Home- ym. sisäilmasairaudet ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mopsy80
  • Aloitettu Aloitettu

Mopsy80

Hopeless Gage
Tulipa mieleen tämmönen kyssäri, kun on itselleni valitettavan ajankohtainen asia ja toisaalta vaikuttaisi yleiseltä vitsaukselta.

Siis: Oletko joskus kärsinyt huonosta sisäilmasta kuten homeesta johtuvista vaivoista ja miten se on vaikuttanut treenaamiseesi ja mahdollisesti myös ruokavalioosi?

Hyvä kysymys.
Heti perään vastakysymys: millaiset oireet sinulla on?

Minulla oli (ja on edelleen jos hometaloon/-tilaan eksyn) hengenahdistus, kuiva yskä, nokkosrokko ja kuumeilu.
Treeniin vaikutti niin, etten voinut kuumepäivinä muuta tehdä kuin levätä (lue: nukuin läpi päivän), lätkä oli onneksi kuvioissa silloinkin ja jos jäille sain punnattua itseni, voin mainiosti. Kylmässä oli helpointa hengittää (?).
Ruokavalioon se ei nyt oikeastaan vaikuttanut mitenkään, mutta elimistöni nousi kapinaan siitepölyille. Minulla ei aiemmin ollut siitepölyallergiaa, nyt on. Astmatyyppisiä oireita jopa oli viime keväänä ja jouduin käyttämään avaavaa, että henki kulki. Keväällä treenaattiin paljon intervalleja ja mäkijuoksu onnistui yllättävän hyvin, tosin yskimiseni oli ihan hirveää.

^kuulostaa erittäin ikävältä. Onneksi olet ilmeisesti päässyt pois hometalosta?

Mulla on ollut tukkoisuutta, toistuvia ja pitkittyneitä flunssia, poskiontelontulehduksia, poskionteloiden vihlontaa ja kirvelyä, äänen painumista ja kutinaa hengitysteissä ja korvissa. Allergialääkitys päällä nyt koko ajan, kun ennen oli vain siitepölykaudella. Onneksi jotain toivoa siitä on, ettei sairastelu jatku ikuisesti, sillä enää mun ei tartte olla kuin max muutama tunti viikossa homeisella työpaikalla.

^ tutun kuuloisia oireita, unohdin mainita kutinat.
Onneksi noin, että olet vain pari tuntia viikossa homeisella työpaikalla, parempi toki että ei tarvitsisi altistua edes sitä paria tuntia säännöllisesti. Minullakin ongelma oli työtiloissa. Työskentelen nyt puhtaammissa, joskaan ei täysin terveissä, tiloissa. Apuna on kaksi ionisaattoria eli huipputason ilmanpuhdistinta. Uusia tiloja etsitään...

Jep, todellakin olisi parempi. Mutta työni tekemisen kannalta lähes mahdotonta. Mutta onneksi ihan oman aktiivisuuteni ansiosta saan nyt edes luvan (eli lääkärinlausunnon) kanssa välttää sitä hometaloa ja vaihtoehtoisia tiloja on järjestynyt sekä kokonaan uusi rakennus valmistuu elokuuhun mennessä. Tänään kun olin siellä parisen tuntia, jo alkoi poskionteloita kirvellä taas. Etenkin kun unohdin ottaa aamulla allergialääkkeet.

Ehkä kuitenkin helpompi suhtautua asiaan, kun ongelma on töissä eikä kotona...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom