Jalkatreeni harvemmin kuin kerran viikossa?

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Muistelen jonkun tällä palstalla joskus hehkuttaneen, että oli pidentänyt jalkatreenien väliä 9-10 päivään tavanomaisen 7-8 asemesta. Olen tässä alkanut itse miettiä samaa tai jopa niinkin radikaalia vaihtoehtoa, että treenaisin jalat vain joka toinen viikko (hui, näyttääpäs hurjalta näin kirjoitettuna!) ;) Syystä siitä, että kun harrasteisiin kuuluu punttitouhun lisäksi viikottainen pace tai spinning ja lisäksi tulee jokaisen punttitreenin päälle veivattua neljännestunnin verran kuntopyörää tai stepperiä, niin on alkanut mietityttää saavatko jalat riittävästi palautumisaikaa. Varsinkin pohkeet ovat väliin melko tukkoisen oloiset.

Nyt siis, siskot, mielipiteitä/kokemuksia kehiin! Onko 10-14 päivän väli liikaa jalkatreenien välillä? Jos on, niin miten palautumista voisi edistää? Pacesta/spinnistä en tahtoisi luopua kokonaan... Niin, ja tuo salilla tehty koipitreeni on tottakai KOVA, niinkuin muutkin punttisessiot ;)

Samaa olen miettinyt minäkin...

En siinä mielessä, että lihaksia liikaa tuppaisi kertymään, vaan juuri ton palautumisen kannalta... salitreenin lisäksi kun käy spinnissä, niin välillä (nykyisin koko ajan) tuntuu siltä, et pakaralihakset ois ihan jumissa... venytellä koetan suht usein, mut jumi mikä jumi...

Voishan sitä kokeilla?

Mä vaihdoin jokin aikaa sitten jalkatreenin juuri joka toiseksi viikoksi.
Ja olen kuullut, että sillä on tullut tuloksia, koska jalat pääsevät näin palautumaan paremmin jos harrastaa jotain muutakin jalkoihin ottavaa.

Täytyy myöntää, että kyllä itsekkin olen jonkinlaisia tuloksia tällä systeemillä saanut. Mäkin käyn paljon lenkillä joten ainakin tuntui siltä, että jalat eivät saaneet tarpeeksi lepoa.
Ja nyt kun treenaan ne kovaa joka toinen viikko ovat seuraavat päivät aivan tuskaa liikkua koska jalat saa niin älyttömän kipeäksi ja treenin tuntumaan.
Ja yksi hyvä mittaus jalkojen mahd. tuloksiin on ainakin mulla peilin lisäksi farkut. Huomasin, että ne alkoivat juuri reisien kohdalta kiristämään eikä se kyllä mielestäni läskiä ole, koska ruokavalio ja muun liikunnan määrä ei ole muuttunut...

Kannattaa tuota systeemiä kokeilla ja jos ei toimi niin vaihtaa takasin vanhaan treeniin:)

Mun treenikierto on nyt 9-10 päivää (4-jakoinen, treeni 3krt/vko), joten jalat tulevat harvemmin kuin 1krt/vko...hyvältä tuntuu so far!

Samaa on mietitty, mutta vielä pitäydytty entisessä, vaikka mitään aerobista en teekään. Silti jalat tuntuvat joskus olevan piipussa vielä viikon jälkeen. Täytynee kokeilla...

Kesällä minäkin treenasin tyyliin jalat kerran/ 2vkoa kun puhtia ei olisi muun riehumisen ohella riittänyt. Tuloksiin olin aivan tyytyväinen! Nyt talvella sitten jatketaan oman "normaalin" jaon mukaan ja vaihtelu tekee nannaa... :D

Kannattaa kokeilla, ja jos kehitys tapahtuu näinkin niin miksi ei vaihtaisi.
Pohdittiin juuri ukon kanssa, nyt kun kilpailemis päätökseni on tehty.
Että jaamme jalkatreenini kahteen osaan, mutta koska kehitykseni on ollut todella hurjaa näinkin että etu ja takaosat samana päivänä emme nähneet syytä muuttaa mitään.
Nää jutut on niin kehokohtaisia että vaikea mennä sanomaan suoralta kädeltä mutta kokeile ihmeessa ja seuraile pari kuukautta ja tee sitten päätös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom