Jatkuva sairastelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MerZi
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tänä kauniina aamuna heräsin taas kurkku kipeenä ja räkä valuu. juuri kun luulin taudin selän taittaneeni, se tuli takasin. juuri kun olin suunnitellut aamun alottaa reippaalla treenillä. tää talvi on ollut suorastaan kamala, jatkuvaa sairastelua, prkl. edellinen vuosi meni ilman yhtäkään flunssaa mut nyt sitä on saatu sitten oikein olan takaa sairastaa! kyllä alkaa masis iskemään, JOKA kerta kun pääsee treenin hyvin alkuun niin pamahtaa kipeeks. ellei kuumeeseen, niin nuha-kurkkukipuun ja armottomaan päätautiin. olen yrittänyt etsiä selitystä tähän mikä tekee kipeäksi mutta ilmeisen turhaan. ulkoilen paljon, syön erittäin hyvin ja monipuolisesti tavallista ruokaa mutta varmistan kuitenkin tiettyjen vitamiinien ja hivenaineiden saannin purkista.

Miten minuun siis iskee joka ikinen syys-, talvi-, kevät-, ja kesäflunssat?? Levättyä tuskin tulee riittävästi, liekö väsymys sit altistaa elimistön jatkuvaan stressitilaan.

Kohtalontovereita..?

Ite sairastin tossa talvella joka ikisen pikkuflunssan! Kyllä kiukutti!

Uskoisin, että sulla on sama ongelma, kuin mulla. Et malta sairastaa kunnolla loppuun asti ja alottaa tarpeeksi rauhallisesti. Kova treeni (tai jopa kevyt liian usein tehtynä) vetää petiin varmasti takaisin!

Sairasta tämä tauti kunnolla loppuun ja sit aloitat varovasti! Etkä tunne huonoa omaatuntoa väliin jääneistä treeneistä... Vaikeaa, tiedän!

Ethän ole äskettäin muuttanut uuteen kotiin?

Kalskahtaa jotenkin korvaani hometalo-ongelmalta tuollainen "tervekuntoisen ihmisen " äkillinen alituinen sairastelukierre...

Originally posted by MerZi
...Levättyä tuskin tulee riittävästi, liekö väsymys sit altistaa elimistön jatkuvaan stressitilaan.

Melkeinpä itse liputtaisin tämän vaihtoehdon puolesta. Itsellä oli tuossa talven aikana välillä vähän pahempiakin univaikeuksia, ja kummastipa ne flunssatkin yms. taudit päälle kävivät... :( Eli lepäämiseen ja nukkumiseen kannattaa kyllä panostaa, ilman muuta. Onko sinulla siis kyse ihan siitä, ettet "ehdi" nukkua riittävästi, vai ihan unensaantiongelmista?

Heippa,

onko sinulla miten paljon tutkittu tuota kurkku-nenä-hengitystiet-osastoa? Mulla itsellä on oikeastaan niin kauan kuin olen treenannut ollut joka talvi tosi rikkonainen kun vähän päästä on ollut kurkku kipeänä ja muutenkin flunssa päällä. Tämä kevät on ollut ihan vertaansa vailla, helmikuusta saakka on kurkku ollut ***keleen kipeä, ei puhettakaan mistään kunnon treenistä moneen kuukauteen, vaan aina silloin tällöin kun olo on ollut hitusen parempi, olen uskaltanut mennä vähän pitämään painoja käsissäni ja taas seuraavana aamuna kurkku tulessa.

Nyt sitten eilen sain viimein selityksen tilanteeseen: krooninen tonsilliitti eli nielurisatulehdus. Nielurisoihini on kertynyt pöpöjä, jotka eivät nosta tulehdusarvoja veressä, mutta kurkku on ärtynyt ja limainen ja kokonaisuudessaan olo tosi kehno. Varmasti aiemminkin vaivani on johtuneet tästä, mutta silloin on tilanne aina parantunut lopulta, nyt ei auta kuulemma enää muu kuin leikkaus. Jono voi olla vuodenkin pituinen, se tässä vähän itkettää, mutta lääkärin mukaan vaiva ei estä urheilua. (tuntuu musta vähän oudolta, ei sitä pysty täysillä treenaamaan jos on kamalan kipeä olo, koska aina on tolkutettu ettei sairaana MISSÄÄN NIMESSÄ saa urheilla, vaikka tietäisikin ettei ole vaaraa)

Harkitsen kyllä lainanottoa että pääsen yksityispuolelle nopeammin, kyllä terveys on kuitenkin niin tärkeä asia. Mutta mene sinä ihmeessä tutkituttamaan nuo risat, ne aiheuttaa monesti toistuvia vaivoja!

-N

Täällä on ainakin kohtalotoveri!! Nyt ollut flunssassa jo 1,5 vkoa eikä loppua näy! Tuntuu että yskä vaan pahenee! Edellisestä vastaavasta flunssasta on "jopa" 3 kk, eli pistää kyllä ihmettelemään!? Ennen ei nimittäin ole ollut tapana juurikaan sairastella...

Tässä olen pähkäillyt, että johtuuko tämä nyt liiasta treenistä vai mistä, vaikka luulisi, että kun kunto on hyvä, on vastustuskykykin parempi...Vitamiineja ei kyllä tule syötyä, mutta ajattelin aloittaa, tuskin niistä haittaakaan on.

Ja mulla on ollut tapana ainakin sairastaa taudit loppuun saakka, eli siitäkään tuskin on kyse, mutta vaikeeta tämä toimettomuus on. Nytkin on kuumeesta jo yli viikko, mutta ajattelin silti odotella myös tämän yskän loppumisen, ennen kuin salille menen rehkimään...Tavoitteena päästä taas normaaliin päivärytmiin maanantaina, otan rennosti siihen asti. Ärsyttää myös se, että dieettikin menee mönkään, kun mulla on ainakin tosi vaikeata pitää kontrollia yllä, kun on illat vaan kotosalla...Mutta jospa tilanne pian korjaantuu, kunhan pääsee taas treenailemaan!

Mulla oli kans krooninen nielurisatulehdus, ja risat leikattiin viime syyskuussa (jonot oli vaan pari kuukautta). Sen jälkeen ei ollu kurkku kipee eikä flunssaa moneen kuukauteen, kyllä oli aivan huippu tunne :) Nyt oli sitten taas kurkku kipee ekan kerran, ja samoin tein monta viikkoo, samoin flunssa, ja välillä lämpöö. Epäilyttää pahasti, että täällä kämpässä ois hometta, kun kaikilla muillakin menee täällä nenä tukkoon. Joulukuun lopulta asti on nielussa ollu niin paljo limaa, varsinki aamulla, et välillä ei pysty syömään, vaan rupee kakistuttamaan ja lentää laatta :(

Kannattaa tosiaan selvittää onko risoissa joku krooninen tulehus, ne ei helpolla lääkärissä ainakaan minuu uskonu et vaiva on todellinen, mut tarpeeks kun valittaa, ni se auttaa :D Ja jos on mahollista et talossa ois hometta, ni teettää tutkimukset, that´s what I will do.

Suoraan sanottuna vituttaa niin helvetisti, kun ei voi treenata täysillä, kun aina on kipeenä tai joku paikka rikki. Nyt kun on alkanu vielä toi siitepöly aika, ni räkää riittää entistä enemmän. En ala :(

mun flunssa kierre on jatkunut jo viime syksystä. Ajoin itseni ilmeisesti niin finaaliin (dietti ja treenit)että keho alkoi näyttää merkkejä ylikunnosta. Talvi meni sairastaessa, taisin käydä salilla kymmenisen kertaa. Mulla on se paha tapa, etten malta parannella , vaan lähdin liian aikaisin kokeilemaan...ja taas kipeenä.Noh,tammikuussa sitten alkoi jo treenit kulkea ja sitä onnea kesti helmikuun loppuun ja taas flunssa.Siinä meni 2 viikkoa totaalilevossa ja kaikenkaikkiaan kuukausi pois salilta. :itku:
Alkukevät on tehty töitä vahingon paikkaamiseksi...ja sitten vappuna omaa tyhmyyttäni vilustutin itseni(?):curs: ja taas on viikko maattu pehkussa prkl.
Ehkä minä joskus opin, jos ei muuta niin kantapään kautta.
Tulipas tilitettyä, kuumehouruisen höpinää...

Se on se kun ei malttais olla pois salilta sillon kun kroppa sitä vaatis. Mä oon huomannut glutamiinista olevan ittelleni hyötyä, ei oo montaa flunssaa ollut näinä neljänä vuonna kun oon sitä syönyt. Ja C-vitamiinia syön gramman päivässä. Onko muut huomannut näistä olevan apua?

Originally posted by camu
mun flunssa kierre on jatkunut jo viime syksystä. Ajoin itseni ilmeisesti niin finaaliin (dietti ja treenit)että keho alkoi näyttää merkkejä ylikunnosta. Talvi meni sairastaessa

Sama täällä. Talvella ehdin jo vaipua syvään masennukseen jatkuvan sairastelun takia. Ei siinä auttanut muu kuin pysyä pois salilta ja levätä!

Viimeiset 3 kk oon pysynyt terveenä ja treenit kulkee hyvin...vihdoinkin! Ei kun vaan voimia kaikille flunssaisille mimmeille, kyllä se siitä! Lepo, vitamiinit ja monipuolinen ravinto on a.o! ;)

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Homekämppä on todella usein syynä jatkuvaan sairastelukierteeseen. Ja se on vielä sen verta piilevä ongelma ettei sitä heti keksi ruveta etsimään syytä sitä kautta. Se on myös usein krooniseksi kehittyneiden kurkkutulehdusten perimmäinen syy (tai aiheuttaja).

Itse muutiin pois homeisesta kämpästä ja jatkuva lievä sairastelu katkesi kuin seinään.
Ei flunssan flunssaa, eikä yhtää päänsärkyä, ja krooninen väsymys alkaa helpottaa. Astamksi epäilty allergiakin on poissa.

HArva uskoi kun väitin ongelmia homejohtoisiksi, kaikista jääräpäisimmin tätä teoriaa vastusti isäni, joka sitten otti ja muutti samaiseen huoneistoon minun jälkeeni. Minkäs sillekään voi :(

VASTUSTUSKYKY

....on joillain parempi ja joillain huonompi....

Jälkimmäiset sairastuvat joka ikiseen flunssaan ja nuhakuumeeseen ties kuinka monta kertaa vuodessa, vaikka sairastasivat maltilla ja lepäisivät.

Jos joutuu usein altistuksiin (esim. päiväkotilapset ja sairaalahenkilökunta) paremman vastustuskyvyn omaavat kehittävät itselleen entistä paremman vastustuskyvyn. Huonomman vastustuskyvyn omaavat sairastuvat eikä heidän vastustuskykynsä parane.

Mä taas oon ihmetelly ku mulla ei oo n. vuoteen ollu ees pientä parin päivän nuhaa kummempaa. Yleensä mulla on kyl syysräkätauti aina kun ois kilpailuaikoina pitäny pitää kovatehoisin harjoittelujakso mut ku lopetin kilpailemisen ni sekin loppu...kumma juttu...

No joo, mulla oli kamala angiina-, poskiontelontulehdus-, keuhkoputkentulehduskierre joskus melkein 10v sitten kun muutettiin kaupungista toiseen. Se korjattiin sillä kun kitarisat leikattiin pois. Sen jälkeen on muutaman kerran ollu paha räkätauti mut aina ilman kuumetta! Kuumetta ei siis oo ollu kohta 10 vuoteen vaik mitä ois ollu ja sitä mä kyl vähän ihmettelen...Tavallaan vähän huolestuttaakin ku eiks kuume oo merkki siitä et kroppa puolustautuu jotain pöpöö vastaan...Mä kai en sit ollenkaan puolustaudu vaan hajoon alla :D

Allerginen en myöskään ole millekään eli periaatteessa oon tosi terve. Toisaalta mieluummin vähentäisin noita psyykkisiä ailahtelevaisuuksia ja kaamoskausia ja murtaisin vaikka kerran käteni tai jotain.

En tiä mikä on totuus mut mä uskon et liika hygienia ja pöpökammo saa ihmisen sairastuun herkemmin. Voin kyllä olla väärässäkin. Tällä en silti tarkota et paljon sairastavat olis jotenkin hysteerisiä puhtauden kanssa!

Heihei!

Kohtalotoverilistaan vielä yksi: minulla oli aikaisemmin tuo nielurisaongelma, mutta kun niistä pääsi eroon pari vuotta sitten, niin kurkku ei olekaan ollut kipeä. Juuri nyt olen tavallisessa räkätaudissa, mikä (jos sitä nyt kerran vuodessa on pakko flunssaan sairastua...) sattui sopivasti, koska saan uuden treenipassin vasta ens viikolla, jollon voi taas alkaa treenailla :thumbs:

Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin, en ole pitänyt kunnon treenipaussia varmaan kahteen vuoteen...

Tosin... en malttanut toissa päivänä pysyä pedissä, vaan kävin 7-8 km juoksulenkillä, mikä ei tuntunut hyvältä eilen. Tänään jouduin kävelemään 45 min töihin sateessa, mutta onneksi täällä on lämmin...

Toivottavasti kotomaassa paistaa aurinko........:rolleyes: Mulla on sinne hirveä ikävä :itku:

Kaddyliini

Home, stressi (!)...

Kuulun samaan poppooseen joka yleensä joka talvi sairastaa vähintään sen pari kolme kunnon räkäflunssaa. Tänä talvena viimeinkin suostuin äiskää kuuntelemaan ja napsin kiltisti vitamiinia naamaan, pistin ruokavalion uusiksi ja urheilin monipuolisesti ja säännöllisesti. Sainpa silti vaan mitä kummallisimman vatsataudin joka oli todella kipiä ja tietyks kellon ajaks päivästä se mokoma hävis kokonaan. Lääkärille kun marssin asiasta marisemaan niin se ilmoitti ettei välttämättä vikaa ole missään muualla kuin meikäläisen päässä. Eli stressihän se. Sain lääkkeet ja ohjeistuksen ottaa rennommin niin sillä se lähti. Tällainen on kuulemma yleistä ja se ilmenee eri ihmisillä eri tavalla. Toisilla pukkaa flunssaa ym päälle, toisilla armoton hedari tai vatsakipu.
Allekirjoitan myös homeen vaikutuksen. Olin aikoinaan kaks vuotta koulussa täysin homeessa olevassa luokassa (huomattiin tietty vasta kun olin vaihtanut jo koulua) josta kehitin itselleni jatkuvan oireilun ja allergioita. Muutamat luokkakaverit sai astmaa ym mukavaa läksiäislahjaks. :(
Sit päälle vielä jos ei lepää tarpeeksi jne niin siinähän sitä sitten onkin jo enemmän kuin riittämiin.

Ei muuta kuin lepoa ja rentoutumista. ;)

Joo kyllä ottaa täälläkinpäin päähän!Meikäläinen sairastu tossa viikko sitten flunssaan ja nyt sitte kaiken kukkuraksi poskiontelontulehdus!Vielä kisadieetti päällä, joten pinna on aika kireellä. Koko ajan olis niinku kauhee hinku treenaamaan, mutta pakko vaan pysyä poissa. Kevät on mennyt oikeen hyvin ja päässyt treenaamaan täysillä. Ehkäpä vastaus sairastumiseen on just siinä kun pitää treenaata vaparia, salitreenejä ja lenkit vielä päälle. Lepoakin on tullut, mut eikai sit kumminkaan tarpeeksi... Se vielä ottaa päähän, kun nyt ei vielä voi edes yhtään herkun herkkua pistää suuhun ennen syksyn kisoja(kipeenä tekis niin mieli...). Täytyy vaan yrittää kestää. ..

Originally posted by Pinja
Vielä kisadieetti päällä, joten pinna on aika kireellä. Koko ajan olis niinku kauhee hinku treenaamaan, mutta pakko vaan pysyä poissa.

Ehdottomasti!!! Tiedän kyllä tunteen. Sairastelin pariin otteeseen kisadietin aikana ja silloin tuntui että hulluksi kai tässä tulee. Onneksi ihana valmentajani löysi aina oikeat sanat oikealla hetkellä ja jaksoi vaan tsempata eteenpäin! Lepää nyt rauhassa ja parantele itsesi kuntoon. On se sitten mahdottoman hieno fiilis, kun on selvinnyt sairasteluista ja voi painaa taas täysillä eteenpäin!!!

Muista että dietillä sairastelu on vakava varoitusmerkki. Silloin kannattaa kuunnella kehoaan ja tarkasti!!!

Pikaista paranemista toivottaa pimu ;)

Mä oon aika uus täällä palstalla, vasta äskettäin alkanu käymään salilla ja urheilemaan taas uudestaan. Mun piti noista sairasteluista kirjottaa, kun mä haluaisin kysyä sellasta, että kuinka paljon pitäis pitää täysiä vapaapäiviä minkäänlaisesta treenauksesta?
Eli montako päivää lepäätte viikossa? Mun kun on niin vaikee hillitä itteeni lähtemästä lenkille, ku sillon ku urheilin tosissaan, kävin joka päivä. (Siitä on jo melkein neljä vuotta) Mä olin aikasemmin kanssa aina sairas, kaikki pikkuflunssat tuli sairastettua, mutta niinku moni totes, nielurisojen leikkaus autto.
Eli jos mä käyn salilla kolme kertaa viikossa, paljonko uskallan tehdä aerobista etten rasittaisi itseäni liikaa? Varsinkin kun kunto ei ihan ole se mikä se oli 4 vuotta sitten..:(

Kovaa (lue:useita kertoja viikossa) treenaavallekin suositellaan väh. yhtä täysin treeneistä vapaata päivää. Voihan sinä päivänä vaikka ottaa kunnon venyttelyt ja pitää oikein lihashuoltopäivän jos ei ihan sohvaperunaksi malta alkaa ;)
Ainakin kehoa treenaavan kannattaa pitää mielessä, että lihas kasvaa levossa. Jos ei lepää, ei treenistäkään ole niin paljon hyötyä.

ylikunto?

Heips!

Olen lukenut, että ylikunto saattaa aiheutta juuri sairastelukierrettä esim. jatkuvaa lievää lämpöilyä tms. Ylikunto saattaa kans lisätä esim. ruokahalua tai vähentää sitä. Roppa regoi yksilöllisesti ylikuntoon, mutta jokatapauksessa silloin se käy ylikierroksilla ja oireet voi olla just jatkuva sairastelu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom