GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

"Hiivasyndrooma"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloitettu Aloitettu

Trinity

Rokkarin morsian
Ikä
45
VOI, VOI - VAIVOJA RIITTÄÄ
Tavallisimmin hiivasyndrooman oireet ilmenevät jatkuvana voimattomuutena, mahan turvotuksena, kielisammaksena, päänahan kutinana, ummetuksena tai ripulointina ja ilmavaivoina. Kun hiivan kasvu on edennyt pahemmaksi epämääräiset lihas- ja nivelkivut ovat yleisiä kuten myös muistikatkot ja "turha" ärtyneisyys, alakuloisuus ja erilaiset allergiat. Miehillä se voi näkyä usein kynsisienenä, naisilla taas alapään hiivaoireina. Myös alkoholin sietokyky laskee niin, että jo yhdestä "paukusta" tai kahdesta keskikaljasta voi tulla humalaan ja tulla krapula. Hiivasyndrooma on siis monien sairauksien äiti.

PAISUU KUIN PULLATAIKINA
Kun suolistossa olevien bakteerien ja hiivojen välinen luonnollinen tasapaino järkkyy, alkavat hiivaongelmat kehittyä. Kun hiivat ovat vallanneet suoliston, alkavat ne etsiä uusia kanavia levitäkseen. Hiiva voi muuttaa muotoaan päästäkseen suoliston seinämän läpi verenkiertoon. Verenkierron kautta sen tie on auki koko elimistöön ja vaikutukset moninaiset kuten ylläolevasta kappaleesta saatoit todeta. Samalla se pääsee ahmimaan veren sokeria - seurauksena on jatkuva väsymys.

YLEISIMMÄT SYYT
Hiivaongelmat alkavat kehittyä lähinnä paksusuolessa. Antibiootti- ja kortisoni-kuurit ja jatkuva E-pillereiden käyttö ovat yksi hyvin yleinen syy hiivasyndroomaan. Jatkuva sokerin ja valkojauhotuotteiden käyttö sekä ympäristömyrkyt (myös amalgaamipaikkojen elohopea) edesauttavat hiivan kehittymistä. Elämäntavoilla ja ruokavaliolla on siis ratkaiseva merkitys hiivaongelmien hoidossa.

Lähde:Vitala's Finland

Tässäpä kysymys, kärsiikö kukaan punttimimmeistä kyseisestä vaivasta? Itse olen "punannut" yllä olevasta tekstistä kaikki itselläni esiintyvät vaivat. Lukioaikana (~6 vuotta sitten) söin yli puoli vuotta kestävän antibioottikuurin akneen, ja olen siitä saakka kärsinyt mm. näistä edellä mainituista oireista. Saman ajan olen popsinut e-pillereitä. Vatsa ei kestä yhtään sokeria tai vehnää... heti turpoan ja olo on kamala ja väsynyt monta päivää...
Nyt kun olen dieetillä, ovat kaikki vatsavaivat aikalailla poissa ja olo on pirteä, kun vahingossakaan ei tule syötyä mitään "kiellettyä". Vaiva on tietääkseni aikalailla lopun ikäinen, eli maha ei varmaan tule kestämään enää ikinä pullan mussutusta tms. Tai no voihan sitä joskus, mutta se on sitten kärsittävä... Vaivoihin on kyllä auttanut aika hyvin myös päivittäin käytettävä maitohappobakteerivalmiste (Probiootti plus), sekä molkosan jne. Nyt kun tuolla t&r puolella oli puhetta greipinsiemenuutteesta, niin ajattelin, että jos sitä kokeilisi tähänkin vaivaan.

Kokemuksia???

Hmm... itse arvioin tuon mahdollisuutta, kun kärsin hiivatulehduskierteestä, mutta en löytänyt mitään todellista faktaa asiasta, hyvin perusteltuja väitteitä hiivasyndrooman olemassa oloa vastaan löytyi kyllä. Tästä syystä suosittelisin lukemaan sekä väitteitä puolesta että vastaan... Saat paremman kuvan ja voit itse päätellä, mihin uskot ja mihin et.

Itse pääsin kierteestä eroon lisäämällä Gefilus-tehojuomat ja A-jugurtit ruokavalioon. Ehkä myös sokeria ja valkoista leipää oon vähentänyt, vaikka ne ei aikaisemminkaan kuuluneet jokapäiväiseen ruokavalioon.

Mutta jokainen toki tuntee oman kroppansa parhaiten. Joskus sitä vain tuntuu, että kun sairauksista lukee niin kaikki oireet sopii itseen... Tiedät varmaan, mitä tarkoitan. Itse olin vähän aikaa sitten ihan varma, että mulla on keliakia, mutta testi oli toista mieltä...

Olen monta kertaa miettinyt kirjoittavani aiheesta tänne palstalle. Nimittäin kärsin joka kuukausi säännöllisesti samaan aikaa uusiutuvasta hiivakierteestä.
ei lainkaan mukava vaiva! :nolo: Tää alkoi n. vuosi sitten kun aloitin käyttämään nuva ring ehkäisyrengasta. En tiedä johtuiko ennemminkin siitä, että jouduin syömään kaksi antibioottikuuria peräkkäin.. Nyt siitä on tullut jokapäiväistä elämää, ei pullaa, sämpylöitä... Ei tule kuuloonkaan. A-jugurtit ym. tuotteet ja puolukka/karpalomehua niin suunnilleen pysyy kurissa. Apteekista saa myös sitä vitamiini ja hivenainelisää missä on maitohappobakteerit mukana...

Mutta ehkä tästä vielä joskus selviän, ja aika hyvin on jo oppinut ko. vaivaa sietämään. epäilen, että ainakin ehkäisymenetelmän vaihto on kumminkin pikemmiten edessä.

MerZille... Oletko hoitanut vaivasi lääkkeillä vaan vaan lisäämällä näitä hyviä bakteereja ruokavalioon?

Mä hoidin kierteen pois päiväjärjestyksestä siten, että käytin "lääkkeenä" Gynophilus-puikkoja ja Canesten-voidetta pahimpaan kutinaan (säästää limakalvoja) ja sit lisäsin tosiaan noi Gefilukset ja A:t ruokavalioon.

Mulle lääkäri sanoi, et jos kärsii kierteestä niin noi lääkkeet voi vaan pahentaa sitä vaivaa tappamalla hyvätkin bakteerit ja kuivattamalla limakalvoja.

Olen monta kertaa miettinyt kirjoittavani aiheesta tänne palstalle. Nimittäin kärsin joka kuukausi säännöllisesti samaan aikaa uusiutuvasta hiivakierteestä.
ei lainkaan mukava vaiva!

Minulla myös ollut sama homma useamman vuoden ajan syödessäni e-pillereitä, mutta siihen auttoi ehkäisyn vaihtaminen minipillereihin. Sen jälkeen (eli pariin vuoteen) ei ole ollut suurempaa vaivaa, jotain pientä jos satun jostain syystä herkuttelemaan makealla useampana päivänä peräkkäin (joulu tjsp). Maitohappobakteereita syön satunnaisesti ja vältän edelleen "vaistomaisesti" suuria määriä leipää ja pastaa ym, mutta muuten ei tarvitse tuohon enää kiinnittää erityisemmin huomiota. Kaikillehan minipillerit eivät sovi, mutta omien kokemusteni perusteella suosittelisin kokeilemaan.

Olen hoitanut canestenilla kerta toisensa jälkeen.. Sekä puikolla että voiteella, ei vaan tunnu kauaa vaivaa pitävän poissa. Vaikuttaa siltä että paremmin vaiva pysyy poissa "ennaltaehkäisemällä" eli just nämä bakteerit ruokavalioon ja tiettyjen ruoka-aineiden karsiminen. Sokerin sijasta tulee käytettyä muutenkin esim. kahvissa canderellia jne. Kyllä se aikansa poissa pysyy, mutta kohta on kahta kauheampana. Viime aikoina oireet on olleet lievempiä, mutta joskus sais raapia verille koko sanonko minkä ... Ja se todella haittaa elämänlaatua! Onneks on ensi viikolla neuvola, täytyy neuvotella lääkärille pääsystä ja ainakin ehkäisyn vaihtamisesta. Onhan ko. vaivaan olemassa myös jonkin sortin "siedätyshoito", tai lääkitys jolla vaiva pitäis saada kuriin. Taitaa vaan olla jokin pidemmän puoleinen kuuri, muistelen lukeneeni jostain.

Silloin, kun sheivailin sieltä :nolo: lähes joka päivä, niin mullakin oli usein ko. ongelmia. Nykyään pidän aina välillä sheivaus-vapaita aikoja, niin eipä ole tullut kutinaa enää neljään vuoteen.

Ja se kannattaa myös muistaa, että liika peseminen on ehkä suurin virhe. Varsinkin silloin, jos on oireita, niin haluaisi käyttää sitä saippuaa useamminkin, mutta se varsinkin pitkittää tilanteen paranemista. Been there, done that...

Noi on varmasti ne mitä kannattaa ekana hoitaa kuntoon, ennen kuin stressaa ruokavalion muutoksesta. Ite syön ihan samaa puppua kuin ennenkin, eli ruokavaliolla ei ollut mitään merkitystä mun kierteestä eroon pääsemiseen.

juu myöskin kyseistä syndroomaa kärsivä.. tosiaan vain dieetti aikoina elämä on "normaalia" eli vehnäjauhot, sokerit pahasta=(.. ja ehkä liiallinen alapää pesu.
Mutta tosiaan pitäis koettaa keksiä joku apu tähän vaivaan, ku ei noi voiteet sun muut auta ku hetkellisesti. Turpuneisuus ja ala- että yläpää vaivat ei ole kivoja.. yms.
joo tulipa itekki ny avauduttua=)

Minäkin olen kärsinyt hiivavaivoista, pari lääkekuuria niihin syönyt ja jatkuvasti olen tiukalla ruokavaliolla, esim. leipää ei voi syödä ollenkaan.

En usko hiivasyndroomaan sairautena, vaan että se on oire jostain muusta. Kyllä elimistön pitäisi kestää normaalia ravintoa, ei pelkkää ruokavaliota voi syyttää vaan kyllä on oltava joku muu tekijä mikä sille hiivalle altistaa. (Kaikki konsultoimani lääkäritkin ovat olleet tätä mieltä ihmetyttää tosin, ettei yksikään heistä ole ollut kiinnostunut ottamaan selvää, mikä se altistava tekijä sitten olisi..). Mä en syö pillereitä, elän terveellisesti jne, ja silti sitä aina tulee. Ehkäpä ne jonain päivänä selvittävät tämänkin vaivan taustat.. toivoa sopii..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom