Helppo tapa arvioida penkkituloksen kovuus.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu
Tuolla lukkoon laitetussa threadissa oli vähän aiheesta. Mielestäni se ei ole hyvä tapa, jos puhutaan montako kertaa oman painon penkkaa. Mietin tätä aikanaan ja totesin, että se montako kiloa yli oman painon penkkaa on melko luotettava ja helppo laskea. Kokeilin verrata sitä tarkkuudessa pistetaulukoihin ja se pitää niihin nähden melko hyvin kutinsa.

Eli saavuttaakseen "kovan" penkkituloksen, pitää pienten lihaksien hermotuksen olla huippuluokkaa. Sama penkkitulos isommilla lihaksilla ei olekaan yhtä kova. Tai miksi rasvan määrä vaikuttaisi tulokseen siten ettei se enää olekaan niin kova kuin 15kg hoikempana? Olisikos parempi tapa arvioida tuloksien kovuutta se, että vertailtaisiin nostomatkan pituutta? Eli voimanostossakin painoluokat pois, ja nostomatkaluokat tilalle :D

- nimim. pienet huonosti hermotetut lihat sielä jossain läskien alla

ressukka sanoi:
Eli saavuttaakseen "kovan" penkkituloksen, pitää pienten lihaksien hermotuksen olla huippuluokkaa. Sama penkkitulos isommilla lihaksilla ei olekaan yhtä kova. Tai miksi rasvan määrä vaikuttaisi tulokseen siten ettei se enää olekaan niin kova kuin 15kg hoikempana? Olisikos parempi tapa arvioida tuloksien kovuutta se, että vertailtaisiin nostomatkan pituutta? Eli voimanostossakin painoluokat pois, ja nostomatkaluokat tilalle :D

No eihän se tulos tietenkään ole enää yhtä hyvä jos on lihonut 15 kiloa ja silti nostaa vain saman raudan.

Force sanoi:
Wilksin taulukossa tuo sääntö pätee melko hyvin jos kehonpainot ovat about 10 kilon säteellä. Isommissa painoeroissa se ei enää toimi. Ei taida pelkästään penkkipunnerrukseen olla mitään taulukoita olemassa.

http://www.suomenvoimanostoliitto.fi/wilks.htm

Kyllä se ainakin minun laskuissani toimi joskus jopa paremmin kun paino eroa oli enemmän esim. 67,5 ja 125. Joskus pienillä painoeroilla ero oli suurempi. Monesti eroa ei ollut montaa pistettä ja kahdeksan oli jo iso ero. Herää tietenkin kysymys paljonko on liian iso ero. Jos kiinnostaa, niin kokeilkaapa itse laskea kuinka hyvin se pitää paikkansa.

En tiedä onko penkkiin omia taulukoita, mutta eikö penkikisoissakin lasketa pisteitä.

Force sanoi:
No eihän se tulos tietenkään ole enää yhtä hyvä jos on lihonut 15 kiloa ja silti nostaa vain saman raudan.

Ei se painoluokka-ajattelumallin mukaan olekaan. Mutta ei se tanko sitä tunne paljonko siellä on massaa alla pukkaamassa. Ja ainahan voi ajatella että ihan hyvin kevyempi kaveri voi kasvattaa ne isommat lihakset tai lihottaa itsensä jos sillä tavalla nousisi helposti paljon enemmän penkistä.

Mutta toisaalta on hyvä juttu, että voimanosto on tasapuolinen laji siinä mielessä, että monessa muussa lajissa (kuten yleisurheilussa) pitää pärjätäkseen olla lahjakas myös kokonsa puolesta - eli se absoluuttinen suorituskyky ratkaisee.

mtk77 sanoi:
Kyllä se ainakin minun laskuissani toimi joskus jopa paremmin kun paino eroa oli enemmän esim. 67,5 ja 125. Joskus pienillä painoeroilla ero oli suurempi. Monesti eroa ei ollut montaa pistettä ja kahdeksan oli jo iso ero. Herää tietenkin kysymys paljonko on liian iso ero. Jos kiinnostaa, niin kokeilkaapa itse laskea kuinka hyvin se pitää paikkansa.

Kappas, tuo 67,5 ja 125 esimerkki toimii. Kyllä se näköjään melko lähelle osuu miltei kaikissa painoeroissa. Isoimpia eroja tuli jossain 67,5 vs. 90.

ressukka sanoi:
Ei se painoluokka-ajattelumallin mukaan olekaan. Mutta ei se tanko sitä tunne paljonko siellä on massaa alla pukkaamassa. Ja ainahan voi ajatella että ihan hyvin kevyempi kaveri voi kasvattaa ne isommat lihakset tai lihottaa itsensä jos sillä tavalla nousisi helposti paljon enemmän penkistä.

No kyllähän sillä liho(i)ttamisella saakin lisää rautaa tankoon. Jos lisää painoa 15kg eikä penkkitulos nouse vähintään sitä 15 kiloa, niin kaikki on mennyt perseelleen.

Tuolla lukkoon laitetussa threadissa oli vähän aiheesta. Mielestäni se ei ole hyvä tapa, jos puhutaan montako kertaa oman painon penkkaa. Mietin tätä aikanaan ja totesin, että se montako kiloa yli oman painon penkkaa on melko luotettava ja helppo laskea. Kokeilin verrata sitä tarkkuudessa pistetaulukoihin ja se pitää niihin nähden melko hyvin kutinsa.

Mulla herää kysymys, että miksei sitten saman tien käytä suoraan voimanostossakin käytettyä pistelaskusysteemiä?

Perustelen sitä sillä, että penkkituloksella ei pitäisi olla mitään väliä jollet ole penkkipunnertaja tai voimanostaja ja näille lajeille on määritelty tarkat säännöt miten paras penkkaaja selvitetään/lasketaan. Sillähän ei ole mitään merkitystä, jos on omalla laskutavalla jotain toista parempi penkissä, jos kuitenkin kisassa sille toiselle häviää. Toi on vähän sama, jos pitäisi itseään parempana pituushyppääjänä, koska hyppää nopeammin WTF?!, mutta oikeassa kilpailussa kuitenkin häviäisi, koska siellä metrit ja sentit ratkaisee.

Olen huomannut, että kuvailemasi systeemi on aika hyvin suuntaa antava, mutta itsekin perustelit kaavasi vertailulla voimanoston pistelaskujärjestelmään, joten miksei sitten suoraan...

N.O.Kummonen Arkipäiväisessä tulosten vertailussa harvoin käytetään taulukoita. Minusta tuo on siihen nopea ja yksinkertainen tapa. Arvioinnin helpottaminen ja nopeuttaminen on tarkoitus, sitten jos on tarvetta täysin tarkkaan tulokseen, on taulukot hyviä.

Lyhyempänä kaverina välillä vituttaa toi ainainen pituus läppä.
En mä nyt suinkaan väitä etteikö 190cm jätkä joudu nostamaan pidempää matkaa kuin 170cm mutta pientä rajaa.
Tuli kerran kokeiltua yhden 190/111kg jampan kanssa että kumpi penkkaa 100kg useammin. Mä olin 170/85. Tuloksena oli tasapeli. Ei niillä toistoilla niin väliä mutta sanottakoon että kumpikin siis sai kuitenkin yli yhden : )
Onnittelin sitä jamppaa et ihan ok tulos,se kun ei nyt niin hirveän pitkään ole vielä nostellut. ---> vastaus oli kiukkuinen :" Vittu kun tää on pitkälle niiin paljon vaikeampaa!"
Ajattelin vaan mielessäni et ,jep ,ja omalla painolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa...
Eli mtk77 toi on hyvä systeemi!

Kuten Force jo sanoi, ei se nyt niin suoraan mene, että 15Kg painavemmalle "yhtä hyvä" suoritus olisi vain 15Kg parempi tulos. Kyllä tulosta pitää enemmän tulla kuin kilo per lisääntynyt painokilo.

Väittäisin että 50Kg kaverin on huomattavasti vaikeampi penkata 150Kg, kuin 100 kiloisen 200kg.
Wilks on käsittääkseni tehty yhteistulokseen pohjautuen, ja siksi vääristää paljon pelkkien penkkitulosten vertailuja pisteillä, mutta minkäs sille mahtaa, penkkiin ei ole omaa taulukkoa tehty.

Jonkinlainen käyrä suoran painokertoimen, ja mtk77 laskelman välillä voisi olla sinneppäin, jos wilks tyyppisen käyrän luontiin ei löytyisi riittävästi dataa.

Jaa näköjään tämä ei niin toimiva ollutkaan kuin luulin. 50 ja 100 kiloiset ovat sellainen yhdistelmä, joilla tulee liikaa eroa. Jos taas verrataan 50 ja 150 kiloisia on tulos parempi.

Back
Ylös Bottom