Inttikuntoon 2009

noniin, otetaas sitä härkää sarvista!

Elikkästä, mie oon 18 vuotias 188cm/97kg (osittain paino koostuu lihaksesta mutta veikkaisin että puhtaalla ihralla on myös osuutta..):jahas: aktiivisesti lentopalloa harrastava tyttö ja tarkoitus ois hakea ja päästä FRDF-joukkoihin Säkylään nyt heinäkuussa. Ongelmana on, että olen taistellu painoni kanssa koko pienen ikäni ja nyt siitä sais tulla loppu, ois aivan mahtavaa saaha paino tippumaan ja lihakset kuntoon ennen tuota armeijaa jotta vähän pääsis pojille kiusaa tekemään! Täten kysynkin arvon punttimimmit - mitä suosittelisitte että pitäis tehdä jotta huhtikuun pääsykokeisiin mennessä saisin coopperin ~2800m ja lihaskunnon kiitettävän tasalle. Tarkoitus oisi alottaa punttiharjoitus 3krt/vko, jatkaa harjoituksissa käymista 5krt/vko ja aloittaa kaverivalmentajan kanssa juoksukoulu 3 lenkkiä viikossa. Ruokavalioa aattelin myös muuttaa oikein olan takaa ja tehä tästä projektista viimesen päälle toimivan.

kaikki neuvot, niksit summuut avunannot on todella tervetulleita, omaa TOIMIVAA punttiohjelmaa kun en oikein osaa tehdä tai määritellä, millainen ruokavalio ja laihtumisvauhti tähän aikatauluun sopisi.

kiitos jo etukäteen kaikille joilla riittää aikaa vastailla tietämättömälle:)

Cooperin tulosta parhaiten treenaa just eniten intervallilenkeillä, tai esim. HIIT -menetelmällä. Ainakin moni tuttu on tuolla saanut nopeasti parannettua hapenottokykyään ja juoksukuntoaan. Pakkotoiston sivuilla on siitä juteltu ennenkin, ja tällaisen pätkän löysin:

"Idea pähkinänkuoressa:kolme kertaa viikossa "rääkki" joko juosten,kuntopyörällä,soutulaitteella tms. rääkki aloitetaan kevyellä 20-30sek vedolla, jota seuraa intensiivinen 20-30 sek suoritus joka tehdään 70-85% teholla maksimista. Tätä seuraa jälleen kevyempi 20-30 sek suoritus, jälleen 20-30 sek intensiivistä jne. jne. Ensimmäisen viikon jokaisen treenin kokonaispituus on esim. 4min, joka viikko lisätään 1 min lisää treenin pituuteen."

Inttiä varten kannattaa treenata nimenomaan testattavia kunnon osa-alueita, kuten punnerruksia, leuanvetoja (naistentyylillä), vauhditonta pituutta (voimakkaita ponnistushyppyjä mahdollisesti painojen kanssa), selkälihaksia ja vatsoja.
Nuo testit suoritettiin meillä intissä "normaali" joukoissa, joten tarkkaan en tiedä mitä Säkylän joukoissa testataan.

Treeniohjelmassasi voisit vaikka vuorojaksoin/viikoin painottaa lihaskestävyyttä, vuoroin perusvoimaa, sillä intissä tarttee niitä molempia. Treenitahtisi ainakin vaikuttaa kiitettävältä :) Marsseja varten itse valmistauduin kantamalla painoreppua selässä kävelylenkeillä (n.20kg), ja totuttelin samalla maihareihin. Intissä marssit mennään maihareissa tai useimmiten kumppareissa.

Varaudu henkisesti siihen, että fyysinen kunto tulee palvelusaikana laskemaan. Meillä niin kävi kaikille ns. hyväkuntoisille, ja itsellekin, vaikka nyt hirveän teräskunnossa en mielestäni palvelukseen mennessä ollutkaan. Olen syvästi pettynyt puolustusvoimien "suurimpaan kuntokouluun".

Jos sulla on mitä tahansa kysymyksiä liittyen aiheeseen naisena armeijassa, niin rva vänrikki vastaa mielellään. ;) Pistä vaikka mailia a-rita@suomi24.fi

En tiedä onko tyyli muuttunu, mut 2003 meni vielä näin..

Tanko noin metrin korkeudella. Jalat penkille. Selkä lattian suuntasesti ja siitä vaan äheltämään leukaa tangolle.

Itse panostaisin eniten kestävyyteen, eli juoksuun ja harjoittelisin sitä myös taakan kanssa. Meillä marssittiin aika paljon täyspakkauksen kanssa ja siinä vaadittiin kestävyyttä.

Sitä en tiedä missä ja milloin Artzuh on intin käynyt, mutta itse kävin peruskauden Sodiksessa ja tietty Haminassa RUK:n, jonka jälkeen palasin Sodankylään. Kyllä meillä enemmänkin kunto porukalla nousi kuin laski. Ehkä asiaan vaikutti se, että kun muut siirtyivät kuorma-autoilla leireille tms niin meidän porukka hiihti, marssi tai pyöräili :rolleyes:

Katsos vaan,, itsekin olen säkylään hakenut valmareihin ensi kesäksi :rock:
Itellä täl hetkellä 4x viikossa punttiksella, 1x viikossa pilatesta, 1x viikossa sulkkista ja sitten siihen parit lenkit päälle,, joista osa juosten.
Tosin tää joulun/loman aika on kyllä velottanu hirmusesti,, eli nyt sitten påitäs taas ottaa itteensä niskasta kiinni ja ylös, ulos ja lenkille :D

Juu, meilläkin oli juurikin tuo leuanveto. :)

Ite olin palveluksessa Kajaanissa, ja RUKin Haminassa kiffelinjalla. P-kaudella kunto pysyi ihan hyvänä, mutta AUKista alkaen päivärytmi oli siten, että saattoi reilun viikon verran olla oppitunteja, ja sitten joku tajuttoman rankka yksittäinen marssi/10km juoksulenkki täysillä, sit taas viikko istuttiin luokassa. Sama RUKissa. Tasaiseen tahtiin kuntoilua ei koskaan saatu firman puolesta, vaikka pyydettiin lenkkien lisäämistä päiväohjelmaan. Kajaanissa on uusittu liikuntahalli, mutta ei ollut toivoakaan, että siellä salilla ois jotain mahtunut tekemään vapaa-ajalla, kun oli niin paljon porukkaa..
Aika tehokkaasti olin myös inttiaikana sairaana (luultavasti homeen takia). Söin 8 antibioottikuuria.:jahas:

Wow.

kiitos oikein paljon kaikille vastanneille ! kyllä auttaa ja on ihan kivasti jo auttanutkin, kun kolme viikkoa on tullut puurrettua. :hyper:

Itsellä olisi haaveena hakea ensi vuoden erään inttiin. Mulla vaan kuntotaso lähtee nollasta, joten taidan olla mahdottoman haasteen edessä... Hyviä neuvoja otetaan kokeneemmilta vastaan mistä pitäisi aloittaa.

Peruskuntoa kannattaa treenata esim.intervalleilla. Kestävyyskunto on paljon tärkeämpi intissä kuin lihaskunto. Sitten kun on jonkin aikaa treenannut ja juoksu sujuu niin painoja reppuun ja sitten juoksemaan.

Intissä on kevyt aloitus eli se alku tuntuu helpolta yleensä. Mutta alokaskauden jälkeen katsotaan mihin sotilas sijoitetaan ja siitä alkaa kovemmat otteet. Eli varsinkin jos johtajaksi halajaa niin hyvä peruskunto on tärkeä osa.

Itse en ollut missään huippukunnossa kun inttiin menin heinäkuussa. Juoksin cooperissa 2300 ja sain lihaskuntotestistä tyydyttävän. Silti olen pärjännyt tähän asti oikein hyvin. Kyllä mulla on ainakin kunto parantunu, vaikka aluks ketutti kun tuntu ettei meillä oo minkäänlaista fyysistä treeniä. Ei edes sitä paljon puhuttua sauvakävelyä.

Intissä on vähän idioottimeininkiä siinä mielessä, että koko P-kaudella ei treenata paljon mitään. Mutta sit kun AUK:ki alkaa niin tulee heti maastojuoksut, aamulenkit ja yömarssit yms muut täyspakkausmarssit.

Jos inttiin lähtöä suunnittelee niin kannattaa käydä kävelemässä rinkan/ painavan repun/ painoliivin kanssa. Ite oon käyny pitkillä lapinvaelluksilla painavan rinkan kanssa ja kävelylenkeillä painoliivin kanssa. Siitä on kyllä ollu hyötyä. Lihaskunnolla ei oo niin suurta merkitystä, kunhan on treenannu sen verran että miesten punnerrukset onnistuu. :D ja kaikestahan selvii oikealla asenteella ja suomalaisella sisulla. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom