Hyppääjän polvi, leikattu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shigen
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hyppääjän polvi leikattu 2010 joulukuussa. Paranemisessa kesti todella pitkään, meni yli 8kk että en voinut tehdä muuta kuin kävellä ja pyöräillä. Jonka jälkeen aloitin ahkeran kyykkäämisen salilla ja polvi on siitä asti ollut kivuton. Tänä kesänä otin ensimmäisiä kunnon juoksuaskeleita kun ajattelin että kun pystyn kyykkäämään 100kg ilman mitään ongelmia, niin polvikin on varmasti täysin parantunut. Paskan vitut, juoksentelin alle 20min ja tänä aamuna polvessa täysin samanlaisia tuntemuksia kuin ennen leikkausta.

Mitenkä tästä eteenpäin? Pitääkö unohtaa juoksulajit kokonaan ja keskittyä vain punttihommiin vai onko vielä jotain tehtävissä? En voi ymmärtää mitenkä polvi ei ole muka parantunut koska se on muuten tuntunut niin hyvälle. On kyllä hieman ahdistunut ja toivoton olo, kovasti olen kuntouttanut polvea mutta näköjään ei noita jännevaivoja hirveästi kuntouteta lihaksia vahvistamalla.

Sanoisin että malttia. Itseltä leikattu polvi samasta syystä kauan sitten. Itsellä ei juokseminen ollut se pahin juttu, tuntui enemmänkin salihommissa ja pyöräillessä. Oli hetkiä leikkauksen jälkeen jolloin tuntui ettei mikään muuttunut. Kipua samassa kohtaa, mutta pikkuhiljaa se on mennyt ohi. Polvienlämmittimiä käytän aina jalkoja treenatessa. Voi olla psykologiaakin, mutta kyllä pidän huolta siitä että polven alue on lämpimänä treenatessa.

Kyllä sanoisin että vielä lisää kuntoutusta ja maltilla. Vaikka tyyliin "pitkin päivää". Kyllä se lihasten vahvistuminen edesauttaa jokatapauksessa, siihen on uskottava.

shigen: -Siis aloititko juoksuihin totuttelun juoksentelemalla välittömästi ihan kunnon juoksuaskelia ja vielä 20min kerrallaan? Jos näin, niin ei mikään ihme että kipeytyy uudestaan. Ihan erilainen rasitus patellajänteellehän tuo juoksu on kuin kyykkääminen, joten se että pystyy kyykkäämään ei ole merkki siitä, että kestää juoksujakin. Ainakaan suorilta ja totuttelematta.

Kannattaa hakea ohjeet tuohon juoksemiseen totuttamiseen sellaiseta fysioterapeutilta, joka on vastaavanlaisten vaivojen kanssa ennenkin touhunnut.

Tosiaan, juoksin kyllä niin kovasti kun kintuista pääsi. Tuntui niin hyvältä todella pitkän tauon jälkeen ottaa kunnon juoksuaskelia että en edes tullut ajatelleeksi mitään totutteluja.

Totta sekin että juokseminen on aivan eri maailma kyykkyyn verrattuna, mutta jotenkin sitä vaan tuli ajateltua että kyykky olisi parantanut itsestään koko perhanan vaivan.. :(

Kiitos vielä molemmille rohkaisevista viesteistä. Tänä vuonna oli tarkotus palata harrastamaan omaa lajia, mutta ilmeisesti kuntoutus jatkuu vielä. Jos joku sattuu tietämään mitenkä juoksuun voisi asteittain totulle, niin kertokaa ihmeessä.

Hmm.. Itsell leikattu sama paska viime toukuussa 2011 eli reilu vuosi sit. Lenkila ei tunnu yhtaan, mutta jos vahankin suurempia painoja yrittaa kyykkaa niin kylla tuntemuksia on. Jos ottaa oikein kovan yhde jalan ponnistuksen niin silloin kylla huomauttaa olemassa olostaan ja kovaa. VITTUMAISIN vamma ikina. Olin SM tason korkeushyppaaja ja nyt vittu en voi edes hypata. Pakko yrittaa vahvistaa jalkaa pikku hiljaa. EHka taa on parempaan pain menossa mut tosi hitaasti. Olisin kylla itsekkin voinut huoltaa hieman paremmin jalkaa.

Mulla taas tuntuu olevan toisinpäin. Kyykkyä pystyn taas tekemään ihan normaalisti, ei mitään kipuja. En ole kyllä vielä uskaltanut juoksennella tuon viime viikkoisen episoodin jälkeen, koska pelottaa aivan vitusti että vaiva uusiutuu yhtä pahana mitä se oli ennen leikkausta.

On vaan niin paskaolo kun en tiedä mitä nyt pitäisi tehdä. Yhdessä ketjussa joku jamppa suositteli että aloittelis juoksemaan paljainjaloin, mutta kun minulla on mielettömät lättäjalat niin voiko se pahentaa sitten tuota vaivaa. Ainakin se olisi hyvää reeniä noille räpyläjaloille jos ei muuta.

Pitäis varmaa varata aika jollekin urheilufysiatrille niin sais ammattillaisen mielipiteen kehiin.

shigen: -Jos sen vuoksi on paskaolo, kun ei tiedä mitä tehdä, niin eikö kannattaisi ottaa tuosta aiemman viestin ohjeestani neuvoksi ja hakeutua sellaisen fysioterapeutin vastaanotolle, joka tuollaisten vaivojen kanssa on ennenkin toiminut?

Mitä mä olen nuita hyppääjän polvia kuntouttanut, nin leikattuja kuin leikkaamattomiakin, niin kyllä nuo yleensä on urheilua alkaneet kestää, toisilla noipeammin ja toisilla hitaammin. Ja jos jotain nuista on oppinut, niin ei ainakaan kannata kuntoutustaan sen varaan laskea, että joku kertoo mitä itse on joskus tehnyt taikka kuullut jonkun tekevän ja olettaa että ne ohjeet sopii sitten itselleenkin. Noin toimien mitä todennäköisimmin vain pitkittää sitä vaivaa ja se on entistä hankalammin oireettomaksi hoidettavissa.

Itselläni tulee ensimmäisenä mieleen se, että askellus ja alaraajan linjaukset JUOSTESSA pitäisi tarkistaa. Tosiaan kyykätessä linjat on ehkä helpompi pitää, eikä tosiaan kyykkäystä ja juoksua voi missään nimessä toisiinsa verrata. Kiinnitettiinkö leikkauksen jälkeen huomiota noihin linjauksiin/askellukseen ja korjattiinko mahdollisesti niitä missään vaiheessa?
Ja nykyään oman (mahdollisesti vajaan) tietämykseni mukaan jännevammoissa/rasitustiloissa kuntoutuksessa käytetään erityisesti isometrisiä ja eksentrisiä harjoitteita ennen muihin harjoitteisiin siirtymistä.

Leikkauksen jälkeen ei mitään linjauksia eikä kuntoutusta annettu. Kinusin kovasti mutta lähetettä ei tullut. Opiskelija kun olen, niin ei ole yksinkertaisesti varaa konsultoida yksityistäpuolta jatkuvasti. Lättäjalat löytyy ja niihin tehdyt ortoosit. Lättäjalkoja olen kyllä treenannut koko kesän ja tarkoitus on treenata jatkossakin, että edes jonkinlaisen kaaren saan jalkaan.

Eksentrisistä kyykyistä minulla on sellainen käsitys että niitä tehdään silloin kun vaiva on kroonisoitunut. Minulle suositeltiin vain leikkausta ja kumottiin suoraan että ei tämä tästä treenaamalla parane. ´_`

Jos joku tietää saanko tehdä eksentrisiäkyykkyjä vaikka jänne on jo leikattu, niin kertokaa ihmeessä. Tiedän että eniten vastauksia saisin yksityiseltä, mutta rahatilanne on mikä on ja kokemukset valmiiksi jo huonoja. Nyt olen netistä löytänyt että eksentrisiäkyykkyjä tehdään nimenomaan jänteeseen jonka vauriot ovat kroonisoituneet eikä ns. tulehdusvaihetta ole päällä. En kuitenkaan tiedä että kumpaan ryhmään itse kuulun tällä hetkellä.

Sinuna testaisin, ja jos ärtyy kovasti, lopeta. Kyllä mä kuitenkin ehdottomasti yrittäisin päästä fyssarin vastaanotolle, koska täällä voi antaa vain yleisiä neuvoja, jotka EHKÄ auttavat..mutta paraskaan fyssari ei pysty oikeasti auttamaan näkemättä tilannetta..
Tietty kannattais koittaa kinuta julkiselta puolelta lähete fyssarille. Kyllä sielläkin voi osua kohdalle joku asioista tietävä :).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jeps, kyllähän se pitää kolehtia kerätä ja hankkitua fyssarille. Kiitokset kuitenkin neuvoista. : )

About. 2 vuotta sitten pääsin julkisen kautta fysiatrin luokse. Kokeili polvia, kävelytti ja kyykytti. Totesi että jalka joka on pipi laahaa perässä ja sillä jalalla astun aku ankkamaisesti, eikä muuta. Jäi niin huono maku suuhun kun voi vaan olla. Eikä sanallakaan edes maininnut että ylipronaatiota jaloissa huimasti eikä mitään kuntouttavaa määrännyt.

En nyt taas löytänyt editointi nappulaa, niin häpeättömästi laitan uuden viestin.

Käväisin fysiatrilla, joka on erikoistunut urheilijoihin ja urheiluvammoihin. Olen kuulema kuntouttanut polvea ihan hyvin ja epäili että pahat lättäjalat aiheuttaa juostessa rasitusta jänteen sisäpuolelle. Kerroin että mitenkä olen ajatellut kuntouttaa tästä eteenpäin, ja sanoi että hyvälle kuullostaa. Ehdotti että jossain vaiheessa lisään kuntoutukseen paikallaan tehtyjä hyppyjä hallitulla eksentrisellä vaiheella.

Ohjeeksi siis eksentrisiä harjoitteita ja pitäisi käydä näyttämässä jalkoja vielä semmoselle hemmolle joka niistä enemmän tietää ja osaa katsoa onko nykyiset pohjalliset hyvät.

Jos jotain sattuu joskus kiinnostamaan, niin kuntoutus on suurin piirtein omalla kohdalla edennyt näin: Leikkaus, 1-4kk kävelyä ja pyöräilyä + niitä perus polven kuntoutusjuttuja (jalan ojennuksia, rappusten nousua jne), aloitin kyykkäämisen ensin pienellä polvikulmalla jonka jälkeen vähitellen niin isolla kuin vain liikkuvuus periksi antoi. Nyt on siis tarkoitus aloittaa itse jänteeseen kohdistuvaa rasitusta. Aloitin tekemään yhdellä jalalla eksentrisiä kyykkyjä ilman sitä kulmalautaa, ja teen näitä niin pitkään kunnes kipu on huomattavasti vähentynyt jonka jälkeen siirryn laudan päälle tekemään.

Leikkauksesta oli itelle suuri apu, mutta vaiva kyllä vielä yli vuoden jälkeen leikkauksesta muistuttaa olemassa olostaan. Lepokipu ja se ettei jalkaa pystynyt ilman örinää suoristamaan, ovat hävinneet kokonaan.

shigen: -Muista kuiten että jos juokseminen on tavoitteena, pitää se jalka asteittain totuttaa myös siihen. Siihen ei riitä eksentriset kyykyt ym. setit, vaan se vaatii asteittaista harjoittelua kohti sitä juoksemista.

Eli kuten jo aiemmin ohjeistin, niin kannattaa hakea ohjeet tuohon juoksemiseen totuttamiseen sellaiselta fysio- ja/tai jalkaterapeutilta, joka on vastaavanlaisten vaivojen kanssa ennenkin touhunnut. Esimerkiksi jos paikkakunnallasi on askelkliniikoita, niin suosittelen olemaan yhteydessä sellaiseen. Siellä selvitetään samalla nuo jalkaterien virheasennot, miten ne vaikuttavat juoksemiseen, onko tarvetta pohjallisille/erillisille harjoituksille sille alueelle jne. Jos ja kun tuo hyppääjäänpolvi on ollut vai oire väärästä raistuksesta, niin minkään sortin kuntotus ei auta, jossei sitä kohdisteta myös vaivan varsinaiseen syntysyyhyn.

Jeps, muistissa on. Kiitokset ohjeista.

Vaivan synnystä on vaikea sanoa mitään. Pelasin kesällä paljon biitsiä ja sitten syksyllä siirryin saliin pelailemaan jolloinka polvi alkoi oirehtia. Sen tiedostan että harjoittelin liian kovaa ja liian nopeasti syksyllä kovalla hallipinnalla, mutta toki taustalla voi olla myös noita jalkaterien virheasentoja jne.

Back
Ylös Bottom