HIP HOP ja suuret rahat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

protsku

Banned
Liittynyt
13.3.2003
Viestejä
4 178
http://channels.netscape.com/ns/celebrity/becksmith.jsp?p=85

Eli räppi ja hip hop on tulleet jäädäkseen, yksikään amerikkalainen elokuvatuottaja ei voi enää ignoroida tämän genren merkitystä kassatuloihin. Puhutaan sadoista miljoonista dollareista per yksi projekti. Jos näitä rahasummia vertaa johonkin HIM-nimisen yhtyeen keikkatuloihin niin ero suuruusluokassa on vastaansanomaton. Johtopäätös: pidit räpistä tai ei, sillä tehdään rahaa tänä päivänä. Show must go on.

;)
 
Nipsu sanoi:
Köyhien ihmisten elämäntavasta ja musiikista on tullut Mainstream viihdettä jenkeissä.

Eiks räppärit oo multimiljonäärejä? Lauluissakin kerrotaan siitä miten ostettiin uus auto ja kultaketjut. :D
 
protsku sanoi:
Eiks räppärit oo multimiljonäärejä?

Ihminen voi olla köyhä muutenkin kuin rahapussiltaan. Hyvänä esimerkkinä käy Afrikan paskamajassa asuvat neekerit sekä Jenkkien ghettolähettiläät; he ovat köyhiä kulttuuriosamäärältään.
 
Poliittisesti korrekti ilmaus: paskamaja
 
"Eiks räppärit oo multimiljonäärejä? Lauluissakin kerrotaan siitä miten ostettiin uus auto ja kultaketjut. "

Osa on. Mutta se osa on aika minimaalinen. Ja eniten tuossa bisneksessä rahaa tekevät tuottajat eivät niinkään artistit. Rahaa on ainakin Master P:llä (Oli 1990-luvulla Forbesin listauksessa rikkain muusikko), Sean "P. Diddy" Combsilla, Missy Elliotilla ja The Neptunesilla, Eminemillä, Dr. Drellä sekä tottakai Jay-Z:llä ja hänen kumppaneillaan. Starojen taalan takominen ei onnistu enää pelkästään musiikilla, vaan mukana ovat mm. vaatebisnes (Phat Farm, Sean John), kenkäbisnes ja leffat.

Aika kaukana takanapäin on monien tähtien köyhyydessä eläminen, kun asutaan Hamptonsissa ja lomaillaan St. Tropezissa.

"Ihminen voi olla köyhä muutenkin kuin rahapussiltaan. Hyvänä esimerkkinä käy Afrikan paskamajassa asuvat neekerit sekä Jenkkien ghettolähettiläät; he ovat köyhiä kulttuuriosamäärältään."

Tai räkä poskella roikkuvat valkoiset skinit, rokkarit, punaniskajuntit tai Kiinan takamailla asuvat köyhät jne... Syntymäpaikkaansa ja vanhempiaan, kun ei ikävä kyllä voi valita. Mutta totta on, että sydämen sivistystä (kuten mummoni sanoo) ei voi ostaa. Jos on lusikalla annettu, kauhalla on vaikea ottaa...

Mutta kuten protsku sanoi: pidät tai et hiphop-KULTTUURI on tullut jäädäkseen... Suomessa ja Euroopassa se vain hakee vielä paikkaansa.
 
Totuus on, että hiphop kulttuuri syntyi köyhien mustien ja valkoisten maailmassa. Kummallakin rannikolla homma muotoutui omiin uomiinsa. Itärannikolla New Yorkin Bronx näytteli yökerhojen ja katujengiläisten suurta osaa Hiphopin synnyssä. Lännessä taas varsinkin Los Angelesin alue mukaan luettuna Compton (slummi) olivat mukana synnyttämässä kulttuuria.

Hiphopin alalaji, eli Räp musiikki oli alunperin pääasiassa protesti valtiolle yhteiskunnallisista oloista jne, mutta myös Chillimpää räppiä esiintyi. Toisin sanoen aivan rinnastettavissa Esim. Irwin Goodmanin sanoituksiin.

