Help! Erikoisruokavalio on ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kovalin
  • Aloitettu Aloitettu
Olen todella innokas liikunnan harrastaja. Tykkään kokeilla eri lajeja, mutta kuntosali on se must.:)
Mulla vain on se ongelma, että sairauteni ( suomennettuna proteiiniallergia, eräs entsyyminpuutostila, niin ainakin lääkärin puheista ymmärsin ) estää treenaamisen tehokkaasti. Väsyn helposti ja sairastelen aika ahkerasti. Joudun välttämään liikaa proteiinia eli maidon, viljan ja lihan proteiinit ovat pannassa. Eläinkunnan tuotteista pystyn syömään vain kanaa, kananmunaa ja kalaa. Soijaa tulee syötyä monessa muodossa.
Osaisiko kukaan antaa vihjettä mitä voisin tehdä, että saisin treenattua täyspainoisesti? Hiilihydraatit ei yksin oikein riitä tarjoamaan kunnon treenievästä. Entä sitten ruokailun jaksotus? Kuinka usein ja mitä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen todella innokas liikunnan harrastaja. Tykkään kokeilla eri lajeja, mutta kuntosali on se must.:)
Mulla vain on se ongelma, että sairauteni ( suomennettuna proteiiniallergia, eräs entsyyminpuutostila, niin ainakin lääkärin puheista ymmärsin ) estää treenaamisen tehokkaasti. Väsyn helposti ja sairastelen aika ahkerasti. Joudun välttämään liikaa proteiinia eli maidon, viljan ja lihan proteiinit ovat pannassa. Eläinkunnan tuotteista pystyn syömään vain kanaa, kananmunaa ja kalaa. Soijaa tulee syötyä monessa muodossa.
Osaisiko kukaan antaa vihjettä mitä voisin tehdä, että saisin treenattua täyspainoisesti? Hiilihydraatit ei yksin oikein riitä tarjoamaan kunnon treenievästä. Entä sitten ruokailun jaksotus? Kuinka usein ja mitä?

Jos kananmunien kanan ja kalan syöntiä ei tarvitse rajoittaa niin syö niitä minkä kerkeät.. Kananmunia parempaa lähdettä ei taida löytyäkään, eikä kana ja kalakaan todellakaan huonoja ole. Jos taas ongelmia tulee noidenkin kanssa jos tulee liikaa, niin kuuntele vaan sitä lääkäriäsi ruokavaliossa. Ei täällä varmaan kukaan osaa sen paremmin neuvoja antaa.

Mun siskolla on hyväkuntoinen tuttu, joka eli vegaanisella, gluteenittomalla ja soijattomalla dieetillä jonkun aikaa ihan testinä ja pärjäsi hyvin. Treenaaminen onnistuu siis lähes millä tahansa ruokavaliolla jos vaan ottaa selvää tarpeeksi (ja sitähän oot just tekemässä :)).

Syö vaikka 3 tunnin välein siten että saat jonkun verran protskua joka ruokailulla (vaikka parikyt g per laaki niin pääsee jo pitkälle). Kaloreita voi ottaa reippaasti lisää öljystä eli massan kerryttäminen ei oo ongelma. Protskuakaan ei kohtuulliseen kasvuun mitään hirveitä määriä tarvi jos meinaa allergia ärsyttää.

Jos kasvikunnan protsku menee hyvin alas niin kidneypavut, kikherneet, mustasilmäpavut sun muut on ihan ehdottomia (ja tosi edullisia) protskulähteitä. Hiilareita tulee toki mukana mutta mun mielestä saakin tulla. Ja kaikki noi on paljon parempia kun käyttää pannulla reippaassa öljyssä ja sipulia (+ valkosipulia, mausteita, paprikaa jne) kaveriksi.

Ei muuta kuin kovaa treeniä ja ilmoittele miten homma kulkee silloin tällöin! :kippis1:

Opettelusta kiinni..täällä sairastetaan keliakiaa, laktoosi-intoleranssia, lisäksi pähkinät ja soija ovat ehdottomasti kiellettyjen listalla..Ja hyvin kulkee reenit=)

Kannattaa ensin konsultoida lääkäriä tässä asiassa. Kumminkin on aika vakava sairaus kyseessä ja syömällä väärin tai liikaa proteiinia voi tehdä pysyvääkin haittaa itselleen. Vaikka täällä paljon "tiedetäänkin" niin silti ei kannata ilman lääketieteen asiantuntijan mielipidettä alkaa suurempia kokeiluja tekemään. Ota selvää kuinka paljon voit syödä ja mitäkin proteiinia turvallisesti.

Jos on vakava krooninen perussairaus, niin lääkäri ja ravitsemusterapeutti neuvoo kyllä.
Opettelua ja vaivannäköä se voi silti vaatia. Itsellä gluteeniton lakto-ovo-vege -ruokavalio ja oikein hyvin pyyhkii.

Ravitsemusterapeutin pakeille (ihan semmoisen oikean, joka on tutkinnot tehnyt) ! Kannattaa etukäteen kirjoittaa ylös, mitä päivittäin syö ja kuinka paljon. Sen avulla terapeutti laskee, miten paljon saat mitäkin vitamiinia, hivenainetta, rasvaa... jne jne. Lopputuloksen perusteella hän osaa sanoa, puuttuuko mitään. Voit kuitenkin syödä kanaa, kananmunaa ja soijaa, niillä pääsee pitkälle. Uskon, että voit treenata kuten muutkin ihmiset, kunhan vältät ylirasitustiloja - ne alentavat vastustuskykyä. Pitkäkestoista hiilaria + protskua sinun varmaan kannattaa syödä ennen treeniä hyvin, ettet väsähdä. Omasta kokemuksesta tiedän, että erityisruokavaliota pitää noudattaa ehdottomasti, mutta tämän toki tiedätkin. :) Minäkin kärsin eräästä entsyyminpuutostilasta, joten huomaan kyllä ehdottomasti heti, kun olen syönyt jotain väärää...

Vähemmän sinulla on ravintorajoitteita kuin monilla vegaaneilla ja hyvin hekin tulevat toimeen urheilijoina. Eli se tuskin kehitystäsi rajoittaa, jos olet riittävän motivoitunut.

Itse olen sellaisen koulukunnan miehiä ettei ruokailun jaksotus ole yhtä olennaista kuin sen koostumus. Eli lasket itsellesi kalori- ja proteiinitavoitteen (hifistelijä voi jakaa ne kalorit vielä hiilari/rasva/proteiini -osuuksiin) ja toteutat ne parhaaksi näkemälläsi tavalla. Ei ole niin merkitystä onko syöntikertoja päivässä 6 vai 3, kunhan tavoite toteutuu.

Kiitoksia vastauksistanne! :worship: Sain tuohon ravintopuoleen monta hyvää vihjettä. Ajattelinkin tässä pitää pientä ruoka/treenipäiväkirjaa ja mennä sen jälkeen juttelemaan ravintoterapeutille. On vain yksi pikku ongelma... pitkäkestoinen kurkkukipu, joka hiukkasen estää treenailua. Juuri kun ajatteli että kuumeilu, kurkkukipu ja nuha menivät pois, niin seuraavana päivänä ne tulevat taas. Tätä on kestänyt 6 viikkoa ja vieläkin jatkuu... mutta en lannistu vielä. ;)

Kysyn sen verran vielä, että koska sait diagnoosin? Tilanteen "normalisoituminen" kestää aika kauan sen jälkeen, kun olet aloittanut erityisruokavaliosi. Voi mennä hyvin muutamasta kuukaudesta puoleen vuoteenkin... (Vastustuskyky voi olla heikko, jos tilanne ei ole vielä normalisoitunut tai sitten sulta puuttuu esim. joku vitamiini ravinnostasi.)

Simpaus: diagnoosistani on jo 10 vuotta, mutta silti sairastelen kohtalaisen paljon. Tasapainoilu oikean proteiini/rasva ja hiilarimäärien kanssa on ollut välillä melkoista. Yritän nytkin löytää sellaisen optimitason. Aikaisemmin en harrastanut ylimääräistä liikuntaa, nyt kun säännöllinen "itsensärääkkääminen" :D tuli kuvioihin, niin ruokavalionkin täytyy muuttua. Oletettavasti en ole löytänyt sitä sopivaa, koska sairastelen niin paljon. Toisaalta nykyinen flunssani, joka on kestänyt tähän päivään mennessä 4 vko ja 5 päivää, on lääkärin mukaan tällä hetkellä riehuva virustauti, enkä ole ainoa sairastunut. Koska vastustuskyky menee heikoksi juuri tämän perussairauteni takia, onkin todella tärkeää että syön oikein. :)

Koska vastustuskyky menee heikoksi juuri tämän perussairauteni takia, onkin todella tärkeää että syön oikein. :)
Tätä juuri hain takaa. :) Joku (ei lääkäri) suositteli mulle jotain entsyymivalmistetta, jota saa luontaistuotekaupasta. En kyllä ole kokeillut, kun en oikein usko siitä olevan apua... Oletko itse kokeillut?

Olen aika varovainen käyttämään tuotteita, joiden sopivuudesta en tiedä. Oireet jotka saan vääränlaisesta ravinnosta tai aineesta, ovat sen verran rajut, että mielellään välttää niitä. Tuo entsyymivalmiste voisi tietenkin auttaa jonkin verran, mutta sen todellisia vaikutuksia on vaikea ennakoida. Täytyy sanoa että olisi mahtavaa kyllä näin pitkän ajan päästä saada syödäkseen tuoretta ruisleipää tai pizzaa. :D

Suositut

Back
Ylös Bottom