Jalan epämääräiset tuntemukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deraia
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Terve!

Olen uusi kirjoittelija,tosin jo pitkän aikaa pakkiksen juttuja lueskellut ja niihin tutustunut :)

Kysymys mistä kirjoittelen on, että olen vasta aloitellut juoksua (aamuaerobiset) enkä koskaan ole varsinaisesti mikään juoksun rakastaja ollut mutta nyt kun kunto on kohisemalla noussut (right...:D) niin olen yrittänyt aloittaa vihdoinkin tuon juoksun. Olen aina pitänyt kovasti kävelysta ja reippaista lenkeistä (kävelyvauhti on siis nopeampaa kuin hidas hölkkä) mutta nyt on juoksu alkanut himottaa. Kuitenkin, ja tämän olen huomannut joskus kävellessäkin että hetken matkaa mentyä (lämmittely tehty) alkaa puristaa niin maan perhanasti tosta oikean jalan säären ulkosyrjältä! Kai se lienee lähinnä penikkatautia mutta miten ihmeessä se tulee esiin myös kävelyn yhteydessä :jahas:? Aina ei siis tuntemuksia ole, ei juosten eikä kävellen mutta välillä kyllä. Ja joskus jopa ihan normaalisti kun kävelen paikasta a paikkaan b niin alkaa tuo kipu tuntumaan. Mulla on yliojentuvat nivelet ja jonkin verran ilmeisesti ylipronaatiota myös polvissa mutta ei senkään mielestäni pitäisi tuota tehdä (kengät vaihdettu). Vai onko siellä jokin lihassäie (?) liian kireällä vai pitääkö uskoa, että penikkatauti sitä tekee?

Huh, tulipahan tekstiä ja sekavaa sellaista mutta jos joku tuosta selkoa saa ja viitsisi vastata/neuvoa linkin johonkin niin olisin kiitollinen!:worship:

Kyllähän se kävelykin kiristää, kun jalat menevät riittävän huonoon jamaan. Itsellä sama ongelma, ratkaisuna (lääkäri käski! :D) kävelyn välttäminen ja kaksi polkupyörää. :rolleyes: Ei koske enää, ei.

Yleensä ohjeiksi on annettu maltillinen juoksun aloittaminen (esim. keväisin, jos talvella ei ole juossut), kunnolliset venyttelyt, hyvät kengät, kylmähoito akuuteissa tilanteissa. Hieronta auttanee myös.

Itse pystyn kävelemään pitkiäkin matkoja silleen rauhallisesti, vauhti kun kiihtyy niin matka loppuu hyvin lyhyeen kun puukoniskun kaltainen kipu alkaa hakata jalkoja jokaisella askelella. Ei kiitos, minä en kävele. Niin, enkä tietysti juokse. Pyörällä pääsee kovempaa! :rock:

Kiitos nopeasta vastauksestasi assis! Mä oon vähän miettiny että mulla voi myös olla säären etuosan lihakset melko jumissa,liikuntaa tulee vedettyä n.4-5x aamulenkit,pumppi 1-3x,steppi/body/bodysteppi 1-2x plus sali 1-3x viikossa joten paljon tulee liikuttua mutta venyteltyä ehkä hipposen liiiiiian vähän.....:evil: Jotenkin tuntuu että toi säären etuosa on niin hankala venyttää ja en tiiä kun sen yhden liikkeen (taivutetaan jalkaa jalkapöydästä taakse toinen jalka koukussa) joka niitä lihaksia venyttäis että voi tosiaan johtua se kireys ja kipu siitäkin,ainakin näin toivon....mutta täytyy tosiaan seurata tota kipuilua,jos äityy pahaks niin lekurireissu lienee paikallaan....

Tänä keväänä kun oon kävellyt ja juossut pirusti niin säärten etuosat on kans menneet aika kivuliaaseen kuntoon. Lepo auttaa tietenkin parhaiten, kun vaan malttaisi :jahas:

Itse olen pitänyt kylmäkalleja hetken säärten päällä niin, että pahin kipu hellittää ja menevät vähän tunnottomiksi, sitten hieronut niitä lihaksia siitä luun vierestä. Vissiin myös se, että istuu lattialla säärten päällä venyttää niitä koipia kanssa. Meinaa nimittäin tuskanhuuto päästä aluksi kun siihen asentoon menee, mutta sitten parin minuutin päästä alkaa hellittämään.

Toivon hartaasti, että jalat tottuisivat rasitukseen ja tokenisivat tästä.. nyt öisin pakottaa jalkoja niin ettei meinaa unen päästä saada kiinni :(

Mä en saanut koskaan omia etusääriäni venytettyä kunnolla, koska nilkat ojentuvat niin hillittömän hyvin, että ei vaan veny. Löysin tässä jokunen aika sitten myös sääriluuni, tajusin että se viereinen lihas on oikeasti irrallaan luusta ja luu on terävä - ennen ne olivat yhtä ja samaa mönttiä.

Ehkä kannattaa kokeilla ahkeraa venyttelyä, kylmähoitoa, mahdollista tulehduskipulääkekuuria ja hierojaa. Ja kenkiin hyvä iskunvaimennus! Vääränlainen askelluskin pahentaa vaivoja, joten jos joku voisi katsoa juoksutekniikkaasi?

Juu, olen ajatellut myös sitä josko joku katsoisi miten juoksen/laahustan koska sillä on niin valtava merkitys. Mulla taipuu myöskin nilkat aivan älyttömästi,notkeus on muutenkin suurta,osa varmaan johtuu tuosta nivelten yliojentautumisesta kylläkin...:hyper: Niin siksi siis on vähän vaikeaa venytellä säären etuosaa...mutta täytyy ottaa kylmäkallet käyttöön ja vaan yrittää kunnolla saada venytys tuntumaan,jos eivät auta levon kanssa niin lääkäriin sitten mars mars :curs:

Nyt juoksukauden toden teolla alettua, on näkynyt paljon urheiluliikkeiden Addun ym. "juoksuklinikoiden" mainoksia. Footscan-analysissä katsotaan miten paino jakautuu jalalle ja saa vinkkejä omalle jalalle sopivien juoksukenkien valkkaamiseen. Markkinointiahan nuo toki ovat, mutta ei siellä kukaan pakota ostamaan mitään. Mielenkiinnosta voi käväistä kuulemassa, mitä omista jaloista / askelluksesta sanotaan.

Lääkäri ja fysioterapeutti sitten ihan erikseen tarpeen vaatiessa.

Itselläni ei onneksi vielä ole ollut suuria ongelmia noiden alueiden kanssa (puun koputus tähän väliin), mutta jostain joskus opin hyvän vinkin, miten säärtä pystyy hieromaan hyvin itse. Otetaan käyttöön joku sopiva pitkulainen pyöreä esine, jolla säärtä pitkin rullataan. Itselläni on toiminut hyvin mm. ruuvimeisselin pää ja luudanvarsi.

Forkkujen ollessa jumissa, olen saanut niitä rennommiksi kylmä-kuuma-hoidolla. Eli tungetaan forkut vuoronperään pariksi minuutiksi niin kylmään veteen mitä on saatavilla ja niin kuumaan veteen, mitä kestää. Toistetaan jokusen kerran. Laitan itse vettä kylmentämään pari 500g raejuusto- tai rahkapurkin sisälle tehtyä jääpalaa. Tietysti voi olla hieman hankalampaa löytää sopivankokoisia saaveja, joihin kintut saisi upotettua, suihkuttamista tietysti voisi kokeilla.. Tästä löytyy netistä ja pakkikseltakin jostain lisää, mutta nyt ei ehdi etsiä linkkiä tähän...

Tuon kylmä-kuuma-sähellyksen jälkeen aluetta on muuten hyvä hieroa, kun veri kiertää ja se on rentona.

Ja näitä kumpaakaan luonnollisesti EI pidä tehdä, jos on syytä epäillä, että paikka on tulehtunut. Sitten kipinkapin lääkäriin.

Mulla on myös kokemuksia tuosta etusäären jumittamisesta ahkeran lenkkeilyn tuloksena. Fyssarilta askelarvio ja pohjalliset, kunnon laadukkaat tossut ja ennen kaikkea harjoittelun vaihtelevuus sekä lihashuolto ovat pitäneet vaivat poissa. Jos etusääressä tuntuu hiukankin kipua tai kramppailua, pidän taukoa kävelyistä ja juoksenteluista ja teen jotain muuta. Myös linimentti/kylmägeeli perinteisten kylmähoitojen lisäksi voi olla hyvä apu.

Mutta silti, puutu ensin syihin, hoida sitten vasta oireita.

Eilen kävin saunassa (oma kotona:hyvä:) ja sen jälkeen venyttelin kunnolla,ts.niin paljon kun osasin ja pystyin ja tänä aamuna tuntu jalka ihan erilaiselta, ihan kun se olis jotenkin "pidentynyt",varmaankin siis lihas rentoutunut?! Eilen illalla oli myös pumppi (rankka sellanen,hiki vaan roisku kunnon painoilla..:rock:) ja toki siellä tulee myös venyteltyä mutta toi sauna tuntu jotenkin jotain avaavan. Lieneekö sitten tosiaan niin, että lihasjumitus on liian suuri ja pitäisi vaan enemmän jaksaa venytellä..jänniä kokemuksia:wtf:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom