Huono olkapää

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli mulla on vasen olkapää ollut jotenkin jäykkä jo niin kauan kuin muistan, tai ainakin useita vuosia. Olen sitä yrittänyt venytellä, mutta venystyskin tuntuu jotenkin epänormaalilta. Ts. venytys "sattuu" eri tavalla kuin pitäisi. Mulla ei ole esim mitään mahdollisuutta saada käsiä seläntakaa yhteen niin että vasen käsi tulee ylhäältä ja oikea alhaalta, koska vasen liikkuu niin onnettomasti. Toisinpäin kyllä menee. Sen huomaa lievästi myös siten että vasen olkapää on enemmän edessä, kuin oikea, kun katsoo peilistä sivusta. Nyt tuo on ruvennut haittaamaan jo pystypunnerruksessakin, vasen ei meinaa jaksaa tulla perässä, ja välillä vihlookin lievästi. Mistä apua? Vähän olen koittanut sitä venytellä, mutta siitä ei tunnu olevan mitään apua, kun venytys tuntuu jotenkin "väärältä". Auttaisiko jonkunlaiset käsipainotreenit tuolle olkapäälle, kuten sellainen että kädet ovat 90 - asteen kulmassa , nyrkit ylhäällä painot ködessä, ja siitä sitten taivutellaan silleen eteen ja takaisin? Tuota olen monien nähnyt tekevän. Tai vastaavat kikkailut. Vaikee tähän on varmaan vastata näin, pitäisköhän sitä iskee fysioterapeutille.

Fysio ei luultavasti voi päältäpäin kuin arvailla. Lääkärissä sen sijaan voi jopa selvitä jotain, esim. kuvaa ottamalla.

Krice: -Hmmm... minkälaisella kuvalla selvitetään liikkuvuuden ongelmia?

Luigimario: -Kyllä mä suosittelisin juurikin tuota fysioterapeutilla käymistä, siellä mitä todennäköisimmin pääset ainakin oikeille jäljille mikä siellä olkapäässä on hätänä ja miten sen kanssa edetä.

Auttaisiko jonkunlaiset käsipainotreenit tuolle olkapäälle, kuten sellainen että kädet ovat 90 - asteen kulmassa , nyrkit ylhäällä painot ködessä, ja siitä sitten taivutellaan silleen eteen ja takaisin? Tuota olen monien nähnyt tekevän.
Tolla liikkeellä lämmittellään kiertäjäkalvosin-lihasryhmää. Toi mainitsemasi versio kädet ylhäällä on kaikkein haastavin noista, eli suosittelen kokeilemaan alkuun seisten jumppanauhalla tai maaten käsipainoilla. SItähän kuuluisi tehdä jo siis ennen kuin on olkapääongelmia eli ehkäisemään niitä.

http://www.youtube.com/watch?v=23s4w6OfhuQ
Tossa linkissä on esimerkki ulkokierrosta nauhalla, mut kato youtubesta hakusanalla rotator cuff niin löytyy paljon lisäinfoo. Mun nettitikku on nii hanurista etten kerenny löytää parempaa pätkää, toi jannu tekee sen suht paskalla tekniikalla.

risumies, ootko ammatiltasi mahdollisesti PT tai fyssari? Oon vaan saanu käsityksen et teet jotain alaa liittyvää..

Jäätävä: -Koulutukselta vain fyssari, mutta molempia nuita tulee tehtyä.

"risumies, ootko ammatiltasi mahdollisesti PT tai fyssari?"

Tolla liikkeellä lämmittellään kiertäjäkalvosin-lihasryhmää. Toi mainitsemasi versio kädet ylhäällä on kaikkein haastavin noista, eli suosittelen kokeilemaan alkuun seisten jumppanauhalla tai maaten käsipainoilla. SItähän kuuluisi tehdä jo siis ennen kuin on olkapääongelmia eli ehkäisemään niitä.

http://www.youtube.com/watch?v=23s4w6OfhuQ
Tossa linkissä on esimerkki ulkokierrosta nauhalla, mut kato youtubesta hakusanalla rotator cuff niin löytyy paljon lisäinfoo. Mun nettitikku on nii hanurista etten kerenny löytää parempaa pätkää, toi jannu tekee sen suht paskalla tekniikalla.

risumies, ootko ammatiltasi mahdollisesti PT tai fyssari? Oon vaan saanu käsityksen et teet jotain alaa liittyvää..

Kiitos vastauksista. Oisiko tuo liike hyvä tehdä ennen pystypunnerrusta ja muita olkapäihin ottavia liikkeitä, vai ihan omanaan jossain välissä ohjelmaa, vai heti aluksi kun tulee salille?

Itellä on auttanut noi perus kiertäjäkalvosinliikkeet sekä takakapselin venytys. Itse olen myös tehnyt takaolkapää liikkeitä, niitä myös suosittelen. Minulla on oikeessa kädessä selkeästi tuo takakapseli kireämpi ja näillä jutuilla on paremmaksi tullut. Tässä muutama hyvä venytys..
images

supraspinatus_stretch2.jpg

posterior_shoulder_stretch2.jpg

Osa suosittelee tätä venytystä, mutta itse en saa siinä niin hyvää tuntumaa.
LyingExternalRotator.jpg

Jäätävä: -Koulutukselta vain fyssari, mutta molempia nuita tulee tehtyä.
Ok, hyvä tietää :) Tääl täytyy kuitenkin ajoittain käyttää rankallaki kädellä paskasuodatinta kun ketä tahansa yläastekloppi jakaa painavii mielipitei esim just vammoihin liittyen..

Kiitos vastauksista. Oisiko tuo liike hyvä tehdä ennen pystypunnerrusta ja muita olkapäihin ottavia liikkeitä, vai ihan omanaan jossain välissä ohjelmaa, vai heti aluksi kun tulee salille?
Ihan omana ja ekana aloitetaan. Se lämmittely ei liity olkalihakseen tai olkatreeniin, vaan siihen et kiertäjäkalvosin pitää sun olkapäätä paikallaan sisältä päin. Eli siis lämmittely tulisi tehdä aina kun tehdään liikkeitä joissa käsivarsi liikkuu eli olkanivelessä tapahtuu jotain liikettä. Eli ennen penkki ja yläselkäreeniä myös.

Ja se liike pitäis tehdä ulko- sekä sisäkiertona. Jos katot youtubes pätkii ni siel kyl selitetään. Ite teen aina 2x20-25 molemmin päin eli yhteensä 4 sarjaa. Ne menee nopeesti ku pitää lyhyet tauot. Ja siis niitä ei kuulu hampaat irvessä bodata, vaan ihan superkevyet painot riittää. Itsekkin alotin aikanaan puolen litran vesipullolla ja nyt maks pari kiloo jos teen kyljellä maaten. Ite suosittelen ostaa sellasen kuminauhan joka ei vie reenikassissa mitään tilaa ja kulkee aina mukana lajista riippumatta.

No kai mä olen tälläkin palstalla näitä painavia tai vähemmän painavia mielipiteitäni jo jakanut jonkun vuoden, joten tuskin kukaan enää yläasteikäiseen ainakaan sekoittaapi :) Tai mistä sen tietää, jos juttujen tason perusteella ei pysty arvioimaan...

No kai mä olen tälläkin palstalla näitä painavia tai vähemmän painavia mielipiteitäni jo jakanut jonkun vuoden, joten tuskin kukaan enää yläasteikäiseen ainakaan sekoittaapi :) Tai mistä sen tietää, jos juttujen tason perusteella ei pysty arvioimaan...

Haha, no en mä sitä nyt tarkottanutkaan susta, kuhan vaan esitin ääri-kauhu-skenaarion :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Krice: -Niin, voihan siinä toki olla vikaa jos jonkinlaista, mutta ihan alla olevan lainauksen mukaan, lähtisin kyllä ensin tutkimaan liikkuvuuksien symmetriaa ja yleistä ryhtiä ja sitä kautta sitten heittelemään nuita mainitsemiasi turhia arvauksia. Joku toinen voi tieten olla toistakin mieltä.

"Mulla ei ole esim mitään mahdollisuutta saada käsiä seläntakaa yhteen niin että vasen käsi tulee ylhäältä ja oikea alhaalta, koska vasen liikkuu niin onnettomasti."

Joo, tuskin kuvaa ottamalla mitään selviää, joskus mulla otettiinkin tosta alueesta kuva kun käsi oli olkapäästä lähtien ihan puutunut, kaikki oli kunnossa. Sellanen fiilis että tosta kiertäjänkalvosimesta se on kiinni. Tein lämmittelynä viimeks sen "vaikean" version mistä Jäätävä sanoi, ei mulla mitään ongelmaa ollut sen kanssa, kevyet painot vain. Treeni tuntu ehkä jopa vähän paremmalta olkapäässä.

. Tein lämmittelynä viimeks sen "vaikean" version mistä Jäätävä sanoi, ei mulla mitään ongelmaa ollut sen kanssa, kevyet painot vain.

Niin no en mä nyt varsinaisesti tarkottanu et se olis vaikea liike, mut vaikeampi kuitenkin kuin ne ehdottamani. Jos se luonnistuu niin hyvä, ajattelin vaan et jos on kremppaa ja erityisesti kireysongelmaa olkapäässä niin se kädet ylhäällä versio vääntää ihan normaalin liikkuvuuden omaavillakin olkapäätä suht luonnottomiin asentoihin. Sen lisäks se kuormittaa koko liikkeen ajan sun deltoidia eli sä lämmittelet mahdollisesti olkalihasta niiden kiertäjäkalvosimien sijasta.

Ja lisätään nyt vielä et kädet ylhäällä versio käsipainoilla on pelkästään ulkokiertoa eli sisäkierto jää sillon tekemättä. Tosin ulkokierto on ymmärtääkseni kriittisempi koska, sisäkiertoa harjottaa kanssa jotkin punnerrusliikkeet, en oo tosin varma. Risumies varmaan pystyy kertoon faktaa aiheesta?

Jäätävä: -Juu, harvemmin se sisäkiertäjien heikkous on se ongelma, siihen kun löytyy lihas jos toinen varsinaisen sisäkiertäjän lisäksikin, kuten esim. rintalihas ja leveeselkä, jotka molemmat vetää nuita harteita eteen ja kiertää olkaluuta sisäänpäin. Tosin harvemmin syy on pelkästään nuiden ulkokiertäjien heikkoudestakaan, monasti jo lavan hallinta on tuollaisissa tapauksissa pettänyt tai heikentynyt.

Mr.M: -Miten sillä ultraäänellä selvitetään lihasten kireydet ja niiden väliset voimatasot, jotka tuohon liikkuvuuteen vaikuttavat ja aiheuttavat nuita tuollaisa epämääräsiä ongelmia ja oireita? Tai miten sillä nuo ryhti asiat tutkitaan, näkeekö se törröttääkö lapa taikka kiertyyko se liikkeessä oikein suhteessa olkaluuhun ja niin päin pois?

Mä olen ymmärtänyt että kuvista, riippumati millä ja miten ne otetaan, selviää ainoastaan rakenteelliset muutokset, joita ei todellakaan läheskään kaikkien vaivojen taustalta löydy. Se, mitä itselleni tulee mieleen tuon aloituspostin perusteella, ei ensimmäisenä ole nuo rakenteelliset ongelmat, kuten vaikkapa lihasten repeämät tai vaikka irtopalat rustossa. Enempi nuilla oirein arvailisin ihan toiseen suuntaan, mutta kun tätä kautta vääntelemättä ja kääntelemättä tuo arvailu on aikasta turhaa.

Mutta tämä tästä, eri mieltä toki saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Mr.M: -Miten sillä ultraäänellä selvitetään lihasten kireydet ja niiden väliset voimatasot, jotka tuohon liikkuvuuteen vaikuttavat ja aiheuttavat nuita tuollaisa epämääräsiä ongelmia ja oireita? Tai miten sillä nuo ryhti asiat tutkitaan, näkeekö se törröttääkö lapa taikka kiertyyko se liikkeessä oikein suhteessa olkaluuhun ja niin päin pois?
.

Se lääkäri liikuttelee sitä kättä, katsoo siitä ruudusta näkyykö missään kireyksiä ja tarkistaa liikeradat. Itselleni tehtiin kyseinen kuvaus kun oli selittämättömiä hartia/olkavarren kipuja. Ultrasta ei selvinnyt mitään oireita selittävää tekijää (olkavarrenliikeradat ja kiertäjänkalvosin todettiin normaaliksi. Eikä näkynyt nestettä tai repeämiä.), joten sain lähetteen yläraaja vammoihin erikoistuneelle fysioterapeutille.

Ja tuon ryhdin saa todettua esim. rotgenillä. Voimatasoista en osaa sanoa mitään, kun en asiaan ole sen kummemmin perehtynyt kerron vain omat kokemukseni. Kannattaa kääntyä lääkärin puoleen joka osaa ohjata tarvittaviin tutkimuksiin ja jatkotoimenpiteisiin.

Vähän liiottelulta tuntuis nyt heti ekaks lääkäriin tästä juosta, hieroja/fysio nyt aluksi vois tuntua sopivammalta.

Olen samaa mieltä..saattaa hyvin olla jonkinlainen "impingement" oire. Ei se venyttely ja kiertäjäkalvosimien kuntouttaminen ainakaan sitä pahemmaksi tee...tai jos tekee silloin on jotain kunnolla rikki.

Back
Ylös Bottom