Ns Bling Bling meinki, jonka monet ovat nykypäivänä ottaneet omakseen ei ollut alkuaikoina tunnettua. Kenelläkään ei ollut tarvetta pönkittää omaa imagoaan esittämällä rikkaampaa kuin oli. Jengi puki päälleen hyvin usein isän ison "puunhakkaaja" paidan ja isot housut jotka kestivät monta pesua ja joihin mahtui monta 9millistä :) .
Musiikkivideoiden ja Räp musiikin levitessä maailmalle artistit, jotka usein tulivat hyvin köyhistä oloista, alkoivat lesoilla rahoillaan mm. Korujen ja autojen muodossa. Homma kääntyi ikään kuin ylösalaisin.

Nykyisin scene alkaa oleen jo varsinkin Mainstream artisteilla todella kaukana siitä, mistä se alkoi. Kaikesta huolimatta tällainen meinki myy helvetin hyvin suurille massoille.. Saa nähdä millainen on hiphopin tulevaisuus.
 
Nipsu sanoi:
Nykyisin scene alkaa oleen jo varsinkin Mainstream artisteilla todella kaukana siitä, mistä se alkoi. Kaikesta huolimatta tällainen meinki myy helvetin hyvin suurille massoille.. Saa nähdä millainen on hiphopin tulevaisuus.

GRUNGE - born 1990 died 1994
HIPHOP - born 1990 probably going strong year 2050 !!

:worship:
 
"Totuus on, että hiphop kulttuuri syntyi köyhien mustien ja valkoisten maailmassa. Kummallakin rannikolla homma muotoutui omiin uomiinsa. Itärannikolla New Yorkin Bronx näytteli yökerhojen ja katujengiläisten suurta osaa Hiphopin synnyssä. Lännessä taas varsinkin Los Angelesin alue mukaan luettuna Compton (slummi) olivat mukana synnyttämässä kulttuuria. "

Väärin. Valkoisilla ei ollut mitään tekemistä hiphopin synnyn kanssa. Rap on alunperin vain ja ainoastaan mustien musiikki-/ elämäntäpakulttuuria. Valkoiset ovat ottaneet hiphopin, kuten aikoinaan tekivät myös rock ´n rollille, ja muokanneet siitä rahaa tuottavan tuotteen. Hiphop on täysin Yhdysvaltain itärannikkon tuote. Ensimmäinen artisti Dj Kool Herc oli jamaikalainen maahanmuuttaja, joka toi toastaamisen Yhdysvaltoihin. Länsirannikolle ja muualle maahan rap levisi pääasiassa vasta 1980-luvulla.

"Ns Bling Bling meinki, jonka monet ovat nykypäivänä ottaneet omakseen ei ollut alkuaikoina tunnettua. Kenelläkään ei ollut tarvetta pönkittää omaa imagoaan esittämällä rikkaampaa kuin oli. Jengi puki päälleen hyvin usein isän ison "puunhakkaaja" paidan ja isot housut jotka kestivät monta pesua ja joihin mahtui monta 9millistä."

Väärin. Käsite bling-bling, jonka on lanseerannut jopa Websterin sanakirjaan Cash Money Millionaires -räppäri BG, on ollut olemassa jo kulttuurin synnystä saakka. Silloin "fllossattiin" vain eri tasolla: kenellä olivat paksuimmat kultaketjut, uusimmat Filat/ Kangolit/ Pro-Kedsit jne... Hiphopissa on aina ollut kyse rahasta. Vasta Puff Daddyn tulo peliin mukaan muutti kaiken suurempaan mittakaavaan. Vaikka 1990-luvlla Naughty By Nature, Das Efx pukeutuivat huppareihin ja Timberlandeihin, raha oli aina aiheena. Ja väkivalta myös.

T. Nim. 20 vuotta mukana hiphopin parissa... Peace... :-)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paha-Pa$tori sanoi:
Väärin. Valkoisilla ei ollut mitään tekemistä hiphopin synnyn kanssa. Rap on alunperin vain ja ainoastaan mustien musiikki-/ elämäntäpakulttuuria. Valkoiset ovat ottaneet hiphopin, kuten aikoinaan tekivät myös rock ´n rollille, ja muokanneet siitä rahaa tuottavan tuotteen. Hiphop on täysin Yhdysvaltain itärannikkon tuote. Ensimmäinen artisti Dj Kool Herc oli jamaikalainen maahanmuuttaja, joka toi toastaamisen Yhdysvaltoihin. Länsirannikolle ja muualle maahan rap levisi pääasiassa vasta 1980-luvulla.

Väitän, että alusta asti on valkoinen väki ollut mukana, ei tietenkään samassa mittakaavassa kuin mustat..
Tosta syntypaikasta voidaan olla montaa mieltä. Aivan vastaavaa kulttuuria oli myös länsirannikolla, nimi vain ei ollut hiphop :)
 
Nipsu, lue Musta Syke, jos et ole vielä lukenut, kyllä siitä aika selvästi käy ilmi että hip hop on itärannikon tuote. Alunperinhän kyse oli hauskanpidosta, yhteiskunnalliset aspektit tuli sitten Furious Fiven aikoihin mukaan.


/np Kurtis Blow - Breaks
 
Paha-Pa$tori sanoi:
. Hiphop on täysin Yhdysvaltain itärannikkon tuote. Ensimmäinen artisti Dj Kool Herc oli jamaikalainen maahanmuuttaja, joka toi toastaamisen Yhdysvaltoihin. Länsirannikolle ja muualle maahan rap levisi pääasiassa vasta 1980-luvulla.

Itseasiassa hiphop on saanut alkunsa 1960-70-luvulla ATLANTASTA, joka ei ole itärannikolla vaan siellä etelässä.
 
"Itseasiassa hiphop on saanut alkunsa 1960-70-luvulla ATLANTASTA, joka ei ole itärannikolla vaan siellä etelässä."

Sorry homeboy. Atlannalla ei ole mitään tekemistä hiphopin SYNNYN kanssa. Uusien tuulien kanssa sen sijaan kyllä.

"Rap music as a musical form began among the youth of South Bronx, New York in the mid 1970’s. Individuals such Kool Herc and Grandmaster Flash were some of the early pioneers of this art form. Through their performances at clubs and promotion of the music, rap consistently gained in popularity throughout the rest of the 1970’s. The first commercial success of the rap song "Rapper's Delight" by the Sugar Hill Gang in 1979 helped bring rap music into the national spotlight. The 1980’s saw the continued success of rap music with many artists such as Run DMC (who had the first rap album to go gold in 1984)."
 
Paha-Pa$tori sanoi:
Tai räkä poskella roikkuvat valkoiset skinit, rokkarit, punaniskajuntit tai Kiinan takamailla asuvat köyhät jne... Syntymäpaikkaansa ja vanhempiaan, kun ei ikävä kyllä voi valita. Mutta totta on, että sydämen sivistystä (kuten mummoni sanoo) ei voi ostaa. Jos on lusikalla annettu, kauhalla on vaikea ottaa...

Niinpä. Se ei suinkaan ole synti, jos tekee musiikkiaan oman köyhän kulttuuriosamääränsä perusteella. Ongelma on sen sijaan siellä, jotka tuota musiikkia kannattavat. Heidän kulttuuriosamääränsä on todellakin korkeampi ja siitä huolimatta he suosivat tätä vaatimattomampaa...no, taidetta. Tuntuu ikään kuin hukkaan heitetyiltä voimavaroilta, kun korkeakulttuurissa on listaykkösenä alkuasukastason menoa. :david:

Paha-Sistori sanoi:
Mutta kuten protsku sanoi: pidät tai et hiphop-KULTTUURI on tullut jäädäkseen... Suomessa ja Euroopassa se vain hakee vielä paikkaansa.

Minä ainakin osaltani toivon, että edes se HH-kulttuuri ei olisi tullut jäädäkseen. Olisi mukavaa, että jossakin vaiheessa kaikilla maailmassa olisi nykyisten "sivistysvaltioiden" tasoinen kulttuuriosamäärä ja listaykkösenä sen mukainen tuotos. HH-kulttuuri voi ainoastaan hidastaa tätä kehitystä.
 
"Minä ainakin osaltani toivon, että edes se HH-kulttuuri ei olisi tullut jäädäkseen. Olisi mukavaa, että jossakin vaiheessa kaikilla maailmassa olisi nykyisten "sivistysvaltioiden" tasoinen kulttuuriosamäärä ja listaykkösenä sen mukainen tuotos. HH-kulttuuri voi ainoastaan hidastaa tätä kehitystä."

Minkälaista se sitten olisi?? Jos eurooppalaisia (eritoten suomalaisia) musiikkilistoja katsotaan, niin aika huonon kuvan meidän "korkea"kulttuuristamme antavat listojen kärjissä pomppivat Smurffit, Idolsit yms... tekemällä tehdyt aktit. Vai onko se ""sivistysvaltioiden" tasoista kulttuuriosamäärää"? Jos tämä on osoitus korkeakulttuurista, en edes halua kuulua siihen.

Osoitus korkeakultturista on myös toleranssi omasta kultturitaustasta poikkeavia kulttuureja kohtaan. Puhehan on sivistyksestä. Vai? Toinen pitää äidistä ja toinen tyttärestä. Faktoista kun ei voi kiistellä, makuasioista kylläkin....
 
Nipsu sanoi:
Jengi puki päälleen hyvin usein isän ison "puunhakkaaja" paidan ja isot housut jotka kestivät monta pesua ja joihin mahtui monta 9millistä :) .

Offtopic:
Mutua taas kerran, mutta lueskelin kerran sellaisen väitteen, että hiphopin/rapin löysä vaatemuoti johtuisi vankilakundien ihannoimisesta. Vankilassa äijät eivät saaneet käyttää vyötä ja vaatteiden piti sopia mahdollisimman monelle (tuttua suomenkin puolustusvoimista), joten lopputuloksena on löysät vaatteet ja "baggy"-look. Samasta syystä, etenkin joitakin vuosia sitten, oli muotia pitää lenkkareita - tietenkin Adidaksia - ilman nauhoja, ne kun otettiin putkassa pois. Lähes jokaisessa legendaarisen Run-DMC:nkin promo-kuvassa oli aikonaan nuo valkoiset nauhoittamattomat lenkkarit.
 
Paha-Pa$tori sanoi:
"Eiks räppärit oo multimiljonäärejä? Lauluissakin kerrotaan siitä miten ostettiin uus auto ja kultaketjut. "

Osa on. Mutta se osa on aika minimaalinen. Ja eniten tuossa bisneksessä rahaa tekevät tuottajat eivät niinkään artistit. Rahaa on ainakin Master P:llä (Oli 1990-luvulla Forbesin listauksessa rikkain muusikko), Sean "P. Diddy" Combsilla, Missy Elliotilla ja The Neptunesilla, Eminemillä, Dr. Drellä sekä tottakai Jay-Z:llä ja hänen kumppaneillaan. Starojen taalan takominen ei onnistu enää pelkästään musiikilla, vaan mukana ovat mm. vaatebisnes (Phat Farm, Sean John), kenkäbisnes ja leffat.

Aika kaukana takanapäin on monien tähtien köyhyydessä eläminen, kun asutaan Hamptonsissa ja lomaillaan St. Tropezissa.

"Ihminen voi olla köyhä muutenkin kuin rahapussiltaan. Hyvänä esimerkkinä käy Afrikan paskamajassa asuvat neekerit sekä Jenkkien ghettolähettiläät; he ovat köyhiä kulttuuriosamäärältään."

Tai räkä poskella roikkuvat valkoiset skinit, rokkarit, punaniskajuntit tai Kiinan takamailla asuvat köyhät jne... Syntymäpaikkaansa ja vanhempiaan, kun ei ikävä kyllä voi valita. Mutta totta on, että sydämen sivistystä (kuten mummoni sanoo) ei voi ostaa. Jos on lusikalla annettu, kauhalla on vaikea ottaa...

Mutta kuten protsku sanoi: pidät tai et hiphop-KULTTUURI on tullut jäädäkseen... Suomessa ja Euroopassa se vain hakee vielä paikkaansa.

Just. :jahas:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom