Hedelmäsokeri-intoleranssi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cemoto
  • Aloitettu Aloitettu
Olen tässä parin viikon ajan syönyt hedelmiä töissä - yritän laihduttaa. Mutta ihan hirveä ylävatsa turvotus ja haisuttaa:nolo:
Avokille sanoin jo että ei voi olla muu kuin hedelmät. Aikaisemmin olen aina syönyt hedelmiä välipalaksi, mutta pari vuotta on ollut että hedelmät suorastaa etoo.
Ja ettei vaivat lopu niin saan myös sienistä päänsäryn (sienen sokerista).
Ja nyt luin lehdestä että hedelmät aiheuttaa toisille saman tyylisiä vaivoja kuin maito.
Toinen päivä ilman hedelmiä niin ei turvota eikä paukuta
:love:

Minäkin luin kyseisestä fruktoosi-intoleranssista. Todella mielenkiintoinen juttu, enpä ennen tiennytkään moista. Jutussa ei kuitenkaan kerrottu, kuinka yleisestä vaivasta on kyse. Mutta ikävä juttu, jos sellainen on. :( Kyllähän hedelmät ovat aikas hyviä.

Nopsa kommentti, himpan verran :offtopic:
Eli itse en voi dietillä syödä hedelmiä (vaikka ne niin terveellisiä ja hyvänmakuisia olisivatkin), paino ei meinaa tippua silloin millään, eikä tiukkaannu läheskään niin "nopeasti" ja tiukaksi, kun ilman hedelmiä.

Mä ihmettelin vähän aika sitten, että miks mun maha on kipeä joka päivä ja miksi sinne kertyy ilmaa noin 5 kiloa joka päivä.. Tota vaivaa jatku itse asiassa aika kauan, kun en tajunnut, että omenathan sen tekee. Jätin maitotuotteet pois ja otin takaisin. Ei mitään eroa. Jätin ruisleivät pois ja otin takaisin, ei vaikutusta. Sitten luin omenoiden ilmaa keräävästä vaikutuksesta, ja omenoiden pois jättämisen jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Ruisleipääkään en kyllä syö paljoa, 2 palaa / päivä on maksimi, muuten maha ei tykkää. Niin, ja toinen ehkä vielä pahempi mahakivun ja túrvotuksen aiheuttaja on sipuli.. Sekin on täytynyt jättää pois, koska jo ihan pienet määrät aiheuttavat turvotusta mahaan.

Liittyykö tämä fruktoosi-intoleranssi jotenkin siihen asiaan, että jos on allerginen koivun siitepölylle, niin silloin saattaa olla ristikkäisherkkyys ruoka-aineille jotka sisältävät samaa allergisoivaa ainetta kuin koivu?
Mulla on ollut tämä jo useita vuosia. Tässä joitakin allergisoivia ruoka-aineita: omena, päärynä, persikka, kiivi, kirsikka, luumu, nektariini, sitrushedelmät, tomaatti, paprika, porkkana, peruna, selleri, palsternakka, sinappi, kumina, curry (sisältää kurkumaa), inkivääri, kaneli, anis, kamomilla, piparminttu, paprika, selleri, hasselpähkinä, saksanpähkinä, manteli.

Hedelmät aiheuttaa juuri turvotusta. Omena, päärynä ja sitrushedelmät pahimpia.

Muitakin siitepölyjen ristikkäisallergioita on, esim.
heinäallergia --> tomaatti, herne, soija, maapähkinä, vehnä, meloni

Pujoallergia -->
selleri, persilja, porkkana, valkosipuli, anis, curry, paprika, kamomilla

Kiitos tiedosta! Mistähän Cemoto tästä löytys lisätietoa?

Olen nyt siis aivan varma, että jatkuvat turvotukseni ja sen seurauksena hirveät kivut vatsassa ovat tämän vaivan syytä. Olen käynyt laktoosirasitus kokeessa ja keliakia testissä eikä mitään löytynyt...

Olen kyllä huomannut ettei raaat kasvikset sovi vatsalleni, mutta jopa hedelmät voivat aiheuttaa tällaisia oireita, mielenkiintoista..

Saman vaivan olen huomannut myös minä. Eli hedelmät, varsinkin omenat aiheuttaa kaasuvaaran, mahan turpoamisen ja tekee kipeää. Yritän välttää tai syön harvemmin ja vähemmän.
Laktoositesteistä sen verran että ne ei välttämättä ole tarkkoja. Itsellä ei niissä ilmennyt mitään kummempaa sillon joskus kun testeissä kävin vaikka oireita oli. En ole jaksanut mennä uudelleen kun on kantapään kautta oppinut mitä ei kannata syödä. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom