Itsensä vetäminen treenirutiiniiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tipra
  • Aloitettu Aloitettu
Onko teille koskaan käynyt (todellisille punttimimmeille never), että olette elässänne syystä tai toisesta joutuneet luopumaan punttitreenista, vaikkette olisi tahtoneet? Itselläni oli vaihe, jossa hemoglobiini oli mysteerisestä (lääkäritkään eivät saaneet selville) syystä alle 100 ja ei jaksanut tehdä paljon mitään puhumattakaan intohimosta, treenaamisesta. Lisäksi nivelsiteen venähdys rajoitti treeniä. Silloin tällöin se edelleen turpoaa, jos sitä rasittaa kovalla treenillä. Onko teillä kokemuksia tai neuvoja kuinka treeniin pääsisi takaisin kiinni? Tällä hetkellä tunne on, että kääpiö lähtee valloittamaan 20 km vuorta. Nyt olo on lähinnä löysä kökkö, vaikkakin paino on pudonnut sen verran, että vatsalihaksista näkyy osa. Kuinka nopeasti on mahdollista kerryttää takaisin lihasmassaa? Mikä teitä motivoisi tässä vaiheessa? Treenikavereita tms. ei ole.

Uudelleen aloittajalla on puolellaan se fakta, että homma on tuttua. Harjoittelu voi olla tehokasta ja järkevää alusta saakka.

Lisäksi pikku murunen: Charles Poliquin väittää, että hyvin treenaava nainen kasvattaa suuren osan lihaspotentiaalistaan ensimmäisen kuuden treeniviikon aikana, sen jälkeen kehitys hidastuu.

Kuusi viikkoa hyvää treeniä ja olet taas kuosissa ;). Kyl se siitä. Itse olen paljonkin joutunut tekemisiin noiden uusien alkujen kanssa - ja kertaakaan ei ole harmittanut kun on pitkästä aikaa saanut ahterin raahattua salille.:)

^^ kyllä mun mielestä olisi parempi idea lähteä liikkeelle ihan rauhassa eikä 6 vk tehokuurilla (ehket Caitlyn sellaista tarkoittanutkaan?), varsinkin kun taustalla on selvittämätöntä anemiaa ja rasitusvammaa. Sillä lailla, että treenistä tulee pikkuhiljaa taas elämäntapa, ja voi iloita pienistäkin muutoksista, eikä tarvii heti päästä sinne vuoren huipulle :)

Juu en. Pikaisesti kirjoitin viestin ja sellainen käsityshän siitä syntyy.

Mutta lähinnä tarkoitus oli rohkaista lähtemään. Turha sitä tehtävää työtä on miettiä, ei muuta kun nauttimaan raudan nostelusta!

Oikean jalan kanssa ollut tänä vuonna kaksi kertaa ongelmia (nilkan nivelsiteiden revähtäminen talvella ja etureiden revähdys kesällä). Nilkan kanssa kuljin muutaman viikon kepeillä ja senkin jälkeen treeni oli aika heppoista (ylävartalon tekeminen 4krt/vko on aika yksitoikkoista amatöörille). Vähitellen lähdin vain uudelleen kokeillen, millä painoilla pystyn tekekmään. Yllättävän nopeasti takapakki kuroutui kiinni. Rohkeasti vain vuoren juurelle tavoitteena huippu :)

Täälläkin koitetaan päästä treenirutiiniin takaisin nyt kun on fysiatrin lupa liikkua ja fysioterapeutin antamat kuntoutusohjeet selälle ja jalalle. Selkä hajosi reilu 4kk sitten niin "kivasti" että jalat ns. halvaantuivat toimintakyvyttömiksi ja makasin viikon sairaalassakin, 11 viikkoa olin poissa töistä. Toisen jalan jalkapohja ei palautunut normaaliksi ja nyt sitä sitten kuntoutetaan jumppaliikkeillä että askel palautuisi normaaliksi myös sen osalta. Ympärivuorokautinen kipulääkitys mulla on edelleen päällä, elättelen toiveita että jouluksi pääsisin siitä eroon.

Suunnitteilla on liikkua 2-3 kertaa viikossa kuntosali/kuntonyrkkeily plus reippaat kävelylenkit koiran kanssa. Sekä tietysti nuo fysioterapian kuntoutusliikkeet joka päivä/joka toinen päivä. Vähän turhauttavaa että saan/voin treenata vain tosi pienillä painoilla ja joudun vaihtamaan salia sellaiseen jossa on laitteet ja painopakoissa pienet painot. Hitaasti ja hallitusti mennään, kohti tervettä elämää. :rolleyes:

Mulla muuten auttaa siihen jumpalle lähtemiseen se että merkkaan sen kalenteriin ja kerron miehelle, ei kehtaa sitten enää perua ellei oikeasti ole joku syy olla menemättä.

Itselläkin on tullut turhan pitkää treenitaukoa useastikin. Ärsyttää niin helvatusti joka kerta, mutta yleensä tulokset vaan paranee sitten kun on päässyt vauhtiin. Joku loppuvuoden kiri olisi paikallaan. Rutiinit on nyt hukassa paikkakunnanvaihdon ja sen aiheuttaman salinvaihdon takia (uutta salia ei vieläkään ole)

Noniin, täältähän löytyikin vertaistukiporukka.... eli olen höntsännyt viimeiset vuoden-pari salilla lähinnä fiilistelemässä ja todellisesta TREENAAMISESTA ei oikein ole voinut puhuakaan. Eli olen saanut raahattua itseni salille, mutta motivaatio ei ole riittänyt laisinkaan kunnon treeniin, vaan lähinnä se on ollut semmoista pikkupainojen heiluttelua :/ Nyt olisi tavoitteena saada jotain näkyvääkin aikaan. Treenikaverista olisi kovasti apua, mutta kun sellaista ei tuttavapiirissä ole, ajattelin tulla taas norkoilemaan tänne :) Mikä teidän mielestä on semmoinen "minimimäärä" salikäyntikertoja viikossa, jolla olisi mahdollista saavuttaa yhtään mitään? Tuntuu, että mulle 3 x viikossa olisi nyt maksimi, kun en halua luopua muista harrastuksista. Tavoitteena siis läskiä pois, lihasta tilalle :D

Mikä teidän mielestä on semmoinen "minimimäärä" salikäyntikertoja viikossa, jolla olisi mahdollista saavuttaa yhtään mitään? Tuntuu, että mulle 3 x viikossa olisi nyt maksimi, kun en halua luopua muista harrastuksista. Tavoitteena siis läskiä pois, lihasta tilalle :D

Itsellä ollut treenaamiseen (kaikkeen) aika on/off-suhde jo pitkään. Osittain huippu-urheilutausta vei pitkäksi aikaa intoa "huvikseen" treenaamisesta ja lisäksi ollut raskaus/lapsen saaminen hidastamassa menoa.
Lapsen ollessa n. 1,5v aloitin opiskelut ja samalla hyötyliikunnan (pyörällä kouluun ja takas n. 30km/pvä). Salille lähdin ja innostuinkin jonkin verran siitä taas, kun luokkakavereissa oli kovakuntoisia, liikunnallisia ja keskimäärin 5-7 vuotta nuorempia kavereita (ja kummasti motivoi kun koulutuksen aikana ollaan alusvaatteisillaan ehkä 60% ajasta :D).

Mutta oikeastaan vasta nyt 2v myöhemmin (viime kesänä) kipinä syttyi täysin uudelleen. Kesällä ostin itselle TRX:n ja innostuin siitä todella paljon. Ei tarvinnut miettiä salille tai treenaamaan lähtemistä. Aluksi vain testailin eri juttuja ja liikkeitä ja yhtäkkiä huomasin, että alkoi tulla pieni addiktio taas treenaamiseen. Sitä kautta kävin taas salilla pitkästä aikaa ja nyt ollaan pahemmin kiinni treenaamisessa kuin ikinä! Paino tippunut puolessa vuodessa 3-4kg, mutta enemmän muutosta on tullut mittoihin (vaatekokoihin). Rasva% tippunut paljon! Eli todella oikeista kohdista lähtenyt ja oikeisiin kohtiin tullut lisää!! :D

Luulen, että itsellä vastaus oli se, ettei todella tarvinnut käydä jos ei huvittanut. Ja toisaalta kun huomasi, kuinka monipuolisella välineellä/treenillä sai todella nopeasti ja ehkä helpostikin tuloksia.

Koko syksyn kävin keskimäärin VAIN 2x viikossa tekemässä kunnon salitreenin ja lisäksi pari aerobista (yleensä yhdistettynä saliin), jotain välilä TRX:llä. Eli itse olen sitä mieltä ja kokemus kertoo, että jos on ollut joskus hyvässä kunnossa ja on kokemusta aiemmasta treenauksesta, tuloksia voi saada todella nopeastikin, eikä edes oikeasti tarvitse käydä sitä 5x salilla. Tosin fakta on se, että tietystä pisteestä eteenpäin tarvitaan jo sitten paljon enemmän (itse tässä tilanteessa juuri nyt :) )

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom