Hengittämisestä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten teillä on tapana hengittää sparrin aikana tai vaikka säkkiä mätkiessä? hengitättekö kokoajan pelkästään nenän kautta? Minua on myös kiinnostanut kun yleensä ihmiset joko hengittää kovaäänisesti kun tehostaa uloshengitystä tai sit suhisee ilmeisesti nenän kautta vai olenko väärässä? Törmäsin kaveriin kuka väitti että suhina kuuluisi suusta mutta siinähän menisi hengittäminen ihan pieleen vai olenko väärässä? Kiitos jos jaksatte vastata tyhmään kysymykseeni :dance: ps. Itse en ainakaan jos nopeita sarjoja lyö niin osaa pelkästään suhisemalla hengittää :o

Monet hengittää ulos voimakkaasti ulos iskiessään eli tästä moinen suhina. Ihan samanlailla kun penkistä nostellessa hengitetään ulos punnerus vaiheessa. Valmentaja selitti asiaa niin että tietää ainakin että ottelija hengittää kun jotain pihinää kuuluu :D

Vatsalihakset myös jännittyvät tiukalla ulos hengityksellä. Eli vatsalihakset jännittyy vasta iskun suojaksi.
tai mielestäni sen tuhinan tarkoitus on hengittäminen ja vatsalihasten jännitys

Toi riippuu tosi paljon valmentajasta. Thainyrkkeilyssä sai aina satikutia jos ei joka lyönnin ja potkun yhteydessä kuulunu kauhee suhina :) Vaparissa ja potkunyrkkeilyssä ei sparratessa ainakaan kauheen moni sihise. Mutta suustahan se sihinä tulee, tai ainakin muay-thaissa opetettiin näin mulle.

En ole mikään kamppailulajihemmo mutta tiedän sen verran että se suhina on tapa tuottaa painetta kehon sisällä. Paine taasen johtaa räjähtävämpään voimaan. Näin ERITTÄIN simppelisti sanottuna. Jos kiinnostaa niin kannattaa lukea Pavel Tsatsoulinen The Naked Warrior. Siinä selittää tuon homman aika kauttaalleen.

Monet hengittää ulos voimakkaasti ulos iskiessään eli tästä moinen suhina. Ihan samanlailla kun penkistä nostellessa hengitetään ulos punnerus vaiheessa. Valmentaja selitti asiaa niin että tietää ainakin että ottelija hengittää kun jotain pihinää kuuluu :D

Mutta kysymys kuuluu että mitä kautta hengitetään ulos :D minulle ainakin on aina kerrottu että ainoastaan nenänkautta pitäis hengittää ja nyt vasta törmäsin väitteeseen että jotkut muka hengittäs suun kautta ja suhisis.. http://www.youtube.com/watch?v=RI5qLETLk5E <- tommonen viellä löyty ja mikäli tuohon kaveriin on uskomista niin oon ollut oikeassa mutta tuollakin on keskustelua ja siellä väitetään että suun kautta tuotetaan tehostettu hengitys hmm.........

Toiset sihisee enempi, toiset vähempi. Minä enempi. Kyllä se hengitys silloin suun kautta kulkee. Suhahdus siis "lähtee liikkeelle" samaan aikaan kuin lyönti.

Oon joskus kuullut kaikki perustelut tuolle hengittämiselle, yleensä juuri tuo iskun tehostaminen ja vatsan jännittäminen mainitaan. Itse oon niin oppinut tuohon hiton sihinään, että oudolta tuntuisi ilman sitä lyödä lyöntejä, vaikka joku nyt paljastaisi ettei siitä mitään hyötyä olisikaan. Ainakaan en osaa ajatella, että tuossa hengittäminen jotenkin pieleen menisi. Oikein nopeiden sarjojen kohdalla taitaa joskus tulla saman uloshengityksen aikana useampi lyönti.

Ärjyyhän ne heittolajien harrastajatkin. Niin että kai siitä jotain lisäpontta saa...

Kuulostaa ainakin pelottavalta jos ei muuta kun sihisee! Ainakin vaparissa huomaa usein kuka on kova strikeri ja kuka ei sen sihinän perusteella :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Myös lyödessä? Tästä on aika vaikee löytyy netistä mitään faktaa kun toinen sanoo toista ja toinen toista heh :)
Itse ainakin hengitän ulos suun kautta ja niin tekevät myös ne, keitä olen tarkkaillut treeneissä. Sihisen sieltä hampaitten välistä. (Tätä kirjoittaessa piti oikein testata tuota asiaa, hengitystä en onneksi tee kovin tiedostaen nyrkkeillessäni.) Mutta mitä hiton väliä sillä itse asiassa on? Eiköhän kamppailijan ole paras hengittää sillä tavalla, mikä itsestä tuntuu luontevalta.

Meidän valmentajamme kiinnittää melko paljon huomiota hengitykseen. Aina ratauttelua tehdessäkin pitää muistaa hengitys. Mielestäni hän kyllä itse mallia näyttäessään hengittää ulos nenän kautta. (Itse en voisi, nenä on sattuneista syistä aina tukossa.) Myös narua hypellessä ja erätauoilla pitää hengittää valmentajan ohjeiden mukaan. Silloin ehkä hengitän nenän kautta.

Mun käsitys asiasta on, että se uloshengitys iskun aikana auttaa koordinoimaan yläkropan suoritusta ja jännittämään keskikehoa lyönnin tueksi, kaukaisesti ajateltuna samaan tapaan kuin puntteja nostellessa tai vatsalihaksia tehdessä hengitetään ulos että saadaan kovimmat tehot aikaiseksi. Koettakaapa hengittää lyönnin aikana voimakkaasti sisään, ei ainakaan mulla onnistu, vatsalihakset kun tekevät vastakkaissuuntaista työtä.

Mihinkään sen ihmeellisempään painejutskaan en usko, onhan näitä joka lajissa omansa, milloin chi-energiaa ja milloin voiman hamstraamista maasta - taitavat vaan kaikki perustua mielikuvaharjoitteluun ja sitä kautta lihaksiston tehokkaampaan työskentelyyn :)

Mulla on sparratessa suussa sekä ylä että alahampaita suojaava hammasuoja, sen keskellä on raot joiden kautta voi helposti hengittään ja puhaltaa ilmaa ulos. Eli vaikka on suu käytännössä auki ei leuka pääse heilahtaa vaikka isku osuiskin koska hampaat puristuu koko ajan yhteen. Oon käyttänyt aiemmin tavallista yks osasta, mutta omasta mielestä tää kakspuolinen on sata kertaa parempi myös hengittämisen kannalta. Ite en osaa nenän kautta puhaltaa varsinkaan jos oon oikein hengästynyt, tuntuu että räkää tulee ulos enemmän kuin ilmaa.

Merkki on Powrgard extreme, shock transfer gore.
Tässä vähän mainosta:

Powrgard Stealth sekä Extreme- mallit antavat parhaan mahdollisen suojan (ei laboratoriovalmisteisissa suojissa) hampaille sekä leuoille. Ne myös istuvat luonnollisen tuntuisesti suuhun.
Hammassuojan patentoitu rakenne suojaa erityisen hyvin myös leukaniveliä iskun tai vastaavan voiman osuessa leukojen alueelle sekä jakaa etuhampaisiin kohdistuneen iskun vaimennettuna laajemmalle alueelle. (Genuine Shock Transfer Core Protection) Suojan sisäosa on kovempaa materiaalia. Poskihampaiden kohdalla vaimennukset – Stealth: 3mm/Extreme: 6mm.
Powrgard Stealth on ideaalinen kaikkiin kontaktilajeihin. Sen istuvuus ja käyttömukavuus turvallisuuden lisäksi takaavat suojan luontevan käytön.

Mikä on oleellisin ero ”tavallisiin” suojiin verrattuna?

Tavalliset, muutaman euron suojat ovat liian joustavia ja useimmiten yksikerroksisia. Niiden rakenne ei todellisuudessa suojaa laukaniveliä, -luuta ja hampaita iskun tai vastaavan voiman osuessa. Tavalliset suojat voivat olla myös huonosti istuvia ja epämukavia käytössä.

Suositut

Back
Ylös Bottom