Jalannosto suoraksi ylös

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loru
  • Aloitettu Aloitettu
Millä nimellä kutsutaan tanssijoilta ja telinevoimistelijoilta tuttua liikettä, jossa jalka nostetaan suoraan ylös ohimon viereen?

Entä millä harjoittelulla lähemmäs kolmekymppinen pystyisi treenaamaan itselleen tuon taidon?

Eli näin:

elena.gif

Ei näin:

IMG_2704.jpg

ja tätä varten piti perustaa uusi keskustelu?

jonku mielestä on hauskaa miten ipana kirjoittaa. mun mielestä ei liikuta enää hyvän maun rajoissa, terveen itseriittoisuuden rajoissa.. hmm, miten tämän nyt asettelisi, kun jatkuvasti tarve korostaa toisten virheitä omien arviointiensa pohjalta ja muutenki dissata toisten postauksia. Eikö tossa aloitus postissa ollu tasan samantasoista huumoria kuin ipanan toteamuksessa, että keksien kalorit katoavat kun hampaita harjatessa pieraisee?

Minuakin voisi kiinnostaa, mitenkä realistista ja millä aika välillä saa jalan singutettua noin. Eri asia, kuinka moni tällä palstalla harrastaa vastaavaa venyvyyttä.

Pahoittelen kaikkien niiden puolesta, joille tulee pahamieli mun huonosta huumorintajusta. Tarkoitus ei ole loukata kuitenkaan ketään.

Enivei;

Eiköhän se jalka rupea nousemaan ihan vain pitkäjänteisellä venyttelyllä. Ei siihen sen kummempia kikkoja tarvita. Toisaalta taas lihasten hankkiminen vähentää venyvyyttä, joten on vähän ristiriitaista koittaa tehdä itsestään lihaksikasta ja samalla mahdollisimman notkeaa. Venyvyys taas lisääntyy pitkillä ja rauhallisilla venytyksillä. Annetaan lihaksen venyä maksimimittaansa. 20-60 sekuntin venytykset ovat hyviä tähän hommaan. Ensin pieni alkulämmittely ja sitten lämpimät lihakset venymään POKS.

Suosittelen vilkaisemaan sellaista teosta kuin "Tanssioppilaan kirja". Se on tarkoitettu lapsille, mutta siinä on erittäin hyvät venyttelyohjeet. Kirjastosta pitäisi löytyä.

Kannattaa kokeilla joogaa, oikeanlaisesta hengittämisestä on apua. Eli pitkiä, hallittuja ja rauhallisia venytyksiä, jossa uloshengittäessä venytetään lihasta. Itselläni ainakin takareidet vaativat parin minuutin venyttämistä ennen kuin lihas alkaa antaa periksi. Takareisiä ja aukikiertäjää on helpoin venyttää selinmakuulla niin, että pitää toisen jalan suorana maassa. Apuna voi käyttää kuminauhaa.

Jos sinulla on mahdollisuus, niin kannattaa tottakai mennä balettitunnille tai venyttelytunneille johonkin tanssikouluun, mielellään molemmille. En nyt kirjoita sen enempää kun en yhtään tiedä taustojasi ja millaiset tiedot sinulla venyttelystä on. Olen aloittelija näissä hommissa itsekin. :)

Tuota noin, en tiiä oonko yhtään parempi vastaamaan mutta yritän kuitenkin. Eli tuo liike on niin paljon muutakin kiinni kuin takareiden venyvyydestä. Siinä tarvii olla jo oikeenlainen kroppa, ihan keltä vaan ei mun mielestä onnistu. Itse oon harrastanut balettia vaatimattomat 17v. 13v. asti ihan tosissani ja sen touhun aloitin jo 3v. joten ehkä mulla saattaa sittenkin olla jotain taustaa vastata. Jalkojen ja varsinkin lonkkien täytyy olla anatomisesti oikean laiset. Mulla on oikeassa jalassa lonkkavika ja sen takia sitä jalkaa ei ois ikinä noin saanut ja siks loppu baletinkin tahkoaminen sillä tasolla millä olin, koska fysiikka ei anna periksi. No mutta jos oletetaan että kysyjällä on kaikki anatomiset edellytykset tähän. Sitten se tottakai tarvii takareidestä ja lonkasta mahdotonta venyvyyttä jotta onnistuu. Ja sen oikeanlaisen vartalon. Vaikka sillon nuorempana minäkin sain tuon vasemman jalan korvaan ja pystyin tekemään tupla-piruetin niin enää näillä lihaksilla se ei onnistu. Teen nykyään kilpa-aerobiccia ja lihasta on massallisesti rutkasti enemmän. Silloin balettia aikoina mulla oli paljon voimaa, mutta lihakset oli sellaisia sorjia, pitkiä ja ne kykeni erittäin hyvin tekemään töitä jännityksessä. Niinkuin tuossakin liikkeessä. Tuo vaatii hillittömästi VOIMAA mutta ei massaa. Etureisi on tosi kovilla kun ton jalan tohon vedät, ja toisaalta sillä hetkellä takaosan täytyy rentoutua, mutta heti kun sitä lähdetään tuomaan maahan, on takaosan taas tehtävä kovasti töitä.

Rehellisesti sanottuna ite en enää edes lähtis yrittämään. Varsinkaan, jos on paljon sitä lihasmassaa.... Mä ainakin nykyään tyydyn mun korkeisiin jalanheittoihin ja hyviin ylispagaateihin ku enää lähtisin tollasta koittaan. Mut jos välttämättä haluaa, niin luulisin, että tuota kannattaa ensin harjoitella maassa. Ensi vedät hengitellen rauhassa sitä jalkaa kohti nenää kun oot selinmakuulla (toinen jalka suorana), sit ku se on nenässä, avaat lonkasta ja siirrät sitä tohon korvan viereen. Kun saat sen maassa siihen korvaan kiinni, voi alkaa harjoitella vapaan, suoran jalan jännittämistä ja samalla korvassa olevan jalan jännittämistä ja yrittää itse pitää sitä siinä. Kokoajan kun näitä tekee niin kannattaa myös seisomassa lähteä hakemaan sitä tasapainoa eli heel-stretch (kantapäästä kiinni ja jalka suoraks eteen tai etuviistoon) siitä vaan sitten käden avulla jalka kohti korvaa. Ensin voi pitää tukea, sitten ilman tukea. Ja aina lopuksi päästää käden irti ja yrittää pitää sitä jalkaa siellä. Sitten jaksat pitää sen korvan vieressä ite niin sitten voit lähteä harjoittelemaan sitä vientiä sinne. Sitten ootkin jo niin pitkällä ettet tarvitse enää neuvoja :D. Niin joo, unohtu sanoa, että jalka tosiaan hyvässä aukikierrossa!!! Meiluusti myös toinen jalka. Eli lonkasta kunnolla auki. Jos sulla ei vielä ole hyvää aukikiertoa niin kannattaa sitä treenata myös. Alussa siis pitkiä hitaita venytyksiä, myös jännitys-venytykset on hyviä. Jalkaa voi harjoitella myös koukussa viemään sinne korvaan. Sitten kun liikkeen osaa niin sitten vaan reippaammalla temmolla sitä sinne, ei en voimistelijatkaan aikaile sen jalan noston kanssa. Harjoittelu on kovaa, ihan oikeesti, mutta jos todella haluat sitä yrittää niin tsemppiä kovasti!!! En halua sua masentaa tai mitään enkä antaa sitä kuvaa, että se on mahdotonta, sitä vaan, ettet pettyisi... on paljon muitakin venytyskikkailuja joita voi harjoitella jos haluaa. Esim. illuusiot, pystyspagut...

Mutta jokainen voi kokeilla, kuinka vaikea liike se on: Aukikierrossa jalka käden avulla nostaa jalan ilman tukea etuviistoon niin pitkälle ku menee, päästää irti ja siinä pidä. Aijai, ei onnistu. Mulla siis, mutta muilla voi onnistua. Tsemiii!!!

ps. Toi tyttö joka tossa kuvassa on, on rytminen voimistelija ja voi herranisä, ne on hulluja. Ne on niin niin niin notkeita, mutta laihoja tikkuja ja pelkkää jalkaa ja kättä. Siis ei millään pahalla, ihailen toki todella kovasti mitä ne tekee! Mutta siihenkin hommaan soveltuu vaan tietynlaiset ihmiset, toki kovalla työllä saa paljon aikaan!

Tuota noin, en tiiä oonko yhtään parempi vastaamaan mutta yritän kuitenkin. Eli tuo liike on niin paljon muutakin kiinni kuin takareiden venyvyydestä.

Kiitos täydennyksestä, puutuin lähinnä tuohon ipanan kommenttiin venyttelystä. Itse harrastan streetdancea enkä juurikaan tiedä näistä balettimetkuista. :)

Liike on developpé. http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_balettitermeistä Edistyneen tason liike, jossa jalkaa ei nosteta suorana ylös asti vaan ensin koukussa ja siitä ojennetaan jalka. Eräs pitkään balettia harrastanut pitkäkoipinen ystäväni sai kyllä nostettua jalkansa tuonne ylös oikeaoppisesti, mutta ei jaksanut pitää sitä siellä ilman kättä. Perustasolla jalka jätetäänkin vaakatasoon eteen/ sivulle/ taakse. Edit: eivätkä kaikki pysty koskaan tekemään sitä ylös asti.

Liikkeen vaatimuksia: venyvyys, erittäin hyvä aukikierto, reisilihasten staattinen voima. Vaakatasoon tuo on vielä helppo tehdä, joten jos sulla on ketään balettia yhtään osaavaa kaveria, kysy heiltä tekniikkaa. Netissä turhan vaikea selittää.

Kiitos paljon vastauksista! Niistä oli paljon apua. Fysiikan ja taustan uskon olevan sopiva tuohon liikkeeseen, vaikka en sentään ilman käden apua tuohon koskaan pysty. Mutta spagaattiin taipuminen on jo vähän vanha juttu. Tuossa olisi enemmän haastetta:)

Punttifoorumi tai ei, arvasin, että täältä löytyy myös muita lajeja harrastaneita. Ja IMHO, uusia ketjuja saisi tulla lisääkin.

Liikkeen vaatimuksia: venyvyys, erittäin hyvä aukikierto, reisilihasten staattinen voima. Vaakatasoon tuo on vielä helppo tehdä, joten jos sulla on ketään balettia yhtään osaavaa kaveria, kysy heiltä tekniikkaa. Netissä turhan vaikea selittää.
Lisäisin noihin vielä tasapainon ja muutenkin hyvän vartalonhallinnan, jos siis tarkoitus tehdä se suht koht sulavasti.

Oisko paikkakunnalla aikuisbalettitunteja järjestäviä paikkoja? Yllättävän monelta paikkakunnalta löytyy, lähtisin ensimmäiseksi kokeilemaan tanssikouluja tai miksei vaikka kansalais-/työväenopistoja. Tietysti jos ideana on oppia ainoastaan tuo yksi liike ja muuten baletti ei niin kiinnosta niin voi olla turhaa...

Niin mielelläni kävisin ja tarjontaakin löytyisi vaikka millä mitalla. Mutta valitettavasti asun niin kalliissa kaupungissa, ja vieläpä sen keskustassa, että kerta viikkoonkin toisi helposti lähes sadan euron loven lompakkoon kuussa.

Tosta helpompi version on, että tekee jalannoston enemmän eteen kuin sivulle. Minullakin lonkan liikkuvuus esti liikkeen puhtaan tekemisen (olen entinen voimistelija), mutta tosiaan eteen se on helpompi tehdä kuin sivulle ainakin minun anatomiallani. Kannattaa kokeilla, kumpi tuntuu helpommalta. Yksi hyvä liike tuon harjoitteluun on spagaatti, jossa ylävartalo on kiinni etummaisessa jalassa. Toinen hyvä perusliike on spagaatti, jossa takimmainen jalka koukistetaan 90 asteen kulmaan ja otetaan siitä käsillä yläkautta kiinni. Ompas vaikea selittää... Niistä on hyvä alkaa venyvyyden puolesta. Lisäohjeita tosiaan löytyy kirjoista... :)

Niin mielelläni kävisin ja tarjontaakin löytyisi vaikka millä mitalla. Mutta valitettavasti asun niin kalliissa kaupungissa, ja vieläpä sen keskustassa, että kerta viikkoonkin toisi helposti lähes sadan euron loven lompakkoon kuussa.

Asutko Moskovassa, Lontoossa tms? Ilmeisesti et kuitenkaan Suomessa.

Juu en asu Suomessa. Helsingissäkin harrastaminen olisi paljon halvempaa. Harmi kyllä, kun tunteja olisi, mutta kehitys olisi liian hidasta, jos niille ei pääsisi usein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom