Intervallit

Moi,

olen vammojen ym. vuoksi joutunut välttelemään juoksua, mutta ajattelin taas kokeilla varovasti. Ikää on sen verran, että varovasti pitää muutenkin edetä. Treeni pitää sisällään kuntosali 3 x vko, pitkäkestoinen kävely 1x vko.
Ajattelin lisätä ohjelmaani intervallit (senhän toki voi toteuttaa vaikka juoksumatolla, kuntopyörällä tms.). Otan mielelläni vastaan kokemuksia, ideoita miten kannattaisi alussa edetä. Ajattelin lähinnä toteutusta juoksumatolla tai ihan ulkona juosten.
Vähän vielä dataa: ikä 35+, 39 ml/kg/min, urheilutaustaa on vuosia, viimeiset vuodet kuntoilua (juoksenut en ole).

Mielelläni lukisin kokemuksia, ideoita ja vaikka jos tiedät hyviä artikkeleja & kirjoja niin hieno juttu!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos altis vammoille ja ikääkin jo noin paljon:) (olen saman ikäinen), niin eikö alkuun kannattaisi nimenomaan alkaa ihan rauhallisella vauhdilla hölkkäillen ja kun jalat tottuu rasitukseen ja peruskunto kehittyy, niin sit vasta alkaa ottamaan mukaan intervalleja.

Itsekkin jo muutamia vuosia juosseena olen huomannut, että liian innokkaasti aloitetut intervalli harjoitukset kyllä nostavat vamma riskiä huomattavasti vaikka jalkoja olisi jo pidemmän aikaa rassannutkin lenkkipoluilla.

Pyörällä sitten taas asia muuttuu sinänsä, että ei ole niin helposti vammoja aiheuttava kun iskut jaloille jää kokonaan pois, mutta kyllä siinäkin ensin lähtisin rakentaan peruskuntoa ja totuttaan jalkoja aiheeseen ennen intervalleja. Itse olen innostunut viime vuosina maantie ja maastopyöräilyyn juoksun ohella ja se on ollut kaikinpuolin todella hyvä "hurahdus" jalkoja ajatellen. Rasitusvammat ovat huomattavasti helpottaneet kun välillä heittää lenkkiä pyörällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom