Jalkojen kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Panda
  • Aloitettu Aloitettu
Tästä aiheesta on ollut aikaisemminkin juttua tuolla yleisellä puolella, mutta haluaisin kuulla tyttöjen kommentteja, jos teillä on ollut samaa vaivaa.
Eli siis ongelemana on pohkeiden ja penikoiden särky aamulenkillä. Alku menee aina ihan hyvin, mutta puolessa välissä alkaa jalkoihin koskemaan ja lopussa (45 min päästä) kipu on niin kova, että tekisi mieli istua johonkin kannon päälle ja itkeä ja kirota, että on se nyt perkele, kun ei kävelemään pysty! :mad2:
Yleensä siinä vielä käy niin, että jalat menee lenkin lopussa nilkoista alaspäin "ämmänneuloille" eli ne puutuu niin että alkaa pistelemään. Veri ei siis kierrä! Onko mulla pohkeet niin tukossa, että edes veri ei pääse siitä läpi? (Ei ole kengät liian tiukalla.)
Tätä vaivaa ei ole ollut ikinä aikaisemmin, vaikka oon juossut ja kävellyt koko ikäni. Tää on vaivannu nyt muutaman viikon. Mitä pitäis tehdä? Lepoa, hierontaa vai lisää kävelyä? Auttakee!

Penikkavaiva. Tuttu tauti minullekin.. Tosin olen päässyt pinteestä, eikä ole ollut ongelmia enään.

-Ootko tsekannu jalkaterän asennon? Jalkaterän asento saattaa muuttua juostessa ja lenkkareissa vaikka et huomaisi sitä muissa tossuissa. Muotoiltu pohjallinen juoksutossuissa auttaa huomattavasti, ei välttämättä tarvitse aina pitää,muissa kengissä.

-Ethän suorita juoksulenkkiä aerobictossuissa? Juoksukenkiin kannattaa panostaa, mikäli sitä enemmän harrastaa. Kevyt, ohutpohjainen ja joustava kenkä on lenkkipoluilla tarpeen.

-Hieronta auttaa kyllä koska penikassahan nimenomaan säären etuosan lihas on kiinnittynyt luuhun jossa se rasituksen vuoksi pingottuu. Verenkierron kiihdyttäminen auttaa kyllä asiaa. Tuntuu kyllä hyvin "mukavalta":( .

-Kylmä-kuumasuihku kiputilaan auttaa lenkin jälkeen vaikka ei vaivaa pois viekään. Suihkuta penikoille kylmää ja kuumaa vettä vuorotellen, jotta saat verenkierron kiihtymään.

Juoksu tosiaan on ilkeimpiä muotoja penikkavaivoista kärsivälle, koska joka juoksuaskeleella jalkaterä tömähtää maahan ja aiheuttaa pientä rasitusta. Itselläni penikat olivat hyvin pahat, jouduin jopa puuduttamaan esiintymisiin pahimmissa tapauksissa voiteella. Käytin pohjallisia, lenkkareissa satunnaisesti, arkikengissä aina. Luistimiin en niitä sentään tunkenut=). Pikkuhiljaa jalkateräni oppi liikkumaan oikeassa asennossa, vaivat loppuivat.

Kannattaa käydä jalkahoitajan vieraissa..

:)

Pahoittelut vaivasi johdosta. Miehelläni on ihan tasan sama vaiva ja penkikkatautiahan tuo on. Ei siinä välttämättä ole syntynyt kiinnikkeitä sääriluuhun. Ne nimittäin saisi jotenkuten hierotettua auki (kivuliaasti kylläkin) - itselläni oli tuo juttu 5 vuotta sitten. Mikäli kipu on nimenomaan pohkeissa niin silloin kuulemma syy on todennäköisemin liian kireä lihaskalvo. Eli pohjelihas lämmetessään paisuu (verta pumppautuu lihakseen) eikä mahdu enää kunnolla kalvoonsa. Seuraus on juuri tuo kova kipu ja puutumisen tunne. Hieronta ei oikein auta tähän vaivaan, vaan ongelma tuppaa palaamaan heti kun alat taas tehdä lenkkiä säännöllisemmin. Ohjeeksi siis seuraavaa:
-lopeta lenkit
-käytä alkuvaiheessa jotain tulehduskipulääkettä että saat tilateen rauhoittumaan, sekä jäädytä pohkeita aamuin, illoin. Tämä poistaa turvotusta ja helpottaa tulehdusta.
-tee pohjejumppaa päivittäin. Edellisessä juoksija-lehden numerossa oli ohjeet millä toimittaja (tunnettu juoksija) oli päässyt pohjekivustaan eroon. Käy vaikka kirjastossa katsomassa jos löydät numeron 7/2002.
-tarkastuta askelluksesi ja hanki sopivat kengät sen mukaan. Mahdollisesti jotain ylimääräisiä tukia voi joutua teettämään jos jalat ovat hieman eripituiset tm.
-käy säännöllisesti hierojalla - voi ehkä auttaa ehkäisemään samoja ongelmia jatkossa ja on mukavaa muutenkin...

Ja kun nyt pidät taukoa juoksusta niin kokeile vaihtoehdoksi vaikka uintia tai spinningiä kevyellä vastuksella. Mutta lepuuta pohkeita kaikesta hyppelystä ja muusta vastaavasta.

Kiitos vinkeistä. Tarkemmin kun aloin miettimään, että mistä tää oikein johtuu, niin tulin siihen tulokseen, että varmaankin siitä, että olen tehnyt viime aikoina pohkeita kovempaa kuin ennen, enkä ole venytellyt tarpeeksi. Ja toisena syyllisenä on mun yhdet vaelluskengät, joilla kävellessä tää kipu alkoi. Niissä ei jalan asento ole kovin hyvä ja taidanki viedä ne kirpputorille myytäväks.

Jalkavaivoista

Nuorempana (heh heh) kun juoksi halvoilla tossuilla niin penikat oli aikas usein kipeät. Hanki siis lenkkejä varten kunnon tossut jotka on valittu juuri jalkasi asennon mukaan, se auttaa ja lenkeistä tulee mielekkäitä :)
Ja jos ne penikat vaivaa vielä niin ainakin urheiluopistolla ollessa käytettiin pulsaattoripesukonetta ja kylmää vettä;)

Liian kovapohjaiset vaelluskengät oli ainakin mun jalkojen turmio, joten jos oot viime aikoina vaihtanut lenkkikengät sellaisiin niin voin melko varmasti kertoa syyn olevan niissä... Itse menin ainakin ostamaan liian kova- ja jäykkäpohjaiset vaelluskengät ihan maantielle, vaikka ne ilmeisesti olikin jonnekin pusikkoon tarkoitettu. Koita vaihtaa lenkkikenkiä heti, kun saat penikat muuten kuntoon hieronnalla ja kylmä/kuumahoidolla niin kuin tossa edellä jo ehdittiin neuvoa. Niin ja varaa se kirppispöytä!;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom