On alkanut kiinnostaa itsepuolustuksen opettelu näin "vanhemmalla" iällä. Olen 37 v, 182 kg/93 kg, punttia on tullut väännettyä joitain vuosia epäsäännöllisen säännöllisesti 1-3 krt/vko, mikään voimamies / bodari en silti ole, enemmänkin epäatleettinen sohvaperuna, ja fläsääkin on kertynyt jonkin verran (jaloista sähköisesti mittaava vaaka näyttää n. 29 %). Aerobista tullut tehtyä jonkinverran, eli kunto on kokonaisuutena aika lailla keskitasoa.
"Vaivoista" ja fyysisistä ominaisuuksista sen verran, että notkeudeltani olen ns. mallia rautakanki, etenkin selkä ja olkapäät ovat aika kankeita. Mitään rakenteellista vikaa ei kuitenkaan yläkropassa ole, ainoastaan "ikijumi", jota on aika vaikea saada pois venyttelyllä (joo, pitäis enemmän venytellä, tiedän) ja käydä hierojalla (nyt alan ottamaan hierontaa säännöllisesti kerran viikossa ja katson miten se vaikuttaa, aiemmin kävin hierojalla aika epäsäännöllisesti).
Sit on tää vanha 90-luvun puolessaävälissä hankittu polvivamma, josta sit kehkeytyi jonkinasteinen nivelrikko. Juoksemisen ja mailapelit olen jättänyt ku niiden jälkeen polvi jonkinverran turvonnut ja kipeä. Itse treenin aikana ei kuitenkaan ole kipuja jos lämmittelee kunnolla. Myöskään syviä kyykkyjä ja prässejä en usein tee, osittaistoistoja enimmäkseen.
Olen tätä palstaa jonkinverran lueskellut viimeaikoina, ja tullut siihen tulokseen, että potkulajit joissa jalan pitää nousta kunnolla (Taekwondo, Karate) eivät ole mun juttuja. Notkeus ei riitä, eikä myöskään into treenata notkeutta ko. lajeissa tarvittavalle tasolle. Pitäis olla suoraviivaista, yksinkertaista ja toimivaa myös "sohvaperunalle".
Ju-jutsua ja Krav Magaa on täällä kehuttu, samoin Defendo vaikuttaa simppeliltä ja toimivalta. Asun Oulussa, ja Defendoa täällä ei opeteta, joten tuo Krav Maga taitaisi olla paras mulle.
Ilmeisesti mitään kovin kummoisia notkeusvaatimuksia ei ole Krav Magassa? Miten laji toimii yhteen puntin kanssa? En haluaisi lopettaa punttia IP-lajin takia ettei nämä vähäiset "lihakset" lähde.
Olen tähän mennessä treenannut punttia aika lailla bodytyylillä, keskiraskailla painoilla hitaita toistoja 10-15 sarjoja n. 2 krt/vko. Eli nopeusvoima puuttuu, varmaan pitäisi punttitreeniä muuttaa enemmän nopeuspainotteiseksi. Kuntonyrkkeilyä olen nyt koittanut muutaman kerran, ja havainut että nopeusvoimaa ei juurikaan ole, lyönnit ovat sen verran lepsuja.
Mikä on ylipäänsä loukkaantumisriski Krav Magassa tai muissa IP-lajeissa. Hierojani on varoitellut mua lisääntyneestä loukkaantumisriskistä selkälihaksien jäykkyyden takia. :( Eli venytellä ja hierotuttaa pitäisi varmaan enemmän ennenkuin alkeiskurssille lähtee, ettei siellä heti telo itseään?
Olen myös miettinyt nyrkkeilyä IP-taitojen hankinnassa. Ei tietty niin monipuolista kuin budo-lajit, mutta parempi ku ei mitään. Ja aerobistakin treeniä tulis, mikä olis hyvä tään keskivartalolle kertyneen fläsänkin takia. Toisaalta, ei kiinnostaisi hirveästi olla nyrkkeilytreeneis pidemmälle ehtineiden "säkkinä", mutta sparraaminen ei kai ole pakollista?
Tuli vähän pitkä joo, sori, mutta kiitti kommenteista jo etukäteen.
Toivottavasti en jo itse vastannut kysymyksiini. 
"Vaivoista" ja fyysisistä ominaisuuksista sen verran, että notkeudeltani olen ns. mallia rautakanki, etenkin selkä ja olkapäät ovat aika kankeita. Mitään rakenteellista vikaa ei kuitenkaan yläkropassa ole, ainoastaan "ikijumi", jota on aika vaikea saada pois venyttelyllä (joo, pitäis enemmän venytellä, tiedän) ja käydä hierojalla (nyt alan ottamaan hierontaa säännöllisesti kerran viikossa ja katson miten se vaikuttaa, aiemmin kävin hierojalla aika epäsäännöllisesti).
Sit on tää vanha 90-luvun puolessaävälissä hankittu polvivamma, josta sit kehkeytyi jonkinasteinen nivelrikko. Juoksemisen ja mailapelit olen jättänyt ku niiden jälkeen polvi jonkinverran turvonnut ja kipeä. Itse treenin aikana ei kuitenkaan ole kipuja jos lämmittelee kunnolla. Myöskään syviä kyykkyjä ja prässejä en usein tee, osittaistoistoja enimmäkseen.
Olen tätä palstaa jonkinverran lueskellut viimeaikoina, ja tullut siihen tulokseen, että potkulajit joissa jalan pitää nousta kunnolla (Taekwondo, Karate) eivät ole mun juttuja. Notkeus ei riitä, eikä myöskään into treenata notkeutta ko. lajeissa tarvittavalle tasolle. Pitäis olla suoraviivaista, yksinkertaista ja toimivaa myös "sohvaperunalle".
Ju-jutsua ja Krav Magaa on täällä kehuttu, samoin Defendo vaikuttaa simppeliltä ja toimivalta. Asun Oulussa, ja Defendoa täällä ei opeteta, joten tuo Krav Maga taitaisi olla paras mulle.
Ilmeisesti mitään kovin kummoisia notkeusvaatimuksia ei ole Krav Magassa? Miten laji toimii yhteen puntin kanssa? En haluaisi lopettaa punttia IP-lajin takia ettei nämä vähäiset "lihakset" lähde.
Olen tähän mennessä treenannut punttia aika lailla bodytyylillä, keskiraskailla painoilla hitaita toistoja 10-15 sarjoja n. 2 krt/vko. Eli nopeusvoima puuttuu, varmaan pitäisi punttitreeniä muuttaa enemmän nopeuspainotteiseksi. Kuntonyrkkeilyä olen nyt koittanut muutaman kerran, ja havainut että nopeusvoimaa ei juurikaan ole, lyönnit ovat sen verran lepsuja.Mikä on ylipäänsä loukkaantumisriski Krav Magassa tai muissa IP-lajeissa. Hierojani on varoitellut mua lisääntyneestä loukkaantumisriskistä selkälihaksien jäykkyyden takia. :( Eli venytellä ja hierotuttaa pitäisi varmaan enemmän ennenkuin alkeiskurssille lähtee, ettei siellä heti telo itseään?
Olen myös miettinyt nyrkkeilyä IP-taitojen hankinnassa. Ei tietty niin monipuolista kuin budo-lajit, mutta parempi ku ei mitään. Ja aerobistakin treeniä tulis, mikä olis hyvä tään keskivartalolle kertyneen fläsänkin takia. Toisaalta, ei kiinnostaisi hirveästi olla nyrkkeilytreeneis pidemmälle ehtineiden "säkkinä", mutta sparraaminen ei kai ole pakollista?
Tuli vähän pitkä joo, sori, mutta kiitti kommenteista jo etukäteen.
Toivottavasti en jo itse vastannut kysymyksiini. 
Viimeksi muokattu:
Rasvoista vielä sen verran, että tuo mun Tanita-vaaka näyttää arvioilta n. 7-9 % korkeampia arvoja, joten todellinen fläsäprossa lienee siinä 20 tuntumassa. Eli kai siellä salilla on vähän tarttunut lihasta ja (hidasta) voimaa, mutta kehonhallinnassa, koordinaatiossa, notkeudessa, nopeudessa on kyllä reilusti parannettaa. :whip: