Ilkka Nummistosta Turun Sanomissa 28.12

Ohessa kopio jutusta (voisi lopettaa nuo toistuvat puhtoisuudestaan leuhkimiset jo...;) toki ei ole kärynnyt koskaan testeissä ;)

Vahvat kisaavat kesällä Turussa
Ilkka ei enää punnerra, vaan järjestää

Turun vahva mies

on tietysti Ilkka...

tämä tämä... jotain

tekemistä sillä on

kanervien kanssa...

ai niin - Nummisto.

LASSE RAITIO

Ilkka Nummisto on edustanut Suomea neljissä olympialaisissa melojana, mutta kukaan ei ole koskaan ilmeisesti ainakaan tosissaan väittänyt, että hän olisi melonut Suomen maailmankartalle. Siihen ei pystynyt Sylvi Saimokaan, vaikka meloi aikoinaan olympiakultaa.

Hyvällä syyllä voisi sen sijaan väittää, että Ilkka Nummisto punnersi Suomen maailmankartalle. Tämä tapahtui vuonna 1986, kun Ilkka kutsuttiin ensimmäisenä suomalaisena osallistumaan Maailman vahvin mies -kisaan, joka tuolloin järjestettiin Nizzassa.

- Olin kolmantena ja hyvässä vauhdissa, kun hauis napsahti poikki autoa työntäessä, sanoo Nummisto, joka ei kuitenkaan antanut vastoinkäymisen lannistaa itseään, vaan jatkoi uraansa ja saavutti lopulta mainitun kolmannen tilan Maailman vahvin mies -kilpailussa vuonna 1990.

Nyt iso mies puhkuu intoa esitellessään Forum Marinumin edustalla olevaa asfalttipihaa, jossa ensi kesäkuussa järjestetään kisat sekä Suomen vahvimman miehen että naisen löytämiseksi.

Ilkka Nummisto oli menestyksekkäästi meloessaan sutjakka poika - pituutta 186 senttiä, mutta painoa vain 78 kiloa. Ja niinhän melojan pitää ollakin. Seuraava lajinvalinta, voimanosto, josta tie sitten johti Vahvin mies -kisoihin, vaati toisenlaista ruumiinrakennetta.

Lihasmassaa piti hankkia, ja sitä Nummisto hankki ainoalla hyväksymällään tavalla eli syömällä. Ja taas syömällä.

- Maailmalla liikkuessani olen nähnyt kaikenlaista, mutta itse en ole koskaan hyväksynyt saati käyttänyt mitään vippaskonsteja.

Näin puhuu mies, josta Vintiöt

-tv-sarjan tyypit tekivät aikoinaan mainion karikatyyrin. Muistattehan, tämän "mitään en oo ottanu"

-punkeron, jonka koko olemus kertoi ihan toista tarinaa. Mutta se olikin nimenomaan karikatyyri.

- Olen tavannut näitä Vintiöiden tekijöitä kierrellessäni tapahtumissa eri puolilla Suomea ja olemme tulleet oikein hyvin juttuun.

- Itse asiassa minä ja kumppanini näissä hommissa, Suonenvirran Markku, olemme olleet tosi tyytyväisiä siitä julkisuudesta, jota Vintiöt ovat meille tuoneet. Ja kyllähän useimmat ihmiset ymmärtävät Vintiöitten vinoilun pelkäksi huumoriksi.

- Minulle on aina ollut tärkeätä pitää itseni terveenä ja se ei onnistu, jos käyttää aineita. Olin painavimmillani lähes 140-kiloinen, mutta nykyisin painoni on 105 kiloa enkä aio enää koskaan päästää itseäni lihomaan. Mää meinaa elää viäl, Nummisto vakuuttaa.

Vahvin mies -kisoissakin tehdään doping-testejä, eikä kisoihin hyväksytä mukaan sellaisia urheilijoita, jotka ovat kilpailukiellossa dopingin vuoksi.

- Aina ennen kisoja selvitämme doping-toimikunnalta, että mukaan pyrkivillä on puhtaat paperit, Nummisto sanoo.

Siviilityönään Ilkka Nummisto on jo 17 vuoden ajan tehnyt portsarin hommia Turussa.

- Alkuun tuli jonkin verran sellaisia vastaan, jotka halusivat koittaa voimiaan. Suomalainen mies on pikku porossa usein helvetin rikas tai vahva. Mutta yleensä sellaisista selviää kyllä puhumalla. Yhden käden sormilla voi vuosien varrelta laskea oikein hankalat tapaukset. Useimmiten ne on parikymppisiä kolleja, jotka on käyny hiukan salilla ja kävelee kädet leveänä, Nummisto kertoo.

Juttu kääntyy taas Suomen vahvimpiin miehiin ja naisiin.

- Kyllä voima suomalaisia kiinnostaa. Kesän aikana Suomessa on joka viikonloppu pienempiä kilpailuja ja huipennuksena ovat nämä Turussa kesäkuussa järjestettävät Suomen vahvin -kisat. Viime vuonna mukana oli 60 äijää ja saman verran tulee varmasti Turkuun. Ja naisiakin viitisentoista.

Naisista Nummisto mainitsee erikseen Kati Luodon, joka sijoittui tänä vuonna Maailman vahvin nainen -kisassa seitsemänneksi.

- On se niin s-tanan vahva ja nopee.

Kahvit on juotu ja pullat syöty. Paitsi että Nummiston formusta jää puolet pöydälle.

- Koskaan en enää itteäni lihota.

Julkaistu Turun Sanomat 28.12.2006 1:30:36

Eikö Nummisto kärynnyt testosta joskus -80 luvulla. Turun sanomissa ainakin oli voimanoston SM kisoista joskus asiasta juttua. Olisko ollut -84.

Anyway, kovassa kunnossa on mies edelleen :worship:

Jos jotain asia kiinnostaa niin juttu löytyy kirjastojen mikrofilmilta vanhoista Turun Sanomista...

onko jollain turulaisseella antaa infoa tästä uudesta kisapaikasta?

http://www.forum-marinum.fi/suomi/panoraamat.html

Ulkokenttä, asfalttipiha...aurajoen rannalla.

Wikipedia kertoo:

"Forum Marinum on Turussa sijaitseva merimuseo. Se sijaitsee Aurajoen varrella Turun sataman tuntumassa sijaitsevissa vanhoissa Osuuskaupan ja valtion varastorakennuksissa. Museo avattiin vuonna 1999. Se syntyi Turun merenkulkumuseon ja Åbo Akademin Merihistoriallisen museon yhdistyessä.

Museon laivastoon kuuluu muun muassa fregatti Suomen Joutsen, parkki Sigyn, tykkivene Karjala ja miinalaiva Keihässalmi."

Eikö Nummisto kärynnyt testosta joskus -80 luvulla. Turun sanomissa ainakin oli voimanoston SM kisoista joskus asiasta juttua. Olisko ollut -84.

Anyway, kovassa kunnossa on mies edelleen :worship:

Jos jotain asia kiinnostaa niin juttu löytyy kirjastojen mikrofilmilta vanhoista Turun Sanomista...

Ei mun mielestäni ole koskaan kärynnyt...mitä tarkoitat??

Ei mun mielestäni ole koskaan kärynnyt...mitä tarkoitat??

Joskus kaivettiin sieltä Sanomien arkistoista sellainen juttu, jossa Ilkka ja pari muuta olivat antaneet positiivisen näytön voimanoston SM kisoissa. Sanktiota ei tainnut kuitenkaan nostajille siitä tulla kun oli vissiin joku kokeilutesti...

Kyllä se juttu siellä sali 82: n seinällä oli kunnes asianomaiset repivät pois.

Siksi se sinne laitettiin, jotta loppuis se ainainen muiden syyttely ;)

Onhan tuo parempi paikka kun se Keskisen parkkis keskellä ei-mitään.
Kilpailijamäärät oli kyl Nummisto pikkusen laittanut yläkanttiin.. Meneeköhän iän piikkiin :)
Ainakin se telkkari-esittely on tuhannen prosentin varmuudella siinä laivan kannella. Ja merimieskävely lajina :)

Joskus kaivettiin sieltä Sanomien arkistoista sellainen juttu, jossa Ilkka ja pari muuta olivat antaneet positiivisen näytön voimanoston SM kisoissa. Sanktiota ei tainnut kuitenkaan nostajille siitä tulla kun oli vissiin joku kokeilutesti...

Kyllä se juttu siellä sali 82: n seinällä oli kunnes asianomaiset repivät pois.

Siksi se sinne laitettiin, jotta loppuis se ainainen muiden syyttely ;)

ÄLÄ perkele!!!

Toi pitäisi saada lukea!

ÄLÄ perkele!!!

Toi pitäisi saada lukea!

Mikrofilmejä vaan selailemaan niiltä ajoilta oleviin Turun sanomien arkistoihin pääkirjastoon. Helpolla ne silloin ainakin löyty. Juttu oli lehdessä muistaakseni aika isokin. Aikamoinen älämölö tuli kun kasikakkosen seinälle ilmestyi juttu :hyper:

Oliko Sukkisen aikaan vai jo ennen tuo ilmoitus seinällä?

Sukkisen aikana. Kyseessä ei ollut mikään ilmoitus vaan ilmoitustaululle kiinitetty kopio kyseisestä lehtijutusta. Ei se kauan siinä ehtinyt tosiaan vanhentua. Tarkoitus olikin enempi näpäyttää asianosaisia kuin tiedottaa salilla kävijöitä...

Sukkisen aikana. Kyseessä ei ollut mikään ilmoitus vaan ilmoitustaululle kiinitetty kopio kyseisestä lehtijutusta. Ei se kauan siinä ehtinyt tosiaan vanhentua. Tarkoitus olikin enempi näpäyttää asianosaisia kuin tiedottaa salilla kävijöitä...

Onko muistini siinä oikeassa, että Suonenvirta olisi jossainvälissä irtisanottu poliisin virastaan...oliko juuri tämän keissin vuoksi? Nythän hän on taas virassaan, ollut vissiin jo muutaman vuoden.

Suonenvirta otti taannoin itse lopputilin kun asiat alkoivat kuumentua. Nykyään taitaa Tampereella olla joku poliisikouluttaja.

Kyllä oli muuten hurjia aikoja ne vanhat kasikakkosen ajat. Salilla oli varmaan toistakymmentä yli kahdensadan penkkimiestä (ilman paitaa) ja Morriksellakin oli vielä silloin alle viiskymppinen tumppu.

Suonenvirta otti taannoin itse lopputilin kun asiat alkoivat kuumentua. Nykyään taitaa Tampereella olla joku poliisikouluttaja.

Kyllä oli muuten hurjia aikoja ne vanhat kasikakkosen ajat. Salilla oli varmaan toistakymmentä yli kahdensadan penkkimiestä (ilman paitaa) ja Morriksellakin oli vielä silloin alle viiskymppinen tumppu.

Roininen,Kesäläinen,Vuorinen...

joo ne oli kovia aikoja..!

Back
Ylös Bottom