Hedelmät ja kireytyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chi
  • Aloitettu Aloitettu

Chi

Hedelmistä puheenollen, miten te punttimimmit toimitte niiden kanssa? Rakastan omenoita, banaania ja mandariinia ja olen kuullut niiden laihduttavasta vaikutuksesta tyyliin, vaihda ainakin puolet syömistäsi viljatuotteista hedelmiin ja tuloksia syntyy. Mitä mieltä olette tuosta? Jos esim. päivällä hedelmiä ja vasta illalla sallin itselleni 2-4 viipaletta leipää, kiinteydynkö? Olettaen tietenkin, että noudatan muutenkin tiukahkoa ruokavaliota 1400-2000kcal/pv, 2g/painokilo protskua ja yksinomaan täysviljaa.

Olen myös kuullut puhuttavan ns. hedelmäpäivistä, jolloin koko päivänä syödään yksinomaan hedelmiä ja juodaan runsaasti vettä. Puhdistaa kuulemma elimistöä ja lisää aineenvaihduntaa = polttaa rasvaa, kunnes taas 6pv protskutankkausta. Mitäs tästä mieltä?

Chi

En ole koskaan kuullut moisesta. Hedelmissäkin on hedelmäsokeria, joten en syö niitä ihan kauheasti päivän aikana. Max 2 mandariinia ja yksi omena. En oikeen usko tollasiin ihmekiristymisiin. Eikä pelkillä hedelmillä voi elää pitkin päivää, jos treenaa kunnolla. Mielummin illan mittaan alkaa lisäämään proteiineja ja jättää hiilarit vähemmälle.

En usko minäkään ihmekiristymisiin, mutta sen verran sanon, että hedelmäsokeri kuulemma imeytyy hitaammin kuin muut sokerit.

Mäkin olen kuullut puhuttavan siitä "hedelmäpäivästä" eli yhtenä päivänä viikossa vain hedelmiä ja paljon vettä. Käsittääkseni perustuu siihen suoliston puhditukseen. Voihan se myös laihduttaa sen takia, ettei todennäköisesti jaksa syödä tarvittavia päivittäisiä kaloreita hedelmistä. Rasva-aineenvaihdunnan lisääntyminen kuulostaa kyllä aika kummalliselle?! Kuona-aineenvaihduntaa hedelmäpäivä voi varmastikin lisätä.

Eikös kireytyminen ole sitä, että poltetaan rasvaa pois? Jotta keho alkaisi polttaa rasvojaan, sen on saatava rasvaa. Tuolla dieettithreadeissä ovat kertoneet, että ottavat illalla lusikallisen ehta rasvaa (kasvis-) dieettiaikanaan, jotkut kai muulloinkin. Niin että pelkillä hedelmillä ei ymmärtääkseni kireydy. Tosin nyt taisi olla kyse vain yhdestä hedelmäpäivästä viikossa. Silti ...

Ainahan voi kokeilla ja heittää tänne tietoa, miten onnistuu/-i. Oma hedelmävinkkini olisi tämä: jos illalla tai yöllä tulee nälkä, heitä huiviin appelsiini. Vie nälän mutta ei tuo paljon kaloreita. Opiskeluaikanani, kun piti venytellä pennejä (mutta en silti tinkinyt syömisestä), ostin itselleni vuoren appelsiineja (olivat halpoja) ja mussutin niitä iltanälkääni. Ja laihduin eka vuonna huisisti. Osasyynä oli varmaankin myös se, että koulumatkani tein pyörällä, mutta ei 4,5 km yhteen suuntaan koko laihtumistani selitä.

Siis: suosittelisin hedelmää illalla.Päivemmällä syö leipää ym. hiilareita. Tietysti protskua saa illallakin ottaa, kuin myös koko vuorokauden kuluessa.

Hedelmäpäivästä

Olen kokeillut hedelmäpäivää enkä toiste kokeile... Pelkäsin etten en jaksa mitään ja tulee kauhea nälkä ja siksi söin hedelmiä aika älyttömiä määriä. Seuraus: monta päivää kestävä turvotus ja sekainen vatsa. Huh huh, enpä olisi uskonut että tuollainen on edes mahdollista :rolleyes:

Hmm... entä hedelmät yleensä? Jos pitää huolta protskun saannista ja liikkuu päivittäin, eihän ole mitään rajaa tyyliin 3hedelmää/pv? Meinaan, jos vedän jonain päivänä nälkääni kolme banaania ja omenoita, onko liikaa?

Jostain syystä monet välttelee banaania koska sisältää runsaasti kaloreita ja hiilareita. Onko tämä aiheellista vai tarvitseeko banaaneista stressata enempää kuin appelsiineistakaan?

Chi :thumbs:

Originally posted by Chi
Jostain syystä monet välttelee banaania koska sisältää runsaasti kaloreita ja hiilareita. Onko tämä aiheellista vai tarvitseeko banaaneista stressata enempää kuin appelsiineistakaan?

Kunhan muistaa sen, että banaaneissa on kaksinkertaisesti kaloreita verrattuna appelsiiniin. Ei kai niitä pois tarvitse jättää, mutta kohtuus kaikessa.

Re: Hedelmäpäivästä

Originally posted by Tiukkis
Olen kokeillut hedelmäpäivää enkä toiste kokeile... Pelkäsin etten en jaksa mitään ja tulee kauhea nälkä ja siksi söin hedelmiä aika älyttömiä määriä. Seuraus: monta päivää kestävä turvotus ja sekainen vatsa. Huh huh, enpä olisi uskonut että tuollainen on edes mahdollista :rolleyes:

Mä en käytä enää hedelmiä ollenkaan ja sen kyllä huomaa! Ei oo turvotusta.

Minä käytän hedelmiä jonkin verran, mutta syön ne aina tyhjään vatsaan eli useimmiten ns. alkupalaksi ennen muita syömisiä (tai sinällään välipalaksi). Ei turvota eikä muutenkaan ongelmia. Jos taas syön muiden syömisten päälle jonkin hedelmän on välittömänä seurauksena "käymisreaktio". En osaa selittää tätä asiaa mitenkään tieteellisesti, vaikka sellaisenkin selityksen ilmiölle olen joskus kuullut... Kannattaa kuitenkin kokeilla :)

Vau:) mun mielestä toi kuulostaa aika mielenkiintoiselta. Kun näin miettii, niin varmasti ainakin elimistö puhdistuu hedelmäpäivänä.

Uskon että toi voisi toimiakin, eihän tossakaan ohjelmassa luultavasti tarkoitus ole syödä niitä hedelmiä sangollista, toisaalta pienemmästäkin määrästä tuntuu että turpoo sotanorsuks.:)

Ja kyllä toisaalta pitäisi jaksaa hedelmillä sinä päivänä, kuin muulloinkin, mikäli edellisinä päivinä ravintoa on saanut tarpeeksi.
Hmmmph...

Originally posted by Chi
Hmm... entä hedelmät yleensä? Jos pitää huolta protskun saannista ja liikkuu päivittäin, eihän ole mitään rajaa tyyliin 3hedelmää/pv? Meinaan, jos vedän jonain päivänä nälkääni kolme banaania ja omenoita, onko liikaa?

Chi :thumbs:

Otanpas minäkin osaa tähän keskusteluun. Eli jos harrastat aeroobista liikuntaa, on välttämätöntä että saat niitä hiilareita riittävästi, että kehityt, kunto kasvaa jne ja banaani on ehdoton.. paljon hiilareita mutta tyydy illalla syömään esim ananasta iltapalks.. huippu juttu! Sehän poistaa turvotusta..:)
omenoitakaan ei suositella ylenmäärin.. ne turvottaa.. mut appelsiinit on ehkä paras vaihtoehto.
Huomaa myös että ku syöt paljon hedelmiä saat paljon c vitamiinia.. ja se lisää myöskin sitten tätä ruuan imeytymistä..
kaikkien hyvien juttujen lisäks.. eli imet sitten kaikki kalorit itteesi.. jos näin voi sanoo

Joo mielestäni pari hedelmää päivässä kyl riittää.. ja kasviksia mieluummin paljon .. ei tuu sitä haitallista sokerii..

joo en tosin asiantuntija.. mutta jotain tietoo:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom