Jännetupentulehdus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RoopeK
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
On ollut sen verran kivulias tuo ranne kun puntilla on käynyt joten kävin tänään lääkärissä ja sieltä paljastui jännetupen tulehdus. Kuinka kauan yleensä tuommoisen vamman parantuminen kestää ja millälailla sitä voi hoitaa?

On ollut sen verran kivulias tuo ranne kun puntilla on käynyt joten kävin tänään lääkärissä ja sieltä paljastui jännetupen tulehdus. Kuinka kauan yleensä tuommoisen vamman parantuminen kestää ja millälailla sitä voi hoitaa?

Lepohan se on paras hoito ja vaikka jotain limimenttiä siihen sitten kaveriksi. Eikö lääkäri antanut mitään ohjeita?

Millä tavalla lekuri totes että kyseessä juuri jännetupen tulehdus?

Lepohan se on paras hoito ja vaikka jotain limimenttiä siihen sitten kaveriksi. Eikö lääkäri antanut mitään ohjeita?

Lääkäri kehotti ettei aseta rasitusta ranteelle, mutta ei antanut minkäänlaista reseptiä tjsp. Eli jos tämä jatkuu niin sitten lääkärille uudelleen.

Millä tavalla lekuri totes että kyseessä juuri jännetupen tulehdus?

Kiertäessä rannetta vihlasee todella pahasti, keskellä kämmenen ja ranteen liitoskohtaa(?) on patti jota painaa tekee kipeetä.

Itellä ollut taannoin ...siis vuosia sitten sama vaiva ja siitä tuli krooninen, kun ei antanut lepoa tarpeeksi. 2 viikkoa totaalilepoa ja jotain voidetta mikä auttaa / on tarkoitettu ko. vaivoille. Itse ostin myös rannetuen apteekista. Sitä pitää viikon, ettei ranne liiku juuri mihinkään. Tämän jälkeen rauhallisesti vielä toinen viikko rasvaten.

Kolmannella viikolla voi aloittaa rauhallisen venyttelyn ja kokeilla painoja. näin ainakin mulla auttoi ja sain vaivan pois. Nykyään käytän rannesidettä salilla.

Itellä ollut taannoin ...siis vuosia sitten sama vaiva ja siitä tuli krooninen, kun ei antanut lepoa tarpeeksi. 2 viikkoa totaalilepoa ja jotain voidetta mikä auttaa / on tarkoitettu ko. vaivoille. Itse ostin myös rannetuen apteekista. Sitä pitää viikon, ettei ranne liiku juuri mihinkään. Tämän jälkeen rauhallisesti vielä toinen viikko rasvaten.

Kolmannella viikolla voi aloittaa rauhallisen venyttelyn ja kokeilla painoja. näin ainakin mulla auttoi ja sain vaivan pois. Nykyään käytän rannesidettä salilla.

Multa löytyy tuo rannetuki joten sitä vois käyttää. Pystyykö pleikkaria pelailla tai soittaa kitaraa ilman että se pitkittäisi parantumisaikaa?

Pitääkö välttää ainoastaan sellaista ''työtä'' jossa tulee rasitusta ranteelle?

Eipä kannata sitä plekeä tai skebaa näppäillä yhtään! Jos oot paljon kyseistä toimintaa harrastanut niin saattaa olla että sulla on ns hiirikäsi-tyyppinen se jännetuppitulehdus eli syntynyt juurikin staattisen rasituksen johdosta.

Jos haluat varmasti käden kuntoon niin kannattaa mennä fysioterapeutille. Tämä on ihan perusvaiva ja seiltä antavat sulle jumppaohjeet ranteelle jota rupeat tekemään akuutin kipuvaiheen mentyä. Muussa tapauksessa vaiva tulee tod näk uusiutumaan mikäli jatkat samoja rannetta kuormittavia harrastuksia.

Kitaristeilla esimerkiksi on erittäin yleinen tuo vaiva, sillä rannetta pidetään ergonomisesti epäedullisessa asennossa tuntikausia ranne mutkalla.

Kitaraa tulee soitettua monta tuntia viikossa joten voipi olla hyvinkin että rasitus on siitä tullut. Mitäs hoitomenetelmiä tähän on, jotka voisivat nopeuttaa paranemista? Netistä olen lueskellut että jonkinsortin kylmähoito auttaisi - kaverilla oli myös muutama kuukausi takaperin sama vaiva ja lääkäri määräsi viikon verran otettavaksi aamuin illoin yhden buranan.

Kitaristeilla esimerkiksi on erittäin yleinen tuo vaiva, sillä rannetta pidetään ergonomisesti epäedullisessa asennossa tuntikausia ranne mutkalla.

Rannetta voi pitää myös ergonomisessa asennossa. Minulla on sellainen käsitys, että jännetupin tulehdus tulee kitaristeilla lähinnä sellaisille, jotka treenaa liikaa päivässä ja joka päivä tietysti. Eli sitä ei ole niin helppo saada kuin esimerkiksi tenniskyynärpäätä...

Eipä kannata sitä plekeä tai skebaa näppäillä yhtään! Jos oot paljon kyseistä toimintaa harrastanut niin saattaa olla että sulla on ns hiirikäsi-tyyppinen se jännetuppitulehdus eli syntynyt juurikin staattisen rasituksen johdosta.

Jos haluat varmasti käden kuntoon niin kannattaa mennä fysioterapeutille. Tämä on ihan perusvaiva ja seiltä antavat sulle jumppaohjeet ranteelle jota rupeat tekemään akuutin kipuvaiheen mentyä. Muussa tapauksessa vaiva tulee tod näk uusiutumaan mikäli jatkat samoja rannetta kuormittavia harrastuksia.

Itse sain myös hyviä ohjeita fysiolta. Anna DressedToKill lepoa ranteelle nyt ainakin viikko ja koita sit vaikka ekana hakkaa lapaseen et miltä tuntuu :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
akuutissa vaiheessa kun on tulehdus päällä niin lepoa pelkästään ja kylmäpakkaus 4-6x päivässä 20min kerrallaan. HUOM ei geeli kun ei vaikuta lihaskerroksiin asti. kylmä estää turvotusta ja laskee kivuntuntoa. kun akuuttivaihe mennyt ohi kannattaa ruveta pikku hiljaa rasittamaan esim pumpata tennispalloa kämmenessä tj.. ja venyttää ko kohtaa ranteesta ylös ja alaspäin kääntämällä. mutta maltillsiesti ja sitten voi ottaa sen kitaransoitonkin mukaan. mutta kannattaa muistaa että maltti on valttia ja kohtuus kaikessa. eli ei kannata soittaa koko päivää. kun ei rasita liikaa niin ei kerkiä kroonistumaan ja sit tuleekin muita vaivoja samalla.

On se kumma miten tää mun kärsivällisyys on hienoa. Tänään tein käsipainoilla kotosalla hauistreenin ja nyt sitten iski uudelleen, no jos sitä nyt ainakin kaksi viikkoa saisi ittensä pakotettua ettei tuohon kitaraan ja painoihin koskisi. Tässä sen näkee miten hyvin tähän(kin) harrastukseen voi kiintyä näin vahvasti.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä. Anna sen käden parantua KUNNOLLA, ennen kuin jatkat salitreeniä tai kitaran soittoa. Mun elämäni ensimmäinen jännetupentulehdus kroonistui, koska en malttanut olla ja noin kahdeksan kortisonipiikin jälkeen ja vuoden kipuilun jälkeen oli pakko turvautua puukkohoitoon. Käsi meni niin huonoon kuntoon, etten edes kahvikuppia saanut pidettyä kädestä ja ranteessa oleva tulehduskudos esti hermon mukautumisen ojentaviin liikkeisiin => pirunmoisia sähköiskuja ja tuntohäiriöitä pikkurilliin ja nimettömään. Oikeasti. Älä leiki sen kanssa.

Itsellä tuli 5,5 viikkoa sitten molemmat ranteet kipeiksi kun piti humalassa vääntää kättä... Viikon jälkeen lääkärille joka pisti röntgeniin, jossai ei näkynyt mitään ja tämän jälkeen toinen lääkäri totesi jännetupentulehduksen ja kirjoitti reseptin burana800 ja orudis 2,5%. Näitä vedin viikon kuurina ja nyt pari viikkoa kuurin lopettamisen jälkeen ranteet edelleen yhtä kipeät kuin ensimmäisen viikon jälkeen. Kipua ei siis esiinny levossa ja pystyn kantamaan esimerkiksi kauppakassia ihan hyvin, mutta kun käännän käden vastaotteelle ja yritän nostaa vaikka pöydän kulmasta niin erittäin kova pistävä kipu keskellä rannetta. Molemmat ranteet siis ovat kipeinä, joista vasen jonkin verran oikeaa kipeämpi. Turhauttaa kun näinkin pitkään mennyt eikä pysty tehdä käsillä käytännössä mitään(ainakaan salilla). Muilla vastaavia kokemuksia tai ohjeita miten kannattaisi edetä?

Itsellä tuli 5,5 viikkoa sitten molemmat ranteet kipeiksi kun piti humalassa vääntää kättä... Viikon jälkeen lääkärille joka pisti röntgeniin, jossai ei näkynyt mitään ja tämän jälkeen toinen lääkäri totesi jännetupentulehduksen ja kirjoitti reseptin burana800 ja orudis 2,5%. Näitä vedin viikon kuurina ja nyt pari viikkoa kuurin lopettamisen jälkeen ranteet edelleen yhtä kipeät kuin ensimmäisen viikon jälkeen. Kipua ei siis esiinny levossa ja pystyn kantamaan esimerkiksi kauppakassia ihan hyvin, mutta kun käännän käden vastaotteelle ja yritän nostaa vaikka pöydän kulmasta niin erittäin kova pistävä kipu keskellä rannetta. Molemmat ranteet siis ovat kipeinä, joista vasen jonkin verran oikeaa kipeämpi. Turhauttaa kun näinkin pitkään mennyt eikä pysty tehdä käsillä käytännössä mitään(ainakaan salilla). Muilla vastaavia kokemuksia tai ohjeita miten kannattaisi edetä?

Mun diagnosoinnista on kulunut nyt hieman yli kolme viikkoa ja käsi ei ole enään kipeä, puntille uskallan silti mennä vasta ensi viikolla. :) Tuota kylmähoitoa kokeilin ja ehkä saattoi olla hieman vaikutusta paranemis vauhtiin.

Edit. Ja siis minkäänlaista kuuria mulle ei annettu, eli annoin käden olla levossa nämä kolme viikkoa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom