Jalka halvaantuu yöllä, kenelläkään kokemuksia?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli mulla on kahdesti sattunut kuukauden sisään. Herään kun polvesta alaspäin jalkaa alkaa pistellä ja nilkka on täysin halvaantunut. Menee ohi ehkä minuutissa kun pyörittelen sitä käsillä. Nyt on alkanut jo hereilläkin olla pistelyä ja puutumista. Onko kellään kokemuksia, mistähän mahtaa olla kysymys?? Kuriositeettina että talvella kaaduin ja löin selkäni aika pahasti mutta se on kyllä jo kivuton.

Ja kävin tästä kyllä jo työpaikkalääkärillä ja lähetti tutkimuksiin mut kysyn silti.

Yöllinen puutuminen saattaa johtua siitä että jokin (usein toinen jalka) painaa toista jolloin veri ei kierrä. Tämä ei sinänsä ole mitenkään vaarallista, mutta jos puutumista tapahtuu jo hereillä olessa saattaa olla jotain vialla. Pahimmassa tapauksessa jopa veritulppa??
Kokemuksia on yöllä puutuneista raajoista, mutta ei mistään muusta.
Tuon veritulppa-jutun heitin mutu-tuntumalla, mutta lienee kuitenkin parasta käydä asiantuntijalla ihan vain varmuuden vuoksi, jos siis jalka todellakin puutuu päivisin.

Minä suosittelisin osteopaattia tai naprapaattia. Ilmeisesti kaatuminen on aiheuttanut jonkun pienen nikamansiirtymän, joka sitten painaa jotakin hermoa. Suosittelisin menemään nopeasti, koska pitkään jatkuneena tuollainen alkaa heikentää lihaksia, joihin se vaikuttaa. Tavalliset lääkärithän eivät osaa korjata mitään nikamansiirtymiä vaan määräävät jotain lihasrelaksantteja, jotka eivät sitten varsinaista ongelmaa korjaa.

Pitäisi varmaan käydä magneettikuvauksessa kun lääkäri epäili että oireet tulee selästä. Tietääkö kukaan missä Tampereella voisi käydä halvimmalla? Aika suolaisia hintoja näkyy olevan..

Yöllinen puutuminen saattaa johtua siitä että jokin (usein toinen jalka) painaa toista jolloin veri ei kierrä. Tämä ei sinänsä ole mitenkään vaarallista, mutta jos puutumista tapahtuu jo hereillä olessa saattaa olla jotain vialla. Pahimmassa tapauksessa jopa veritulppa??
Kokemuksia on yöllä puutuneista raajoista, mutta ei mistään muusta.
Tuon veritulppa-jutun heitin mutu-tuntumalla, mutta lienee kuitenkin parasta käydä asiantuntijalla ihan vain varmuuden vuoksi, jos siis jalka todellakin puutuu päivisin.

Verenkierto sinänsähän ei vaikuta tuntoaistiin. Kyllä se hermosto on mikä kaikki tuntemukset viestittää.
Ja se voi käydä vaaralliseksi pitemmän päälle jos jokin hermo on hapettomana joka yö.

Onko koko jalka puutunut polvesta alaspäin? Vai onko puutumisalue tarkempi?
Alueesta missä puutuminen tuntuu voi päätellä mikä hermo lähettää tuntoaistia sieltä suunnalta.

Tunto on jalassa koko ajan täysin normaali, siinä ei ole mitään vikaa. Polvesta alaspäin sitä pistelee ja se on täysin halvaantunut. Nyt tätä on ollut ehkä kerran viikossa.

Mulla on ollut läpi elämän oikean jalan puutumista eli tunnottumuutta istuessa. Puutuminen alkaa herkimmin kovalla alustalla, kuten saunan lauteilla. Puutuminen esiintyy takareidessä ja pohkeessa. Nykyään venyttelen jalat ja lantion seudun huolellisesti ja teen säännöllisesti jalkakyykkyä. Jos tulee pitkä tauko venyttelyihin ja kyykkimisiin, tuppaa tuota puutumista esiintyä tihenevään tahtiin. Puutumisen lisäksi mulla esiintyy yhtä aikaa monesti piriformis-syndroomaa? eli valeiskiasta. Epäilen itselläni sitä, että kun lihasmassaa katoaa perslihaksista ja lihakset menevät venyttelemättömyydestä jumiin, jalkaan menevät hermot/verisuonet joutuvat puristustilaan herkemmin.

Mikähän mulla on kun tällä viikolla on jo kahtena yönä vihlonut reisiä nukkuessa, viime yönä heräsin siihen monta kertaa..

Juokssut ja pyöräillyt olen ihan normaalisti. Ja venytellyt.

Back
Ylös Bottom