Helsingin juoksureitit

Ikä
48
Harrastatko juoksua? Mitkä ovat mielestäsi parhaimmat juoksureitit, joihin kaupunkilaisenkin on kätevä mennä? Itse asun Kalliossa ja kaupungin vilinässä ei ole mukavaa juosta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näin talvella ainakin tuo junaradan vieressä menevä pyörätie (Helsinki - Leppävaara) on ollut tylsyydestään huolimatta hyvä valinta. Muualla liukasta, mutta se on lähes aina ollut hyvin aurattu ja hiekoitettu.

- Mannerheimintie aina juoksukunnossa
-- Kivihaan risteyksestä (Mannerheimintien lopussa) voi jatkaa kolmeen eri suuntaan:
--- Malminkartanoon, jossa iso kukkula. Reitti tasasta. n. 7km. IMO hyvä pitkä lenkki.
--- pohjoiseen, esim. Pirkkola tai Paloheinä.
--- kääntyä suoraan keskuspuistoon, jossa paljon polkuja ja eri reittejä.

- Tai voit mennä Kalliosta suoraan keskuspuistoon ja juosta sitä pitkin pohjoiseen
osa_alueet.jpg

Pururatoja
-Pirkkola
-Metsälä
-Maunula (sama kuin Metsälän..?)
-Stadion (edit: tämä ei muuten olekaan pururata)
-Paloheinä
-Meilahti
-Leppävaara (Espoota?)

Muita hyviä:
-Keskuspuistossa hevosille tarkotetut tiet. Tällä hetkellä 30cm puuterikerroksen peitossa -> Hyvää vaihtelua.

Mulle on muodostunut seuraava vakiolenkki:

Alppiharju-Linnanmäki-Laakso-Pikkuhuopalahden ympäri ja takas.

Tuo Laakson ja Pikkuhuopalahden ympäristö on ainakin musta mukavaa lenkkeilyseutua. Näin talvella nuo paikat ei tietenkään ole kovin kummoisessa kunnossa ja itse alankin yleensä juoksentelemaan vasta lumien sulaessa.

Itse asun myös Kalliossa ja käyn silloin tällöin kesäisin kiertämässä vanhan kaupungin lahden (n. 13,5 kilometriä). Tosin kunto ei riitä juoksemiseen, mutta kevyttä hölkkää ja kävelyä sekaisin sekä sauvakävellen. Eli jos vaikka Kurvista lähtee, niin Hämeentietä Hobby Hall'ille, sieltä puiston läpi sillan yli sinne koskelle, josta sitä luonnosuojelureittiä Herttoniemeen ja sieltä Kulosaaren läpi takaisin Kurviin.

Toinen lyhyempi lenkki (n. 8 km) on mennä nk. Koskelan lenkki, eli Kurvista Hämeentietä Hobby Hall'ille, sieltä Koskelantietä Mäkelänkadulle ja takaisin Kurviin.

Kolmas lenkki on (muistaakseni noin 6 km) mennä kurvista Hesaria pitkin Töölönlahti ympäri ja takaisin.

Tuolla Vanhan kaupungin lahden ympäristössä ei ole talvikunnossapitoa, vaan käsittääkseni ladut talvisin, jos sää sallii. Sen voi myös pyöräillä.

Kuten KVU tossa yllä sanoin ja peistatusta kartasta näkyy Kalliosta ei oo paha rasti länsipasilaan josta pääset suoraan keskuspuistoon. Siitä sitten hiekkatietä suoraan niin pitkälle kun viittii/jaksaa. Voit juosta keskeytymättä vaikka Paloheinään ja takas jos haluut. Keskuspuistossa on suht mahdoton eksyä, risteykset on hyvin viitoitettu ja aina löytyy kilsamerkinnät. Käsitin että haluut nimenomaan luontoon juoksemaan niin toi keskuspuistoon ja pohjoiseen toimisi todella hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom