Jatkuva elimistön ylirasitus / ylikunto.. pumppuvikaa? -> lekuriin?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
No nyt kyllä tulee :itku:
Kävin sängyssä kokeilemassa unta, mutta tässä sitä ollaan. Sydän hakkaa, syke noin 80-90 tienoilla, normaali lepopulssi 60-70. Erona myöskin ns. voimakkaat lyönnit, eli kropassa tuntee jyskeen. Jatkuva "kuumotus" tuntemuksena.

Historiaa:
Vuoden alusta alottelin kolmen, neljän kuukauden löysäilyn jälkeen taas kovempaa reeniä. Alussa meni mönkään, dieettisafkat ja liian kova reeni -> ylirasitus. Ees sun taas siinä välillä sydän hakkaili, sitten lepuuteltiin ja syötiin, sitten taas jatkettiin noin viikon päästä. Tilanne tullut jo useampaan otteeseen tutuksi tämän vuoden aikana. Otin ohjeesta vaarin ja sain safkat kuntoon, kalorilaskurin mukaan mennään parhaan mukaan, monesti treenipäivinä kalorit jäävät miinuksille (-400-500~). Mutta ei senkään pitäisi näin paljoa vaikuttaa?

Olin aikaisemminkin jo hakeutumassa sydänparkaa tutkituttaan, kunnes nyt sain jo reilun kuukauden verran taas mennä rauhassa. Mutta nyt ongelma vastassa taas :(. Viikottainen tulee tehtyä: Nyrkkeilyreenit 1,5h ti, to, la. Salibändy 1,5h ti, uintia satunnaisesti pari kertaa viikkoon n. 1h. Yleensä syke palautuu tiistain kahtien harkkojen jälkeen kolmessa-neljässä tunnissa tuosta <90 -> 70. Onko edes tämä normaalia? Nyt lauantaina oli 5h nyrkkeilyleiri, eilen tiistaina nyrkkeily ja salibändy, jonka jälkeen syke jäi heilumaan taas yöksi korkealle.. . Nykyään reenatessa pelkään jo valmiiksi että laskeeko se syke takaisin vai jääkö pomppimaan. Stressaavaa. Osaisiko urheilu- tai sydänlääkäri tutkia / neuvoa? Onko moiseen tarvis? Eräs lähihoitaja ehdotteli että pumpussa vikaa.. pientä pelkoa ollut ilmassa siitä asti edes vastaanotolle hankkiutumiseen :( .

Unta tulee yössä suurin piirtein kahdeksan tunnin verran. Joskus tulee nukuttua liian vähän, yötyötä satunnaisesti. Yötyöjaksoissa nukun lyhyemmät "yö"unet ja parin tunnin päiväunet lisäksi.

Normaaleja lepo- tai kevyitä viikkoja en pidä. En koe reeniäni niin kovaksi ja kyllä ne samat naamat siellä salillä näkee joka kerta, joten miksen minäkin.

Jos tollaiseen määrään liikuntaa pystyt viikossa (plus ilmeisesti punttisalit päälle?) niin en yhtään, että tykyttelee. Ja se että tuollaiseen liikuntamäärään pystyt sanoo, että sydämessä ei mitä todennäköisemmin ole mitään vikaan.

Siis tiistainakin 3 tuntia kovaa aerobista, ei kevyitä viikoja, onko edes lepopäiviä? Ja kalorit treenipäivinäkin pakkasen puolella tuolla treenimäärällä?

1+1+1=?

TJJ sanoi:
Jos tollaiseen määrään liikuntaa pystyt viikossa (plus ilmeisesti punttisalit päälle?) niin en yhtään, että tykyttelee.
En ole tänä vuonna vielä punttaillut, juurikin tuosta syystä että haluan pystyä tekemään tämänhetkisen reenin ongelmitta. Lepopäiviä yleensä ke,pe,su tai ma. Eli lähes joka toinen päivä.

Tollasta tapahtuu mullekin, jos:
- yötyö, pitkät vuorot
- ajoittain aivan liikaa aerobista
- ajoittain aivan liian vähän kaloreita

Tollasta kun vetää 2 viikkoa, niin alkaa pumppu hakkaamaan aika ripeesti.

Lienee jokin kropan keino vihjata, että relaa tms. Oireet lakkaa heti, kun lepää ja treenaa/diettaa maltilla. Liian paljon liian nopeasti ja tuloksena on yleensä ongelmia jossain muodossa.

Näyttäisi olevan ongelmia näillä, jotka treenaavat useampaa lajia ja sitten kokeilevat vielä päälle punttitreeniä. Jossain välissä pitäisi pystyä palautumaan ja se koskee nimenomaan painoharjoittelua, jossa lihakset palautuvat "hitaasti" verrattuna moniin kevyempiin lajeihin.

Kurjaahan tuo on..

Ylirasituksesta toipuminen voi viedä kauankin aikaa. Pitkät ja kovat treenijaksot toivat itselleni myös aikoinaan tykyttelyä ja ainaista väsymystä. Kummasti sitä vain pakersi eteenpäin, mutta mikään ei sitten toiminutkaan. Urheilulääkärille menin sitten oman mielenrauhani takia, koska pelkäsin juuri sitä, että pumppu pettää. Tarkempia tutkimuksia ei tehty, kaikki meni täysin ylirasituksen piikkiin. Täydelliseen palautumiseen meni kylläkin vuoden päivät kunnes rupesi aineenvaihdunta pelittää ja runko kestää kuormitusta. Tämän vuoden aikana en lopettanut täysin treenaamista, mutta jotenkin vain ymmärsin lopettaa turhan nipottamisen..

Hissukseen vain etiäpäin ja muista: uni paras lääke on, siitä nauttikaamme :rolleyes:

Dumppa sanoi:
Sydän hakkaa, syke noin 80-90 tienoilla, normaali lepopulssi 60-70. Erona myöskin ns. voimakkaat lyönnit, eli kropassa tuntee jyskeen. Jatkuva "kuumotus" tuntemuksena.

Kuulostaa aivan samalta kuin mulla, tuo voimakas jyskytys kropassa on tosi paskamaista! Mutta niinkuin moni on sanonut; ylirasitustahan tuo on hyvin pitkälti eli ei muuta kuin lepoa ja kropalle aikaa palautua. Ei ole helppoa paljon liikkuvan heittää lepovaihdetta silmään, mutta omaks parhaaks se joka tapauksessa on vaikka millään pää ei ehkä haluais hyväksyä sitä vaihtoehtoa...

Oireet loppuvat varmasti ajan myötä, mutta siihen miten nopeasti ne loppuvat, vaikuttaa miten pahaan jumiin olet kropan ajanut. Voi helpottaa viikoissa tai sitten palautumiseen menee jopa kuukausia, mutta muita vaihtoehtoja ei nyt ole kuin levätä ja katsoa miten kunto alkaa palautumaan. Tässä asiassa ei kannata huijata itseään, vaan kroppa vaatii sen oman aikansa parantuakseen ylirasituksesta.

Tsemppiä toivottaa juuri samoista oireista parantunut! Aikaa tuohon "prosessiin" vierähti kolmisen kuukautta...

Elviira sanoi:
Täydelliseen palautumiseen meni kylläkin vuoden päivät kunnes rupesi aineenvaihdunta pelittää ja runko kestää kuormitusta.
Sundae sanoi:
Tsemppiä toivottaa juuri samoista oireista parantunut! Aikaa tuohon "prosessiin" vierähti kolmisen kuukautta...
:eek: Olin jo päättänyt että kroppa on nyt palautunut kun eilen söi reilusti enemmän ja tänään pääsisi nyrkkeilemään :D . Mutta pakkohan sitä on enemmän aikaa antaa, vaikka sotiikin mielenrauhaa vastaan. Toivo elää että viikoilla / max kuukausilla selvittäisiin, kuten mainitsinkin, tämän vuoden alussa oli itselläni jo vastaavanlainen tapaus, joka meni onneksi ohi viikossa..?

Mikä se raja siinä palautumisessa on, että voi alkaa taas tekemään? Se että voi reenata niin, että yöllä ei sydän hakkaile? Kertoisiko tämä uusi ylirasitustila siitä, että en ikinä edes palautunut kunnolla aikaisemmasta? Sain kyllä yöt nukuttua rauhassa, mutta monesti sykkeen laskemiseen reenien jälkeen 80+ -> 60-70 meni se neljä tuntia. Olen laittanut sen vain normaalia huonomman kunnon piikkiin. Viime vuoden viimeiset kuukaudet laskivat sitä rajusti. Osaisiko joku kertoa, onko näin pitkä palautuminen aerobisesta enään normaalia?

Sanotaan, että huonokuntoisempi ajautuu vastaavaan tilaan nopeammin, mutta palautumiseenkaan ei vastaavasti tarvitsisi mahdottomia aikoja? Mikä on terve merkki "nyt voi jatkaa"?

Ei ylirasitusta saa poistettua kuin väliaikaisesti sillä, että pitää sen viikon tauon tai vastaavaa. Pitäisi opetella treenaamaan niin, että ylirasitusta ei ensinnäkään tule. Se on ihan mahdollista.

Dumppa sanoi:
:eek: Olin jo päättänyt että kroppa on nyt palautunut kun eilen söi reilusti enemmän ja tänään pääsisi nyrkkeilemään :D . Mutta pakkohan sitä on enemmän aikaa antaa, vaikka sotiikin mielenrauhaa vastaan. Toivo elää että viikoilla / max kuukausilla selvittäisiin, kuten mainitsinkin, tämän vuoden alussa oli itselläni jo vastaavanlainen tapaus, joka meni onneksi ohi viikossa..?

Mikä se raja siinä palautumisessa on, että voi alkaa taas tekemään? Se että voi reenata niin, että yöllä ei sydän hakkaile? Kertoisiko tämä uusi ylirasitustila siitä, että en ikinä edes palautunut kunnolla aikaisemmasta? Sain kyllä yöt nukuttua rauhassa, mutta monesti sykkeen laskemiseen reenien jälkeen 80+ -> 60-70 meni se neljä tuntia. Olen laittanut sen vain normaalia huonomman kunnon piikkiin. Viime vuoden viimeiset kuukaudet laskivat sitä rajusti. Osaisiko joku kertoa, onko näin pitkä palautuminen aerobisesta enään normaalia?

Sanotaan, että huonokuntoisempi ajautuu vastaavaan tilaan nopeammin, mutta palautumiseenkaan ei vastaavasti tarvitsisi mahdottomia aikoja? Mikä on terve merkki "nyt voi jatkaa"?

Kyllä mäkin tossa välillä päätin, että oon jo kunnossa, mutta nopeasti oppi huomaamaan ettei se ihan päättämällä parane...

Mun näkemys on se, että et päässyt tuosta "ensimmäisestä" ylirasituksesta kuntoon ja olet alkanut rehkimään liian aikaisin, jolloin oireet on tulleet takaisin. Mitään sääntöä ei ole, minkä ajan jälkeen olet kunnossa vaan ihan yksilöllistähän se on. Ja voin luvata, että tiedät kyllä kun olet kunnossa, kunhan muistat että tässä ei huijata, vaikka kuinka mieli tekisi treenaamaan ja uskotella itselleen, että kunnossa ollaan. Sanon tämänkin ihan omasta kokemuksesta...:jahas:

Sykettä tarkkailemalla pääsee aika pitkälle, esim. jyskyttääkö se yöllä, onko tasainen ja lähes sama vaikkapa viikon aikajaksolla aina aamulla/illalla mitattuna, jne... Näitä olen itse ainakin käyttänyt eli aamulla herätessä mitannut sykettä ja heti ylös noustua (näiden sykkeiden erotus, tästä on ollut juttua muissa thredeissa, muut kertokoon tarkemmin...), tai illalla nukkumaan mennessä. Koko aikaa ei sykettä tietenkään kannata mittailla, mutta ihan tarkkailemalla silloin tällöin.

Itse tunnet itsesi parhaiten, joten palautumiseen kuluvaa aikaa on kenenkään vaikea arvioida. Itse mainitsin tuon kolmisen kuukautta, mutta ajattelin vielä ottaa aikaa varman päälle ja jos toukokuussa pystyn tehdä kunnon treenin, niin oon tosi tyytyväinen. Nyt syke on ollut täysin vakaa 2-3 viikkoa, eikä oo tuntunut mitään jyskytyksiä ja kynnys lähteä liikkumaan on aikamoinen, kun tulee tarkkailtua jokaista sykäystä kevyenkin rasituksen aikana ja sen jälkeen...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sundae sanoi:
Kyllä mäkin tossa välillä päätin, että oon jo kunnossa, mutta nopeasti oppi huomaamaan ettei se ihan päättämällä parane...

Mun näkemys on se, että et päässyt tuosta "ensimmäisestä" ylirasituksesta kuntoon ja olet alkanut rehkimään liian aikaisin, jolloin oireet on tulleet takaisin. Mitään sääntöä ei ole, minkä ajan jälkeen olet kunnossa vaan ihan yksilöllistähän se on. Ja voin luvata, että tiedät kyllä kun olet kunnossa, kunhan muistat että tässä ei huijata, vaikka kuinka mieli tekisi treenaamaan ja uskotella itselleen, että kunnossa ollaan. Sanon tämänkin ihan omasta kokemuksesta...:jahas:

Sykettä tarkkailemalla pääsee aika pitkälle, esim. jyskyttääkö se yöllä, onko tasainen ja lähes sama vaikkapa viikon aikajaksolla aina aamulla/illalla mitattuna, jne... Näitä olen itse ainakin käyttänyt eli aamulla herätessä mitannut sykettä ja heti ylös noustua (näiden sykkeiden erotus, tästä on ollut juttua muissa thredeissa, muut kertokoon tarkemmin...), tai illalla nukkumaan mennessä. Koko aikaa ei sykettä tietenkään kannata mittailla, mutta ihan tarkkailemalla silloin tällöin.

Itse tunnet itsesi parhaiten, joten palautumiseen kuluvaa aikaa on kenenkään vaikea arvioida. Itse mainitsin tuon kolmisen kuukautta, mutta ajattelin vielä ottaa aikaa varman päälle ja jos toukokuussa pystyn tehdä kunnon treenin, niin oon tosi tyytyväinen. Nyt syke on ollut täysin vakaa 2-3 viikkoa, eikä oo tuntunut mitään jyskytyksiä ja kynnys lähteä liikkumaan on aikamoinen, kun tulee tarkkailtua jokaista sykäystä kevyenkin rasituksen aikana ja sen jälkeen...

Ok. Kiitos tästä, mukava kuulla neuvoja & kokemuksia pidemmän aikaa asian kanssa kamppailleilta! Poimin tästä itselleni ohjeistusta, lepäilen ja kuullostelen, sitten kokeillaan varovasti aloitella. Toivottavasti sitä jo viisastuisi ja saisi harjoittelun hyvälle mallille ettei vastaavaan tilaan enään pääsisi :kippis1: . Lääkärikäynti saapi jäädä vielä tällä erää.

Kiitoksia myös muille vastauksista!

Enpä jaksanut uutta threadia aloittaa, nyt ollaan taas pari kuukautta viisaampia. Urheilulääkärissä tuli käytyä huhtikuun lopussa, mittasi kilpirauhasarvot ja testosteroniarvot. Testot olivat tippuneet reilusti, arvo 82 (raja-arvo 150-500, nuorilla miehillä pitäisi olla enemminkin tuolla yläpäässä, iän myötä sittemmin kuulemma laskee.) Tuosta seuraavat kaksi kuukautta lepäilin, enkä tehnyt juuri mitään muuta ku söin ja nukuin. Olin tätä ennenkin kuitenkin ollut rääkkireeneistä jo muutaman kuukauden syrjässä. Kahden kuukauden kuluttua kävin nyt sitten taas testosteronimittauksessa, se oli 190. Lääkäri kehui että pieni urheilu on vain terveellistä, sykkeiden tulisi olla matalalla. Jostain syystä kuitenkin jo puolen tunnin reeni 120 sykealueella aiheuttaa rytmituntemuksia ja syke heiluu istuessakin 100 tienoilla. Onko näin hidas palautuminen ylikunnosta enää normaalia, 4kk ollut jo poissa reeneistä ja juoksemisesta ja syönyt hyvin (paino noussut) vaikka vuoden alusta oli tarkoitus alkaa pudottamaan. Mikä neuvoksi, epätoivo iskee :<.

Suuresti ihmetyttää myös tuo että lääkärikään ei osaa esittää ratkaisua.. pienellä sykkeellä treenaaminen hellittäisi jo tuota kiristävää pipaa mikä tästä pakkoistumisesta syntyy.. ei vaan onnistu sekään.

Mulla on lähipiiristä samantyyppinen ylikunto/rasitus esimerkki. Kaveri tuumaili että ku oli tommosen 2 viikkoo nukkunu about 5 tuntia yössä ja reenaillu täysiä niin portaiden nouseminen otti pumpusta ja hengästytti ku 90 vuotiasta isoäitiä.
No ei muuta kun lekuriin ja verikokeet + ekg jne jne niin lekuri sano että nyt jamppa jäät muutamaksi päiväksi tarkkailuun. Oli kuulemma pari arvoa katossa jotka viittaa pumpun tulehdukseen ( kyseessä ei kuitenkaan ollut sydänlihaksen tai pussin tulehdus) tai ainakin helvetin kovaan ylirasitustilaan.
Pari päivää osastolla egk lätkät rinnassa ja kardiologin kautta ultraan. Pumppu kunnossa mutta liian vähät unet + kova reeni + epätasaiset ruokailuhommelit olivat laittaneet kropan niin lujille että pumppu sitten päätti rajoittaa vauhtia.
Viikon treenilepo ja sitten n. 2 viikkoa kevympää treeniä ja kunnon ruokaa + UNTA HELVETISTI, siinä oli ohjeet parempaan huomiseen. Veriarvotkin olivat kuulemma viikon päästä normaalit.
Joten UNI kunniaan...:rock:

Olenkohan ylirasituksessa? n, kaksi viikkoa nukkunut 5-7tunnin unilla, ikää 15. Joka päivä 4km lenkkiä ja punttitreenit päälle. Nyt tuntuu rintalastan alapuolella, vasemmalla puolella kylkiluun juuressa pistävää kipua liikkuessa. Tosin mitään ylimääräisiä, väsymyksiä paljoa ole... paitsi toi sietämätön kipu joka tulee melkein jo kävelemisessä.

Pitäiskö pitää lepoa vaikka seuraava viikko 9h unilla?

Joka päivä 4km lenkkiä ja punttitreenit päälle.

2 viikkoa täyslepoa. Sen jälkeen alat treenaamaan vuorotellen juoksua ja punttitreeniä eri päivinä. Mieluiten lepopäiviä väliin, jos ei muuten niin vaikka viikossa muutama lepopäivä. ps. Oikeastaan tuon rintakivun vuoksi voisit käväistä lääkärissä varmuuden vuoksi.

joo... kolme päivää jo lepäilly ja kävellrssä oireilu kadonnut. Joten urheilun unohdan

Kipu voi johtua myös siitä, että rintalasta jumissa. Venytteleppä kunnolla ylävartaloa.

Suositut

Back
Ylös Bottom