Hyppynarutreeni

Ikä
38
Talven kylmyydessä osaa porukasta ei enää innosta juurikaan ajatus lenkkipolulle lähdöstä. Itse kuulun näihin, ja pähkäilin jokusen aikaa millä saisin tämän aerobisen harjoittelun korvattua. Kriteereitä oli lähinnä, että harjoitusta ei tarvitsisi mennä salille tekemään (esim. kuntopyörää kun ei kotona ole) ja että en joudu sitä varten mitään kallista laitetta ostamaan.
En myöskään ole talviurheilulajien suurikaan ystävä, joten luistelu, hiihtäminen tms. ei myöskään oikein houkuttanut.

Päädyin sitten lopulta jostakin marketin hyllyltä poimimaan mukaan hyppynarun, ja olen sillä nyt jokusen aikaa treenaillut ja tyytyväinen olen ollut.
Kunnon temmolla hyppiessä hiki tulee pintaan nopeasti jne.

Nyt kysyisin, onko täällä kellään pidempiaikaista kokemusta/tietoa hyppynarutreenistä tarkemmin. Vaikka jos nyrkkeilijöitä löytyy niin varmasti tietävät.

Lähinnä kiinnostaisi seuraavat asiat:

-Minkälainen vaikutus hyppimisellä on pohkeisiin (niiden kasvuun)

-Kuinka pitkiä settejä hypitte/kannattaisi hyppiä kerrallaan
(itse olen hyppinyt n. 45 min, muutaman tauon välissä pitäen kun kunto ei vielä riitä noin kauaa putkeen hyppimään kunnon vauhdilla ) :nolo:

-Kuinka paljon nopeatempoinen hyppiminen kuluttaa kaloreita ja kehittää peruskuntoa, esimerkiksi juoksemiseen/hölkkäämiseen verrattuna

-Pitäisikö hyppiä sisäpelikengät jalassa vai ilman, ja miksi ? (vai onko väliä)

-Mitä tahansa muuta lisätietoa kyseisestä liikuntamuodosta

Jos joltakin löytyy infoa ja sen jakaa niin kiitän ja kumarran :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka nyrkkelijä olenkin, ei kauheasti ole kokemusta, muuta kuin treenien alussa hypitään 5-10min alkulämpimiksi.
Sen verran voin kuitenkin sanoa, että pohkeet kyllä kasvaa ihan samalla tavalla kuin salilla laitteessa. Juoksen lenkkejä kesäisin ja mun mielestä naruhyppiminen on vielä rankempaa. Että kyllä kunto kohoaa ainakin yhtä hyvin kuin lenkkeillessä. Kyllä juokseminen kivempaa on mutta ei viitti lähteä tonne jäälle itteään telomaan :(

Hypit 45 minuuttia?! Oliko pohkeet kipeenä seuraavana päivänä? :D

Kyllä hyppynaru ainakin vahvistaa pohkeita melkoisen tehokkaasti ja vaikuttaa myös reisiin. Varsinkin polvien nivelsiteet ja lonkat vahvistuvat. Voit hyppiä kengillä tai ilman, kengät ovat siitä hyvät että ne pehmentävät tärähdystä ja täten pienentävät rasitusta joka kohdistuu nilkkoihin. Itse pidän enemmän hyppimisestä ilman kenkiä.

10min hyppely vastaa kuulemma 30min juoksulenkkiä.

Nopea tempo hyppynarulla on yksi tehokkaimmista kalorin polttajista. Helposti saa yli 200 caloria poltettua 15 minuutissa.

Naruhyppely parantaa mm. silmä-käsi-koordinaatiota, motoriikkaa, tasapainoa ja vahvistaa luita.

Löysin kuukkelilla:
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2002/150102_b.html

Hyppynaru on kyllä ihmeellisen tehokas. Temputkin oppii ihmeellisen äkkiä, ajattelin joskus ettei triplahyppyä onnistu ikinä tekemään. Itsellä kyllä sellainen nahkaruoska tuo hyppynaru, että jos se ei pyöri nopeasti, se ei pyöri :(. Painava naru antaa kyllä reeniä ranteillekkin.

Noniin, kiitoksia paljon vastauksista.
Tuli paljon hyödyllistä tietoa :worship:
Ja juu, 45 min olen yleensä hyppinyt, ja pohkeet on siihen jokseenkin tottuneet jo, mutta olihan se ekan kerran jälkeisenä päivänä jokainen askel kuin olisi puukolla pohkeeseen lyöty :curs:
Ja tuo linkki oli myös hyvä.
Eikun hyppimään! :whip:

Minusta tuo että 10 minuutin hyppely trampoliinilla vastais 30 minuutin juoksulenkkiä on melkosta humpuukia. Kesäisin tulee jonain päivinä hypittyä monta tuntia putkeen eikä oikein tunnu missään muuten kuin että pää on sekasin.

Lilboi sanoi:
Minusta tuo että 10 minuutin hyppely trampoliinilla vastais 30 minuutin juoksulenkkiä on melkosta humpuukia. Kesäisin tulee jonain päivinä hypittyä monta tuntia putkeen eikä oikein tunnu missään muuten kuin että pää on sekasin.

Juu, mullakin on jättitrampoliini takapihalla ja joskus on tullut kavereiden kanssa hypittyä 9 tuntia putkeen, eihän se samalta tunnu kuin jos juoksisi 9 tuntia :D Mutta tuo 10 min trampoliinia vastaa 30min lenkkiä vain energiankulutukseltaan, ei muuten. Ei se kuntoa nosta läheskään yhtä tehokkaasti.

nostetaas,

Millasia reenejä jengi on sitten vetänyt narulla?
Toistojen / temppunen puolesta. Onko löytyny jotain hyväksitodettua settiä?

Hyppynaruillakin on pirusti eroa. Oon ostamassa omia nyt kun meidän salilla on ihan paskat narut. Mistäköhän vois tilailla netistä hyviä naruja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom