Ossi- sanoi:
Oke..annetaampa nyt tulla niit mitä kysyttiin..Eli coopperis menee 2900m.
Tuo on minusta ihan koht hyvä nuorelle.ja enemmä taijan olla pikamatkan juoksia muutta kuitenki.Harrastan luukuntaa säännöllisesti .ja En tietääkseni ole ylipainoinen.pituutta on 160cm ja painoa 52kg.
Ja tuosta sydän jutusta senverran että se ilmenee että alkaa sydäntä rasittaan..en uuvu hirveesti..mutta eij toi juttu kumminkaan enään mikään iso propleema oo.
Unen uskon olevan kunnossa.ja ravinto puoli ''jotenki''..
Ja hiihtoo ois tavote rityisesti parantaa..Heikkouksiani on hiihdossa :
Kestävyys/kunto.ja lihakset menee aika helpolla maitohapoille.
Mutta itseluottamusta kyllä löytyy ja nopeutta.juuh..taitaa olla aika mennä syömään.
PS:et ilmeisesti puhu suomea äidinkielenä? Sekavista teksteistä huolimatta suomi on äidinkieleni ja äitini äidinkielen opettaja.. :D
Itse aloittelin tuohon aikaan (ehkä 13-vuotiaana, en muista tarkkaan) juoksua. Pikamatkoista ei toivoakaan, mutta juoksin paljon peruskuntolenkkiä. Cooperini nousi vuodessa 2800->3050 mikäli oikein muistan. Mutta juoksin nimenomaan peruskestävyyslenkkejä, jotka eivät vaikuta cooperiin kovin paljoa. (Tai vaikuttaa toki, niinkuin noista minun tuloksistani näet, mutta tehokkaampiakin tapoja on...) Cooperisi on hyvä, pikkuisen kun parannat niin se on erinomainen.
Mikäli haluat nimenomaan noita pikamatkoja treenata, niin ota harjoitteluusi paljon spurtteja ja intervallitreenejä. Vaikka yks pitkä ja kevyt lenkki viikkoon, kahtena-kolmena päivänä sitten noita nopeustreenejä. Kuntotasoa ei voi kuitenkaan ikinä netistä sanoa, joten kokeile itse millaisia liikuntamääriä elimistö pystyy käsittelemään.
Paino ainakin on herralla kohdallaan.
Joku on sanonut, että hiihdossa luisto tulee suksista ja pito käsistä (sauvoista). Eli käsien kestävyys on tärkeää. Yksi todella hyvä treeni on hiihto ylämäkeen tasatyöntönä (jalat eivät tee työtä, vaan työnnät pelkillä käsillä). Tottakai: hiihto kehittää hiihtoa, hiihdä paljon ja sitten vielä vähän enemmän. Mikäli tahdot kestävyyttä nimenomaan, niin kannattaa tässäkin muistaa, että maltti on valttia. Hiihdä rentoa vauhtia vaikka pari-kolmekymmentä kilometriä kerrallaan. Välillä sitten nopeasti, että paikat tottuu kovaankin tempoon.