Hauiksen pitkänpään jänteen rispaantuminen/repeäminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sanna76
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olkapääni leikattiin vuosi sitten (labrumit oli rikki ja koko olkapää oli tuusannuuskana), lisäksi operaation yhteydessä löytyi revennyt ja rispaantunut hauiksen pitkänpään jänne. Tämä ei alunperin näkynyt magneetissa, mutta osattiin epäilllä, koska hauis oli hassunnäköinen ja kun kättä väänsi, niin hauis napsui omituisesti ja kipuili. Nyt vuosi leikkauksen jälkeen se on alkanut taas napsahdella kun vähänkin käännän kättä.
Onko tuo minkätason ongelma, onko se jänne taas korjattava? Mitä vahinkoa on jos ei korjaa? Olkapää ei muuten kipuile.

Meikäläisellä on vasemmasta kädest toi pitkänpään jänne menny pari vuotta sitten kokonaan poikki työtapaturmassa. Rusahti oikein perkeleesti, ja tuli aivan järjetön kipu. Menin siitä sit aika pian oikeen vessaan kattomaan, ja se olkapään seutu näytti jotenki erilaiselta, ja luulinki et olis menny olkapää sijoiltaan. No lääkärissä se sit selvisi et oli tosiaan toi pitkänpään jänne kokonaan poikki. Sanoivat mulle, et ei ole välttämätön leikattava, et ainakaan mun tapauksessa ei olis kovin mainittavaan hyötyä. Pari viikkoo se oli aika kipee, mut sen jälkeen helpottaa pikkuhiljaa, ja nykysin teen jo leuanvetoja lisäpainoilla. Ei se nykysin ees tunnu ihan hirveän erilaiselta. Toki toi sun juttu on varmasti erilainen, en muista omalta kohdalta mitään puhetta rispaantumisesta. Kunhan nyt kerroin hiukan vastaavasta vaivasta omat kokemukset lyhyesti.

Minulla on tuota napsahtelua ollut jo jonkin aikaa varsinkin vasemmassa kädessä. Kyse on siis sen jänteen luksaatiosta, eli se nousee pois sieltä olkaluun uurteesta jossa sen kuuluisi olla, ja napsahtaa sitten paikalleen kun kättä kiertää. Pelkän luksaation takia noita ei käsittääkseni aleta kovin helposti leikkelemään, kyllä sen pitää ensin alkaa vaivata kunnolla. Syynä siihen voi olla sen jänteen yli kulkevan ligamentin löystyminen tai kiertäjäkalvosimen revähdys tai molemmat. Kait se jatkuva sijoiltaanmeno voi alkaa sitä ärsyttää, tulehduttaa, rispaannuttaa.. Minun kohdallani olkapääkivut lähti pitkällä levolla (siellä oli pääasiassa jotain muuta häikkää) ja pelkästään napsuminen jäi, mutta enää sekään ei satu, eli en ajattele koko asiaa.:D

Back
Ylös Bottom