Hiilareista

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
42
Miten on, punttimimmit, miten fanaattisesti te suhteudutte hiilareihin iltapalalla, jos iltapala siis reilu ja sisältää myös protskuja ja rasvoja hyvin? Kisadieetistä ei nyt siis ole kyse.

Suuri herkkuni/ruokoavaliooni kuuluva osa on syödä puuroa illalla (myös aamulla ja päivällä, eli usein menee helposti 3x/vrk lautasellinen). Nyt sitten useassa yleisen puolen postauksessa suorilta sanotaan että hiilareiden syöminen illalla on turhaa energiaa ja vain ja ainoastaan synnyttää fläsää. Eli kun lisäilen ruokamääriä niin onko minun puututtava myös tuohon 35grammaa kauraryynejä-puurooni:kuola: ja vaihdettava se protskuihin:itku: ?

Olen nyt pitkän aikaa lueskellut ruokavaliovinkkejä tuolta yleiseltä puolelta ja silmiini on pistänyt ehdoton ei iltapalan hiilareille kaikille uusille ruokavalioonsa apua haluaville. Ja punttiukkelit tuntuvat tässä asiassa hyvin ehdottomilta, että hiilari illalla -> ei lihaskehitystä, vaan ylimääräistä rasvakasaumaa. Hmm:rolleyes:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla ei oo tähän mielipiteeseen mitään tieteellistä faktaa tukena, mutta näin oman kokemukseni kautta ei tuo puuron/ hiilareiden syöminen illalla ole aiheuttanut minkäänlaista rasvan kerääntymistä. Ei ole myöskään ollut kehittymisen esteenä en sitten tiedä onko hidastanut, mutta enpä usko.

Jotenkin mulle on jäänyt Gillyannen postaukset mieleen ja aika monta kertaa hän on jaksanut painottaa että kokonaisuus ratkaisee. Siis myös tässä tapauksessa kannattaa tarkastella sitä päivää kokonaisuutena varsinkaan kun sanoit ettei kyse ole kisadieetistä jne.:)

Olin juuri tulossa vastaamaan tänne, mutta Siru olikin näköjään tehnyt sen jo puolestani :)

... eli siis, olen todellakin sitä mieltä, että edelleenkin se KOKONAISUUS ja kokonaiskalorimäärä on tosiaankin se, mikä ratkaisee, eikä suinkaan yksi yksittäinen ateria. Itsehän syön melkein aina hiilareita myös iltapalalla, joskus reilustikin, enkä todellakaan ole lihonut, päinvastoin.

Ja kyllä tuolla kundienkin puolella moni pitempään treenannut ja oikeasti paljon asioita tietävä on juurikin sitä mieltä, että turhat hifistelyt hiiteen myös iltapalalta, jos nyt ei tosiaan ihan kisadieetillä olla. ;) Kannattaa lukea läpi Hulkin taannoin aloittama "Hulkkaus ja muut treenimenetelmät"-ketju (löytyy stikattuna muistaakseni treeniosiolta), mm. siitä löytyy keskustelua tästä(kin) aiheesta.

...Jotenkin mulle on jäänyt Gillyannen postaukset mieleen ja aika monta kertaa hän on jaksanut painottaa että kokonaisuus ratkaisee. Siis myös tässä tapauksessa kannattaa tarkastella sitä päivää kokonaisuutena varsinkaan kun sanoit ettei kyse ole kisadieetistä jne.:)
Samat erittäin hyvät postaukset minullakin tulee heti mieleen, kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäinen ateria. Itsellä tulee nautittua usein iltapalaksi leipää runsailla leikkeleillä tai jotain sinnepäin ja tuskin kehitystä hidastanut eikä tuota rasvaakaan nyt niin mahdottomasti ole kertynyt. Tuskin hyvät hiilihydraatit iltapalallakaan haitaksi ovat, joten syö vaan puurosi hyvillä mielin:)
edit:ja Gilly ehtikin jo ensin postaamaan kaiken oleellisen.

Olen lukenutkin paljon juuri tuota Hulkkaus ja muut treenimenetelmät-osiota, ei vaan jotankin osunut silmään.. Kokonaisuus ratkaisee toki, sitö olen yrittänyt päähäni takoa!

Aika rankasti joissain yleisen puolen postauksissa kuitenkin ruoditaan juuri tuota iltahiilaria ja esim.itse olen joskus hukassa siitä, ketkä puhuvat asiaa ja ketkä ei. Siis en ole vielä ihan kaikkien nimimerkkien taustatiedoista perillä koska vasta n. puoli vuotta sitten olen Pakkiksen löytänyt:)

Kompataan edellisiä, kokonaisuus ratkaisee eikä se mitä syöt tiettyyn kellonaikaan. Mun perusiltis on puoli litraa maitokaakaota (paino sanalla KAAKAO) ja pari voileipää. Puuro on myös kiva iltis ja makeanhimon yllättäessä erikoisiltiksenä kaapista löytyy muroja (maidon ja hillon/ sokerin kanssa). Joskus juon öisinkin maitokaakaota vessareissullani, mutta kyllä ne mun turhat hiilarit tulee jostain ihan muualta! Enkä varmana oo pullea, en oo en oo en oo! :D

kun nyt hiilareista on lähdetty keskustelemaan niin mitäs mieltä olette muroista/mysleistä?
useimmissa kun on aika paljon sokereita :hyper:

tällä hetkellä itseltäni kaapista löytyy niitä täysjyvä murokkeita (shredded wheat nimisiä muistaakseni) jotka maistuvat ihan hyviltä mehukeiton kanssa, maidon kanssa aika mitäänsanomattomia.

happyfrogille Ne muromyslit sisältää aika paljon sokeria jotai about 20 g ja eihän niissä shredded wheateis ole kuin 6 g,eron kyllä huomaa. Ite en tykänny joskus noista wheateista ku jogurtin kanssa missä tietenkin on sokeria ja muromysli menee taas hurjan makeeks silleen.

tuolla aikasemmin olikin normi myslin ravintoarvot esillä ja sehän todettiin passeliksi ja ite en näe minään hirveeen huonona tota täysjyvävehnämuroa.

Edit: siis mitä söit tänään/eilen oli tosta myslistä puhetta

Mitäs mieltä ootte all braneistä verrattuna puuroon? Mä en oo niin kovin innostunu tuosta puuron syömisestä, kyllästyn tosi pian siihen... Siks syön aamupalalla usein all braneja maidon kans. Ne on nii-in hyviä.

Noista hiilareista mulla on sellanen mielipide, että mihin tahansa vuorokauden aikaan niitä syö, niin kannattaa välttää runsasta rasvaa hiilareitten kans yhdessä.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
tosi paljon kumminki puhutaan tosta hiilareitten ajoituksesta, että aamulla ja reenin jälkee pitäs ne nauttia suurimmaks osaks..??

Näin juuri, jos tarkotuksena minimoida rasvankertyminen samalla kun kalorit on plussalla. Ehkä placeboa, mutta mielestäni toimii itselläni ainakin vähintään kohtuullisesti. :rolleyes:

Itselläni salitreeni ajoittuu yleensä n. klo 21-23, jonka jälkeen nautin (yleensä) palkkarin ja sen jälkeen iltapalan, joka sisältää prot. että hiil. Yleensä syön rahkaa ja pari ruisleipää leikkeleellä. Tässä on vaan se ristiriita, että sanotaan treenin jälkeisen aterian olevan tärkein päivän ateria yhdessä aamupalan kanssa, ja näin ollen sen tulisi sisältää reilusti hiilareita. MUTTA toisaalta hoetaan koko ajan, että iltahiilarit pitäisi saada pois. Itsellänihän treenin jälkeinen ateria ja iltapala ovat siis yksi ja sama. Niin että jätänkö treenin jälkeisestä/iltapalasta ne hiilarit kokonaan pois, sillä tuleehan niitä jo palkkarista...?
Myönnän olevani kyllä pieni hiilarihiiri, sillä jatkuvasti on himo ruisleipään, jugurttiin, hedelmiin tm.. Ihme kyllä, ajatus tuoreesta ruisleipäpalasta on paljon houkuttelevampi kuin esim. suklaapatukka tai karkkipussi, joista näen tuskin enää edes unia..:D

Näin juuri, jos tarkotuksena minimoida rasvankertyminen samalla kun kalorit on plussalla. Ehkä placeboa, mutta mielestäni toimii itselläni ainakin vähintään kohtuullisesti. :rolleyes:

No niin, nyt meni taas usko siihen että voisin puuroni vielä syödä...:( No ei vaan, kai se on aika yksilöllistä ja riippuu muusta ruokavaliosta.. kai. :rolleyes:

Ja kukkikselle: treenin jälkeen elimistö tarvitsee takuuvarmasti hiilareita joten jos illalla treenit niin käsitykseni mukaan tarvitset hiilareita ihan yhtä paljon kuin tarvitsisit päivätreenissä, ehkä ei ihan niin massiivisesti (tyyliin kattilallista riisiä) koska sun ei enää tarvitse jaksaa tehdä mitään muuta mutta ehdottomasti kohtuullisen runsaasti on hyvä. Minä en ainakaan pihistele treenin jälkeisistä hiilareista vaikka muuten rajoittelen ja pohdiskelenkin ruoka-asioita paljon. (ihan liikaa ja turhaan.) Ja aina kunnon hiilaripäivän jälkeen on kyllä niin palautunut olo että kyllä niillä tekemistä palautumisen kanssa todellakin on! :)

No niin, nyt meni taas usko siihen että voisin puuroni vielä syödä...:( No ei vaan, kai se on aika yksilöllistä ja riippuu muusta ruokavaliosta.. kai. :rolleyes:

Äläs nyt :lol2:. Se on AIVAN varmasti yksilöllistä ja kaiken lisäks voin lisätä, että en edes ole kokeillut, kertyisikö enemmän läskiä jos söisin myös illalla (runsaasti) hiilareita (puhun nyt treenailuajoistani) :rolleyes:.

Ja tosiaan hiilareita ei tarvitse missään nimessä pelätä, varsinkaan treenin jälkeisellä aterialla. :thumbs:

Tää on ihan vaan mun esimerkki, mut tossa alkuvuonna, ku siis söin kovinki reippaasti, söin viimesen oikeen ruoan useimmiten vasta n. puol ysin aikoihin illalla. Kävin reenaamassa seiskan maissa ja tietty sen jälkee, palkkarin lisäks, söin sit ihan oikeen ruoan.
Mulla tää ainakin toimi toivotulla tavalla enkä mä, ainakaan omasta mielestäni:D , keränny hurjia määriä fläsää. Sitä toki oli jo omasta takaa;) ...

Ehkäpä tämä pieni hiilari"kammo" johtuu myös monista uusista dieeteistä, joissa vältetään tai vähennetään hiilareita. Näin siis tosin tapahtuu joka aterialla eikä pelkästään iltapalalla. Itsekin kokeillut monenmoisia iltapaloja mutta paras minulle vain on (jonkun mittapuussa runsaahkoosti) hiilareita sisältävä ateria. Syön usein ruisleipää tai sämpylää lisukkeena kasviksia ja leikkeleitä sekä teetä ja mahdollisesti rahkaa/jugurttia. Vaihtoehtosesti kaurapuuroa, maitoa, marjoja. Minulla tällainen iltapala ainakin tuo kivasti unen. Usein aamupalani onkin sitten vähempi hiilihydraattinen, jos näin voi sanoa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom