Hyvin äänitettyä metallia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j.uhis
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli päivitettyä vahvistin entistä enemmän omaan makuun sopivaksi joten nyt kuuluuvat musiikin äänenlaatu ja yksityiskohdat yhä tarkemmin, kaiuttimet olivatkin jo ennestään äänentoistoltaan tarkat.
Vaikka hyvät äänitykset korostuvatkin nyt yhä enemmän omaan luokkaansa niin "huono" puoli on se, että heikkoudet ja äänen "puuroutumiset" tulevat entistä enemmän esille.
Mutta on hauska huomata miten musiikin seassa olevat yksityiskohdat voivatkin kivasti lisätä musiikkinautintoa :rock:
Mutta itse aiheeseen... itse pidän Amorphis- / Sentenced- tyylisestä metallista, näiden tuotannon tunnen, kuten myöskin hyvin paljon vuoteen 1990 asti tuotetusta heavymusasta. Mutta kaikkeen uuteen on mukava tutustua. On vain hyvin vaikeaa tietää miltä jonkun mahdollisen uuden tuttavuuden musa kuulostaa, ja aika moni metallibändi äänittää musastaan aikamoista sekamelskaa, ilmeisesti tarkoituksella, ja kai se perus mp3 soittimella siten toimiikin ja helpottaa tietenkin lopputuloksen aikaansaamista jos tiettyjä virheitä voi peittää.
Mutta jos jollain on tietoa, pintaa syvemmältä, erityisen hyvin äänitetyistä metallialbumeista tai kappaleista niin tähän ketjuun voisi laitella oman maun mukaisia ehdotuksia... tiedä vaikka joku muukin kuin minä olisi kiinnostunut :)

Kiinnostaisi kyllä kovasti mutta paskaahan ne aina tuppaavat olemaan. Ehkä tuo ylenpalttinen räime ja säröytynyt metakka on nyt sitten sitä metallia itseään.

Mun mielestä metallimusiikkiin ei edes kuulu liian smoothi ja puunattu tuotanto. Jotain on heti kättelyssä menetetty, jos ruvetaan hinkkaan liikaa. Mutta mä oon mä, mun mielestä esim. kosketinsoittimetkaan ei kuulu metallimusiikkiin. Eli täysin makuasia mikä on "hyvin" äänitettyä.

No "hyvin äänitetty" tarkoittaa nimenomaan uskollisuutta alkuperäiselle äänelle ja pitkälti myös sen dynamiikalle. Jos se on pelkkää loudnesspuuroa niin se ei vastaa em. hifi-näkökulmaa vaan se on nimenomaan "puunattu" ja muokattu eriksi alkuperäisestä. Vai meinaatko että CD-levyltä soitettuna kuulostaa siltä kuin Lars Ulrich (tuli ekana mieleen) oikeasti hakkaa uskottavasti rumpua sun olohuoneessa? Millään ubersetilläkään tuota dynamiikkaa ei saada enää kaivettua esiin koska se on latistettu.

Pitääpä huvikseen katsastaa tuo Mourning jos se kerta on nii hyvä :dance:

En tarkottanut tätä, vaan turhan sliipattuja saundeja. Loudness war toki pilaa äänitteen, niinkuin Metallican viimesimmän.

Tässä muutama jotka ensimmäisinä tulivat mieleen.

Death - Human
Death - Symbolic
Death - The Sound of Perseverance
Iron Maiden - Brave New World
Spawn of Possession - Cabinet (Loistavat soundit, loistava levy)

No "hyvin äänitetty" tarkoittaa nimenomaan uskollisuutta alkuperäiselle äänelle ja pitkälti myös sen dynamiikalle. Jos se on pelkkää loudnesspuuroa niin se ei vastaa em. hifi-näkökulmaa vaan se on nimenomaan "puunattu" ja muokattu eriksi alkuperäisestä. Vai meinaatko että CD-levyltä soitettuna kuulostaa siltä kuin Lars Ulrich (tuli ekana mieleen) oikeasti hakkaa uskottavasti rumpua sun olohuoneessa? Millään ubersetilläkään tuota dynamiikkaa ei saada enää kaivettua esiin koska se on latistettu.
Tässäpä oli erinomaisesti sanoiksi muotoiltuna juuri se mitä tarkoitan!

Back
Ylös Bottom