Tuota noin, en tiiä oonko yhtään parempi vastaamaan mutta yritän kuitenkin. Eli tuo liike on niin paljon muutakin kiinni kuin takareiden venyvyydestä. Siinä tarvii olla jo oikeenlainen kroppa, ihan keltä vaan ei mun mielestä onnistu. Itse oon harrastanut balettia vaatimattomat 17v. 13v. asti ihan tosissani ja sen touhun aloitin jo 3v. joten ehkä mulla saattaa sittenkin olla jotain taustaa vastata. Jalkojen ja varsinkin lonkkien täytyy olla anatomisesti oikean laiset. Mulla on oikeassa jalassa lonkkavika ja sen takia sitä jalkaa ei ois ikinä noin saanut ja siks loppu baletinkin tahkoaminen sillä tasolla millä olin, koska fysiikka ei anna periksi. No mutta jos oletetaan että kysyjällä on kaikki anatomiset edellytykset tähän. Sitten se tottakai tarvii takareidestä ja lonkasta mahdotonta venyvyyttä jotta onnistuu. Ja sen oikeanlaisen vartalon. Vaikka sillon nuorempana minäkin sain tuon vasemman jalan korvaan ja pystyin tekemään tupla-piruetin niin enää näillä lihaksilla se ei onnistu. Teen nykyään kilpa-aerobiccia ja lihasta on massallisesti rutkasti enemmän. Silloin balettia aikoina mulla oli paljon voimaa, mutta lihakset oli sellaisia sorjia, pitkiä ja ne kykeni erittäin hyvin tekemään töitä jännityksessä. Niinkuin tuossakin liikkeessä. Tuo vaatii hillittömästi VOIMAA mutta ei massaa. Etureisi on tosi kovilla kun ton jalan tohon vedät, ja toisaalta sillä hetkellä takaosan täytyy rentoutua, mutta heti kun sitä lähdetään tuomaan maahan, on takaosan taas tehtävä kovasti töitä.
Rehellisesti sanottuna ite en enää edes lähtis yrittämään. Varsinkaan, jos on paljon sitä lihasmassaa.... Mä ainakin nykyään tyydyn mun korkeisiin jalanheittoihin ja hyviin ylispagaateihin ku enää lähtisin tollasta koittaan. Mut jos välttämättä haluaa, niin luulisin, että tuota kannattaa ensin harjoitella maassa. Ensi vedät hengitellen rauhassa sitä jalkaa kohti nenää kun oot selinmakuulla (toinen jalka suorana), sit ku se on nenässä, avaat lonkasta ja siirrät sitä tohon korvan viereen. Kun saat sen maassa siihen korvaan kiinni, voi alkaa harjoitella vapaan, suoran jalan jännittämistä ja samalla korvassa olevan jalan jännittämistä ja yrittää itse pitää sitä siinä. Kokoajan kun näitä tekee niin kannattaa myös seisomassa lähteä hakemaan sitä tasapainoa eli heel-stretch (kantapäästä kiinni ja jalka suoraks eteen tai etuviistoon) siitä vaan sitten käden avulla jalka kohti korvaa. Ensin voi pitää tukea, sitten ilman tukea. Ja aina lopuksi päästää käden irti ja yrittää pitää sitä jalkaa siellä. Sitten jaksat pitää sen korvan vieressä ite niin sitten voit lähteä harjoittelemaan sitä vientiä sinne. Sitten ootkin jo niin pitkällä ettet tarvitse enää neuvoja :D. Niin joo, unohtu sanoa, että jalka tosiaan hyvässä aukikierrossa!!! Meiluusti myös toinen jalka. Eli lonkasta kunnolla auki. Jos sulla ei vielä ole hyvää aukikiertoa niin kannattaa sitä treenata myös. Alussa siis pitkiä hitaita venytyksiä, myös jännitys-venytykset on hyviä. Jalkaa voi harjoitella myös koukussa viemään sinne korvaan. Sitten kun liikkeen osaa niin sitten vaan reippaammalla temmolla sitä sinne, ei en voimistelijatkaan aikaile sen jalan noston kanssa. Harjoittelu on kovaa, ihan oikeesti, mutta jos todella haluat sitä yrittää niin tsemppiä kovasti!!! En halua sua masentaa tai mitään enkä antaa sitä kuvaa, että se on mahdotonta, sitä vaan, ettet pettyisi... on paljon muitakin venytyskikkailuja joita voi harjoitella jos haluaa. Esim. illuusiot, pystyspagut...
Mutta jokainen voi kokeilla, kuinka vaikea liike se on: Aukikierrossa jalka käden avulla nostaa jalan ilman tukea etuviistoon niin pitkälle ku menee, päästää irti ja siinä pidä. Aijai, ei onnistu. Mulla siis, mutta muilla voi onnistua. Tsemiii!!!
ps. Toi tyttö joka tossa kuvassa on, on rytminen voimistelija ja voi herranisä, ne on hulluja. Ne on niin niin niin notkeita, mutta laihoja tikkuja ja pelkkää jalkaa ja kättä. Siis ei millään pahalla, ihailen toki todella kovasti mitä ne tekee! Mutta siihenkin hommaan soveltuu vaan tietynlaiset ihmiset, toki kovalla työllä saa paljon aikaan!