• Käy heittämässä ääni Pakkotoistolle vuoden Podcast äänestyksessä.KIITOS!
  • Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Hiilellä ja puulla grillaus

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
44
Tänne ei kerrota kaasumikrolla tehdyistä makkaranlämmityksistä eikä kaasugrillin niinsanotusta paremmuudesta, helppokäyttöisyydestä tai ulkonäöstä mitään.

Tänne parhaat vinkit ja kokemukset hiilillä ja puilla grillauksesta. Ainoa oikea tapa grillata.

Myös supermarketin halvalla 9 euron pallogrillillä saa grillata. On sekin parempi kuin 1000 euron kaasu-weeberi. Samoin puretuista tiilistä väsätystä kivikasasta jossa poltellaan puita ja paistetaan makkaraa.

Kannattaa muistaa myös argentiinalaiset grillit ja piippusytytin, ehdoton lisävaruste varsinkin brikettien sytyttämiseen.

Mulla on viimeaikoina mennyt hermot aivan täysin ruoan lämmittämiseen kaasulla. Mieluummin oon syömättä tai lämmitän safkat mikrossa.

Grill-9.jpg

Weber-Chimney-Starter_RT-450x336.jpg

20fire600.1.jpg

Mua ärsyttää jos joku vaik pyytää grillaamaan ja sit käyttää jotain parillaa missä paistaa, ni sehän on sama ku paistais paistinpannulla! Puu ja hiili on paras!

Kovat jätkät™ grillaa Cowboy Cauldronilla. Mä en ole tarpeeksi kova jätkä persaukisuuteni vuoksi, joten mökillä on tiilestä valettu grilli, jota lämmitän puulla. Siinä onnistuu niin grillaaminen, kuin savustus. Leveyttä on metri ja grilli on jaettu kahteen osaan, vasemmalla puolella on grillausalusta, jonka korkeutta voi säädellä tiilien väliin laitetuilla harjateräksillä. Vaatii vähän näppäryyttä, jos on paljon lihaa paistumssa. Oikealla puolella on sitten tuo savustuspöntön paikka.

Puulla grillaaminen vaatii hetken harjoittelua, että saa sopivan lämmön aikaan. Grillausalusta on paksua valurautaa, joka pitää lämmön hyvin, alla oleva hiillos/tuli sitten ylläpitää tuota lämpöä kun lihat laittaa siihen. Tuolla grillaaminen on parasta hommaa kesäiltaisin, saa huolella ja ajan kanssa tehdä, eikä tarvi kiireellä pilata hyviä lihoja.

Kotona sitten mennään kaasulla :(

Oon paistellu pihvejä nyt tammihaloista duunatulla hiilloksella :grillimaisteri: :isomuna: Toki piti sortuu Weberin Wirallisiin Briketteihin (tuli kangaskassissa) kun savustin ribsit, vesimaljaan laitoin Eviania ja neitsyiden kyyneliä 3:1 suhteella.

- - - Updated - - -

Kovat jätkät™ grillaa Cowboy Cauldronilla. Mä en ole tarpeeksi kova jätkä persaukisuuteni vuoksi, joten mökillä on tiilestä valettu grilli, jota lämmitän puulla. Siinä onnistuu niin grillaaminen, kuin savustus. Leveyttä on metri ja grilli on jaettu kahteen osaan, vasemmalla puolella on grillausalusta, jonka korkeutta voi säädellä tiilien väliin laitetuilla harjateräksillä. Vaatii vähän näppäryyttä, jos on paljon lihaa paistumssa. Oikealla puolella on sitten tuo savustuspöntön paikka.

Puulla grillaaminen vaatii hetken harjoittelua, että saa sopivan lämmön aikaan. Grillausalusta on paksua valurautaa, joka pitää lämmön hyvin, alla oleva hiillos/tuli sitten ylläpitää tuota lämpöä kun lihat laittaa siihen. Tuolla grillaaminen on parasta hommaa kesäiltaisin, saa huolella ja ajan kanssa tehdä, eikä tarvi kiireellä pilata hyviä lihoja.

Kotona sitten mennään kaasulla :(
Kovat jätkät rillaa mummolasta tutussa pelargonia-amppelissa?

Itsekin olin joskus kova kaasugrillimies, mutta totesin sen ainasen puhdistamisen liian työlääksi. Paskan määrä on uskomaton mikä kaasugrilliin pääsee kerääntymään jos käyttäjä ei omaa luontaista kiinnostusta siivoushommia kohtaan. Hiiligrilli puhdistuu pääosin itsestään (rasva palaa pois). Muutenkin hiilillä/puulla grillatessa ruokaan tuleva maku on huomattavasti elegantimpi, sekä paistopinta rapeampi. En oikeastaan keksi enää yhtään syytä miksi puhdistaisin kolme vuotta katoksen alla likaisena seisseen kaasugrillin ja alkaisinkin yhtäkkiä käyttämään sitä. Epäilen, että ajankäytöllisesti kaasugrilli vs. hiiligrilli menee samoihin jos ruuan valmistamiseen käytettyyn aikaan lasketaan myös kaasugrillin puhdistus, huolto jne.

Grillihommat tulee hoideltua tuolla nykyisin:

Samo

swahilipäällikkö
VIP
joo. pitkästä aikaa grillasin eilen vanhalla pallogrillillä ja hiilillä. jumalauta, että oli maku eväissä täysin eri mitä kaasulla. en taida ihan kohta tuota kaasupaskaa avata. katsotaan jos kesän mittaan saisi sen grillin tekastu tiilestä. tuo piippusytytin on hommattava. en saanut perkele viikko sitten brikettejä syttymään ja hiilet oli finito.

joo. pitkästä aikaa grillasin eilen vanhalla pallogrillillä ja hiilillä. jumalauta, että oli maku eväissä täysin eri mitä kaasulla. en taida ihan kohta tuota kaasupaskaa avata. katsotaan jos kesän mittaan saisi sen grillin tekastu tiilestä. tuo piippusytytin on hommattava. en saanut perkele viikko sitten brikettejä syttymään ja hiilet oli finito.
Itse oon sytytellyt aina rainbowin sytytyspaloilla hiilet. Pitäis varmaan kanssa tota piippusytytintä kokeilla, jos se olisi nopeampi tapa.

Rehellisyyden nimissä pitää tunnustaa, että käytän välillä myös halveksittua sytytysnestettäkin grillin sytyttämiseen, enkä ole kyllä ruuista sytytysnesteen makua löytänyt. Kun antaa sytytysnesteen palaa rauhassa pois ja hiilien syttyä kunnolla, eikä ruiski nestettä ympäri grilliä ja muuta ympäristöä, niin en ainakaan itse ole tuota sytytysnesteen makua havainnut.

Kysymys aiheeseen liittyen.

Mulla on tuommoinen 57cm Weber pallogrilli. Pitäisikö sen sammua kokonaan kun sulkee kaikki venttiillit? Ajattelin että jos grillaan vain esim tunnin ajan, niin niitä brikettejä voisi käyttää vielä uudelleen. En vain ole saanut grilliä sammumaan kokonaan, lämmöt toki laskee reilusti kun sulkee venttiilit mutta silti briketit kytee hiljalleen loppuun.

Onko se rikki?

Kysymys aiheeseen liittyen.

Mulla on tuommoinen 57cm Weber pallogrilli. Pitäisikö sen sammua kokonaan kun sulkee kaikki venttiillit? Ajattelin että jos grillaan vain esim tunnin ajan, niin niitä brikettejä voisi käyttää vielä uudelleen. En vain ole saanut grilliä sammumaan kokonaan, lämmöt toki laskee reilusti kun sulkee venttiilit mutta silti briketit kytee hiljalleen loppuun.

Onko se rikki?
Tuskin se rikki on, jos muuten toimii?

Ei se grilli ole mitenkään tiivis, että vaikka suljet venttiilit, niin jostain raosta grillin sisälle pääsee aina happea -> hiilet jatkavat hehkumista.

Tuskin se rikki on, jos muuten toimii?

Ei se grilli ole mitenkään tiivis, että vaikka suljet venttiilit, niin jostain raosta grillin sisälle pääsee aina happea -> hiilet jatkavat hehkumista.
Juu no tämä selvä. Taisin muistaa väärin että olisin jostain aikanaan lukenut että tuo olisi tosiaan niin tiivis.

Kyllä mun 57cm Weberi ainakin 'sammuu' kun venttiilit lyö kiinni. Tai mikä nyt sitten ikinä 'sammumista' onkin, mutta ainakin brikettejä voi hyvinkin käyttää uudelleen.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
44
Joo, mitään kaasumikroja ei tueta.

Hiilillä mentiin eilen taas. Mieluummin oon syömättä kuin syön kaasulla lämmitettyä ruokaa.

Ei nyt varsinaisesti grillaamista, mutta millasta ruokaa porukka on valmistanut takassa? Olis parin viikon päästä lähtö morsiamen kans mökkeilemään ja mökillä on takka, ei vaan ole koskaan tullut makkaranpaistoa kummempaa harjoitettua takassa. Nyt olis mukava kokeilla jotain muutakin. Kala ja riistaruuat molemmilla lähellä sydäntä, joten kalan paistamista vois kokeilla kyllä. Joku pataruokakin voisi olla toimiva, en vain muista onko mökillä pataa jota kestäisi käyttää takassa.

Millaisia ehdotuksia olis takassa valmistettavaksi?

pyssy

Mode
Ei nyt varsinaisesti grillaamista, mutta millasta ruokaa porukka on valmistanut takassa? Olis parin viikon päästä lähtö morsiamen kans mökkeilemään ja mökillä on takka, ei vaan ole koskaan tullut makkaranpaistoa kummempaa harjoitettua takassa. Nyt olis mukava kokeilla jotain muutakin. Kala ja riistaruuat molemmilla lähellä sydäntä, joten kalan paistamista vois kokeilla kyllä. Joku pataruokakin voisi olla toimiva, en vain muista onko mökillä pataa jota kestäisi käyttää takassa.

Millaisia ehdotuksia olis takassa valmistettavaksi?
Korjatkaa toki, jos olen väärässä. Hyvä, että etukäteen kyselet. Takassa paistetaan makkarat ja sitten jälkiruuaksi sen lämmössä, otetaan morsiamen kanssa erä sänkypainia. Muuten kyllä jää normi mökkitakassa ruoat laittamatta. Poslukien jotkin uuniperunat yms. Muut lihat jne kestää tuhottoman kauan takan jälkilämmössä tai hiilloksella.

Tehkää ulkogrilli vaikka kivistä tai tiilistä...

Korjatkaa toki, jos olen väärässä. Hyvä, että etukäteen kyselet. Takassa paistetaan makkarat ja sitten jälkiruuaksi sen lämmössä, otetaan morsiamen kanssa erä sänkypainia. Muuten kyllä jää normi mökkitakassa ruoat laittamatta. Poslukien jotkin uuniperunat yms. Muut lihat jne kestää tuhottoman kauan takan jälkilämmössä tai hiilloksella.

Tehkää ulkogrilli vaikka kivistä tai tiilistä...
Ehdottamasi suunnitelma on kyllä varsin toimiva! Aikaa kuitenkin on, tarkoitus on rentoutua viikonloppu, joten tokko tuo nyt haittaa vaikka aikaa menisikin.

pyssy

Mode
Ehdottamasi suunnitelma on kyllä varsin toimiva! Aikaa kuitenkin on, tarkoitus on rentoutua viikonloppu, joten tokko tuo nyt haittaa vaikka aikaa menisikin.
Tällänen voisikin toimia...

RAAKA-AINEET 4 annosta
1 kg Kirjolohi
suolaa
öljyä
sitruuna-tillivoita
50-60 g voita, 1tl sitruunamehua, 1tl tilliä,
½tl sitruunapippuria

OHJEET
Fileroi kala. Öljyä fileet molemmin puolin, laita ne halsteriin nahat vastakkain. Paista hyvän hiilloksen päällä 5min/puoli. Mausta valmiit kalat suolalla, jos tarjoat lisänä Sitruuna-tilli voita muita mausteita ei tarvita.

Lisänä sitruuna-tillivoissa pikaisesti paistettuja mangoldin lehtiä ja halkaistuja ruusukaalia, sitruunanviipale, keitetyn munan puolikas ja kalan päälle sitruuna-tillivoi ruusuke sekä perunoita.

Tee sama kesällä grillillä!

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/52985/HiillosLohi%20Takassa/