Hiukan painavammalle neuvoja juoksuun?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Larzan
  • Aloitettu Aloitettu

Larzan

Veteraani
Ikä
49
Kaupunki
Joensuu
Moi,

Nyt pitäisi saada hyviä neuvoja juoksukunnon tai yleensäkin aerobisen kunnon kehittämiseksi. Taustaa sen verran, että en ole ollut mikään aktiivinen aerobisen liikunnan harrastaja viime vuosina. Juoksemassa on kyllä tullut käytyä kesäisin kohtuullisen säännöllisesti ja rullaluistelemassa sauvojen kanssa. Nyt talven aikana olen käynyt juoksemassa 1-2 kertaa viikossa lyhyitä noin 30 min lenkkejä hyvin hitaasti.

Lähtökohta on muutenkin vähän perusjuoksijasta poikkeava: Olen treenannut punttia 15 vuotta ja lihasmassaa on kohtuullisen paljon enemmän kun peruspulliaisella. Painoa tällä hetkellä on hiukan yli 100 kg, todellinen juoksijavartalo :jahas:

Eli olen tällä hetkellä treenannut punttia 3 krt / vko ja käynyt noin kolme kertaa viikossa aamuisin joko kävelylenkillä tai tekee HIIT treenin. Kävelyt ovat olleet luokkaa 30-40 min sykkeellä ~130. HIIT:ssä olen ottanut viime kerroilla 7-8 30 sekunnin intervallia.

Mitä suosittelette jatkoon? Jatkanko tuolla HIIT + kävelyt linjalla, vai pitäisikö alkaa pikkuhiljaa juoksemaan noiden kävelyiden sijaan? Painoa on tarkoitus pudotella kohti kesää kun tuo 100 kiloisena juoksua ei saa millään kulkemaan kovin hyvin.

Larzan

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
korvaa aluksi vaikka 1 kävely viikossa juoksemisella, ja sit ku huomaat et jaksat juosta enemmän, pidennä sitä lenkkiä. Ajan mittaan, kun huomaat että juoksukunto paranee, niin voit ottaa yhden juoksulenkin viikkoon lisää.

Aamuisin on hyvä juosta tyhjän mahan kanssa, käsittääkseni rasva palaa parhaiten.

TiMe^ sanoi:
Aamuisin on hyvä juosta tyhjän mahan kanssa, käsittääkseni rasva palaa parhaiten.

Jep, tyhjällä mahalla nuo aamulenkit tulee tehtyä. Huomaa selkeästi ainakin aineenvaihdunnan toimivan kun on sellainen sopivan lämmin olo koko päivän. ;)

Tuolla elopainolla kannattaa lämmitellä jalkalihat kohtuu hyvin lenkin alkajaisiksi vaikkapa kävelemällä 15 min. ennen juoksuun siirtymistä. Itselläni on ollut ongelmana herkkyys penikkavikaan säärissä ja kunnon alkulämmittelyllä vaivat ovat helpottaneet todella paljon. Tietysti hieronta ja venyttely kuuluvat asiaan itsestäänselvyyksinä mutta usein tuo lämmittely ennen hölkkälenkkiä jää monelta tekemättä. (Niin ja sitä painoa täällä reilu 115 kg, hyvin pitää tossu :thumbs: ).

flyingbear sanoi:
Tuolla elopainolla kannattaa lämmitellä jalkalihat kohtuu hyvin lenkin alkajaisiksi vaikkapa kävelemällä 15 min. ennen juoksuun siirtymistä.

Joo, olen huomannut tuon ja todennut ettei ilman tuota rauhallista alkulämmittelyä oikein tule juoksemisesta mitään. Jalat tuntuvat myös menevän vähemmän hapoille kun ensiksi rauhallisesti käynnistelee aerobisen energiantuotannon tuolla alkukävelyllä. Samaten sääret eivät mene niin jumiin.

Hyvä, etten ole ainoa "hiukan" raskasrakenteisempi juoksentelija... :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom