaksia jännittäessä tulee kivut.

Tosiaan, näin on käynyt ennenkin, tosin nyt paljon kovemmat kivut. Noin reilu vuosi sitten kyykätessä naksahti häntäluussa ja 2vk lepoa-->ohi. Siitä kuukaus ja sama toistui MaVessa. Röntgenissä tuli käytyä, ei nikamasiirtymiä, mutta korostunut notkoselkä todettiin. Olen käynyt 3 kertaa fysioterapeutilla valittelemassa ja saanut venyttely ohjeita, ne ovat jonkin verran auttaneet mutta kipuja on ilmentynyt yhä... Pidin keväällä noin 3kk tauon kaikesta selkä ja jalkatreeneistä. Sitten menin kyykkäämään ja naks.
Syksyllä kävin kiropraktikolla ja pystyin jonkin verran treenaamaan,mutta niitä selkä ja lantiokipuja tuppasi jälleen tulemaan.

En ole saanut näistä vaivoista mitään järkevää selitystä että mistä johtuisi... Yksi fysioterapeutti sanoi että ala-selkänikamat ovat hieman jäykät ja eräs toinen sanoi johtuvan jalkojen eripituisuudesta ja sain erikois kengänpohjat.
Mutta kivut vaan tulevat uudestaan vaikka taukoa pitäisikin ja vaikka kuinka venyttelisi... kyykky ja mave tekniikoista vielä sen verran että ne ovat kunnossa, olen saanut ohjeita paikalliselta voimanosto seuralta. Kipuja on siis ollut vasemman SI-nivelen kohdalla, ja häntäluun oikealla puolella. Kyykyssä, mavessa ja kaikki mitkä selkään aiheuttavat rasitusta, tulee kipuja.

Oon monesti aikonut kysyä täältä mutta vasta nyt sain aikaseksi. Pitäisikö tässä kääntyä lääkärin puoleen vai käydä taas fysioterapeutilla? Tähän asti en ole oikeastaan mitään apua saanut niistä.

Kun kyseessä on uusiutuva vamma/vaiva, niin ehdottomasti kannattaa hoidattaa se ammattilaisen kanssa kuntoon. Ja jätä nyt vain suosiolla ne kyykyt ja mavet vähäksi aikaa.

Jos olet pk-seudulta, niin voisin omalla kokemuksella suositella Dextraa http://www.dextra.fi/ - sieltä löytyy ainakin ammattitaitoa ja osaamista näissä asioissa.

Kun kyseessä on uusiutuva vamma/vaiva, niin ehdottomasti kannattaa hoidattaa se ammattilaisen kanssa kuntoon. Ja jätä nyt vain suosiolla ne kyykyt ja mavet vähäksi aikaa.

Jos olet pk-seudulta, niin voisin omalla kokemuksella suositella Dextraa http://www.dextra.fi/ - sieltä löytyy ainakin ammattitaitoa ja osaamista näissä asioissa.

No oon parisen kertaa ollu ammattilaisella lääkärissä jolloin otettiin röntgen kuvat niin hän sanos ettei lähtis mitään taukoo suosittelemaan nostamisesta.
Fysioterapeutti sanos että 2vk jos nyt olisin tekemättä ja olin sitte 2-3kuukautta ja tein niitä venyttelyjä ja vatsa harjoituksia. Siitä huolimatta jälleen pamahti kivut selkään :S Kyllä voin pitää hyvin taukoa nostamisesta mut olis kiva jos edes joskus pääsisi treenaamaan ilman pelkoa että kohta taas tulee kipuja.. Koululiikuntaan ei ole kauhesti voinut osallistua kun juostessa saattaa iskeä myös. Mitenhän sen armeijan laita on ku sen aika tulee :S

Välilevy pullistumasta ei varmaankaa ole kyse kun kipu ei säteile koko jalkaan.

http://www.selkasivut.fi/ - katso löytyykö tuolta jotain, mikä kuulostaisi sinun vaivoilta.

Taidat olla vielä nuori, joten kannattaa hoidattaa se suosiolla kuntoon. Jos se menee usein noissa kyykyissä ja mavessa, niin jotain siellä täytyy olla. Ja jos vain jatkat sitä kyykkäämistä ja maven tekoa, niin eiköhän se ajallaan sitten pahene.

Kiitos tuosta linkistä, jotain apua varmaan löytyy. Kyllähän se terveenä pysyminen on aina treenin edellä.

Tuli mieleen pari kysymystä

- Onko sinulla mahdollisesti yliliikkuvuutta nivelissä.
- Oletko joskus satuttanut itseäsi esim. lentämällä persiilleen liukkaalla pinnalla yms.

-Tuskinpa on yliliikkuvuutta. Aika jumiutunut lantio ja kun lordoosikin on niin kireä alaselkä, lonkankoukistajat ja reidet (olen kyllä venytellyt, mutta kireyttä on yhä)
-Joo kyllä muistan että pariinkin otteeseen olen kaatunut ja satuttanut häntäluun.

Outoa kyllä että perjantai iltana kävely oli yhtä tuskaa, mutta nyt hellittänyt kivut hieman. Jos häntäluu painautuu johonkin istuessa niin se sattuu.

Suositut

Back
Ylös Bottom