Jalkavaivat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amy
  • Aloitettu Aloitettu

Amy

Onko teillä kokemusta rasitusvammoista jaloissa - lähinnä penikkatauti tai akillesvaivat? Moni täälläkin varmaan tekee aikamoisia määriä hölkkää, jumppaa ja muuta aerobista, joten jalat joutuu koville. Vähensittekö vain treeniä vai pidittekö totaalilepoa? Miten kauan olette levänneet ja paraniko vaiva sillä? Ja mitä muita konsteja on tuollaisten vaivojen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn?
Mulla on liika innostus kesälajeihin (juoksu, tennis jne.) tehnyt tuhojaan pohje- ja sääriosastolla ja vihloksii vähän siihen malliin että taidanpa ottaa viikon tauon näin aluksi, ennen kun saan jalkani oikein kunnolla hajalle. Hierojalla aattelin käydä, mutta kovin kovaa kai ei passaa hieroa jos on tulehtuneet akillesjänteet tm. Lääkärille sitten jos ei lepo ja muu hoito auta.

Penikat

Mulla on jalat siinä kunnossa etten ole pystynyt käymään edes kävelylenkeillä puoleen vuoteen penikoitten takia. Välillä olen pitänyt pari kuukautta lepoa lenkkeilystä ja yrittänyt uudelleen, mutta penikat tulee heti. Nyt olen menossa jalkatohtorille, joka toivottavasti osaa auttaa. Eiköhän minulle tule hoitona olemaan pohjalliset.
Hierojalla olen käynyt, hautonut kylmällä jne. mutta ei auta enää... :(

Penikat

Mulla on penikat vaivannu pari kuukautta. Kertokaa vinkkejä ja hoitokeinoja millä sais ne kuntoon et pääsis treenaamaan:blow:

Re: Penikat

Vuosia sitten on vaivannut penikat, mutta sen jälkeen kun hommasin asicsin gel cayano lenkkarit eipä vaivaa enää.Juostua tulee kohtuullisen paljon joka vuodenaikaan.erikoispojlallisetkin sain joku vuosi sitten ,mutta ei niillä juosta pystynyt. tietysti juoksussa (huonoilla jaloilla) liika on aina liikaa, ei siis joka päivä eikä yli 1,5 h lenkkejä kuulemma kerrallaan..

Vääränlaiset/kuluneet kengät on varmaan penikkataudin yleisin syy. Kengät tarkistukseen ensin. Voi johtua tietysti askelluksestakin, esim pronaatiosta. Askeltohtorit (vai miks ne itteensä kutsuvatkaan) osaa noissa asioissa auttaa. Ja jos mahdollista niin pitäis välttää kovia alustoja.

Kaverillani, joka on jääkiekkoilija, tulehtuu sääret joka kesä tosi pahasti lenkkeilystä. Rullaluistelu kuulemma sopii silloin tosi hyvin. Ja lenkkikenkiin (hyviin!) kannattaa satsata, halpiskengistä ei saa kuin pahan mielen...itse maratoonille treenanneena tiedän, miten rasittavaa jaloille on huonolaatuiset kengät :curs:

Jos penikat on akuuttina vaivana niin ensiksi tarvitset lepoa (niin kamalalta kun se tuntuukin) ja käytä myös kylmähoitoa. Sitten kokenut urheiluhieroja voisi auttaa pehmittämällä ne jumit pois ja kotihoitona venyttele paljon ja laita viilentävää linimenttiä pohkeisiin. Sitten voit aloitella juoksua uudelleen, lyhyita lenkkejä ensin. Lisäykset pitäisi tehdä riittävän hitaasti, ettei penikkavaiva uusi saman tien. Niin, ja kannattaa tsekkauttaa se askellus ja kenkien sopivuus (esim. Megasport Helsingissä on hyvä paikka tämän tekemiseen, jos asut täällä).

Näillä ohjeilla ainakin ukkoni on toipunut ja juoksee taas. Käy nykyään parin viikon välein hierojalla ihan ennaltaehkäisyn vuoksi.

Believe me, tiedän kyllä miltä tuntuu kun penikat vaivaa! Olen kärsinyt siitä jo monia vuosia voimisteluajoista lähtien ja sama homma jatkuu fitneksen puolella. Jalat on melko kovalla rasituksella vapaaohjelmaa harjoitellessa!

Urheiluvälinemyyjänä tiedän kyllä hyvien kenkien tärkeyden. Ehdottomasti vaimennukset kantapään ja päkiän alle!!! Myös pronaatiokenkä on ehdoton jos askel painottuu sisäsyrjälle, mutta ihan hyvä sellaisellekin jalalle joka astuu normaalista, nimittäin se antaa hyvän tuen jalalle! Oon itse kokeillu molempia kenkiä ja huomasin et pronaatiokenkä on tukevampi ja mukavampi esim. hypyissä.

Kaikissa huippumerkki kengissä (Nike, Adidas jne.) ei välttämättä ole vaimennuksia kantapään ja päkiän alla, vaikka näin kyllä moni olettaa! Kannattaa ehdottomasti pyytää myyjää apuun, kun on ostamassa kenkiä. Se on sitten makukysymys tykkääkö ilmatyyny, geeli vai adipreme& adipreme+ -vaimennuksesta. Valinnan varaa on ja paljon!!!

Yhteen aikaan kun juoksin paljon pitkiä matkoja 15 km kilpaa niin mulla oli yhtenään penikat. Varsinkin kun juoksin asfaltilla. Siihen mulla auttoi hellä hieronta jalkoihin ja lepo.:whip:

Suositut

Back
Ylös Bottom