Hiilarit + mahakivut

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tarvisin teiltä fiksuimmilta apua ongelmani kanssa:
Söin viikon verran vähähiilihydraattisesti, keho tuntui hyvältä eikä ollut huono olo kertaakaan. Päivän ruuat koostui lähinnä lihasta, maitotuotteista ja pienistä määristä kasviksia. Mutta nyt olen viimeiset kolme päivää näin loman takia syönyt hieman enemmän hiilareita: hedelmiä, kasviksia, riisiä, ruisleipää ja nyt tuntuu siltä että vatsa räjähtää. On huono olo, vatsa on koko ajan sekasin ja alavatsa on kuin ilmapallo, unohtamatta sitä kaameaa meteliä mitä vatsa pitää (murinaa ja mörinää, ei johdu nälästä).
Minulla ei ole todettu mitään allergioita, joten tämä vatsan sekoaminen tuskin siitä johtuu.
Eli mistä on kyse? Tiettävästi keittämättömät kasvikset lisää kaasuja suolistoon, mutta en ole nauttinut mielettömiä määriä kasviksia nyt kuin aikasemmin. Vai onko asia yksinkertaisuudessaan että minun keholle ei vaan sovi suuret määrät hiilihydraatteja? Onkohan moinen edes mahdollista, sillä ihmiskeho nimenomaan tarvitsee hiilihydraatteja käydäkseen.
Kertokaa ihmeessä jos teillä on mielipiteitä asiasta, olisit erittäin kiinnostunut kuulemaan sillä tämä vaiva on todella inhottava. Onko ratkaisu yksinkertaisesti vähänhiilihydraattisen ruokavalion noudattaminen?

Anteeksi kovin huono tesktillinen ilmaisu, en jaksanut hirveästi panostaa väsymyksen alla. Pointti kuitenkin toivottavasti tuli ilmi. :)

Jäi hieman epäselväksi, että ovatko kyseiset ruoka-aineet ennen aiheuttaneet samanlaisia oireita? Oletko varma ettei tilanne ole vain väliaikaista? Ja huomasitko turvotuksen vasta elettyäsi jonkin aikaa vähähiilihydraattisesti ja palattuasi vanhaan?

Yleisimmät syyt turvotukseen ovat raa'at kasvikset, vilja- ja maitotuotteet sekä suuret kuitumäärät. Toisaalta turvotusta aiheuttavat myös stressi ja liian vähäkalorinen ruokavalio tai kova liikunta. Syitä turvotukseen voi siis olla monia, mutta ensimmäiseksi kannattaisi kokeilla jättää tuo ruisleipä pois. Sehän on aika klassinen turvotuksen aiheuttaja.

En jotenkaan jaksaisi uskoa, että viikon vähähiilihydraattinen ruokavalio olisi jotenkin tehnyt sinusta hiilariherkän :jahas:. En näe syytä miksi sinun tulisi siis vaihtaa kokonaan hiilarit vekeen, mutta olen ehdottomasti hiilihydraattiLAATUtietoisen ruokavalion kannalla. Viljatuotteet eivät sovi monille ihmisille (gluteiini, lektiinit, fytaatit ym. ongelmallinen), joten isommat hiilarimäärät voi napata vaikka neutraalimmista energianlähteistä, kuten riisistä, perunasta tai bataatista (+ ne hedelmät, marjat, kasvikset lisänä)

Ihmisen ei tarvitse luopua hiilihydraateista voidakseen hyvin, vaikka se olisikin muotia. Ainakaan en suosittele mitään ääripäitä, kuten ketoosia urheilevalle.

/EDIT/
Päivän ruuat koostui lähinnä lihasta, maitotuotteista ja pienistä määristä kasviksia.
Hetkinen? Siis oliko kasviksia vain pieni määrä? Oletko siis varma ettei kyseessä ole jonkin tyyppinen ummetus? Kun kuitumäärät pienenevät, niin vastaavasti rasvamäärää pitää lisätä, että suoli toimisi hyvin vähähiilihydraattisellakin. VHH ei ole oikein koostettu jos suurin osa energiasta tulee proteiinina, eikä rasvana.

Mulla pääasiassa viljat (myös gluteenittomat) aiheuttaa mahaongelmia, mutta liikaa mitätahansa hiilaria turvottaa. Nyt oon n. vuoden ollu VHH:lla ja koko ajan on hyvä olo ja mahavaivat poissa, mulle ei sovi yli 50 g hiilareita päivässä (ja syön suurimman osan ennen treeniä). Mutta jos ryhdyt VHH:lle muista syödä paljon niitä vihanneksia! Kuitua saa myös pähkinöistä ja niitä mä syön joka päivä.

Mulla VHH on aiheuttanut sen että kestän pieniä määriä viljoja paremmin kuin ennen, harvoin niitä enää syön, mutta nykyään niistä tulee vaan turvonnut olo.

No mulla on vastaavanlaisia kokemuksia...

Aloitin itse VHH-ruokavalion n.vuosi sitten, koska teen istumatyötä ja vatsa oli koko ajan kipeä (varsinkin yövuoroissa). Nyt vatsa ei ole enää juuri koskaan kipeä. Lopetin kokonaan leivän ja riisin syömisen koska ne sopivat huonoiten minulle. Nykyään syön lämpimällä ruualla joskus pieniä määriä täysjyväpastaa, perunaa tai quinoaa kasvisten lisäksi. Aamulla syön kaurapuuron koska sitä maha on sietänyt hyvin ja illalla vehnäleseitä hiukan. Jos syön esim. leipää sitten jostain syystä, niin maha menee tosi kipeeksi ja etenkin PIERETTÄÄ ihan järkyttävän paljon! Mulle on tehty keliakia-kokeet joissa ei ollut mitään ja lääkäri sanoi että vhh-ruokavaliolla voi vatsa ruveta sietään sitten huonosti viljatuotteita jos niitä yhtäkkiä alkaa taas syömään. Mikä nyt on ihan järkeenkäypää. Oon syöny muutaman kerran pitsan/hampparin ja varsinkin pitsasta tuli ihan hirvee turvotus ja kipu.
Sulla tosin oli niin lyhyt aika tota vhh kokeilua että en sit tiedä olisko se jo ehtinyt vaikuttaa...

Suositut

Back
Ylös Bottom