Jalkojen venyttely!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _Qi_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt mahtavia ohjeistuksia jalkojen venyttelyyn!

Olen karatea harrastava 24v M. Korkeat potkut on aina onnistuneet, mutta venyvyys on oikeasti vain 110 asteen luokkaa, siinä missä 180 olisi täysi spagaadi (etu -tai sivusuunnassa). Viimeiset 21 kuukautta olen aktiivisesti venytellyt, mutta ei perkele tule kunnon tulosta, jäykkä paska olen luonnostaan ilmeisesti. Helpottaisi kummasti jotain kiertopotkujen tekemisiä kun saisi oikeasti venymään.

Mitä teen väärin? Teen noin 30-60-120 sek venytyksiä venytyksestä riippuen. En bounccaa..

Hyviä opetusvideoita on Youtube -käyttäjällä Elasticsteel
http://www.youtube.com/watch?v=QG1v6pPt-4w

Nyt mahtavia ohjeistuksia jalkojen venyttelyyn!

Olen karatea harrastava 24v M. Korkeat potkut on aina onnistuneet, mutta venyvyys on oikeasti vain 110 asteen luokkaa, siinä missä 180 olisi täysi spagaadi (etu -tai sivusuunnassa). Viimeiset 21 kuukautta olen aktiivisesti venytellyt, mutta ei perkele tule kunnon tulosta, jäykkä paska olen luonnostaan ilmeisesti. Helpottaisi kummasti jotain kiertopotkujen tekemisiä kun saisi oikeasti venymään.

Mitä teen väärin? Teen noin 30-60-120 sek venytyksiä venytyksestä riippuen. En bounccaa..

Kerro vielä mikä on venyttely rutiinisi? Eli venytteletkö ennen ja jälkeen treenien? Milloin ja monesti teet syvävenytykset? Lisää vielä mitä venyttely liikkeitä käytät. Kyllähän tuossa jokin mättää jos aktiivisesti on venytellyt 21kk?

Kerro vielä mikä on venyttely rutiinisi? Eli venytteletkö ennen ja jälkeen treenien? Milloin ja monesti teet syvävenytykset? Lisää vielä mitä venyttely liikkeitä käytät. Kyllähän tuossa jokin mättää jos aktiivisesti on venytellyt 21kk?

No suurinpiirtein:

-Pohkeet 1min per jalka
-Perse 1min per jalka
-Sisäreidet (jalat ristissä istuen polvia alaspäin) 1min
-Takareidet 30s per jalka
-Takareidet toisessa asennossa 30s per jalka
-Takareidet kolmannessa asennossa 30s per jalka
-Etureidet 30s per jalka
-Haaravenytys 1min 30s

Toi on mulla sellainen pikavenyttely, jos laitan aikaan touhuun niin siinä voi kulua 30-40 min parhaimmillaan eri asennoissa kiemurrellen ja tuskaillen.

Onhan noita venyttelytapoja.

Yksi on juuri tuo perussysteemi eli sellainen 30-60 sek, että koko ajan tuntuu pientä venytystä.

Toinen, hieman tehokkaampi metodi on venyttää aluksi selliaset 15-30 sekuntia rennosti sitten puristaa ja jännittää oikein kunnolla lihasta 5-15 sekuntia ja sitten taas antaa rentoutua ja venyttää pidemmälle sellaiset 15-30 sekuntia.

Kolmas on venyttää kohtaan missä tuntuu kevyttä venytystä. Ja odottaa että lihas rentoutuu niin kauan kuin se sitten viekään. Sitten viedä pidemmälle venytystä ja sama homma. Niin kauan kunnes ei tule enää edistystä.

Älä venyttele ennen treenejä staattisesti äläkä edellisenä iltana ennen kovia treenejä kovin pitkiä venytyksiä.

Kehittävää venyttelyä ei kannata oikein tehdä enää kun riittävä notkeus on saavutettu. Ylläpito onkin sitten melko helppoa.

Treenaa niitä dynaamisia eli liikkuvia venytyksiä myös, että saa notkeutta siirrettyä myös niihin ja tekniikkaa kuntoon jne.

No suurinpiirtein:

-Pohkeet 1min per jalka
-Perse 1min per jalka
-Sisäreidet (jalat ristissä istuen polvia alaspäin) 1min
-Takareidet 30s per jalka
-Takareidet toisessa asennossa 30s per jalka
-Takareidet kolmannessa asennossa 30s per jalka
-Etureidet 30s per jalka
-Haaravenytys 1min 30s

Toi on mulla sellainen pikavenyttely, jos laitan aikaan touhuun niin siinä voi kulua 30-40 min parhaimmillaan eri asennoissa kiemurrellen ja tuskaillen.

Mulla alko jossain vaiheessa ottamaan takapakkia kun tein pelkästään tuota sun tyyppistä venyttelyä. Mulle neuvottiin seuraavaa: Ennen treenejä dynaamiset venyttelyt, treenien jälkeen kevyet venytykset n. 7-12s (sillain että se on hento venytys... just tuntee että lihas alkaa venymään). Parina iltana viikossa sitten nuo pidemmät venytykset (siihen ainakin pyrin :jahas:) ja mullakin menee siihen se 40min - 1h. Jos satun jättämään mitään kertaa noista väliin niin sen kyllä huomaa (kehitystä ei ainakaan tapahdu :D ). Epätoivoseltahan se välillä tuntuu, mutta niin kuin muissakin asioissa niin tässäkin pätee se hiljaa hyvä tulee. Tuon monipuolisuuden myötä oppii myös tuntemaan milloin ja millainen venytys on hyvä :)

Suositut

Back
Ylös Bottom