SUPERCARB 1kg -40%

Hukassa oman kehon ja syömisen kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Melody
  • Aloitettu Aloitettu
Luvassa pientä avautumista...

Vielä elokuussa painoin 57 kg. Epäsäännölliset ruokailut saivat kuitenkin syömisen riistäytymään käsistä, ja hetken söin kauheasti. Olen kuitenkin jo pitkään liikkunut aktiivisesti, 3 kertaa viikossa salilla ja 2 kertaa viikossa spinningissä.

Nyt painan 63 kg ja ahdistaa. En saa syömistä millään kontrolliin, pitkään menee terveellisellä linjalla, mutta välillä sorrun herkkuihin. Syön aamulla maitorahkaa, mysliä ja banaanin, koulussa lautasmallin mukaan, samoin kotona kun pääsen koulusta ja illalla syön vaihtelevasti, esim. skyrin, pähkinöitä ja banaanin. Joinakin päivinä taas, kuten tänään, olen syönyt ihan liikaa.

Haluaisin ensi kesäksi tiukempaan kuntoon. Miten saan pidettyä ruokailut järkevinä? Onko aterioissani jotain korjattavaa? Onko riittävästi, jos käyn 3 kertaa viikossa salilla ja 2 kertaa juoksemassa?

Mitat (olen siis 169 cm pitkä)

pohje 32 cm
reisi 55 cm
lantio 89 cm
vyötärö 68 cm
rinnan ympärys 81 cm
käsivarsi 25 cm

Olisi tosi ihanaa saada järkeviä neuvoja siihen, miten saisin jonkun rodin tähän hommaan. Oma olemus ahdistaa enemmän ja vähemmän. Kaiken lisäksi saatan kärsiä kilpirauhasen vajaatoiminnasta ( S-TSH 5.3, S-T4-V 12)

Anteeksi tajunnanvirtani. Olen nyt vain aika hukassa ja ahdistunut, enkä tiedä mitä tehdä. Tuntuu, että vain lihoan koko ajan, vaikka tavoite olisi päinvastainen...Painolla ei sinänsä välilä, mutta olisi kiva saada rasvaa pois ja lihaksia paremmin esiin.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
No ensinnäkin sähän olet (edelleen) varsin hoikassa kunnossa, joten älä hätäile. :)

Toiseksi, oletko laskenut kaloreita? Syötä sun tyypilliset päivän syömisen esim. Kalorilaskuriin tai muuhun vastaavaan nettisovellukseen, ja kerro paljonko tuli kaloreita sekä proteiinia, hiilaria ja rasvaa grammoina. Epäilen, että syöt yleensä liian vähän ja siksi sorrut välillä ahmimiseen. Tämä on todella tyypillinen ilmiö.
Kolme punttia ja pari aerobista viikkoon on imo ihan hyvä, kunhan pidät välillä myös kevyitä viikkoja ja muistat venytellä jne. Tällainen liikuntamäärä kuitenkin kuluttaa paljon energiaa, mikä pitäisi huomioida jatkuvasti syömisessä (jottei tule tajuton herkkuhimo kun keho luulee että on nälänhätä tai jotain).

Kilpirauhasongelmat voi vaikuttaa vaikka mihin, muun muassa ruokahaluun ja painoon (nimim. kokemusta on). Milloin nuo arvot on mitattu? Sanoiko lääkäri mitään asiasta? Aiotaanko sulle kokeilla lääkitystä? Jos koet että sulla on vajaatoimintaoireita, kannattaa edelleen hiillostaa lääkäriä aiheesta.

Kysyisin vielä, minkä ikäinen olet?

No ensinnäkin sähän olet (edelleen) varsin hoikassa kunnossa, joten älä hätäile. :)

Toiseksi, oletko laskenut kaloreita? Syötä sun tyypilliset päivän syömisen esim. Kalorilaskuriin tai muuhun vastaavaan nettisovellukseen, ja kerro paljonko tuli kaloreita sekä proteiinia, hiilaria ja rasvaa grammoina. Epäilen, että syöt yleensä liian vähän ja siksi sorrut välillä ahmimiseen. Tämä on todella tyypillinen ilmiö.
Kolme punttia ja pari aerobista viikkoon on imo ihan hyvä, kunhan pidät välillä myös kevyitä viikkoja ja muistat venytellä jne. Tällainen liikuntamäärä kuitenkin kuluttaa paljon energiaa, mikä pitäisi huomioida jatkuvasti syömisessä (jottei tule tajuton herkkuhimo kun keho luulee että on nälänhätä tai jotain).

Kilpirauhasongelmat voi vaikuttaa vaikka mihin, muun muassa ruokahaluun ja painoon (nimim. kokemusta on). Milloin nuo arvot on mitattu? Sanoiko lääkäri mitään asiasta? Aiotaanko sulle kokeilla lääkitystä? Jos koet että sulla on vajaatoimintaoireita, kannattaa edelleen hiillostaa lääkäriä aiheesta.

Kysyisin vielä, minkä ikäinen olet?

Olen siis 19-vuotias, unohdin mainita siitä kokonaan. Kiitos, tiedän, etten mitenkään lihava todellakaan ole, joskus vain tulee ulkonäkökriisejä... Nyt olo on sen suhteen jo parempi, mutta aika aaltoilevaa kyllä on ollut. Kilpirauhasarvoni mitattiin viime viikolla, lääkäri soitti ja käski käydä uusissa kokeissa vielä. Ärsyttää vaan kun kaikki oireet on ja olo on ajoittain aika hirveäkin, eikä hän tuntunut ottavan oireitani vakavasti. Voi olla, että turvonnut olo ja painonnousu osittain johtuvat kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Aion kyllä todellakin hiillostaa lääkäriä aiheesta ja haluaisin lääkityksen, sillä olen koko ajan niin väsynyt, että on vaikeaa pysyä hereillä. Koulunkäynti alkaa kärsiä ja ahdistus vain kasvaa.

Laskin tämän päivän syömiset. Tämä on aika normaali ruokailuni.

Energiaa 1400 kcal
hh 118 g
p 82 g
r 40 g

Mitä tästä pitäisi päätellä? Joskus laskin kaloreita ja näitä muita, mutta en ole tehnyt sitä pitkään aikaan. Kävin tänään myös tekemässä tunnin salitreenin.

Tosi vähän energiaa ja hirveän vähän rasvoja, jotta mm. hormonaalinen toiminta ja aineenvaihdunta saisi ravitsemusmielessä oikeanlaista tukea.

Itse kuulun niihin, joilla on tosi hidas aineenvaihdunta ilman mitään kilpirauhasoireitakaan, painoa on 53 kg, ja silti 1400 kcal olisi mulle liikunnattomana päivänä dieetin puolella olevaa energiansaantia. Kilpirauhasasiat on tietenkin syytä selvittää, mutta joka tapauksessa lisää energiaa ja rasvaa tarvitset, jotta keho voisi pysyvästi hyvin. Äkkiseltään voisin myös veikata, että noin alhainen rasvan määrä ruokavaliossa osaltaan altistaa "herkkupuuskille" (kuten myös monilla esim. täysi ehdottomuus ja "absoluuttisen puhdas" linja normaalielämässä, kultainen keskitie on tässä aika monen kohdalla toimiva ratkaisu).

Samaa mieltä tankopippurin kanssa. Lisää safkaa ja erityisesti lisää hyviä rasvoja. Toisaalta jos tolla kalorimäärällä paino nousee, sun aineenvaihdunnassa on pakosti jotain häikkää. Kannattaa puhua tästäkin lääkärille.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom