Hidas palautuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Su-Su
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Semmonen ongelma, että tuntuu et mä palaudun treeneistä hirmu hitaasti. Maanantaina jos käyn vaikka edes pumppitunnilla (tai salilla), vielä keskiviikko-torstainaki tuntuu siltä et ei o viel palautunu täysin ja sit menee melkee koko viikko ettei tee mitää, ärsyttää. Kipeet ne lihakset on vaan ehkä seuraavana päivänä, muina päivinä niissä on semmonen jännä vetämätön tunne.
Voisko tää olla yhteydessä ylikuntoon? Mittasin täs yks päivä leposykkeen aamulla, ku makoilin sängyssä; n.58-59 ja sitte pomppasin ylös sängystä; syke nous n. 90:een!
Mitäs ootte mieltä..?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Voisko tää olla yhteydessä ylikuntoon? Mittasin täs yks päivä leposykkeen aamulla, ku makoilin sängyssä; n.58-59 ja sitte pomppasin ylös sängystä; syke nous n. 90:een!

Voi olla, mutta ko. sykevaihtelu ei kyllä ole vielä mikään todiste ylikunnosta. Eikös ylikuntoon sitäpaitsi kuulu leposykkeen kohoaminen?

Laittaisitko tänne näkyville treenisi ja syömisesi, niin olisi helpompi arvioida tilannetta?

Muistelen että olisin joskus täältä lueskellu, että juuri tuolla tavalla, että mittaa leposykkeen ja sitten nousee rivakasti ylös, voi suuntaa antavasti arvioida että onko ylikunto uhkaamassa. Ero ei muistaakseni saanut olla yli 20:tä. Ja minulla kun tosiaan se nousi n.60stä lähes sataan!
Mutta olisiko jollain enemmän tietoa tosta mittaustavasta? Sillä oli tosiaan joku hienompikin nimi, mutta en millään muista sitä..

Niin, niitä ruokailuja ja treenejä..

Mulla vaihtelee treenimäärät suht paljon, jonain viikkona treenaan 6krt/vko ja joskus taas vaan 3krt/vko. Kaks jakosella joka tapauksessa treenaan.
Täs on nyt tyypillinen treeniviikko:
Ma. Sali (yläkroppa)
Ti. Sali (alakroppa)
Ke. Vp
To. Bodycombat
Pe. Sali (ylä)
La. Sali (ala)
Su. Vp
Ja lihastenkasvatus tavoitteena :)
Joskus korvaan salin pumppitunnilla. Ja combatin spinnillä.

Syömiset sitten:
9.00 1dl kaurahiutaleita puurona, vähän leseitä, n.100g raejuustoa puuroon sekoitettuna, omena

11.00 rahka

13.00 jotain perinteistä kotiruokaa (perheen lounaskahvilassa) esim. lihapullia ja muusia

16.00 kananfileesuikaleita, ruispastaa, porkkana, salaattia

sali, palkkari

20.00 ruisleipää, kinkkua päällä, tonnikala purkki tai kananmunanvalkuaisista tehty munakas jossa katkarapuja, kalanmaksaöljy ja 1rkl rypsiöljyä

Tollasena yritän ruokailurytmin pitää, joskus tosin venyy ruokailuvälit vähä liian pitkiks, mut yleensä se menee noin.

Semmonen ongelma, että tuntuu et mä palaudun treeneistä hirmu hitaasti. Maanantaina jos käyn vaikka edes pumppitunnilla (tai salilla), vielä keskiviikko-torstainaki tuntuu siltä et ei o viel palautunu täysin ja sit menee melkee koko viikko ettei tee mitää, ärsyttää. Kipeet ne lihakset on vaan ehkä seuraavana päivänä, muina päivinä niissä on semmonen jännä vetämätön tunne.
Mitäs ootte mieltä..?

On itse asiassa pitänyt kirjoittaa itsekin samasta asiasta kun välillä on niin jähmee ja vetämätön olo treeneistä seuraavana (tai sitä seuraavana) päivänä. Ja kun huvittais kuinka lähteä salille niin tuntuu että kroppa pistää vastaan. :wall: Kyllä sitä tulee usein sitten lähdettyä treenaamaan mutta olo on silti tosi väsähtänyt. Ja kun tekis mieli treenata enemmän! (tällä hetkellä salia 3 X /viikko + 1 x pumppitunti). Syön (mielestäni) ihan hyvin mutta nukkua ei viikolla usein ehdi tarpeeksi. Mitään palautusjuomaa en käytä.

Zone-sarja -42%
Ortostaattinen syke mitataan niin, että ensin katsot sen leposykkeen lepäilemällä makuullaan 3-5min. Sitten nouset ripeästi ylös, odotat minuutin ja katsot jälleen sykkeen. Jos ero on yli 20, voi kroppa olla ylirasitustilassa.

Keho tottuu ajan kanssa rasitukseen. Se vaatii säännöllistä harjoittelua ja esim. vuoden säteellä pystyt näkemään hyvin miten paljon kunto on noussut. Omalla kohdallani olen tämän nähnyt ihan käytännössä: viime kesänä treenasin 4-8h viikossa ja jo tuo määrä sai kropan jumittelemaan ja mielialan vaihtelemaan. Nyt keho kestää 12-15h viikossa treeniä ja palautuu vielä ihan kiitettävästi, vaikka olen dieetillä. Tällä hetkellä itse asiassa päivä, jolloin treenejä ei tule kuin yksi, tuntuu ihan lepäilyltä...

Toki pitää osata hellittää silloin kun kroppa tosiaan kertoo että nyt on levon aika. Sulla ilmeisesti kuitenkin liikuntamäärän vaihtelun vuoksi osa viikoista on myös suht kevyitä? Ainakin mä olen huomannut, että mun kehoni tarvitsee kevyitä viikkoja. Muuten tulee kremppoja ja kipuiluja ja tuntuu, että seinät alkaa kaatua päälle.

Pyri kuuntelemaan kehoasi. Pää saattaa kertoa mitä hyvänsä - sitäkin, että pitää treenata väsyneenä vaikka se ei olekaan järkevää. Jos keho todella sanoo, että nyt tarvitset lepoa, silloin lepää. Jos se on ennemmin pää, joka sano että "ei huvita, en nyt jaksa, eikö tuo kehokin ole pikkuisen väsynyt..." niin sillon mars vaan menoksi.

Mitä jos ottaisit nyt yhden kevyen viikon tähän väliin: käyt vaikka yhdessä bodypumpissa ja teet muutaman kevyen lenkin, muuten annat vaan kehon levätä ja muistat käydä jääkaapilla usein jotta kroppa saa myös ravintoa palautumista varten. Ensi viikolla sitten uusi höyry päälle? :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom