Jalkatreenin jälkeen vaikeeta nukahtaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 5830
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 5830

Kyselin aiheesta jo tuolla yleisellä puolella, mut kun kukaan ei vastannu niin laitan tänne.

Mulla on ongelmana kyykkytreenipäivän jälkeinen ilta, kun pitäis alkaa nukkumaan, niin ei pysty kun reisiä kuumottaa ja särkee. Ja mä siis treenaan reidet jo aamupäivällä, ettei häirittis illlalla nukkumaan menoa, mut siltikin häiritsee. Muina päivinä nukun kuin tukki. Onko kellään vastaavia kokemuksia, tai ratkaisua ongelmaan? En mä viitti mitään särkylääkkeitä ainakaan vetää, kun kyse on liikunnan aiheuttamasta särystä ja jomotuksesta.

Niin ja venyttely ei auta.

Miulla on aina ihan samanlainen pulma jalkatreenipäivän jälkeen, plus vielä jalkoja tekee mieli sätkiä ja potkia koko ajan ja vaihtaa asentoa. Otankin siis ihan kylmänviileästi buranan ja joskus vielä esim. kylmägeeliä rauhoittamaan lihaksia. Ymmärtääkseni tuo ongelma on aika yleinen.
ps. magneisumia kannattaa myös ottaa illalla vaikka parikin nappia.

Massankasvatusmielessä treenin päälle ei kannata ottaa tulehduskipulääkettä, koska mm. ibuprofeeni blokkaa proteiinisynteesin lihaksessa. Tässä lähde ja lisää särkylääkekeskustelua tässä ketjussa.

Jos ei ole vielä kokeiltu, palautumista edistää loppujäähdyttely. Eli vaikka 5-10 min kevyttä kuntopyörää treenin päälle, niin ei jää maitohappo lihaksiin.

Minusta tämä on sarjassamme näitä ketjuja, jotka voisivat hyvin olla treenikeskustelupuolella. Palautumisesta voi varmnaan keskustella sukupuolesta riippumatta?

Ihan tavallista mullakin, että treenin jälkeen illalla ei meinaa uni tulla, itselläni se johtuu siitä että syke pysyy tavallista korkeammalla. Illalla lenkkeily mun on jo täytynyt unohtaa ton takia. Erityisen ärsyttävää koska tunnen sen helkkarin tykytyksen koko ajan, useimmat ihmiset kai ei tunne? Kokeilkaa huviksenne joskus pulssia, jos illalla on vaikea nukahtaa...

Käytän beetasalpaajia hyvänlaatuisten rytmihäiriöiden takia (määrätty jo kauan ennen punttista) ja ehkä 2 krt kuussa joudun turvautumaan niihin, jotta saan nukuttua. Jos tykyttelyä rupeaa tapahtumaan kovin usein, niin herää epäilys että olen treenannut turhan kovaa.

Tota magnesiumia vois kokeilla. Kannattaako hakee apteekista rohtoja, vai riittääkö esimerkiks diasporal mitä on urheiluravinneliikkeissä? Onks pitoisuuksissa/hinnoissa merkittäviä eroja?

Joo, mulla on joskus samanlaisia ongelmia. Ylipäänsäkin tunnen aina jaloissani liian kovan treenin*, koivet eivät meinaa palautua millään. Tässä ketjussa onkin jo mainittu hyviä keinoja. Treenin päälle ei kannata venytellä, mutta loppuverryttely eli juuri tuo ninian mainitsema loppujäähdyttely kannattaa kokeilla! Itse koetan myös antaa illalla jonkinlaista kylmähoitoa jaloille. Kylmä suihku on ihan passeli keino. Ja reilusti vielä magnesiumia.

Myöhään treenaaminen ei sovi mulle ollenkaan, sydän tuntuu hakkaavan helvetin lujaa ja lihakset eivät rauhoitu ollenkaan. (Nykyisin seuran vuorot ovat valitettavan myöhään... täytyy vain totutella. Onneksi aikaiset aamuherätykset jäävät pian historiaan.)

Joskus olen muuten tuskissani koettanut myös lihasrelaksanttia, mutta siitä ei ollut sanottavaa hyötyä.

*) Kunnolliseen palautumiseen tarvitaan tietysti myös kunnon ravintoa! En ole mikään palautusjuomien tai muutenkaan ravitsemuspuolen asiantuntija, mutta sen olen huomannut, että kun pudottelen kisoja varten painoa, se tuntuu toisinaan ikävästi juuri jalkojen levottomuutena. Joskus kisareissulla olen istunut sängynreunalla ties mitkä linimentit jalkoihin levitettynä ja vain HAKANNUT jalkojani, kun ne penteleet eivät ole rauhoittuneet...

Tota magnesiumia vois kokeilla. Kannattaako hakee apteekista rohtoja, vai riittääkö esimerkiks diasporal mitä on urheiluravinneliikkeissä? Onks pitoisuuksissa/hinnoissa merkittäviä eroja?
Mulla on ainakin varmaan halvinta mahdollista magnesiumia mitä vaan löytyy. Tietääkseni sillä ei ole väliä mikä merkki siinä kyljessä lukee. Pitoisuuksissa on eroja, ite käytän noita 350mg vahvusia pari päivässä, koska pienemmistä pitosuuksista ei ole mulla ollut hyötyä.

Magnesiumsitraatti imeytyy ja pysyy elimistössä pitempään kuin magnesiumoksidi tai mg-aminohappokelaatti. On siis merkitystä, mitä valmistetta käyttää.

Ihan tavallista mullakin, että treenin jälkeen illalla ei meinaa uni tulla, itselläni se johtuu siitä että syke pysyy tavallista korkeammalla. Illalla lenkkeily mun on jo täytynyt unohtaa ton takia. Erityisen ärsyttävää koska tunnen sen helkkarin tykytyksen koko ajan, useimmat ihmiset kai ei tunne? Kokeilkaa huviksenne joskus pulssia, jos illalla on vaikea nukahtaa...

Käytän beetasalpaajia hyvänlaatuisten rytmihäiriöiden takia (määrätty jo kauan ennen punttista) ja ehkä 2 krt kuussa joudun turvautumaan niihin, jotta saan nukuttua. Jos tykyttelyä rupeaa tapahtumaan kovin usein, niin herää epäilys että olen treenannut turhan kovaa.

Kyllä tällä tuntuu kanssa. Ja myöskin pakko reenata aamusin tai heti iltapäivällä, illalla turha edes ajatella tekevänsä mitään venyttelyä rankempaa. Ei mitään lääkityksiä kyllä, ei todettuja häiriöitä. Käy vaan kierroksilla kovien rehkimisten jälkeen.:D

Täällä sama homma, jalkoja särkee ja kuumottaa ja muutenkin olo on kuin jyrän alle jäänyt. Itse olen koittanut ajatella, että tietää ainakin antaneensa pullapitkoille kyytiä :D

Särkylääkettä olen joutunut muutaman kerran ottamaan, mulla särkee reisien lisäksi lonkkia, mitä ihmettelen suuresti! Tiedä sitten johtuuko vain huonosta lihaskunnosta, vai onko lonkkiin tullut jotain häikkää; ne kun paukkuvatkin järkyttävästi aina seisomaan noustessa!

Tilannepäivitystä: Ostin Diasporalia ja vetelin sitä eilen illalla pussillisen ennen nukkumaan menoa ja jumaleissön, nukuin koko yön, vaikka olinkin päivällä kyykännyt huolella. Miks mä en aiemmin oo tajunnu tota magnesiumin vaikutusta. Kertakaan en heränny nukahtamisvaiheessa siihen, ku jalat sätkiin, niinkuin yleensä kyykkytreenin jälkeisenä iltana. Kiitos vinkeistä!

Välillä tuntuu että ois vähän kuumetta kovien jalanrääkkäys sessareiden jälkeen ja uni tulee heikosti. Jalat on puutuneet ja vaikea saada unen päästä kiinni kun on sellanen "kuuma" olo kropassa. Tätä ei jokakerta tule, mutta välillä.

Tuntuupa hassulta. Itsekin olen nyt kärsinyt jalkojen levottomuudesta iltaisin, mutta mun jalkatreeni ei ole ollut viime aikoina lähelläkään sitä luokkaa mitä muilla täällä. Olen vain pikkuhiljaa päässyt käyttämään jalkojani muuhunkin kuin kuntopyörän polkemiseen, ja kun niillä ei ole reiluun kuukauteen tehnyt juuri mitään niin aika yllättävän hädissään ovat. Viime yönäkin rapistelin taas magnesiumpurkilla :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom