IP-lajin valinta/aloitus "vanhana" ja "vaivaisena"?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timo
  • Aloitettu Aloitettu
On alkanut kiinnostaa itsepuolustuksen opettelu näin "vanhemmalla" iällä. Olen 37 v, 182 kg/93 kg, punttia on tullut väännettyä joitain vuosia epäsäännöllisen säännöllisesti 1-3 krt/vko, mikään voimamies / bodari en silti ole, enemmänkin epäatleettinen sohvaperuna, ja fläsääkin on kertynyt jonkin verran (jaloista sähköisesti mittaava vaaka näyttää n. 29 %). Aerobista tullut tehtyä jonkinverran, eli kunto on kokonaisuutena aika lailla keskitasoa.

"Vaivoista" ja fyysisistä ominaisuuksista sen verran, että notkeudeltani olen ns. mallia rautakanki, etenkin selkä ja olkapäät ovat aika kankeita. Mitään rakenteellista vikaa ei kuitenkaan yläkropassa ole, ainoastaan "ikijumi", jota on aika vaikea saada pois venyttelyllä (joo, pitäis enemmän venytellä, tiedän) ja käydä hierojalla (nyt alan ottamaan hierontaa säännöllisesti kerran viikossa ja katson miten se vaikuttaa, aiemmin kävin hierojalla aika epäsäännöllisesti).

Sit on tää vanha 90-luvun puolessaävälissä hankittu polvivamma, josta sit kehkeytyi jonkinasteinen nivelrikko. Juoksemisen ja mailapelit olen jättänyt ku niiden jälkeen polvi jonkinverran turvonnut ja kipeä. Itse treenin aikana ei kuitenkaan ole kipuja jos lämmittelee kunnolla. Myöskään syviä kyykkyjä ja prässejä en usein tee, osittaistoistoja enimmäkseen.

Olen tätä palstaa jonkinverran lueskellut viimeaikoina, ja tullut siihen tulokseen, että potkulajit joissa jalan pitää nousta kunnolla (Taekwondo, Karate) eivät ole mun juttuja. Notkeus ei riitä, eikä myöskään into treenata notkeutta ko. lajeissa tarvittavalle tasolle. Pitäis olla suoraviivaista, yksinkertaista ja toimivaa myös "sohvaperunalle". :)

Ju-jutsua ja Krav Magaa on täällä kehuttu, samoin Defendo vaikuttaa simppeliltä ja toimivalta. Asun Oulussa, ja Defendoa täällä ei opeteta, joten tuo Krav Maga taitaisi olla paras mulle.

Ilmeisesti mitään kovin kummoisia notkeusvaatimuksia ei ole Krav Magassa? Miten laji toimii yhteen puntin kanssa? En haluaisi lopettaa punttia IP-lajin takia ettei nämä vähäiset "lihakset" lähde. :david: Olen tähän mennessä treenannut punttia aika lailla bodytyylillä, keskiraskailla painoilla hitaita toistoja 10-15 sarjoja n. 2 krt/vko. Eli nopeusvoima puuttuu, varmaan pitäisi punttitreeniä muuttaa enemmän nopeuspainotteiseksi. Kuntonyrkkeilyä olen nyt koittanut muutaman kerran, ja havainut että nopeusvoimaa ei juurikaan ole, lyönnit ovat sen verran lepsuja.

Mikä on ylipäänsä loukkaantumisriski Krav Magassa tai muissa IP-lajeissa. Hierojani on varoitellut mua lisääntyneestä loukkaantumisriskistä selkälihaksien jäykkyyden takia. :( Eli venytellä ja hierotuttaa pitäisi varmaan enemmän ennenkuin alkeiskurssille lähtee, ettei siellä heti telo itseään?

Olen myös miettinyt nyrkkeilyä IP-taitojen hankinnassa. Ei tietty niin monipuolista kuin budo-lajit, mutta parempi ku ei mitään. Ja aerobistakin treeniä tulis, mikä olis hyvä tään keskivartalolle kertyneen fläsänkin takia. Toisaalta, ei kiinnostaisi hirveästi olla nyrkkeilytreeneis pidemmälle ehtineiden "säkkinä", mutta sparraaminen ei kai ole pakollista?

Tuli vähän pitkä joo, sori, mutta kiitti kommenteista jo etukäteen. :) Toivottavasti en jo itse vastannut kysymyksiini. :)

Viimeksi muokattu:
Kamppailuklubin Krav Maga on samaa juttua, mitä on vuosien varrella opetettu Magan, Itsepuolustuksen, Defendon ja nyt uudestaan Magan nimikkeellä. Lajin nimi ei kuitenkaan tee autuaaksi, mutta opettajien taidot tekevät. Sekä kuulemani, että oman pikaisen tutustumisen perusteella tämä puoli on varsin hyvässä kunnossa.

Itsepuolustuksen säännölliseen treenaamiseen tuo juuri alkanut magakurssi on juuri se, mitä suosittelisin Oulussa. Nyrkkeily soveltuu itsepuolustukseen selvästi huonommin ja jos et sparraa siinä, sen itsepuolustuksellinen arvo on samaa luokkaa telinevoimistelun ja salibandyn kanssa.

Itse en ole Kravaa treenaillut, mutta Defendoa kylläkin ja jos on yhtään samansuuntaista (kuten olen ymmärtänyt), niin tuossa voisi olla varteen otettava vaihtoehto?

ainakin Defendo sopii mallille "rautakanki", koska tosiaan ei sisällä mitään yläpotkuja jne. Lisäksi heittoja ei ole ja ainakin itse loukkasin paikkojani ennen juuri korkeiden heittojen takia (aikido, wado ryu..).

Myös IP-lajina Defendo on mainion tuntuinen (sama juttu siis Kravalle?).

Ainakin Defendolle puntti sopii kuin nenä päähän. Fakta on se, että vahva tyyppi on IP-tilanteessa aina paremmassa osassa, kuin samat taidot omaava heikompi henkilö (tästä EI sitten aleta vääntämään peistä, heheh).

Toivottavasti löydät oman lajisi. Mä löysin nää IP-lajit uudestaan melkein kolmevitosena ja valintaani olen ollut hemmetin tyytyväinen.

"Vaivoista" ja fyysisistä ominaisuuksista sen verran, että notkeudeltani olen ns. mallia rautakanki, etenkin selkä ja olkapäät ovat aika kankeita. Mitään rakenteellista vikaa ei kuitenkaan

Joku enemmän satutanssia muistuttava laji vois sopii sulle aluksi. Vaikka puol vuotta jossain pehmeän notkeassa lajissa sais sunkin paikat kivasti auki. Siitä olis sitten hyvä jatkaa johonkin rankempaan lajiin. Esimerkkinä vaikka tuo paljon parjattu Han Moo Do. Tai sitten jotain ju jutsuu tai aikidoo tai taidoo.. Vaikka et tappelemaan oppisi, niin kehon hallinta ja tuntemus kyllä kehittyy.

Joku enemmän satutanssia muistuttava laji vois sopii sulle aluksi.

No hei kamoon, en mä ny sentään mikään :david: ole! :D

Vaikka puol vuotta jossain pehmeän notkeassa lajissa sais sunkin paikat kivasti auki. Siitä olis sitten hyvä jatkaa johonkin rankempaan lajiin. Esimerkkinä vaikka tuo paljon parjattu Han Moo Do. Tai sitten jotain ju jutsuu tai aikidoo tai taidoo.. Vaikka et tappelemaan oppisi, niin kehon hallinta ja tuntemus kyllä kehittyy.

Mut ihan vakavasti joo, olen nyt päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja panostaa enemmän kehonhallintaan ja venyttelyyn. Siksi olenkin vähentänyt puntin vain 1 kertaan/vko, ja otan nyt ohjelmaani mukaan Pilatesta, satunnaisesti myös BodyBalancea, sekä enemmän venyttelyä. Hierojalla aion käydä kerran viikossa. Myös kuntonyrkkeilyä alan treenaamaan nyt, sillä kuulemma saa hyvin selän jumit pois ja lavat auki.

Oulun KM-kurssi ehti alkaa jo :( , joten pitää katsella sit seuraavaa kurssia ku on (toivottavasti) notkeammassa kunnossa. ;)

Mitens on heittojen laita Ju-jutsussa? Nakellaanko siinä paljon tatamiin? Tosiaan tuon selän kannalta vähän hirvittää heitot, jos niissä onnistuu telomaan itsensä.

Tällä foorumilla on myös kehuttu BBJ:tä, sen mataluuden vuoksi, ei rasita kehoa kuten esim. judo koska heittoja ei juurikaan ole. Mutta se BBJ:n realistisuus, kuulemma todellisen elämän IP-tilanteessa BBJ:n maahanvienti painotteiset tekniikat eivät ole niitä kaikkein turvallisimpia, johtuen mm. hyökkääjään mahdollisista kavereista. Mitens paljon BBJ:ssä on pystytekniikoita, esim. kuristuksesta vapautuminen, lyönnnit ja niiden torjunta, veistä vastaan puolustautuminen jne?

Viimeksi muokattu:
On alkanut kiinnostaa itsepuolustuksen opettelu näin "vanhemmalla" iällä. Olen 37 v, 182 kg/93 kg, punttia on tullut väännettyä joitain vuosia epäsäännöllisen säännöllisesti 1-3 krt/vko, mikään voimamies / bodari en silti ole, enemmänkin epäatleettinen sohvaperuna, ja fläsääkin on kertynyt jonkin verran (jaloista sähköisesti mittaava vaaka näyttää n. 29 %).

:offtopic: Rasvoista vielä sen verran, että tuo mun Tanita-vaaka näyttää arvioilta n. 7-9 % korkeampia arvoja, joten todellinen fläsäprossa lienee siinä 20 tuntumassa. Eli kai siellä salilla on vähän tarttunut lihasta ja (hidasta) voimaa, mutta kehonhallinnassa, koordinaatiossa, notkeudessa, nopeudessa on kyllä reilusti parannettaa. :whip:

Mikä on ongelma? Magakurssi alkoi kolme päivää sitten, joten kai pääsee vielä mukaan. Lisäksi BJJ-kurssi alkoi samana päivänä, joten miten se auttaa asiaa? Soita nyt sinne Kamppailuklubille ja kysy asiasta.

BJJ on erittäin realistinen kamppailulaji. Hyökkääjän mahdollisista kavereista ei tarvitse huolehtia, koska tämä diskataan, mikäli huoltojoukot osallistuvat matsiin. Samoin aseiden käyttö ja lyöminen on kielletty, joten niitä vastaan ei tarvitse harjoitellakaan.

.
Oulun KM-kurssi ehti alkaa jo :( , joten pitää katsella sit seuraavaa kurssia ku on (toivottavasti) notkeammassa kunnossa. ;)

Mitens on heittojen laita Ju-jutsussa? Nakellaanko siinä paljon tatamiin? Tosiaan tuon selän kannalta vähän hirvittää heitot, jos niissä onnistuu telomaan itsensä.

Tällä foorumilla on myös kehuttu BBJ:tä, sen mataluuden vuoksi, ei rasita kehoa kuten esim. judo koska heittoja ei juurikaan ole. Mutta se BBJ:n realistisuus, kuulemma todellisen elämän IP-tilanteessa BBJ:n maahanvienti painotteiset tekniikat eivät ole niitä kaikkein turvallisimpia, johtuen mm. hyökkääjään mahdollisista kavereista. Mitens paljon BBJ:ssä on pystytekniikoita, esim. kuristuksesta vapautuminen, lyönnnit ja niiden torjunta, veistä vastaan puolustautuminen jne?

KM ja BJJ tosiaan alkoi, mutta esim. ekat BJJ treenit on huomenna ja mukaan ehtii vielä muutaman viikon. Sama on KM kurssin osalta. Eli tulehan ihmeessä mukaan jompaan kumpaan lajiin. Molemmat antavat varmasti paljon!!

BJJ:ssä on heittoja ja maahanvientejä, mutta panostus niihin on aikalailla seurasta kiinni. Meillä Oulussa niit treenataan viikottain, mutta panostus on lajiomaisesti enemmän mattokamppailussa. Tosin, jos ei heitot huvita, niin aloittaa sitten sparrit vaikka maasta.

Kuten AndyS hieman sarkastiseti kertoikin, ei BJJ ole varmasti mikään paras IP-laji. Voimankäyttöön se on kuitenkin erinomainen ja antaa kyllä varmasti ip-hommiinkin ihan hyvän pohjan. Sisältäähän BJJ itsessään itsepuolustustakin.

Aloita ihmeessä harrastus heti, eläkä odota syksyyn!!! :thumbs:

Joo, eli lajihan kannattaa ilman muuta valita sen pohjalta, mikä kiinnostaa. Jos haluaa treenata puukolta puolustautumista yms. niin kannattaa jättää kamppailu-urheilut sikseen ja valita laji, joka on tarkoitettu nimenomaan itsepuolustukseen. Eri kamppailu-urheiluista voi olla paljonkin hyötyä itsepuolustuksen kannalta, mutta se treenaaminen on aika turhauttavaa, kun siellä tehdään kaikkea oman kiinnostuksen puolesta turhaa.

Ainakin Hokutoryu ju-jutsussa treenataan myös itsepuolustuksen kannalta, mutta se ei ole se paras laji, jos on selkäongelmia, koska oranssista vyöstä (suorittamiseen kestää noin vuosi) lähtien siellä treenataan runsaasti korkeita heittoja. Lisäksi Hokuton peruskurssi alkoi jo aikoja sitten.

Itse (32V) aloitin reilu vuosi sitten EKJT:n. Se on semmoinen parjattu marginaali laji.

Vetäjät meillä entisiä ju-jutsu ja aikido ukkoja.

Itse ainakin pystyin alkuu menemään omien rajoitusten mukaan. Kaatumisharjoittelua aluksi oli aika paljon, mutta niin se vaan vanhakin pikku hiljaa alkoi oppimaan. Melkoista mätkähtelyä aluksi ja vieläkin...

Laji muuten minun mielestä sopii itsepuolustukseen ja onhan noita portsareita tuolla kulkenut(voimankäyttö).

Aseetkin lajiin kuuluu, mutta ei ole pahemmin treenailtu.

No onhan näitä, mutta tärkeintä minusta että aloitat jonkun. Uskosin jos hyvä vetäjä ymmärtää kyllä jos ei kaikkeen heti pysty.

Itse (32V) aloitin reilu vuosi sitten EKJT:n. Se on semmoinen parjattu marginaali laji.

Ja ei taida löytyä Oulusta, ellen nyt ihan väärässä ole. Eli jos koitettaisiin muistaa nämä pienet rajoitteet, tuskin kukaan lähtee ajamaan Kemiin asti lajin perässä.

Ja ei taida löytyä Oulusta, ellen nyt ihan väärässä ole. Eli jos koitettaisiin muistaa nämä pienet rajoitteet, tuskin kukaan lähtee ajamaan Kemiin asti lajin perässä.

Niin no joo enpä muista, missä näitä yleensä on. Ei kuitenkaan kovin monella paikkakunnalla.

Niin ei sillä lajilla väliä kunhan vaan aloittaa jonkin.

Kyllä sillä lajilla on aika iso merkitys. On ihan turha treenata asioita, jotka eivät kiinnosta. Jos etsii vaikka viranomaistoimintaan sopivaa voimankäyttöharjoittelua, niin taijin muotojen vääntäminen kymmenen vuotta voi olla "hieman" tuskaista. Eikä henkisiä arvoja ja meditaatiota etsivä välttämättä viihdy potkunyrkkeilytreeneissä kovin hyvin.

Oiskos kellään "ikämiesvinkkiä" Turun seudulle, kiinnostavat lajit lähinnä nyrkkeily/krav maga -linjoilla, mutta rajoittavana tekijänä lähinnä harjoitusten aikataulut, käytännössä 1krt/viikkoon (la tai su) olisi mahdollista?

judo tai jujutsu. siellä se kankeus lähtee ja oppii vääntämään.. et sä nyt vielä ole liian vanha tai kankee alottaa melkein mitä lajia vaan.. mutta mä suosittelen judokana noita kahta lajia! käy alkeiskurssilla ja mieti sitten sopiiko laji sulle. onnea vaa jo etukäteen!

Nuija ninja

Vähän samanlaista olen miettiny. Jonkun taistelulajin opettelu kiinnostaisi sekä kuntoilumielessä että itsepuolustustaidon kannalta. Itse en ole "vanha", aika kömpelö kylläkin. Siitä syystä varmaan valikoitui tuo punttitreenikin kuntoilumuodoksi kun aerobiccien ym. askelkuviot meni aina yli hilseen.

Siis mikähän olisi tehokkaasti kuntoa ja ennen kaikkea itsepuolustustaitoa kohottava laji joka ei vaatisi ninjan notkeutta ja kissan ketteryyttä? Vai onko sellaista? Sumopainia ei taideta Suomessa harrastaa... ;) Jonkinlaista kehonhallintaa tietty vaaditaan kaikessa liikunnassa, sehän on selvä, ja harjoittelua tarvitaan paljon.

Aikidoa yrittelin joskus teini-ikäisenä mutta tipahdin kärryiltä jo muutaman kerran jälkeen. <:/ Erityisesti ukemit tuotti suuria vaikeuksia.

Back
Ylös Bottom