Iltapala

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tähän jatkoksi voisin vielä änkeä seuraavaa: minkälainen proteiini-rasva suhde olisi hyvä? Tällä hetkellä menee 250g ehrmannia + 30ml rypsäriä eli yhteensä:
E: 388Kcal P:24,5g H:10,5g R:27,5g
E%: 25/11/64 (p/h/r)
...ja 5-30min ennen nukkumaan menoa.

Oma systeemini ja mielipiteeni:

1. Niin vähän hiilaria kuin mahdollista, mielellään lähes nolla grammaa.
2. Protskua 40-60 grammaa
3. Rasvaa 20-40 grammaa
4. Juuri ennen nukkumaanmenoa

Kun iltapalasta puhuttiin, niin pieni asia tuli mieleen.

Jos ottaa ennen nukkumaanmenoa esim. rahkapurkin + 20 - 30 g rypsiöljyä, onko tuon rasvan tarkoitus antaa energiaa yöllistä lihaskasvua varten? Eihän se rasva varastoidu rasvaksi elimistöön yön aikana?

Olen ottanut vain proteiinia ennen nukkumaanmenoa. En tiedä sitten pitäisikö ottaa tuota öljyä myös. :confused:

En löytänyt kyllä suoranaista vastausta kysymykseeni, että minkä takia tuota rasvaa pitäisi ottaa ennen nukkumaanmenoa? Että se antaisi energiaa lihaskasvua varten? Eikö elimistö sitten osaa käyttää omia rasvavarastojaan energiaksi lihasten rakentamiseen yön aikana? Siirtyykö tuo rasva ihmisen rasvavarastoihin yön aikana? :confused:

Originally posted by Away
En löytänyt kyllä suoranaista vastausta kysymykseeni, että minkä takia tuota rasvaa pitäisi ottaa ennen nukkumaanmenoa? Että se antaisi energiaa lihaskasvua varten? Eikö elimistö sitten osaa käyttää omia rasvavarastojaan energiaksi lihasten rakentamiseen yön aikana? Siirtyykö tuo rasva ihmisen rasvavarastoihin yön aikana? :confused:

minkä takia tuota rasvaa pitäisi ottaa ennen nukkumaanmenoa?
Yksi syy löytyi heti ensimmäisestä Sakkeuksen laittamasta topicista eli: c. rasva+proteiini-iltapala imeytyy hitaasti; sillä on antikatabolinen vaikutus yön aikana. Rasvahan hidastaa kaikenlaista imeytymistä.

a. et tarvitse niitä, levossa energia otetaan rasvasta ja proteiini imeytyy ilman hiilariakin
b. jos syöt niitä ne menee läskiks
c. rasva+proteiini-iltapala imeytyy hitaasti; sillä on antikatabolinen vaikutus yön aikana
d. hiilarin syöminen iltapalalla voi häiritä kasvuhormonin erittymistä, mikä on melko suurta ensimmäisten unituntien aikana

Huomioi etenkin kohta c. Eli rasva hidastaa edelleen sen hitaan proteiinin imeytymistä. Lisäksi syöty rasva vähentää proteiinin käyttämistä hiilihydraatin korvikkeena. Suurin osa energiasta levossa saadaan joka tapauksessa rasvasta.

Ainoa hetki vuorokaudessa milloin rasvan syömistä tulee välttää on palautusjuomassa ja sen jälkeisellä aterialla; silloinkin pitää syödä rasvaa muttei missään nimessä liikaa; esim hyvin rasvaisia ruokia; aterioita joista tulee vaikka yli 30g rasvaa.

EDIT hienoa, LSA_Vinnie :)

Hmm...
pitaako sen iltapalan/iltadrinksun olla ihan valttamatta taysin hiilariton?
Ite nimittain sekoitan iltaprotskuni ja rasvani isoon maitolasilliseen, jossa on ehka n.20g hiilareita. Voiko jo nain pieni maara ryssia yollisen kasvuhormonituotannon? :confused:

Originally posted by CALISTOGA
Hmm...
pitaako sen iltapalan/iltadrinksun olla ihan valttamatta taysin hiilariton?
Ite nimittain sekoitan iltaprotskuni ja rasvani isoon maitolasilliseen, jossa on ehka n.20g hiilareita.
Iltaproteiini on jopa hyvä sekoittaa maitoon, koska maito aiheuttaa sen, että proteiini imeytyy huomattavasti hitaammin kehoon ja näin ollen saat ainakin alkuyön ajan "tasaisemmin" protskua, etkä vain superpiikkiä nukkumaanmenon yhteydessä.

Originally posted by Mixu
Iltaproteiini on jopa hyvä sekoittaa maitoon, koska maito aiheuttaa sen, että proteiini imeytyy huomattavasti hitaammin kehoon ja näin ollen saat ainakin alkuyön ajan "tasaisemmin" protskua, etkä vain superpiikkiä nukkumaanmenon yhteydessä.
En välttämättä olis samaa mieltä tuosta, eilen sekottelin iltapäivän drinksun ~5dl maitoon, huitasin naamariin ja vähän ajan päästä oli samanlainen olo kun ois vetänyt pussillisen karkkia, meinasin nukahtaa siltä istumalta, liekö tukeva insuliinipiikki. En tiedä sitten... tosin tuo maito oli HYLAa.

Mulla tuo maito tuntuu kylla ajavan asiansa ihan hyvin...harvoin edes heraan aamulla nalkaisena,joten kaipa se imeytyy tarpeeks hitaasti. Ja se protsku jota kaytan iltadrinksuissa on sellasta jossa on seka heraa,kaseiinia etta munaprotskua. Huolettaa vaan ne hiilarit siina maidossa... :eek:

Voi hiilari soikoon. Kai mä oon tai must sit tulee läski kun syön hiilareita iltapalaksi. Esim. puurossa muroissa,valkosessa leivässä tai jugurtissa. Vastapainoks kyl tunapurkki.

Originally posted by PorinKarhu
Voi hiilari soikoon. Kai mä oon tai must sit tulee läski kun syön hiilareita iltapalaksi. Esim. puurossa muroissa,valkosessa leivässä tai jugurtissa. Vastapainoks kyl tunapurkki.

En millään jaksa uskoa, että hiilariton iltapala on mitenkään niin tärkeä kuin monet kuvittelevat sen olevan. Tämä on kuitenkin vain oma uskomukseni, ja olen usein hakoteillä.:rolleyes:

Samaa mieltä Antin kanssa.
No PorinKarhulla nyt on muutenkin ruokaohjelma hieman retuperällä kaikenmaailman lihapiirakoiden, pizzojen ja paahtoleipien kanssa. Ja vieläpä treenin jälkeen...

Tosiasia on kuitenkin se, että hiilariton iltapala kylmäpuristetun rypsi- ja oliiviöljyn kanssa auttaa huomattavasti tiukentumiseen, eikä aamulla tai yöllä herätessä ole edes nälkä. Dieetillä ihan ehdoton juttu!

Yleensäkin Tomi haluan massaa enkä ole niitä "ah olen kireä, muttavoi, makkara vatsassani en kehtaa enää ikina mennä rannalle". Just luin B&K tai Bodaus lehdest kun joku bodarikin sano että sen on pakko vetää roskaruokaa ainakin kerra päivässä ettei kuihdu. Moni ketä tunnen syö juuri kuten minäkin eli paljon eikä aina pelkkää salaattia.

Just luin B&K tai Bodaus lehdest kun joku bodarikin sano että sen on pakko vetää roskaruokaa ainakin kerra päivässä ettei kuihdu.
Jep. Suositteliko tämä sama bodari syömään LIHAPIIRAKOITA? :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom