Hauis treenikyvytön venyttelemättömyyden seurauksena

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gym_92
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Olen käynyt salilla 16-vuotiaasta asti. Nykyään olen 19v. Aikasemmin tuli treenattua sillai, että eipä pahemmi venytelly vaikka pumppas sitä hauista paljonkin... tosin kaikkea muutakin..

Jokatapauksessa hauista en ole voinut kuukauteen treenata nyt ollenkaan, koska se on hiljalleen jäykistynyt kovan treenin+venyttelemättömyyden seurauksena niin pahasti, että oikea käsi on ns. vähän koukussa. Treenin jälkeen aika paljonkin..

Mutta nyt ei siis ole edes pystynyt treenaamaan, koska aina kun yrittää aloittaa hauistreenit niin heti kun vie sarjoja yhtään pidemmälle, että lihaksissa tuntuu niin hauis menee niin jumiin,kipeäksi ja voimattomaksi, että pakko keskeyttää. Heikompi vasen kätenikin jaksaa nostaa sarjoja noin 30% pidemmälle kuin oikea. Jäntevyys on myös kadonnut.

Nyt olen alkanut kyllä venyttelemään sitä joka päivä ja lopettanut toistaiseksi hauiksen treenauksen. 1,5vk tehnyt on sitä. Ei ainakaan huomattavia muutoksia tullut kun äsken kokeilin reenata niin alko heti sattuu ja jumittaan. Onko mitään hyviä ideoita? Pidempi tauko koko salilta ja paljon venyttelyä(kö)?

Treenaan kaikkea tasasesti mentulan treeniohjelmalla. Ja sillonkin kun en tehnyt sillä niin treenasin kaikkia lihasryhmiä. Hauis vaan jostain syystä on mennyt jumiin. Jos tarkkoja ollaan, kun oon tunnustellu niin pahin kipu ei taida olla siinä isossa hauislihaksessa vaan hauiksen oikealla sivulla. se lähtee siitä kyynärtaipeen oikeasta kulmasta ja kulkee hauiksen oikeaa reunaa ylöspäin. En tiedä onko se joku toinen lihas sitten vai sitä samaa mutta kipeä se on levossakin kun painaa siitä. koko hauis kuitenkin tuntuu olevan jumissa ja kipeä treenatessa.

Kannattaa pitää taukoa pari viikkoa, ei myöskään venyttelyä (yleensä tehdään väärin, vaiva vain pahenee). Jos jotakin kannattaa tehdä niin käydä hierojalla. Sitten kun palaat takaisin treenaamiseen niin hauista täydellä liikeradalla. Ei mitään parin sentin heiluttelua edestakaisin, vaan lasketaan ne painot niin alas kuin menee.

En kyllä oo koskaan kuullu et hauista sais treenaamalla toimintakyvyttömäks vaikkei venytteliskään. Uskosin et tuossaki on jotain muuta mukana, tai sitten olet treenannut hauikset ja loppupäivän istunu tietokoneella käsivarret 90 asteen kulmassa pöydällä, tms. Hauis ja ojentaja kyllä vertyy kovastakin treenistä ihan normielämisessä ja treenin aiheuttama kipu lihaksissa käytännössä pakottaa ojentelemaan sitä käsivartta jotta veri pääsis kiertämään paremmin. Oletko terkkarilla/lekurilla käynyt näyttämässä kättä?

Kyllä luulen kans et se on iha treenaamisesta tullut.. leukoja oon kiskonnu senverra paljon et aina ku olin saanu leukasarjat loppuun niin muistan jo parin vuoden takaa et oikee käsi oli aina enemmän koukussa kun vasen käsi. no enpä välittänyt asiasta, treenasin treenasin vaan ja nyt sitte tultiin näköjään ehkä jonkinasteiseen päätöspisteeseen?
jotkun hauis tangolla/liikkeet menee jotenkin mut kun kokeilee esim yhdellä kädellä hauista penkkiä vasten niin ihan mahdotonta ku menee niin kipeeks ja kaikki voima katoo.. eli mitä puhtaammin ottaa hauikseen sen vaikeempaa.. loogista.... :D
En oo käynyt.. meil on toi lähilääkäri sellanen et en tiedä hyödynkö mitään jos sille menen. se luultavasti pistää mulle kortisonia päähän ja antaa peräsupon. Ja yksityinen maksaa taas rahaa.

Hauislihaksen pitkänpään jännetulehdus, nyt ensi tilassa urheiluvammoja ymmärtävälle lääkärille ja käsi kuntoutukseen, saat varmaan lääkityksen tuohon.
Vamma pahenee jos et heti hoida sitä.
Tuo koukkuun vetäminen on jänteen tapa yrittää suojella kättä lisävammoilta, pitkään tulehtuneena ollut jänne voi revetä irti jos jatkat kovaa treeniä etkä hoida sitä kuntoon.

Pitkään jatkunut tulehdus rappeuttaa lihaksen kiinnityskohtia ja jänteitä.

Tulehdusta olisin minäkin heittänyt ihan amatööripohjalta. Itsellä ei hauis tai sen jänteet ole olleet tulehtuneena mutta olkapää kylläkin. Silloin ei kärsinyt kättä nostaa. Kannattaa tosiaan hoitaa tuo kuntoon ja sitten vasta treeniä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom