Hermovenytykset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heetu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei! Joku varmaan foorumilla tietää mistä puhutaan, eräs jumppaohjaaja mainitsi kerran sanan ja jäin miettimään, mitähän mahtavat olla. Google ei auttanut ainakaan suomeksi, joten jos on englanninkielisiä linkkejä, niin otetaan kiitollisena vastaan. Tekeekö joku teistä itse hermovenytyksiä? (sorry, jos tyhmä kysymys!)

en oo kuullu että hermon venytystä joku kauheesti tekis. Hermot saattavat venyä jos esim. takareisiä venyttelee jalat aivan suorana jolloin hermoradat ovat kaikkein pisimmillään. Jos jollain on tietoa että miten, ja mitä ihmeen hyötyä siitä saa niin mielellään kuulisin kanssa.

Googlaa "neuraalikudoksen mobilisaatio" tai "neural tissue mobilization"
Leikkauksen jälkitiloissa tuota käytetään ja joskus jonkun vamman vaurion jälkitilana voipi tulla tilanne jossa ko. menetelmää tarvitaan. Esmes välilevynpullistuman jälkitilana saattaa tulla tällainen ahtautunut hermojuuri, jota tarvihtee sitten lempeästi venytellä

Hermovenytykset kuntoutuksessa

Hei! Joku varmaan foorumilla tietää mistä puhutaan, eräs jumppaohjaaja mainitsi kerran sanan ja jäin miettimään, mitähän mahtavat olla. Google ei auttanut ainakaan suomeksi, joten jos on englanninkielisiä linkkejä, niin otetaan kiitollisena vastaan. Tekeekö joku teistä itse hermovenytyksiä? (sorry, jos tyhmä kysymys!)

Moikka!

Kysymys hermovenytyksistä ei ole tyhmä. Hermojen tehtävä on käskyttää lihaksia. Hermojen tehtävä on haasteellinen, kun otetaan huomioon lihaksen supistuskäskyn lähtö aivoista tai selkäytimestä kohdelihaksiin. Viestin kulkumatka pitkin hermoja voi olla helposti yli 1,5 m. Ideaalissa tilanteessa hermo kuljettaa käskyn lihakseen olit sitten vääntyneenä mihin asentoon tahansa, vaikka hermo joutuisi matkan varrella taipumaan ja kiertymään. Tämä siis vaikka hermo kulkee ahtaasti lihasten, luiden, nivelten ja lihaskalvojen välissä.

Hermojen toimiminen eri asennoissa perustuu hermon kykyyn venyä ja liukua kudosten välissä. Hermo pysyy elastisena ja liukuvana saadessaan säännöllisesti liikettä. Pitkäaikainen liikkumattomuus tai hermovaurio esim. iskun tai äkillisen ylivenytyksen seurauksena voi johtaa hermon kyvyttömyyteen liukua tai venyä riittävästi. Tämä voi johtaa erilaisiin hermoperäisiin oireisiin, kuten särkyyn, puutuneisuuteen, voimattomuuteen, lihaksen nopeaan väsyvyyteen tai liikerajoitukseen. Näitä vaivoja hoidetaan ns. neuraalikudoksen mobilisaatiolla, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että hermoa jonka liikuntakyky on häiriintynyt hoidetaan tarpeen mukaan joko hermon liuútus tai venytys hoidoilla. Hoitomuodoista on varsin helppo kehitellä kotiharjoitteita, joista myös monet kuntosaliharjoittelijat hyötyvät takana olevista treenivuosista riippumatta. Erinomaisia kuntoutusalan ammattilaisille suunnattuja teoksia on runsaasti esim: David S Butlerin Mobilisation of the Nervous System. Kansantajuisempia teoksia ei ole itselleni tullut vastaan.

Käytännössähän venytykset kannattaa tehdä pumppaavina, ei pitkäkestoisina. Itse olen ymmärtänyt, että ideana on ikään kuin herätellä hieman hermoa.

Helppo tapa tehdä esim käden hermoille, yleensä joko kyynär- tai keskihermolle, on seuraavanlainen. Tai siis että yritän selittää: Vie vaivaava käsi suorana sivulle (ehkä hieman myös takaviistoon)-->laita vaivaavan hermon sormet (vaikkapa pikkurilli ja nimetön) esim. ovenkarmiin-->taita rannetta kämmenselän suuntaan ja hae siitä sellaista hieman ikävähköäkin venytystä. Kyllä sen huomaa kun hermo venyy. Saman homman voi tehdä keskihermon sormille, peukusta keskariin.

Jaa-a..enpä tiedä oliko miten hyvin selitetty.. No kuitenkin, tunne on sama jalassa kun jalka suorana venyttää takareittä ja vielä kun taittaa nilkkaa ylöspäin niin johan alkaa tuntua.

Ja tosiaan ei mitää 4x15min, vaan lähempänä ~10x2-6sek ;)

Käytännössähän venytykset kannattaa tehdä pumppaavina, ei pitkäkestoisina. Itse olen ymmärtänyt, että ideana on ikään kuin herätellä hieman hermoa.

Ja tosiaan ei mitää 4x15min, vaan lähempänä ~10x2-6sek ;)
Ja vielä tarkennuksena, kuten aiempanakin jo hieman vihjaistiin:
Kyseessä siis ei ole hermon venyminen/venyttäminen! Hermo sietää venymistä todella huonosti, koska "venyessään" hermon poikkipinta-ala pienenee, jolloin hermon sisäinen paine kasvaa, joka taas vaikeuttaa, jopa estää, hermon sisäistä verenkiertoa ja sitä kautta hapen saanti rajoittuu.

Eli "pumppaaminen" on todellakin homman nimi, missään nimessä ei ole tarkoituskaan jäädä hetkeksikään paikoilleen. Toinen ohje: Kipua tai voimakasta jännitystä ei saa tuntua harjoitteiden aikana. Hermokuduksen liikuttelulla (mobilisointi) pyritään nimen omaan jännityksen ja kivun lievittymiseen, ei niiden synnyttämiseen.

Käytännössä tämä tarkoittaa hallittuja, kontrolloituja liikkeitä nivelten sen hetkisten liikeratojen ääriasennoissa.

Tai-ji:n liikesarjoista löytyy mielenkiintoisia asentoja, samankaltaisia kuin Buttlerin yläraajojen hermojen tensiotestit. He puhuvat KI:n virtaamisesta, itse mieluummin puhun hermojen liikkuvuudesta ja veren virtaamisesta, kuten Buttlerkin...

Back
Ylös Bottom