Huono olo treenatessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kelly
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tänään treenistä ei tullut yhtään mitään kun joka sarjan jälkeen tuntui että sydän sykkii rinnasta ulos, heikotti ja oli huono olo. Näin siis ihan treenin alusta lähtien. Olo parani kun vasta kun jätin homman kesken ja lähdin kotiin lepäämään. Joskus aiemminkin on tullut pyörryttävä olo kesken treenien, lähinnä jonkin raskaan sarjan jälkeen mutta ei tällä lailla ettei pysty tekemään mitään. Ihmettelin että mikä mahtaisi olla syynä.. en ollut mitenkään erityisen väsynyt, viime treeneistäkin oli useampi päivä aikaa :nolo: ja syönytkin olin kunnolla. Harmitti vaan kun treenit jäi ihan puolitiehen :(

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tietämättä sen enempää ko. päivän syömisistäsi ja juomisistasi ja ylipäätään päiväohjelmastasi, on aika vaikea sanoa mitään sen tarkempaa, mutta tällaisia mahdollisia aiheuttajia minulle tulee mieleen:

- liian vähän unta ja/tai liikaa kofeiinia tai muita piristeitä (boosterit, rasvanpolttajat tms.)

- nopeita hiilareita ennen treeniä ---> jyrkkä verensokeripiikki ja sen yhtä nopea lasku

- liian vähäinen syöminen ja/tai juominen ennen treeniä

- alkava flunssa tai muu sairaus

Voisitko kirjoittaa tähän ketjuun, mitä söit tänään ennen treeniä (siis koko päivän siihenastiset syömiset)?

Kelly, mulla on vähän samaa... Tosin huono olo on mulla aika yleistä, aamusta voimakkaampi heikotus ja päivällä tai illal joskus vähäsen..Oon yrittäny selvittää syytä mutta eipä ole selvinnyt...:(

Unta oli ihan normaalin verran, reilun tunnin päikkäritkin tuli otettua iltapäivällä. Rasvanpolttajia tai muita "piristeitä" en käytä, päivällä tuli juotua kuppi kahvia. Syömiset on harvinaisen tarkkaan tiedossa kun rekisteröidyin eilen Kalorilaskuri.fi:in... Vettä tulee litkittyä pitkin päivää, yhteensä varmaan 2-3 litraa. Jos nuo ruokailut näyttää omituisilta niin olen kasvissyöjä ja keliaakikko.. On se vaan aika säätämistä joskus :( Yritän tällä hetkellä koostaa ruoat 40/30/30 -periaatteella, tänään tais mennä kuitenkin vähän hiilaripainotteiseksi.

Eli tänään näin: (safkat treeniin mennessä)

Aamu: (06:15)
-Maitorahka, 0,2% (Ehrmann) 250g prk + makeutusjauhe
-Kaurahiutaleet n. 20 g
-Ananaspalapurkki

Aamupäivä: (11:00) (koulun sapuskat on mitä on...)
-Peruna 3kpl
-Sekasalaattia
-Salaatinkastiketta n. 1 rkl
-Näkkileipä, gluteeniton 25g
-Margariini 10g
-Rasvaton piimä 2 dl

Iltapäivä: (14:30)
-Päärynä (n. 150g)
-Raejuusto 200g
-Oliiviöljy 1rkl
-Tomaatti 200g

Iltapäivä: (17:00)
-Maitorahka, 0,2% (Ehrmann) 250g prk + makeutusjauhe
-Banaani, keskikokoinen

Treenaamassa olin n. klo 18:30 eteenpäin. Ja siihen se sit pian tyssäskin :down:

Miten sun verenpaine? Onko sulla ikinä mitattu korkeaa tai matalaa verenpainetta?

Mulla on itselläni tosi matala verenpaine (jopa 50/100 tai jotain sinnepäin). En oikeastaan pysty tehdä rankkaa punttitreeniä heti aamusta, koska verenpaine on vielä yön jäljiltä ihan nollissa ja mua vaan oksettaa, heikottaa ja maailma mustuu sarjojen välissä. Aerobista kyllä pystyn tekemään aamuisin, kun vaan muistan aloittaa lenkin hissukseen elimistöä herätellen. Iltaisin sitten töiden jälkeen keho on jo niin herännyt, että pystyn treenata vaikka kuinka kovaa ja mitä vaan. Voisiko olla, että sun kehosi olisi ollut vielä vähän unitilassa niiden päikkäreiden jäljiltä ja lähdit äkkiseltään liian kovasti liikkeelle?

Sellanen tuli vielä mieleen, että kova treeni+sauna on mulle tosi huonosti soveltuva yhdistelmä. Kerran löysin itseni yllättäen pukkarin lattialta makoilemasta tollasen session jälkeen eikä ollut mitään muistikuvia miten sinne olin joutunut :D Oli kyllä ollut heikko olo jo sitä ennen.

tipi sanoi:
Miten sun verenpaine? Onko sulla ikinä mitattu korkeaa tai matalaa verenpainetta?

Mulla on itselläni tosi matala verenpaine (jopa 50/100 tai jotain sinnepäin). En oikeastaan pysty tehdä rankkaa punttitreeniä heti aamusta, koska verenpaine on vielä yön jäljiltä ihan nollissa ja mua vaan oksettaa, heikottaa ja maailma mustuu sarjojen välissä. Aerobista kyllä pystyn tekemään aamuisin, kun vaan muistan aloittaa lenkin hissukseen elimistöä herätellen. Iltaisin sitten töiden jälkeen keho on jo niin herännyt, että pystyn treenata vaikka kuinka kovaa ja mitä vaan. Voisiko olla, että sun kehosi olisi ollut vielä vähän unitilassa niiden päikkäreiden jäljiltä ja lähdit äkkiseltään liian kovasti liikkeelle?

Sellanen tuli vielä mieleen, että kova treeni+sauna on mulle tosi huonosti soveltuva yhdistelmä. Kerran löysin itseni yllättäen pukkarin lattialta makoilemasta tollasen session jälkeen eikä ollut mitään muistikuvia miten sinne olin joutunut :D Oli kyllä ollut heikko olo jo sitä ennen.

Eipäs tullut verenpaine ensimmäiseksi mieleen.. Sitä ei kyllä oo mitattu aikoihin mutta muistelisin että se on ollu aina enemmän ala- kuin yläkanttiin - ei kyllä noin alhainen kuin sulla. Aamulla treenaaminen on mullekin vaikeeta, tuntuu että silloin on ihan voimat poissa, tekipä sitten punttia tai aerobista. Illalla vasta tuntuu että jaksaa alkaa hommiin. Voihan tietysti olla että niistä päiväunista oli vielä kropassa vähän "hömelö" olo. Mutta ahdistava olo se kyllä oli kun tuntui että pakahtuu siihen sydämentykytykseen :( Mutta huomenna uusi yritys, pitänee vaan aloittaa rauhallisemmin :)

Mulla oli joskus tosi paha stressikausi ja yleensä kun puran stressiä liikkumisella niin silloin en pystynyt nostamaan sykettä yhtään kun tuntui että pumppu pakahtuu ja heikotti. Meni sitten lopulta niin pahaksi että mulla oli rytmihäiriöitä jne. :( Joten henkiset paineetkin saattaa joskus olla syynä.

Meah sanoi:
Kelly, mulla on vähän samaa... Tosin huono olo on mulla aika yleistä, aamusta voimakkaampi heikotus ja päivällä tai illal joskus vähäsen..Oon yrittäny selvittää syytä mutta eipä ole selvinnyt...:(

muistaakseni söit Meah aika vähän hiilareita, joten heikko olo voi johtua ihan energian puutteesta. Punttaillessahan hiilihydraatit on ensisijainen energian lähde..

Kellyl ei kyl varmaan ole ainakaan tota ongelmaa;)

Zone-sarja -42%
Rae- sanoi:
muistaakseni söit Meah aika vähän hiilareita, joten heikko olo voi johtua ihan energian puutteesta. Punttaillessahan hiilihydraatit on ensisijainen energian lähde..

Kellyl ei kyl varmaan ole ainakaan tota ongelmaa;)

Aijjaa, siitäkö se johtuu? Hiilareista? Toi on kyllä käynyt mielessä mutta kun en muista mistä lähtien mulla on alkanu toi heikotus.. Varmaan sitten niistä. Mulle yks nainen sanoi että se voi jotua vatsahapoista?? Että mul olis liian vähän vatsahappoja, ja sit se sano et syö greippii? Öö, onko tää humpuukia?:D

Mulla on kans samantyyppistä ongelmaa, mutta oikeastaan vain jalkatreenissä. Tulee heti askelkyykkyjen jälkeen, mutta mulle on sanottu, että kenet tahansa saa oksentamaan kovalla jalkatreenillä. Silloin mua kyllä peloteltiin, että tollasen voi aiheuttaa kaiken maailman sokeritaudit, refluksitaudit ym. Mutta mulla ainakin se voi johtua siitä ettei ole kauheen tottunut jumpissa, spinningeissä ym. tollaseen rääkkijalkatreeniin. :)

Jos on pitkään syönyt paljon sokeria, niin sekin vaikuttaa vaikka kyseisenä päivänä ei olisikaan syönyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulle taas tulee joskus päänsärky kesken punttitreenin. Mistälie sekin sit johtuu..

Mut tosi ikävää, jos treentasees on huono olo. :( Ja etenkin, jos joutuu jättämään treenit kesken. Mulle ainakin tulis tuollaisessa tilanteessa jo mieleen, että onkohan tää vakaavaakin, vaikka ei olisikaan. Mä aina hermoilen kaikesta pienestä. :nolo:

Joo mulla kanssa ei ikinä oikein jumpassa tullut huono olo, mutta nyt kun treeni on kuitenkin jonkin verran rankempaa niin tosi helposti rupeaa oksettaan jalkatreenissä. Sitten taas, mulla on sekä aerobicatessa sekä kuntosalilla ollessani tullut usein pää kipeeks, tosi usein juuri treenin jälkeen. Venyttelen kyllä kunnolla niskaa ym. mutta silti...

Meah sanoi:
Aijjaa, siitäkö se johtuu? Hiilareista? Toi on kyllä käynyt mielessä mutta kun en muista mistä lähtien mulla on alkanu toi heikotus..

Mä kun vähensin hiilareita, huomasin ihan saman. Alussa oli koko ajan tosi heikko olo. Vaikka oli just syöny ja pakki ihan täynnä, niin olo oli tosi heikko, eikä olis treenaaminen tullu mieleenkään. Nyt toimii treenikin ihan ok, tottumisjuttuja kai.

Mulla toi heikotus alkoi kun tein kyykkyä, pistin tankoon vähän enemmän painoa kuin aikaisemmin. Ehkä se huono olo sitten johtui rasituksen määrästä...

Mulla huono olo tulee yleensä vatsoja tehdessä...teen vatsat yleensä viimeisenä. Osa syy on varmaan että energiat alkaa olla lopussa. On todella epämukavaa tehdä liikkeitä kun on paskamainen olo.:urjo:

kaisa sanoi:
Mä kun vähensin hiilareita, huomasin ihan saman. Alussa oli koko ajan tosi heikko olo. Vaikka oli just syöny ja pakki ihan täynnä, niin olo oli tosi heikko, eikä olis treenaaminen tullu mieleenkään. Nyt toimii treenikin ihan ok, tottumisjuttuja kai.

Näimpä, mä oon jo alkanu tottuu tähähn heikotukseen:D

Kelly sanoi:
Mulla toi heikotus alkoi kun tein kyykkyä, pistin tankoon vähän enemmän painoa kuin aikaisemmin. Ehkä se huono olo sitten johtui rasituksen määrästä...
Kyykätessä huono olo johtuu usein hengityksen rytmittämisestä...kun kerätään 'painetta' ja pidätetään hengitystä tiukan toiston aikana niin seurauksena on hetkellinen pahoin voiva olotila sarjan jälkeen,mikä yleensä helpottaa melko pian.
Päänsärky myöskin voi olla seurausta hengitystekniikan ongelmista, hengitys jää turhan kevyeksi eikä näin saada tarpeeksi happea tai jännitetään niska-hartiaseudun lihaksia vahingossa väärin. Liian tukeva ateria ennen treeniä tai 'täysi' olo aiheuttaa ikäviä tuntemuksia suuremmalla todennäköisyydellä kuin kevyesti rakennettu välipala.

kaisa sanoi:

ai voiks kroppa tottua siihen? en tiennyt..
eikö just diettaavat kilpailijat pidä sen takia noita hiilari-tankkaus päiviä, että ne glykogeenivarastot tjms. täyttyy kun mennään muuten viikolla vähillä hiilareilla?
onks sulla kaisa noit tankkauspäiviä jos syöt normaalistikki vähemmän hiilareita? vai ootko dietillä?

Rae-, hiilareiden vähentäminen ei suinkaan välttämättä tarkoita ketodieettiä, jota taas monet fitnesskilpailijat suosivat, vaan välimuotojakin on olemassa.

Gillyanne sanoi:
Rae-, hiilareiden vähentäminen ei suinkaan välttämättä tarkoita ketodieettiä, jota taas monet fitnesskilpailijat suosivat, vaan välimuotojakin on olemassa.

:D joop, en ehkä tarkottanukkaan ihan sitä etteikö hiilareita voisi vähentää vain vähän..
onko tossa muuten joku gramma määrä mitä hiilareita pitäis minimissään saada viikossa? siis niin että vielä lihakset saa punttaillessa sitä energiaa tarpeeksi.. Tyhmä kysymys ehkä mutta tuntuu, että monilla on prode ja rasvamäärät ihan selkeät ja sitten "loput hiilareita"....:offtopic: sorry...

Latest posts

Back
Ylös Bottom