Iskussa inttiin!

Kirjoitin aiheesta kerran jo aloittelijoiden peruskysymyksiä-ketjuun, mutta en saanut vastausta, joten yritetään uudestaan!

Sain kipinän kutsunnoissa ja tavoitteena olisi reilu kunnonkohotus inttiin, joka alkaa 2014 tammikuussa. Olen nyt noin kuukauden lenkkeillyt pari-kolme kertaa viikossa ja aloittanut salilla käynnin uudestaan noin vuoden tauon jälkeen. Uimassa olen käynyt satunnaisesti. Saliohjelmana olen käyttänyt powerhousun "fiksua nelijakoista".

Olen ajatellut panostaa juoksemiseen. Millaisia lenkkejä kannattaisi juosta? Siis miten pitkiä, millaisella sykkeellä? Kannattaako ottaa joku tavoitteellinen juoksuohjelma?
Kannattaisiko vaihtaa saliohjelma vaikka 2-jakoiseen, jos juoksee useasti viikossa?
Lumien tullen ajattelin korvata juoksun hiihtämisellä ja uimisella.

Olen ajatellut mahdollisesti pudottaa vähän painoa ennen inttiä. Onko mitään järkeä? Se kuitenkin siellä luultavasti tippuu.
Cooper kuitenkin juostaan melko alussa ja haluaisin juosta hyvän tuloksen ja olen saanut käsityksen, että pienikin painonpudotus vaikuttaa yllättävän paljon tulokseen.
Mitat 180/88.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä kevyempi intissä olet, sitä helpompaa se "rääkki" siellä on, eli kyllä ne lisäkilot alkaa tuntua. Itellä oli intissä se 118kg painoa ni arvaa jaksoinko tetsata yhtähyvinku noi 70kiloset yleisurheilijat. Inttiin moniki haluaa reenata ittensä kovaan kuntoon, se vaan on imo aika turhaa, sitä oikeeta liikuntaa ja kunnon tetsaamista ei siellä p-kauden jälkeen ole paskaakaan. Istumista ja odottelua koko paska, ellet ole jossain erikoisjoukoissa. Itellä oli tolla massalla todella huono yleiskunto, silti sekään ei pahemmin haitannu, koska ei siellä tarvinnut juosta ollenkaan. Painosta on lähinnä haittaa marsseilla jne, kun jalat ja selkä rasittuu painon vuoksi.

Mitä kevyempi intissä olet, sitä helpompaa se "rääkki" siellä on, eli kyllä ne lisäkilot alkaa tuntua. Itellä oli intissä se 118kg painoa ni arvaa jaksoinko tetsata yhtähyvinku noi 70kiloset yleisurheilijat. Inttiin moniki haluaa reenata ittensä kovaan kuntoon, se vaan on imo aika turhaa, sitä oikeeta liikuntaa ja kunnon tetsaamista ei siellä p-kauden jälkeen ole paskaakaan. Istumista ja odottelua koko paska, ellet ole jossain erikoisjoukoissa. Itellä oli tolla massalla todella huono yleiskunto, silti sekään ei pahemmin haitannu, koska ei siellä tarvinnut juosta ollenkaan. Painosta on lähinnä haittaa marsseilla jne, kun jalat ja selkä rasittuu painon vuoksi.

Onko sen nyt lopulta väliä minkä "tekosyyn" vuoksi olen saanut kipinän aloittamaan kunnonkohotuksen? Ei se intti ainut syy ole, sain siitä vain motivaatiota aloittaa lopulta kuntoilun. Vaikka sitä kuntoa ei siellä intissä välttämättä tarvitse on siitä varmasti jotakin hyötyä.

http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3464

Jos jotain juoksuohjelmaa haluaa nii tossa on kokemuksien pohjalta toimiva ohjelma.(ainaki toi cooper 3500, josta kokemusta). Riippuen lähtötasosta uskoisin että myös tuo 3000 ohjelma toimii.

Näyttää todella kiinnostavalle. Näkisiköhän noita vanhoja juoksija-lehtiä jostain, kun noihin ohjelmiin kuuluu juoksutekniikkaharjoituksia, joita on esitelty lehdessä.

Varmaan juutubesta löytyy jouksutekniikkavideoita, mutta jos tekniikka on kasassa nii ei niitä tekniikkaosiota ole välttämättä tarvis tehä. Kannattaa opetella päkiätekniikka jos se ei ole vielä hallussa. Ei ole sattumaa, että ammattiurheilijat juoksevat kaikki päkiätekniikalla. Siinä siis minimoidaan kantapään maahan osuminen välttämällä askeleen liiallista eteenviemistä. Aluksi tuntuu takuulla pohkeissa(muista venytellä), mutta kun siihen tottuu niin vauhti paranee ja vammat vähenee. Vammoja ei tule ainakaan niin helposti niveliin, koska jos ei juokse niinsanotulla kantapääpommilla niin nivelten rasitus vähenee.

Vammoja ei tule ainakaan niin helposti niveliin, koska jos ei juokse niinsanotulla kantapääpommilla niin nivelten rasitus vähenee.

Kiintoisaa. Auttaako toi polviongelmiin? Mun polvet ei yhtään tykkää pitkistä ja hitaista lenkeistä eikä kovista alustoista. Pystyn kuitenkin juoksemaan HIITejä ja maastossa purulla vitosenkin jos reippaasti (~4:50min/km) mennään.

Ainakin se vähentää polvi- ja lonkkaongelmia. Perus ongelmahan on, että kun suomalainen mies lähtee juoksemaan, niin se aloittaa juoksun heti täysillä ja hirveällä kantapääpommilla. Sitten vain todetaan että juoksu ei sovi minun ruumiinrakenteelle, kun sattuu niveliin...

Varmaan juutubesta löytyy jouksutekniikkavideoita, mutta jos tekniikka on kasassa nii ei niitä tekniikkaosiota ole välttämättä tarvis tehä. Kannattaa opetella päkiätekniikka jos se ei ole vielä hallussa. Ei ole sattumaa, että ammattiurheilijat juoksevat kaikki päkiätekniikalla. Siinä siis minimoidaan kantapään maahan osuminen välttämällä askeleen liiallista eteenviemistä. Aluksi tuntuu takuulla pohkeissa(muista venytellä), mutta kun siihen tottuu niin vauhti paranee ja vammat vähenee. Vammoja ei tule ainakaan niin helposti niveliin, koska jos ei juokse niinsanotulla kantapääpommilla niin nivelten rasitus vähenee.
Kehtaatko linkata pari hyväksi toteamaasi videota?

siellä metsässä on LUNTA. sinne hankeen juoksemaan ja kävelemään. en tiedä minne päin menet mutta itse käväisin sodankylässä, treenailin juoksua hangessa 50-100m pätkiä hangen paksuudesta riippuen. tasapaino kovilla hangessa kun on täyspakkaus päällä. pitkävartiset tukevat kengät jalkaan.
ja tuohon sun painoon, oli yks porojätkä jostain vielä ylempää.. tasapaksu pötkö ehkä hieman ylipainoisen näköinen, perkele ku meni kovaa vaikka hankea oli yli polvien. jos kuskiksi meinaat nii istu sohvalla ja syö munkkia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom