Ideoita matkaeväiksi työmatkustukseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nukkeX
  • Aloitettu Aloitettu
Joutuuko muut mimmit matkustamaan paljon työnsä puolesta? Miten olette tällöin ratkaisseet terveellisen syömisen "ongelman"?
Esim. palavereissa, lentokoneissa, lentokenttien loungeissa ja ravintoloissa yms. on tarjolla paljon epäterveellistä mättöä (snäksejä, vaaleaa leipää, alkoholijuomia jne.), joista saa kyllä helposti päivän (tai kolmen päivän) energiantarpeen täyteen ja mahan turpoamaan, mutta nälkäähän nuo ei juuri vie kovin kauaksi aikaa ja proteiiniakin on säälittävän vähän. Välillä (=usein :)) näihin kuitenkin sortuu kunnon ruoan puutteessa, ja tuloksena on pöhöttynyt ja alivireinen olo, ja iltaisin usein aivan järkyttävä nälkä.

Normaalityöpäivinä mulla on aina eväät mukana jääkaapissa, mutta lentokoneisiin kun ei saa viedä juuri mitään niin hankalaksi menee :( Tai sitten ongelma on safkojen säilyvyys. En ole keksinyt juuri muuta kuin prodepatukoita ja hedelmiä evääksi. Ongelmana vain on, että mielestäni prodepatukat maistuvat suhteellisen kamalalle, eivätkä oikeastaan pidä nälkää poissa. Omatekoiset eväsleivätkään eivät kovin kauaa säily, ja reissussa ollessa on vaikea laittaa itse terveellistä ruokaa. Lounaaksi voi yleensä valita terveellisen vaihtoehdon, mutta mulla on kyllä säännölliseen syömiseen tottuneena nälkä taas 3h päästä ateriasta.

Eli ideoita kaivataan, etenkin jos joku painii samanlaisten ongelmien kanssa!

Muistelen, että joskus on tästä puhuttu täällä, mutta en valitettavasti löytänyt tästä ketjua.

Tuo lentokone on kyllä hankala! Itse olen työssä, jossa tarjotaan usein ilmaista ruokaa (joka toki on useimmiten epäterveellistä) ja joudun matkustamaan paljon bussilla, mutta siinä on kyllä yleensä jääkaappi, jolloin saan mukaan helposti pilaantuviakin ruokia. Yritän juoda paljon ja mahdollisimman hyvin pitää säännöllisistä ruoka-ajoista kiinni, ettei tule noita sortumisia. Ravintoloista ja huoltsikalta saa nykyään jo aika hyvin terveellistäkin syötävää, kun vaan osaa pyytää ja maksaa. Listankin ulkopuolelta tehdään kyllä jos halutaan kunnolla asiakasta palvella, esim. salaatti ja siihen jotain protskupitoista ja öljyä.

Salaatit, leivät, lihat ja maitotuotteet säilyy kyllä yllättävän montakin tuntia hyvänä pienessä kylmälaukussa (+kylmäkalle), jos ovat olleet laukun sisällä jääkaapissa yön yli, että ovat ehtineet varastoida kylmää. Mitenkäs sheikkeri mukaan, ja protskujauhetta pusseihin, josta ne voi heittää sheikkeriin? Oma suosikkini jauheista Syntha6 ja patukoista Low-Carbit, ovat ihan hyvän makuisia!

Mulla on aina laukussa protskujauhe kaiken varalta. Se on niin helppo jos meinaa venyä ruokailuajat. Joka paikasta saa kumminkin vettä ostaa.
Tonnikala on kans hyvä. Se säilyy hamaan ikuisuuteen ja on näppärä kuljettaa mukana. Mutta saako sitä viedä lentokoneeseen...? Kokeile. Ei se kallis ole jos ne sen takavarikoi. (ties vaikka oisit piilottanu sinne pommintekovälineet)

Hmm, lentokoneeseen ei varmaan oikein voi viedä kylmälaukkua, kun max 1 käsimatkatavara + läppärilaukku. Tietty seuraavalle työmatkalle voisikin ottaa läppärin sijaan kylmälaukun, mahtais työnantajakin olla iloinen :D Mä luulen, että kylmäkallen kanssa saattaa tulla hankaluuksia, kun sekin muuttuu sulaessaan nesteeksi ja on yli 100ml. Ovat niin pirun nihkeitä nykyään noiden kanssa.

Tonnikalaa mietin itsekin, täytyy vaan etsiä sellainen jonka saa ilman avaajaa auki, kun se tölkinavaaja taas on vaarallinen teräase ;) Rahkaa ja pilttiä kokeilin, mutta eipä tietenkään mennyt läpi kun on nestemuodossa. Myös joulutorttu on muuten vaarallinen terroristiase :D

Ja prodejauhe lähtee myös kokeiluun! Kiitos ideoista, lisääkin otetaan vastaan jos löytyy :)

Hmm, lentokoneeseen ei varmaan oikein voi viedä kylmälaukkua, kun max 1 käsimatkatavara + läppärilaukku. Tietty seuraavalle työmatkalle voisikin ottaa läppärin sijaan kylmälaukun, mahtais työnantajakin olla iloinen :D
Mulla on sellainen kylmälaukku, joka on niin pieni, että sinne menee vain yksi pakasterasia sisään. Sellainen foliokankainen, ei "kova". Eli mahtuis käsimatkatavaroihin. En tiedä, mitä sanovat sisuksesta, mut ainakin koneen ulkopuolella voisi käyttää.

Mulla on vakiona protskupatukoiden lisäksi pähkinöitä. Esim parapähkinöissä taitaa olla kaikista eniten rasvaa ja proteiinia. Saa energiaa, ravintoaineita ja vie pienen nälän hyväksi aikaa pois. Ei lueta nesteeksikään eikä vie juuri tilaakaan.

Mun käsittääkseni lentokoneeseen ei vaan voi viedä mitään ruokaa, paitsi jos on se vauva, vauvanruoka on ok. Mutta jos lento on pitkä, tarjoillaan ruoka, joten en nyt oikein ymmärtänyt miksi lentokoneessakin pitäisi olla eväät? Joo, usein tarjolla on pullasämpylää tai ainakin viimeksi muffinssia sen ruuan kanssa, oliskohan ollut aamupala tms. mutta ei siihen kuole. Joka paikassa muualla nyt sitten vaan pitää osata pyytää se terveellisempi vaihtoehto, siis esim. lentokenttien ravintolat.. itse olen löytänyt täytettyjä täysjyväpatonkeja, luonnonjugurttia ja prodepatukoitakin jne. lentokenttien (ruoka)kaupoista joten valikoimaa on.
Rahkaa on itellä ollut eväänä vaikka kuinka usein ilman mitään kylmiöitä ja vaikka aamulla on lähdetty ja iltapäivästä vasta syöty niin se on ihan hyvää ollut. Älkää neidit nirsoilko! ;)

Mulla unohtui pari vuotta sitten Lontoossa vauvanruoka kassiin lentokentän turvatarkastuksessa ja tarkastajat ihmettelivät, kun ei vauvaa ollut mukana... Sain kuitenkin pitää purkin, kun kerroin että se oli omaksi evääksi tarkoitettu :) taitaa olla vähän erikoista monissa maissa että aikuiset syövät pilttejä ja bonia...

Mun käsittääkseni lentokoneeseen ei vaan voi viedä mitään ruokaa, paitsi jos on se vauva, vauvanruoka on ok. Mutta jos lento on pitkä, tarjoillaan ruoka, joten en nyt oikein ymmärtänyt miksi lentokoneessakin pitäisi olla eväät?

Saa viedä, kunhan ei nesteitä vie. Veikkaan, että tonnikala jää turvatarkastukseen. Toisekseen, nykyisin aika moni lentoyhtiö ei enää tarjoa ilmaista ruokaa ja tarjoiltava ruokakin on mitä sattuu. Mä olen melko pieniruokainen, mutta onhan lentokoneiden annokset aika säälittäviä jopa mun mittakaavalla. Ja jos 9 tunnin lennolla saa yhden pienen ateria ja yhden toastin, niin en ihmettele, jos jollain muullakin on nälkä kuin mulla. Kannattaa muuten ilmoittaa halukkuutensa ruuan/ välipalan yhteydessä syödä myös ylijääneet annokset. ;) Aina oon saanut lisää, kun oon pyytänyt.

Useimmilla käyttämistäni lentoyhtiöillä ei kustannussyistä tarjoilla enää ruokaa turistiluokassa, ja firman säännöt taas kieltää bisnesluokassa matkustamisen (kustannusyistä). Tai jos tarjotaan, niin Pohjoismaiden ja Euroopan sisäisillä lennoilla se on juurikin se pullasämpylä eikä muuta. Ei siihen kuole, mutta nälkä jää :( Mutta ongelmana ei olekaan se, mitä lentokoneessa syön, vaan päivän muut safkat. Toisinaan päivistä tulee yhden päivän reissuilla pahimmillaan 16-tuntisia, joten vaikka söisin aamiaiseksi ja lounaaksi mitä, nälkä tulee iltapäivästä takuuvarmasti. Päiväreissuilla ei ole valitettavasti mahdollista käydä missään kahvilassa/kaupassa hakemassa eväitä silloin kun tulee nälkä, joten ne on kuskattava mukana.

Rahkaa veisin, mutta kun se tosiaan lasketaan nesteeksi. Eli nirsoilusta ei tässä tapauksessa ensisijaisesti ole kyse :)

Omia ratkaisujani:
- Lidlistä ainakin saa sulatejuustoviipaleita yksittäispakattuna, jotka on iskukuumennettu eli vaikka kaupassa on kylmähyllyssä niin säilyvät huoneenlämmössä iäisyyden - niitä olen aina pakannut mukaan, samoin hapankorppuja/cracotteja tms. kevyitä omia leipiä.
- koneeseen ovat antaneet vielä leikkeleitä - niistähän monet säilyy tosi pitkään huoneenlämmössä, esim, ilmakuivattu kinkku ja kevytmeetwursti sellaisia että huoletta voi syödä vielä monen tunnin päästä. Samoin pieniä salamitankoja olen pitänyt mukana
- nopeammin syötäväksi, esim. lennolle heti matkan alkuun olen tehnyt omia sämpylöitä normaalisti - niitä on aina saanut viedä täytteistä riippumatta.
- pähkinöitä on aina matkassa, samoin kuivattuja marjoja
- jos on paljon rahaa, voi ostella myös esimerkiksi kuivalihaa (beef jerky)
- vihanneksia olen myös pilkkonut rasioihin mukaan, matkaturvotusta estää kivasti laatikollinen sellerinpaloja. Kurkusta ja tomaatista en tiedä laskevatko nesteeksi, itse olen aina ottanut sellerin lisäksi porkkanaa, naurista, lanttua - ne pitää tosin hyvin nälkää (juureksista siis iloa niille, joiden vatsa muuten kestää...)
- olen pakannut pieniin rasioihin myös esimerkiksi kokonaisia herkkusieniä
- säilykkeistä kannattaa muistaa, että niissä sisällä nestettä, mikä saattaa johtaa takavarikkoon, samoin juustoista se, että kiinteät menee läpi mutta epäilen että levitettävä sulatejuusto ei mene. Nuo yksittäispakatut juustoviipaleet olen aina saanut viedä.

Säilykkeet lasketaan lentokentällä nesteeksi joten niitä on aika lailla turha yrittää ottaa evääksi lennolle.:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom