Imettävälle äidille lisäravinteita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Victoria
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
46
En haulla onnistunut (joten anteeksipyyntöni jo valmiiksi, jos tästä on jo keskusteltu), mutta täältä ihan varmasti löytyy tähän kysymykseen vastaus.. Eli mitenkä on, sallitaanko imettävälle äidille lisäravinteet (lähinnä palautusjuomasta kyse)? Whey+ -pussissa taidettiin mainita, ettei sovellu raskaana oleville (miksi?), mutta onko se sitten sallittua imettävälle?

Mä kyselin tätä samaa joskus expertti-puolella. Tein oman johtopäätökseni; olla ottamatta. Söin palautusjuoman edestä, vaikka ei se varmaan ihan sama asia olekaan, mutta eipä ne treenitkään heti ihan täysillä lähteneet... Lisäksi funtsin, että se imetys on kuitenkin vain n. vuosi omasta elämästäni, niin kyllä sen ajan voi ilman palaria olla.

Jos jossain lukee ei raskaana oleville, niin mä sovellan sitä kyllä imetykseenkin. Vatsassa vauva eli sinun ravinnollasi ja niin se elää imetyksenkin aikana.

Samaa minäkin sanoisin, eli ei missään tapauksessa lisäravinteita imetysaikana. (Kuten ei raskausaikanakaan..)
Olisin myös tarkkana mm. vitamiinilisistä eli etenkin näistä joidenkin lisäravinnefirmojen mielettömän suurilla vitamiinimäärillä olevista tuotteista. (Ovatkohan toisaalta ihan järkeviä kenellekään...Itselläni on nimittäin todella huonoja kokemuksia erään lisäravinnefirman c-vitamiinista...) :curs:
Itse olen pyrkinyt meidän muksuja imettäessä saamaan kaikki vitamiinit ja hivenaineet yms. ihan perusruuasta.

Käytän itse Solgarin Prenatal nutrients-monivitamiinia nyt imetysaikana, lisäravinteita tosi harvoin. En usko että satunnainen protskujuoma aiheuttaa imetysaikana mitään kummempaa, säännöllisesti en kyllä uskaltaisi käyttää.

Laitoin tästä UFS:lle kyselyn juuri muutama viikko sitten:

UFS:n perusherassa ja maltossa on teksti "Ei suositella käyttöä raskauden ja imettämisen aikana". Miksi näin? Mitä riskejä teidän tiedossanne on?

Tämä kiinnostaa siksi että esim. Fastin tai Boosmanin perustuotteissa tuota tekstiä ei ole. Täytyykö mun nyt tämän takia vaihtaa merkkiä? Vai onko tuo teksti teillä lisätty vain varmuuden vuoksi?

Näin vastasivat:

Tuo teksti on kaikissa ulkomailla myytävissä tuotteissa, josta syystä tuo on lisätty myös suomenkieliseen etikettiin.
Tuotteessa ei ole mitään ainesosaa mikä ei sovi raskaana olevalle tai imettävälle naiselle.
Pahoittelemme vielä tätä turhaa tekstiä.

Olen ottanut ihan perusheraa ja perusmaltoa palkkarina nyt raskauden aikana. Kukin tekee omat päätöksensä, itse en vain usko että ko. tuotteiden käytöllä voisi olla sikiölle/vauvalle mitään haittaa. Ihmiset syövät joka päivä tuhottoman määrän ihmisravinnoksi kelpaamatonta moskaa (vähänkään käsitellyn ruuan lukemattomat e-aineet, emulgointiaineet, väri- ja säilöntäaineet, happamuudensäätöaineet, sakeuttamisaineet jne. jne.). Sitä taustaa vasten musta on turha panikoida jostain maustamattoman heran ja malton epäterveellisyydestä.

Perusheralle ei ole estettä, muutenhan imettäessä ei voisi käyttää maitotuotteita ollenkaan. Tuostahan saa palautusjuoman rakennettua helposti, hiilareita vaikka kaakaojauheesta tms, omena, banaani yms.
En näin (synnytys)alan ammattilaisena ainakaan keksi mitään estettä tosiaan heran käytölle, myöskään raskausaikana.

Raskaana olevat ja imettävät voivat huoletta käyttää monivitamiinivalmistetta, rasvahappoja ja palkkaria/heraa. Itseasiassa monivitamiinin ja rasvahappojen käyttö on erittäin suosittavaa, etenkin omega3. Ruotsissa suositellaan neuvoloissa Mivitotalia kaikille raskaana oleville ja imettäville. Minkähän takia ei täällä.... Suomi on näissä asioissa todella takapajuinen.... :(

...Suomi ei välttämättä ole mikään takapajula. Jos tarvittavat vitamiinit saa ruoasta, ei lisävitamiineista yms valmisteista ole osoitettua hyötyä.

...Suomi ei välttämättä ole mikään takapajula. Jos tarvittavat vitamiinit saa ruoasta, ei lisävitamiineista yms valmisteista ole osoitettua hyötyä.

On tutkittua että PUHDASTA ruokaa pitäisi syödä n. 4 kg päivässä että tulisi riittävästi vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita ja rasvahappoja. Lisäksi ruokavalion tulisi olla erittäin tarkkaan mietitty ja koostetta. Nopeasti alkaa paino nousemaan jos tuollaisia määriä vetelee ruokaa joka päivä... Aika harva syö kasviksiakaan kiloa päivässä...

Tämä on nyt hieman OT tähän ketjuun, mutta en lähde uuttakaan perustamaan... Olisin tosi kiitollinen, jos kertoisitte kokemuksianne. Eli laskettu aika on 2 viikon päästä, ja kropan olen päästänyt kyllä tosi pahasti rapistumaan raskauden aikana, puhumattakaan noista lähes 30 extrakilosta, mitä tällä hetkellä kannan mukanani ( luojan kiitos, osa niistä on turvotusta, mutta kuitenkin). Urheilu on rajoittunut lenkkeilyyn, jota tosin on päivittäin runsaasti, koska kaksi yliaktiivista koiraa asuu samassa taloudessa :D

Mutta, takaisin mittoihin haluaisin päästä tietysti niin pian kuin mahdollista, kuitenkaan itseäni siinä alun hormonihuppelissa ihan hengiltä rääkkäämättä..
Tässä olis liikuntasuunnitelma, johon toivon kommentointia:

...heti, kun siltä tuntuu aloitetaan vaunulenkit pikkuhiljaa tahtia reipastaen
...jälkitarkastuksen jälkeen (olettaen että vauveli syntyy alateitse) ohjelmaan bodypump, jolla tarkoitus siis alkaa kiinteyttämään 2-3 krt/vko, lisäksi vaunulenkit
....kun kunto alkaa palautua, takaisin normaaliin, eli 3x vko sali + 2-3 hölkkä/juoksul/pyörälenkkiä/vko, tietysti sen mukaan miten ehtii.

Eniten kuitenkin kaipaisin vinkkejä ravintoon. Laihduttaahan ei imetysaikana saa, ja tässä on tullut monenlaisia mielipiteitä lisäravinteista; itse olen päättänyt olla niitä (imetysajan monivitamiinia lukuunottamatta) syömättä imetysaikana... Onko teidän mielestänne tavallinen bodyruokavalio sopiva imettävälle äidille? Omilla mitoillani tämä tarkoittais noin 2000 kcal/pvä, proteiinia 1-1,5g per painokilo... Imetys kai vie noin 500 kcal/pvä, joten tuolla kalorimäärällä pääsis ainakin kunnolla (liikaa??) miinuksille.

Kertokaapas omia kokemuksianne, miten ootte päässeet takaisin normaalimittoihin? Hauskaa olisi myös kuulla, kuinka pian se "arki" on taas alkanut rullaamaan sen jälkeen, kun nyytti kainalossa tullaan laitokselta :rolleyes:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom