Irtisanoutuminen veemäisestä firmasta, mitä tulee ottaa huomioon

Liittynyt
8.1.2007
Viestejä
226
Eli olen irtisanoutumassa vuoden työsuhteen jälkeen ja lähtemässä toisen yrityksen palvelukseen. Koska nykyisen yrityksen johto koostuu erittäin veemäisestä porukasta, jotka yrittävät parhaansa mukaan pimittää työntekijälle kuuluvia rahallisia korvauksia ja perseraiskata :pano: työntekijöitä "näin ollaan aina toimittu" konsteilla. Kysyisinpä siis mitä minun tulee ottaa huomioon irtisanoutuessani ja mitä minun kuuluu saada?

Työskentelen myynnin tehtävissä palkkani koostuen 1500e pohjasta ja provisiosta. Minulla on lisäksi työsuhdeauto ja lounasvisa. Työsuhdetta minulla on takana reilu 12 kk. Mahdollisesti problemaattisen tästä irtisanoutumisesta tekee pomojen lisäksi pieni peräänajoni firman autolla missä auton etumaski otti itseenä ja edessä ajavan auton takapuskuri hieman kolhiintui. Kuka esimerkiksi nämä vahingot maksaa, eli meneekö omasta pussista niinkuin pomo antoi ymmärtää vaikka firman vakuutukset ovat kunnossa ja teimme peräänajon toisen osapuolen kanssa asianmukaiset ilmoitukset?

Lomapäiviäkin minulle on varmaan jonkun verran ehtinyt kertymään 12 kk aikana, eli mistä lopputilini tulisi koostua? Jos irtisanoudun 2 vk ennen palkanmaksupäivää olenko silti oikeutettu täyteen pohjapalkkaan?

Pahoittelut olet näiden asioiden kanssa hieman kujalla ja haluan vain varmistua ettei johtoporras pääsee viilaamaan linssiin niinkuin todennäköisesti yrittävät tehdä aikaisemmat virittelyt tietäen... :face:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ammattiliitto. Soita sinne. Jos et kuulu niin sitten alkaa itse selvittelemään. Lomaoikeudet, irtisopimusajat, palkat, yms on helposti löydettävissä. Jos tulee riita niin voi tulla kallista ilman jonkinlaista oikeusturvaa liiton/kassan puolesta.
 
Eiköhän se pohjapalkka jaeta sille ajalle mitä ehdit olla töissä. Palkanmaksupäivällä ei sinänsä ole mitään väliä, se mitä olet töissä merkitsee. Eli karrikoiden jos olet kuukaudesta kaksi viikkoa töissä, nin sulle maksetaan 750 €.

Itse tuossa hiljattain irtisanouduin, niin ainakin se kannattaa huomioida, että jos ehdit olla kalenterikuukautena yli 14 päivää töissä, kyseiseltä kuukaudelta maksetaan myös lomakorvaus, joka sinun tapauksessasi on jo 2,5 päivän palkka. Eli sinun tulee saada lomakorvausta 8x2,5 pv eli 20 päivän palkka.

Tänään jos irtisanoudut, saisit lomakorvaukset vain 7 kuukaudelta, mutta jos sinnittelet vielä viikon verran, niin saat jo 8 kuukaudelta :)

Jos sinnittelet vielä vähän yli kuukauden (irtisanomisaika?), niin sinulle pitää maksaa lomakorvausta 9 kuukaudelta 22,5 päivää, joka pyöristetään 23 päivään.
 
Itse tuossa hiljattain irtisanouduin, niin ainakin se kannattaa huomioida, että jos ehdit olla kalenterikuukautena yli 14 päivää töissä, kyseiseltä kuukaudelta maksetaan myös lomakorvaus, joka sinun tapauksessasi on jo 2,5 päivän palkka. Eli sinun tulee saada lomakorvausta 8x2,5 pv eli 20 päivän palkka.

Eihän ole kuin 2pvä jos nyt on ollut reippaan vuoden töissä niin 2,5pv alkaa kertymään seuraavalta lomakertymiskaudelta huhtikuun alusta.
 
Eihän ole kuin 2pvä jos nyt on ollut reippaan vuoden töissä niin 2,5pv alkaa kertymään seuraavalta lomakertymiskaudelta huhtikuun alusta.
Vuosilomalaki sanoi:
5§ Työntekijällä on oikeus saada lomaa kaksi ja puoli arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos työsuhde on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä jatkunut yhdenjaksoisesti alle vuoden, työntekijällä on kuitenkin oikeus saada lomaa kaksi arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Loman pituutta laskettaessa päivän osa pyöristetään täyteen lomapäivään.
Eli kun ensimmäisen kerran työmaalla näkee aprillipäivän, alkaa juosta ns. täysi lomakertymä.
Itse asiassa, jos aloittaa työt huhtikuun ensimmäisenä arkipäivänä, alkaa saman tien kertyä 2,5 päivää lomaa kuukaudessa...

Vuosilomalaki sanoi:
9§ Työntekijällä on oikeus saada vuosilomansa ajalta vähintään säännönmukainen tai keskimääräinen palkkansa siten kuin tässä laissa säädetään.
17§ Lomakorvaus lasketaan noudattaen, mitä 9–12 §:ssä säädetään vuosilomapalkasta. Lomapäivän palkka lasketaan käyttämällä viikkopalkkaisilla jakajaa 6 ja kuukausipalkkaisilla jakajaa 25.
Elikkäs lomakorvausta ei lasketa pelkästä pohjapalkasta...

Ja jos työsopimuksessa ei ole (loppu)tilin maksuaikataulusta sovittu, voi lopputilin maksatuspäivään liittyen itse liittää vittuilua jos tilanne sellaista vaatii ja sallii...

Työsopimuslaki sanoi:
13§ Palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita. Jos aikapalkan perusteena on viikkoa lyhyempi aika, palkka on maksettava vähintään kaksi kertaa kuukaudessa ja muussa tapauksessa kerran kuukaudessa. Suorituspalkkaustyössä palkanmaksukausi saa olla enintään kahden viikon pituinen, ellei suorituspalkkaa makseta kuukausittain tulevan palkan yhteydessä. Jos suorituspalkkaustyö kestää yhtä palkanmaksukautta pitempään, on kultakin palkanmaksukaudelta maksettava työhön käytetyn ajan mukaan määräytyvä osa palkasta.
Jos osa palkasta määräytyy voitto-osuutena, provisiona tai muulla vastaavalla perusteella, saa tämän osan maksukausi olla edellä säädettyä pitempi, enintään kuitenkin 12 kuukautta.

14§ Työsuhteen päättyessä päättyy myös palkanmaksukausi. Työsuhteesta johtuvan saatavan suorituksen viivästyessä työntekijällä on oikeus saada korkolain (633/1982) 4 §:ssä tarkoitetun viivästyskoron lisäksi täysi palkkansa odotuspäiviltä, enintään kuitenkin kuudelta kalenteripäivältä.

Jos työsuhteesta johtuva saatava ei ole selvä ja riidaton tai jos suorituksen viivästyminen on johtunut laskuvirheestä tai tällaiseen rinnastettavasta erehdyksestä, työntekijällä on oikeus odotuspäivien palkkaan vain, jos hän on huomauttanut suorituksen viivästymisestä työnantajalle kuukauden kuluessa työsuhteen päättymisestä eikä työnantaja ole suorittanut saatavaa kolmen arkipäivän kuluessa huomautuksesta. Oikeus odotuspäivien palkkaan alkaa tällöin työnantajalle varatun maksuajan kuluttua.
 
Totta, muistin väärin. Joskus itse vaan putosin siihen kuoppaan, että omasta tahdosta aloitin työt huhtikuun ekan viikon jälkeen ja näin olin lähemmäs vuoden tuolla 2pv/kk lomaoikeudella.
 
Loistavia vastauksia. Selvittelin valmiiksi myös vakuutusyhtiön kanssa tuon firman auton pienen rutun joka tuli työaikana ja sen kuka maksaa vakuutukseen merkatun omavastuun. Toisin kuin minun annettiin firman puolesta ymmärtää ei minun tule korvata mitään rutun korjauksiin liittyen, vaan kaikki vastuu on yrityksellä.

Tästä voi syntyä vielä pientä vääntöä mutta olenpahan ainakin aseistautunut lakipykälien voimin, etten jää jalkoihin ja saan sen mitä kuulukin. Heti kuun saan uuden paikan työsopimukseen nimet paperiin ja koeajan jälkeisen palkan sovittua niin ilmoitan asiallisesti kirjallisessa muodossa irtisanomiseni, pyydän työtodistuksen ja palkkatodistuksen. Sitten katsotaan kuinka paljon yritetään nussia silmään lopputilin ja firman auton suhteen...
 
Back
Ylös Bottom